Feltillverkade RTX 5070 Ti upp till 11 procent långsammare

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nvidia sa 4% lägre prestanda i genomsnitt och utan att specificera att det bara gällde 5090, så man får väl anta att de inkluderar 5070 Ti där också. Men ja, 5070 Ti borde förstås drabbas hårdare.

Men testet som artikeln hänvisar till är inte tillräckligt för att säga om 4% i genomsnitt stämmer eller ej. Dels så jämför de resultaten från en Reddit-användare med deras egna recension, så det är mycket annat som kan skilja. Och dels så jämförde de endast i 3DMark, inte riktiga spel.

Prestandan påverkas väldigt linjärt med ROP:arna har jag för mig. De är det sista i pipelinen, där det skrivs till skärmbuffer, o.s.v. Vad jag har för mig.

Men det saknas 8% på 5070 Ti och man förlorar 11%, så det låter som jag har fel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

I bästa fall skulle det upptäckas långt senare om alls och många som drabbas skulle inte ens märka av det, då det är ett väldigt subtilt fel. Gemene man kan ju knappast upptäcka det (räknar inte med sweclockers läsare som gemene man, just sayin').

Jag tror att det är exakt så de resonerat. Att de flesta inte märker det och att de går mycket plus även om de måste ersätta de som faktiskt märker det.

Med allt som hänt så finns det två alternativ:
1. Nvidia har helt tappat det
2. Nvidia pissar medvetet på de som köper grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Prestandan påverkas väldigt linjärt med ROP:arna har jag för mig. De är det sista i pipelinen, där det skrivs till skärmbuffer, o.s.v. Vad jag har för mig.

Men det saknas 8% på 5070 Ti och man förlorar 11%, så det låter som jag har fel.

Hur mycket det påverkar varierar en hel del, 11% är inte genomsnittet utan den största skillnaden som påvisats. Men jämförelsen är som sagt inte särskilt bra eftersom det var två helt olika datorer som jämfördes, så en del av skillnaden kan lika gärna bero på något helt annat. Det behövs ett bättre test för att avgöra hur stor skillnaden faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hur mycket det påverkar varierar en hel del, 11% är inte genomsnittet utan den största skillnaden som påvisats. Men jämförelsen är som sagt inte särskilt bra eftersom det var två helt olika datorer som jämfördes, så en del av skillnaden kan lika gärna bero på något helt annat. Det behövs ett bättre test för att avgöra hur stor skillnaden faktiskt är.

Kort skiljer sig också mellan varandra. Det man kan göra är att låsa flera kort som saknar ROPs till en viss klocka och mäta. Och göra samma sak med kort som har alla ROPs.

Edit:
Kollade precis wikipedia. Det är det sista i pipelinen som all raster går igenom.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Render_output_unit

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SVclocker:

Litegrann att jag känner lättnad att jag inte har hunnit lagt vantarna på något Blackwell GPU ännu.

Samma och kommer istället köra AMD faktisk.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jäkla oflyt att när sånt här händer råkar man aldrig få MER prestanda än tänkt? 😁

Hade ju vart trevligt.
Men tyvärr så hade man då troligen fått ett väldigt ostabilt heller inte alls fungerande kort.
Då antalet rops/o andra saker är i många fall vad som bestämmer vad ett chip med heller utan tillverkningsfel ska bli.
Och när dom testat hur många avrops/osv fungerar felfritt så disablar dom ju dom övriga rops/osv, och OM man du skulle få tillbaks dom som ej funkar bra=ostabilt i bästa fall!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Kan någon väcka Swedishchef

Väcka? Redan jobbat i 2h när din kommentar lades.

På topic är detta oacceptabelt ur QC synpunkt och förstår inte hur ett företag som nvidia har lyckats med detta...

Hoppas verkligen att det är enbart 0.5% men magkänsla säger högre nu när de missade 5080 I sitt uttalande.

Känns som någon kanske får hett om öronen om felet är större

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Perfekt, tänk nu att starta ett returärende med dagens tillgång, vem vet hur många "extra" om några som finns på lager....

"Jomensåatt du kan få en ersättningsex om 6-9 månader."

Ja jäklar. Vem orkar vänta i månader på ett garantiärende på ett nytt grafikkort?🤔

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Lite intressant:

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Nvidia pratade om blackwell-tillverkningsproblem i deras Q3 earnings om jag inte minns fel.

Uppenbarligen gjorde man inget åt problemen.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W