OLED och ljusstyrka - något jag inte fattar, finns det ingen inställning för ljusstyrka längre?

Permalänk

OLED och ljusstyrka - något jag inte fattar, finns det ingen inställning för ljusstyrka längre?

Jag köpte en ny skärm eftersom den gamla passerat 10 års-strecket. Köpte en som är ganska likadan, en Predator x32x3 OLED som på papperet har fenomenala prestanda. I praktiken är den dock kass. Förmodligen helt och hållet mitt fel...
I skrivande stund är det grått och tråkigt väder ute, jag har dragit ned halva fönstret, så det är inte överdrivet ljust i rummet.

Eftersom jag lärt mig att det mänskliga ögat uppfattar allt över 24Hz som rörliga bilder och att det är omöjligt att se skillnad på högre frekvenser än 144Hz, så kör jag skärmen på högre upplösning med lägre frekvens (3840x2160 och 240Hz).
HDR var ett av skälen för inköpet, så det är på. Jag har inte Windows auto-HDR på, utan kör med RTX HDR (har ett RTX 4080 m 64Gb) för konvertering av SDR. (Ety det har jag läst någonstans att det är bra...)

Så, hårdvarumässigt borde jag ha allt jag behöver för en bra bild.

Några frågor:
Borde det inte gå att ställa in ljusstyrkan på skärmen? (Det gjorde det på min 10 år gamla Predator, det gör det på min OLED-TV.)
Det finns en applikation från Acer som ska göra det enkelt att ställa in skärmen utan att behöva pilla på knappar, men den säger "skärmen ej supportad".
Jag vet inget om HDR, mer än att det ger bättre färgåtergivning och kontrast. Tydligen så innebär det också att man inte kan justera ljusstyrkan längre. Eller fattar jag den (dåligt maskinöversatta) manualen fel?

Jag har uppenbarligen rätt dålig koll på moderna skärmar och hur man ska få till en bra bild i ett halvljust rum. I manualerna står inget vettigt... Finns det en guide någonstans över hur man ska göra för att få en bra bild på en modern skärm?
Vad är det jag inte förstår/vet som jag behöver förstå/veta för att inse hur man ska ställa in skärmen?
Hjälp en okunnig???

Permalänk
Medlem

Hej!

Du har väl ett antal knappar direkt på skärmen? Där ska det finnas möjlighet att justera färgmättnad, kontrast mm.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Testa Monitorian, kanske som en tillfällig lösning. Du kan ändra ljusstyrka och kontrast individuellt på flera skärmar. Jag har den själv och kan göra det på två skärmar var för sig. Smidigt eftersom man inte behöver gå in i menyer och krångla när man bara vill ändra ljusstyrka/kontrast lite snabbt. Ikonen lägger sig i taskbaren vid klockan.

https://github.com/emoacht/Monitorian
https://apps.microsoft.com/detail/9nw33j738bl0?launch=true&mo...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag glömde tillägga att vissa (ett fåtal) bildskärmar har sina knappar på sidan av skärmen. Då ser man dom inte om man tittar framifrån.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Har inte heller hittat något sätt att ställa in anpassad ljusstyrka vid användning av HDR på min OLED. Det gör HDR oanvändbart för mig.

Monitorian funkar inte heller när jag kör HDR.

Är det en del HDR-standarden att skärmen måste köra på fullt blås?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Har inte heller hittat något sätt att ställa in anpassad ljusstyrka vid användning av HDR på min OLED. Det gör HDR oanvändbart för mig.

Monitorian funkar inte heller när jag kör HDR.

Är det en del HDR-standarden att skärmen måste köra på fullt blås?

När du matar ut en HDR-signal ställer du ljusstyrkan för SDR-material (skrivbordet osv) i windows HDR-inställningar.

HDR innebär att skärmen kan återge allt ifrån noll till fullt blås som det kommer från datorn, därför är det på datorn du måste bestämma vad som är normalt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

HDR är inte avsett att du ska skruva på skärmens ljusstyrka. Det är istället en uppgift för färghanteringssystemet. Spelar du upp riktigt HDR-material är det mastrat till vissa nivåer. Om skärmen stödjer det kan den göra tonmappning istället för att rakt av klippa nivåer utanför vad skärmen klarar. Reglage för att justera ljusstyrkan kan förvisso finnas men hör egentligen inte hemma här.

Kör du Windows i HDR-läge sköter Windows färghanteringssystem tonmappningen. Där talar du om för systemet vad skärmen har för nivåer på svart och vitt, samt vilken ljusstyrka du vill ha i SDR. SDR ska sedan mappas till skärmen för att se korrekt ut. I teorin i varje fall. I verkligheten fungerar det skit.

RTX HDR har såvitt jag vet ingen funktion för att mappa SDR till HDR, utan den gör om allt till fejk-HDR. En del verkar gilla det för spel som saknar stöd för HDR. Kör du det på skrivbordet kommer det se för jävligt ut.

Kort och gott: För vanligt användande som inte är HDR, kör skärmen i SDR-läge. Slå på HDR för material som är mastrat för det. Jag föreslår även att glömma bort styggelsen som är fejk-HDR men insisterar du kan du även slå på det för spel där du vill ha det.

Permalänk

Se också till att du slagit på HDR i Windows och kalibrerat skärmen. Annars kommer det se riktigt skevt ut. Från din beskrivning gissar jag på att det inte är gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobydamn:

Se också till att du slagit på HDR i Windows och kalibrerat skärmen. Annars kommer det se riktigt skevt ut. Från din beskrivning gissar jag på att det inte är gjort.

Vad menar du med att "kalibrera" bildskärmen?
Menar du att man ska använda ett extern och separat verktyg som kallas för "kalibrator", eller menar du att göra bildjusteringar med bildskärmens knappmenyer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

När du matar ut en HDR-signal ställer du ljusstyrkan för SDR-material (skrivbordet osv) i windows HDR-inställningar.

HDR innebär att skärmen kan återge allt ifrån noll till fullt blås som det kommer från datorn, därför är det på datorn du måste bestämma vad som är normalt.

Tack för info! Rackarns vad komplicerat det ska vara då

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Kort och gott: För vanligt användande som inte är HDR, kör skärmen i SDR-läge. Slå på HDR för material som är mastrat för det. Jag föreslår även att glömma bort styggelsen som är fejk-HDR men insisterar du kan du även slå på det för spel där du vill ha det.

Skrivet av slobydamn:

Håller helt med DasIch här, se snarare till att slå av HDR i Windows när det inte krävs. Skrivbordet, webbsurfning, och annat tjänar inte det minsta på HDR och det blir bara struligt.
Win+Alt+B växlar mellan HDR av/på. Vissa spel växlar automatiskt, andra kan man få att växla automatiskt med Special K, om man inte vill behöva komma ihåg att ändra manuellt.

Ett par av nackdelarna med att ha HDR på jämt är som nämnt att det kan bli struligare att ändra ljusstyrka, Windows har en felaktig gammakurva för SDR-material i HDR-läge (så saker ser inte ut som de ska), ev större risk för inbränningar om du kör hög ljusnivå i HDR, osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av slobydamn:

Jo, jag gjorde det enligt windows-hjälpens instruktioner. Det gick bra.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

HDR är inte avsett att du ska skruva på skärmens ljusstyrka. Det är istället en uppgift för färghanteringssystemet. Spelar du upp riktigt HDR-material är det mastrat till vissa nivåer. Om skärmen stödjer det kan den göra tonmappning istället för att rakt av klippa nivåer utanför vad skärmen klarar. Reglage för att justera ljusstyrkan kan förvisso finnas men hör egentligen inte hemma här.

Kör du Windows i HDR-läge sköter Windows färghanteringssystem tonmappningen. Där talar du om för systemet vad skärmen har för nivåer på svart och vitt, samt vilken ljusstyrka du vill ha i SDR. SDR ska sedan mappas till skärmen för att se korrekt ut. I teorin i varje fall. I verkligheten fungerar det skit.

RTX HDR har såvitt jag vet ingen funktion för att mappa SDR till HDR, utan den gör om allt till fejk-HDR. En del verkar gilla det för spel som saknar stöd för HDR. Kör du det på skrivbordet kommer det se för jävligt ut.

Det här var ju väldigt användbar info. Tack snälla!

RTX HDR är rätt OK enligt någon nörd-artikel jag snubblade över här nedan. Bättre än windows fejk-hdr tydligen, enligt länk nr 2 nedan:
https://www.patreon.com/posts/88124101
https://www.nexusmods.com/starfield/mods/4821

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Vad menar du med att "kalibrera" bildskärmen?
Menar du att man ska använda ett extern och separat verktyg som kallas för "kalibrator", eller menar du att göra bildjusteringar med bildskärmens knappmenyer?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/calibrate-your-hd...

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Håller helt med DasIch här, se snarare till att slå av HDR i Windows när det inte krävs. Skrivbordet, webbsurfning, och annat tjänar inte det minsta på HDR och det blir bara struligt.

När ska man använda HDR då?
Var jag en idiot som köpte en OLED/HDR-skärm i stället för en IPS-skärm utan HDR?

Skrivet av Thomas:

Win+Alt+B växlar mellan HDR av/på. ...

Det där var ju jädrigt användbart... Mycket enklare än att hålla på och pilla på osynliga knappar under skärmkanten... Tack!

Permalänk
Medlem

Oke, tack!
Då förstår jag vad du menar även om detta är någonting helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

När ska man använda HDR då?
Var jag en idiot som köpte en OLED/HDR-skärm i stället för en IPS-skärm utan HDR?

Du måste ju inte använda HDR på en OLED så klart, den är fortfarande väldigt bra ändå. HDR ska du använda när du har HDR kompatibelt content och du tycker det ger dig bättre upplevelse med det på. Mycket krångligare än så är det väl inte tycker jag iaf.

Det du betalar för när det gäller OLED är tekniken på panelen snarare än HDR stöd så du behöver inte känna att du "slösade" pengar eller nått sånt bara för att du stänger av HDR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet i tråden är HDR främst användbart när det passar, vid filmtittande och spelande där man har en bild med dynamik och nyanser mastrad för HDR.

Windows/skrivbord/e-post/excel/vad-man-nu-gör har sällan något som är skapat för HDR och då fungerar traditionell SDR så mycket bättre och mer som man är van med. ABL på en OLED kickar in mycket oftare vid HDR. Vid SDR är ABL mycket lugnare men kan börja märkas av, särskilt ifall man vill nå över en 150–200 nits.

Kör man HDR-läge i Windows har man problemet med att belysningen ofta är på max vilket på en LCD ger sämre svärta i egenskap av transmissiv teknik. "Svart" på en LCD är endast så mycket ljus som panelen lyckas blockera vilket inte är 100 procent utan de 0,1% som läcker igenom blir till mörkgrått. Det problemet har inte en OLED eftersom det bygger bilden från svart så HDR kan ändå fungera bättre även i Windows.

Då är det i Windows du reglerar var du ankrar Windows SDR-nivåer inom HDR-omfånget vilket i sin tur påverkas av skärmens fysiska förmåga. Är HDR-bilden för mörk har mjukvaran (Windows, spelet etc.) lagt nivåerna för lågt inom HDR-omfånget i förhållande till panelens fysiska kapacitet att alstra ljus.

Så det går att köra Windows i HDR med bra resultat. Det blir däremot ett extra lager av komplexitet och är sällan bättre än att köra SDR.

Den dag man greppar vad HDR innebär blir allt jag skriver mycket mer naturligt och självklar. Men det är ju en resa dit.