Garantiärende hos NetOnNet– stationär dator på service sedan 27/1
Jag köpte i december en av NetOnNets egna stationära datorer med följande specifikationer:
CPU: Intel® Core™ i7-14700F
GPU: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti SUPER
RAM: Corsair Vengeance RGB DDR5 5600MHz 32GB
Moderkort: MSI MAG B760 Tomahawk WiFi
PSU: Corsair RMe Series RM750e (750W)
Datorn fungerade felfritt i några veckor men började sedan få uppstartsproblem med blåskärmar, tills den till slut inte gick att starta Windows alls.
Jag felsökte själv:
Ominstallerade Windows (men fick blåskärmar vid benchmarks, särskilt vid minnestester och fortsätt blåskärm vid uppstart). Körde MemTest86 utan anmärkning. Uppdaterade BIOS och kontrollerade att alla komponenter satt rätt. Komponenterna höll normal temperatur.
Eftersom datorn kostade runt 26tkr lämnade jag in den för ett garantiärende 27/1 i hopp om en snabb åtgärd. Nu, en månad senare, har inget hänt. När jag ringer kundtjänst får jag bara svaret att ärendet är "under handläggning".
Mina frågor:
Hur länge är det rimligt att vänta?
Har jag rätt till någon kompensation för lång handläggningstid?
Eftersom jag köpte med kundklubb, kan jag fortfarande hävda öppet köp, bör jag göra det? (när den väl fungerade var det en bra dator)
Jag köpte datorn med Benify-presentkort och fick 5 % rabatt, så en direkt återbetalning är nog svår. NetOnNet har inga andra liknande datorer jag skulle vilja byta till heller tyvärr.
Hur hade ni gjort i min situation?