OLED och ljusstyrka - något jag inte fattar, finns det ingen inställning för ljusstyrka längre?
Jag köpte en ny skärm eftersom den gamla passerat 10 års-strecket. Köpte en som är ganska likadan, en Predator x32x3 OLED som på papperet har fenomenala prestanda. I praktiken är den dock kass. Förmodligen helt och hållet mitt fel...
I skrivande stund är det grått och tråkigt väder ute, jag har dragit ned halva fönstret, så det är inte överdrivet ljust i rummet.
Eftersom jag lärt mig att det mänskliga ögat uppfattar allt över 24Hz som rörliga bilder och att det är omöjligt att se skillnad på högre frekvenser än 144Hz, så kör jag skärmen på högre upplösning med lägre frekvens (3840x2160 och 240Hz).
HDR var ett av skälen för inköpet, så det är på. Jag har inte Windows auto-HDR på, utan kör med RTX HDR (har ett RTX 4080 m 64Gb) för konvertering av SDR. (Ety det har jag läst någonstans att det är bra...)
Så, hårdvarumässigt borde jag ha allt jag behöver för en bra bild.
Några frågor:
Borde det inte gå att ställa in ljusstyrkan på skärmen? (Det gjorde det på min 10 år gamla Predator, det gör det på min OLED-TV.)
Det finns en applikation från Acer som ska göra det enkelt att ställa in skärmen utan att behöva pilla på knappar, men den säger "skärmen ej supportad".
Jag vet inget om HDR, mer än att det ger bättre färgåtergivning och kontrast. Tydligen så innebär det också att man inte kan justera ljusstyrkan längre. Eller fattar jag den (dåligt maskinöversatta) manualen fel?
Jag har uppenbarligen rätt dålig koll på moderna skärmar och hur man ska få till en bra bild i ett halvljust rum. I manualerna står inget vettigt... Finns det en guide någonstans över hur man ska göra för att få en bra bild på en modern skärm?
Vad är det jag inte förstår/vet som jag behöver förstå/veta för att inse hur man ska ställa in skärmen?
Hjälp en okunnig???