Garantiärende hos NetOnNet– stationär dator på service sedan 27/1

Permalänk

Garantiärende hos NetOnNet– stationär dator på service sedan 27/1

Jag köpte i december en av NetOnNets egna stationära datorer med följande specifikationer:

CPU: Intel® Core™ i7-14700F
GPU: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti SUPER
RAM: Corsair Vengeance RGB DDR5 5600MHz 32GB
Moderkort: MSI MAG B760 Tomahawk WiFi
PSU: Corsair RMe Series RM750e (750W)

Datorn fungerade felfritt i några veckor men började sedan få uppstartsproblem med blåskärmar, tills den till slut inte gick att starta Windows alls.

Jag felsökte själv:
Ominstallerade Windows (men fick blåskärmar vid benchmarks, särskilt vid minnestester och fortsätt blåskärm vid uppstart). Körde MemTest86 utan anmärkning. Uppdaterade BIOS och kontrollerade att alla komponenter satt rätt. Komponenterna höll normal temperatur.

Eftersom datorn kostade runt 26tkr lämnade jag in den för ett garantiärende 27/1 i hopp om en snabb åtgärd. Nu, en månad senare, har inget hänt. När jag ringer kundtjänst får jag bara svaret att ärendet är "under handläggning".

Mina frågor:
Hur länge är det rimligt att vänta?
Har jag rätt till någon kompensation för lång handläggningstid?
Eftersom jag köpte med kundklubb, kan jag fortfarande hävda öppet köp, bör jag göra det? (när den väl fungerade var det en bra dator)
Jag köpte datorn med Benify-presentkort och fick 5 % rabatt, så en direkt återbetalning är nog svår. NetOnNet har inga andra liknande datorer jag skulle vilja byta till heller tyvärr.

Hur hade ni gjort i min situation?

Permalänk
Medlem

Enligt ARN är skälig tid för reparation 3 veckor men en månad är väl rimligt.
Nej, du har inte rätt till någon kompensation för att reparationen tar lång tid.
Om du kan ångra är ett fråga som bara netonet kan svara på, då öppet köp är frivilligt och de bestämmer helt själva hur de vill sköta det. Generellt kan man inte ångra varor som man reklamerat.

Ring och säg att du tröttnat på att vänta och vill ha dina pengar tillbaka.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Hur länge det är rimligt att vänta är ju alltid svårt att besvara. Praxis för elektronik så anses det vara skäligt med en reparationstid på 3 veckor. Men det är ju från fall till fall. Vissa fel är ju svårare att återskapa än andra och kan därmed dra ut på tiden.

Har du själv kollat status på ditt ärende istället för att kontakta kundtjänst? NetOnNet har ju en portal för kolla ärendestatusar online. https://my.serviceinfo.se/

Om du rätt till kompensation för att det tar lång tid så är svaret nej. Du kan få ersättning om du har kostnader som är direkt anslutna till ärendet. Men då är det ju mer att du måste ta ledigt från jobbet för att en reparatör kommer ut till dig och fixar på plats. Kan tänka mig det förekommer för vitvaror. Eller ersättning för resekostnader till butiken för att prata med kundtjänst.

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

Har du själv kollat status på ditt ärende istället för att kontakta kundtjänst? NetOnNet har ju en portal för kolla ärendestatusar online. https://my.serviceinfo.se

Absolut, där står det fortfarande:
"Status
På väg till verkstad"

Därför ringde jag och fick det bekräftat att den är framme och är "under behandling" för ca två veckor sedan.