Permalänk
Medlem

Ownit blockar torrenttrafik?

Halloj, nu har jag löst problemet men är ändå nyfiken på varför det uppstod - är det så att Ownit börjat blocka torrenttrafik?

Haft ett besynnerligt problem med torrents sedan en knapp vecka tillbaka. Först trodde jag det berodde på halvgamla torrents som trots bra med seeders hade riktigt usel hastighet, men så testade jag några nya idag och jag fick även på de bara ett fåtal kB/s på min gigabit-lina.

Testat boota om router, dator, ändrat port, testat med annan dator, annan tracker, OS och klientprogramvara men samma fel oavsett - usel hastighet och får typ inga peers trots en massa seeders.

Efter en hel del googlande klickade jag i att kryptering alltid ska vara aktiverat i min klient - och då helt plötsligt är vi tillbaks igen med maximal uttnyttjande av linan.

Har inga problem med att använda kryptering, det är väl bara bra - jag blir bara så förvånad att det helt plötsligt slutat funka utan det. Nån som har nån teori?

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Kör den vanligaste klienten med kryptering som standard efter en uppdatering kanske?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Problemet kanske låg i andra änden? Även fast man tycker att du borde anslutit till några vettiga peers i alla fall...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Nej, Ownit blockerar inte Torrents, det skulle innebära att de bryter mot nätneutraliteten. Din klient hittar inga peers helt enkelt.

EDIT: Inga andra peers körde utan kryptering med andra ord.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kan få liknande när QBittorrent inte är uppdaterat på ett tag..

Permalänk
Medlem

Du laddar ner linuxdistributioner ser jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Problemet kanske låg i andra änden? Även fast man tycker att du borde anslutit till några vettiga peers i alla fall...

Alltså som sagt - jag testade flertalet trackers. Och seeds var allt mellan ~100 - 1500 st.

Skrivet av tcntad:

Jag kan få liknande när QBittorrent inte är uppdaterat på ett tag..

Kör Qbitorrent som Docker-image och pullat den flera gånger senaste veckan. Sen switchade jag över till Transmission på min windowsburk och öppnade dessutom ny port i routern men samma fel där som synes i min screenshot.

Skrivet av ELF:

Kör den vanligaste klienten med kryptering som standard efter en uppdatering kanske?

Beroende på vilken klient som är den vanligaste (jag tror qbittorrent ligger högt upp) så borde jag också fått det i såna fall tycker jag, PLUS att den som default är inställd på att tillåta kryptering, men inte tvinga det.

Skrivet av dlq84:

Nej, Ownit blockerar inte Torrents, det skulle innebära att de bryter mot nätneutraliteten. Din klient hittar inga peers helt enkelt.

EDIT: Inga andra peers körde utan kryptering med andra ord.

Jo, jag tycker det är så märkligt bara - peers fanns i överflöd OCH klienten (qbittorrent) var inställd på "Allow encryption". En ändring till "REQUIRE" löste det.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Halloj, nu har jag löst problemet men är ändå nyfiken på varför det uppstod - är det så att Ownit börjat blocka torrenttrafik?

Haft ett besynnerligt problem med torrents sedan en knapp vecka tillbaka. Först trodde jag det berodde på halvgamla torrents som trots bra med seeders hade riktigt usel hastighet, men så testade jag några nya idag och jag fick även på de bara ett fåtal kB/s på min gigabit-lina.

Testat boota om router, dator, ändrat port, testat med annan dator, annan tracker, OS och klientprogramvara men samma fel oavsett - usel hastighet och får typ inga peers trots en massa seeders.

<Uppladdad bildlänk>

Efter en hel del googlande klickade jag i att kryptering alltid ska vara aktiverat i min klient - och då helt plötsligt är vi tillbaks igen med maximal uttnyttjande av linan.

Har inga problem med att använda kryptering, det är väl bara bra - jag blir bara så förvånad att det helt plötsligt slutat funka utan det. Nån som har nån teori?

Vad menar du för fel?
Menar du 503-felet i loggen på bilden du visar?

Har du en IPv6 adress? Stödjer OwnIT IPv6?
Det är inte helt ovanligt att operatörer fortfarande inte har stöd för IPv6.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Qbittorrent och har 500mbit Ownit lina, jag prövade samma torrent Ubuntu 24.10 med default "allow encryption". Det fungerar som normalt, full fart inga problem. Du skrev att du använder Qbittorrent i Docker a k a Linux antar jag, jag kör också Qbittorrent i Docker@Linux

Vi har samma "setup", här fungerar det precis som vanligt.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Vad menar du för fel?

Felet var ett fåtal kB/s trots massivt med tillgängliga seeds/peers enligt trackers. Och voila, så fort jag tvingade kryptering fick jag fullt blås igen.

Som sagt, två olika torrentklienter på två olika OS (Linux/Win) på två olika maskiner på mitt nätverk samt olika trackers. Setupen har dessförinnan fungerat klanderfritt i flertalet år med maximalt utnyttjande av min tillgängliga bandbredd (100MB/s+).

Får börja kolla loggarna i min Dream Machine och se om den uppdaterat sig i det här tidsintervallet och på nåt sätt kukat ur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Maxar i skrivande stund min 1000/1000Mbit lina från Ownit i qBittorrent