Klarna absurda konsekvenser av att betala i förtid

Permalänk
Medlem

Klarna absurda konsekvenser av att betala i förtid

Bakgrund
Har en betala av på 3 månader med Klarna. Då fösta avbetalningen var den 10e februari vile jag få det överstökat så jag betalade redan den 3/2 (Slippa tänka på att kontot har täckning 10/2)
Konsekvens
Betalar med bankgiro (rätt ocr) i för tid så registreras det inte som den planerade kommande februari avbetalningen. Istället står sista avbetalningen (10e april) som betald.

4/2 ser jag att fel avbetalning är noterad som betald och ringer in till Klarna. Han lovar och säger "att vad jag kan se är det betalt". Jag är dok tveksam för att jag tror att personen inte fattar vad problemet är.

18/2 ringer jag in igen då 10/2 fortfarande står som obetald. Samtalet Parafraserat: så kan dom inte göra något förutom att de kan lägga in en anståndsansökan som kommer göra att jag inte kan använda Klarna igen de kommande typ 6 månaderna. Så jag ska alltså bli brännmärkt som en slarver för att deras IT-system är absurt konstruerat

Val nu ( nr 2 troligen )

1. Anståndsansökan

2. Låna summan av någon vän och betala 2st avbetalningar denna månad

3. Försöka gå vidare i Klarna djungeln

Bra att fler känner till detta då detta inte varnas för i appen eller på sidan
Tips Ge inte klarna appen autogiro rättigheter då det gör att bank och postgiro inte fungerar före betalnigs dag (dvs konflikt mellan appens schemalagda autogiro och manuell BG PG inbetalning uppstår)

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Märkligt, har aldrig haft problem med detta när jag betalat in med OCR nummer till en avbetalning. Drygt när man hamnar i kläm dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

4. Sluta avbetala med klarna?

Permalänk
Medlem

Överlag är ju autogiro något man bör undvika om det går, jag anslöt Klarnas konkurrent Walley till autogiro med följden att en faktura från Göteborgs-Posten betalades i förtid (automatiskt alltså, samma dag "fakturan" skickades, inte på sista betalningsdag).

När jag sedan sade upp prenumerationen (i rätt tid) kunde jag inte få tillbaks pengarna. Däremot gick ju uppsägningen igenom så jag betalade för inget.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jo klarna har blivit mycket sämre på både servis och avgifter, Så lär skippa det framöver. Förut kunde man fullständigt kostnadsfritt betalda av något. t.ex. något man planerat köpa och hittade prissänkt. Köpa nu billigare på faktura eller se om det finns lika billigt/finns kvar när man fått lönen

Visa signatur

GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

5. Sluta med alla konsumtionskrediter, de längtar efter att få lägga 20% ränta plus diverse avgifter på din skuld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Jo klarna har blivit mycket sämre på både servis och avgifter, Så lär skippa det framöver. Förut kunde man fullständigt kostnadsfritt betalda av något. t.ex. något man planerat köpa och hittade prissänkt. Köpa nu billigare på faktura eller se om det finns lika billigt/finns kvar när man fått lönen

Det är för att de ska kroka dig och göra det till en vana, sedan kommer avgifter och räntor när du är fast i kredit-träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

5. Sluta med alla konsumtionskrediter, de längtar efter att få lägga 20% ränta plus diverse avgifter på din skuld.

Skrivet av VinterSolen:

Det är för att de ska kroka dig och göra det till en vana, sedan kommer avgifter och räntor när du är fast i kredit-träsket.

Jo man kan börja misstänka att detta inte är en bug utan en funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OCR är juh bundet till den specifika betalningen så hur fungerar dethär ens? vad sa dem till dig på telefon? varför är april betald med OCR för februari??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ckghagen:

Bakgrund
Har en betala av på 3 månader med Klarna. Då fösta avbetalningen var den 10e februari vile jag få det överstökat så jag betalade redan den 3/2 (Slippa tänka på att kontot har täckning 10/2)
Konsekvens
Betalar med bankgiro (rätt ocr) i för tid så registreras det inte som den planerade kommande februari avbetalningen. Istället står sista avbetalningen (10e april) som betald.

4/2 ser jag att fel avbetalning är noterad som betald och ringer in till Klarna. Han lovar och säger "att vad jag kan se är det betalt". Jag är dok tveksam för att jag tror att personen inte fattar vad problemet är.

17/2 ringer jag in igen då 10/2 fortfarande står som obetald. Samtalet Parafraserat: så kan dom inte göra något förutom att de kan lägga in en anståndsansökan som kommer göra att jag inte kan använda Klarna igen de kommande typ 6 månaderna. Så jag ska alltså bli brännmärkt som en slarver för att deras IT-system är absurt konstruerat

Val nu ( nr 2 troligen )

1. Anståndsansökan

Tips Ge inte klarna appen autogiro rättigheter då det gör att bank och postgiro inte fungerar före betalnigs dag (dvs konflikt mellan appens schemalagda autogiro och manuell BG PG inbetalning uppstår)

Betala via hemsidan ellet appen istället. Där har man valet att betala i förtid. Och därefter kan man vänta till nästa månad föt nästa betalning.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ckghagen:

Bakgrund
Konsekvens

17/2 ringer jag in igen då 10/2 fortfarande står som obetald. Samtalet Parafraserat: så kan dom inte göra något förutom att de kan lägga in en anståndsansökan som kommer göra att jag inte kan använda Klarna igen de kommande typ 6 månaderna. Så jag ska alltså bli brännmärkt som en slarver för att deras IT-system är absurt konstruerat

Val nu ( nr 2 troligen )

1. Anståndsansökan

Du har ju bevis på att du har betalat faktura #1 med bankgiro och det är inte Klarnas system som är "Sanningen" om de nu har efterblivna system.
Informera Klarna om att du har betalat faktura ###### den DD/MM/YYYY med transaktionsnummer ##### och att detta inte har markerats korrekt i deras system.
Detta gör du skriftligt så att det finns ett spår.

Skrivet av VinterSolen:

Följ sedan steg 4, långsiktigt är det inte fel med steg 5. - Undvik Klarna helt. Jag rekommenderar även att du frikopplar alla former av autogiro/automatbetalningar/bankkopplingar som Klarna har mot dig.

Har du betalat angivet OCR-nummer på rätt datum, till rätt konto så har du rätten på din sida även om Klarna såklart har all rätt att säga att du har gjort fel och stänga av dig. Det finns ingen rätt till att ta del av en tjänst.

Jag undviker Klarna så gott jag kan.

Spontant låter det som att du kan ha haft fel OCR-nummer eller en schemalagd autogirodragning som "blockade" februari-inbetalningen att registreras just på februari-delbetalningen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det samma eller olika OCR på februari och april fakturorna? Du skriver att "det registreras inte som den planerade kommande februari avbetalningen. Det låter som om du återanvänt ett befintligt OCR-nummer i tanken på att den skall användas på nästa räkning?

Om det är så att du skall återanvända ett befintligt OCR så bör du alltid kontakta företaget, de kanske hellre ställer ut ett nytt tillfälligt OCR-nummer för att inte få dubbla poster i sina databaser.

Om du återanvänt ett befintligt OCR-nummer så är det olika hur företagen hanterar dubbelbetalningen.
* Betalningen kan avfärdas och pengarna skickas tillbaka.
* Om det finns en obetald räkning så rättas detta manuellt. (Har hänt mig och de har då skickat ett mejl-påpekande om detta.)
* Pengarna är dig tillgodo till nästa räkning som ännu inte är skickad. (Som du planerade?)
* Pengarna är dig tillgodo men systemet använder dem för att förkorta avbetalningstiden och sista räkningen betalas. (Det du råkat ut för?) Detta är för att undvika mer strul när "fel" OCR-nummer kolliderar med innevarande betalning som eventuellt kan dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

OCR är juh bundet till den specifika betalningen så hur fungerar dethär ens? vad sa dem till dig på telefon? varför är april betald med OCR för februari??

Klarna brukar köra samma OCR på samtliga delbetalningar fån ett och samma köp
Edit: Fans bara en OCR och den kopierades från Klarnas hemsida

18/2 samtalet De sa att om man har valt automatisk betalning så räknas alla manuella BG PG betalningar av från slutsumman. (Parafraserat: Då slutsumman blir lägre så behövs inte den sista avbetalningen längre). De sa även att detta att slutfakturan krediteras först vid manuella BG PG betalningar ska stå i avtalet. Men jag har inte kunnat hitta denna paragraf.

Att kreditera omvänt från slutet görs förmodligen för att inte räntan ska behövas kalkyleras om ifall kunden betalar tidigare då räntan har kalkylerats ut i förväg enligt planerad betalnings plan.

Under föra året betalade jag totalt mindre än 150 kr i faktura relaterade kostnader. året där innan va det 58 kr. Denna blir det 191kr för vilket blir rekord i avgifter vilket jag då tyket var kostnadsmotiverat jämfört ca 2000kr rabatten att handla just då. Något jag funderat på att köpa i ett halvår. Detta senaste exempel visar att det är stora förändringar som har sket och det är tid och sluta med faktura då det inte längre är försumbara kostnader

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har ju bevis på att du har betalat faktura #1 med bankgiro och det är inte Klarnas system som är "Sanningen" om de nu har efterblivna system.
Informera Klarna om att du har betalat faktura ###### den DD/MM/YYYY med transaktionsnummer ##### och att detta inte har markerats korrekt i deras system.
Följ sedan steg 4, långsiktigt är det inte fel med steg 5. - Undvik Klarna helt. Jag rekommenderar även att du frikopplar alla former av autogiro/automatbetalningar/bankkopplingar som Klarna har mot dig.

Har du betalat angivet OCR-nummer på rätt datum, till rätt konto så har du rätten på din sida även om Klarna såklart har all rätt att säga att du har gjort fel och stänga av dig. Det finns ingen rätt till att ta del av en tjänst.

Spontant låter det som att du kan ha haft fel OCR-nummer eller en schemalagd autogirodragning som "blockade" februari-inbetalningen att registreras just på februari-delbetalningen.

Vettigt

...en schemalagd autogirodragning som "blockade" februari-inbetalningen... är det som nog stämmer arla mest

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ckghagen:

18/2 samtalet De sa att om man har valt automatisk betalning så räknas alla manuella BG PG betalningar av från slutsumman. (Parafraserat: Då slutsumman blir lägre så behövs inte den sista avbetalningen längre). De sa även att detta att slutfakturan krediteras först vid manuella BG PG betalningar ska stå i avtalet. Men jag har inte kunnat hitta denna paragraf.

Låter som att om det finns något i avtalet så är detta ytterst viktigt att få koll på. De kan mycket väl ha rätt och slänga allehanda dröjesmålsräntor på dig om du betalat extra men med "autobetalning" påslaget.

Citat:

https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/sv-SE/1...
3 Dina återbetalningar
Du har rätt att när som helst under kredittiden för ett köp/kredit under detta Avtal begära ett utdrag över din kredit utan kostnad. Ett sådant utdrag innehåller följande uppgifter:
a) detaljer kring varje enskild delbetalning inklusive förfallodatum,

b) belopp samt övriga villkor för återbetalning, och

c) en sammanställning kring varje delbetalning som utvisar hur stor del av delbetalningen som utgör återbetalning av kreditbelopp, ränta på kreditbeloppet samt eventuella övriga kostnader (om tillämpligt).
Vissa typer av krediter kan behöva återbetalas med hjälp av en specifik betalmetod, t.ex. genom betalning med kort.

https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/sv-SE/1...

4 Förtida återbetalning
Du har rätt att när som helst återbetala hela eller delar av kreditbelopp under detta Avtal utan extra kostnad. Du kan göra en förtida återbetalning i Klarnas App eller genom att kontakta Klarnas kundservice för mer information. Vi kan informera dig om dina utestående kreditbelopp på begäran.

Begär ut detaljer kring varje enskild delbetalning enligt §3 a
Begär ut "övriga villkor för återbetalning" enligt §3 b
Begär bekräftelse på att betalning X på OCR Y har mottagits.

Tror ärligt talat Klarna har fog för att säga att inbetalningen gjord via OCR när det ligger Autogiro-schemaläggning är att se som en "extra" inbetalning enligt § 4 men det måste ju stå i "övriga villkor för återbetalning".

Känns orimligt att detta inte presenterats när du tog krediten så troligen presenterades iaf några villkor.

Skrivet av ckghagen:

Vettigt

...en schemalagd autogirodragning som "blockade" februari-inbetalningen... är det som nog stämmer arla mest

Eller om de har avtal som säger att extra-inbetalningar skickas in på slutbetalning och inte liggande betalning.

Skrivet av ckghagen:

Under föra året betalade jag totalt mindre än 150 kr i faktura relaterade kostnader. året där innan va det 58 kr. Denna blir det 191kr för vilket blir rekord i avgifter vilket jag då tyket var kostnadsmotiverat jämfört ca 2000kr rabatten att handla just då. Något jag funderat på att köpa i ett halvår. Detta senaste exempel visar att det är stora förändringar som har sket och det är tid och sluta med faktura då det inte längre är försumbara kostnader

Det är läge att bygga upp en buffert så att eventuellt köp inte görs på pengar som inte finns. Dvs, man kan betala hela fakturan om kreditgivaren fular sig.

Vet att alla inte har samma förutsättningar, men har man inte en buffert så har man ärligt talat inte råd att konsumera. 😬

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Klarna brukar köra samma OCR på samtliga delbetalningar fån ett och samma köp
Edit: Fans bara en OCR och den kopierades från Klarnas hemsida

Förstår då fortfarande inte hur dem vet att du betalar februari, om det är samma OCR och alla betalningar dras bakifrån, skulle deras system dra februari om man betalar precis innan den går ut? det låter juh helt efterblivet

Permalänk
Medlem

LÖST

Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som att om det finns något i avtalet så är detta ytterst viktigt att få koll på. De kan mycket väl ha rätt och slänga allehanda dröjesmålsräntor på dig om du betalat extra men med "autobetalning" påslaget.

Begär ut detaljer kring varje enskild delbetalning enligt §3 a
Begär ut "övriga villkor för återbetalning" enligt §3 b
Begär bekräftelse på att betalning X på OCR Y har mottagits.

Tror ärligt talat Klarna har fog för att säga att inbetalningen gjord via OCR när det ligger Autogiro-schemaläggning är att se som en "extra" inbetalning enligt § 4 men det måste ju stå i "övriga villkor för återbetalning".

Känns orimligt att detta inte presenterats när du tog krediten så troligen presenterades iaf några villkor.

Eller om de har avtal som säger att extra-inbetalningar skickas in på slutbetalning och inte liggande betalning.
Det är läge att bygga upp en buffert så att eventuellt köp inte görs på pengar som inte finns. Dvs, man kan betala hela fakturan om kreditgivaren fular sig.

Vet att alla inte har samma förutsättningar, men har man inte en buffert så har man ärligt talat inte råd att konsumera. 😬

Det har tagit lite tid att få svar, men nu är mitt problem löst se bild. Tipsen från DavidtheDoom har framförallt varit till nytta i mitt klagomål, men tackar även er övriga i tråden. (Att det står 18/2 är för att klagomålets referens numer har används från det andra samtalet i klagomålet)

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ckghagen:

Det har tagit lite tid att få svar, men nu är mitt problem löst se bild. Tipsen från DavidtheDoom har framförallt varit till nytta i mitt klagomål, men tackar även er övriga i tråden. (Att det står 18/2 är för att klagomålets referens numer har används från det andra samtalet i klagomålet)

<Uppladdad bildlänk>

Skönt att det löste sig, däremot känns det lite som att det saknas ett inlägg om vad du gjorde för att få detta utfallet från Klarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skönt att det löste sig, däremot känns det lite som att det saknas ett inlägg om vad du gjorde för att få detta utfallet från Klarna.

Jo du har rätt
Detta skrev jag in till dem 21/2
-----------------------------------------------
Beskriv ditt ärende:
2025-02-03 betalade X kr till 221-1555 med OCR ....... vilket är i god tid till före 2025-02-10
2025-02-04 noterar jag att 2025-02-10 fakturan inte är betald men att min betalning kommit in. Jag ringer då kundtjänst för att få rätt faktura krediterad. Blir då lovad att pengarna är i mottagna och allting är betalt och att jag inte behöver göra något.
2025-02-18 när jag ser att 2025-02-10 fortfarande inte är betald ringer jag då in igen. Där jag blir informerad om att Klarna har en egen lösning som inte godkänner avbetalningar via bankgiro i mitt fall
Varför är du inte nöjd med klarnas svar:
Jag anser att jag har betalt i tid
Det framgår inte på ett klart och tydligt sätt att betalningar via bankgiro inte är ett godkänt sätt att betala amorteringar
Hur önskar du att ditt ärende istället blir löst:
Att 2025-02-10 ska anses som betald och att återstående X Kr skall fördelas på 2025-03-10 och 2025-04-10. Samt att inga ytligare kostnader eller anmärkningar ska tillkomma mig. Jag anser även att det TYDLIGT framledes ska framgå både i appen och på "mina sidor" att betalningar via bankgiro inte är ett godkänt sätt att betala amorteringar på när autogiro är aktiverat. Där anges bara en OCR betalnings referens och inga sådana undantag från normal vedertagna betalningsmetoder framgår.
Med vänlig hälsning .......
----------------------------------------------
Svar 27/2

----------------------------------------------
Notera att jag inte begärde någon avskrivning

Visa signatur