Första gången med virtuell maskin

Permalänk

Första gången med virtuell maskin

Har alltid krånglat och kört Windows 7 på datorn med mina bil program för felsökning.

Nu när datorn gick sönder så ska jag prova Windows 10 och virtuell maskin med Windows 7 denna gång.

Provat en gång tidigare men fick det inte att funka då.
Har lite frågor nu innan jag installerar om allt imorgon.

Vilket gratis program är bäst för detta.

Provade detta en gång men då fick man öppna en genväg och kom till ett fönster där fick man välja vilken du ville starta. Sen startar du ett mindre fönster som är Windows 7.
Går det göra detta smidigare?
Tex klicka på en genväg och Windows 7 ploppar upp?

Hur får jag in "alla" program i Windows 7 " fönstret som jag vill installera där provade med usb. Men fick bara upp usb i w10 och inte i virtuella maskinen.

Ett av programmen köra via usb till bilen. Förstår då virtuell maskinen när jag kopplar in usb enheten då.?

Säkert dumma frågor för er som använder detta. Men e helt ny med virtuell maskin.

Permalänk
Medlem

VMware Workstation Pro är numera gratis, man måste nog skaffa ett gratis inlogg på Broadcom kanske. Rekommenderar det för att jag sett en kompis köra Volvos Vida på det sättet.

https://www.vmware.com/products/desktop-hypervisor/workstatio...

Man brukar få frågan, eller kan ändra i inställningarna, att USB-enheter som kopplas in ska anslutas till den virtuella maskinen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med VirtualBox. QEMU finns också, men det är för avancerade personer. QEMU låter en dela ett av sina grafikkort, så att man kan spela AAA-spel utan konstigheter via ett virtuellt Windows. Något som är typ som en våt dröm för mig, men... för avancerat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Nu har jag w10 och Virtualbox w7.
Men jag kan inte ändra något i Virtualbox. Finns en varningstriangel med texten virtualbox hardware virtualization is enabled.

Googlar jag detta så ska man ändra något i bios. Jag hittar inte detta i min bios acer.

Någon med ider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Googlar jag detta så ska man ändra något i bios. Jag hittar inte detta i min bios acer.

Finns inte Intel VT-x eller AMD-V i BIOS?

Saknas det hårdvarustöd, så måste du stänga av det i VirtualBox med.

Permalänk

Om man inte har funktionen i bios. Va gör man då?

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara ett väldigt begränsat BIOS, vilket är vanligt på Laptops. Otur. För CPUn stödjer hårdvaruvirtualisering, men om laptoptillverkaren inte bemödat sig att lägga in stöd för det i BIOS så finns det inget att göra.