Doom: The Dark Ages - Strålspårad köttfärs från helvetet

Permalänk
Melding Plague

Doom: The Dark Ages - Strålspårad köttfärs från helvetet

Testlabbet ger 18 grafikkort en satans omgång de sent skall glömma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrade var fan 4k testet var men ser att den sista var felskrivet

Permalänk
Medlem

De får gärna förklara logiken bakom 69.99$ = 79.99€ (90$) tyckerj ag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

*Såg absolut ingenting*

Ser onekligen bra ut, får se om det läggs till i spelhögen man ska beta av

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av KlosterKatten:

US-priser skyltas vanligtvis utan moms, eftersom den varierar från stat till stat

Skrivet av Spawnbadboy:

Undrade var fan 4k testet var men ser att den sista var felskrivet

Skrivet av tcntad:

Det står 1920x1080 på sista men det ska vara 4k?

Redigerat så snabbt att det visslade om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Det första priset är utan moms, det andra med moms (förmodligen 19% och sen avrundat ned)

Permalänk
Medlem

Inte illa med 9070 xt, ett kort som kostar betydligt mindre än 5080 och ändå slår det. Någonting är knas med 5000-serien alltså eller så har Nvidia snålat in på något, kanske är drivrutinerna också...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Imponerande 1% lows också.

Blir lite extra glad också när man ser 9070 XT ligga bredvid 5080.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Inte illa med 9070 xt, ett kort som kostar betydligt mindre än 5080 och ändå slår det. Någonting är knas med 5000-serien alltså eller så har Nvidia snålat in på något, kanske är drivrutinerna också...

Imponerande prestanda från 9070xt i detta spel ja. Annars är det bättre att jämföra det med 5070ti. 5080 är i ärlighetens namn ett ganska mycket bättre kort än 9070xt. Ett fabriksöverklockat 5080 hade utan problem tagit sig förbi.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Hmm, har Nvidia sagt något om prestandan i 50-serien? Något känns off med gapet mellan 40 och 50-serien. Drivrutin/Spelproblem?

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk

Mycket trevligt att se, har inte hunnit spela igenom Doom eternal och dess DLC än, men kanske till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Ja jag tror också det handlar om något med 50-serien snarare än CPU flaskhals, även när det t.ex. kommer till texten om skillnad mellan 4090-5090 på 1080p.

Har ju inte spelet själv för att kunna se belastning på komponenterna men 1080p low med 9070 XT och FSR quality gav 223 fps. Självklart påverkar inställningarna även belastningen på CPU men undrar om det kan vara så mycket. Känns snarare som att inställningar inte har så stora steg mellan varandra och som att CPUn bör kunna kräma ut över 200 fps över brädet.

Att uppskalning gör en sådan skillnad som det skrivs om betyder ju snarare att GPUn är flaskhals. Jag vet inte, instinktivt känns det som att begreppet CPU-flaskhals slängts runt lite felaktigt i testet.

@Rosenvik går det att få någon siffra på vad GPU belastningen låg på i de olika upplösningarna/inställningsnivåerna? Helst för ett av de starkare korten 🙂

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Sådana här tester uppskattas! Tack för detta!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rosenvik:

US-priser skyltas vanligtvis utan moms, eftersom den varierar från stat till stat

Redigerat så snabbt att det visslade om det!

Vi såg inget, vi hörde inget

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för testet 😊

Ja vad håller Nvidia på med egentligen?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Snusious:

@Rosenvik går det att få någon siffra på vad GPU belastningen låg på i de olika upplösningarna/inställningsnivåerna? Helst för ett av de starkare korten 🙂

Nu hann jag bara med att boota upp lite snabbt på Ultra Nightmare innan jag går hem för dagen!

I 1080p låg RTX 5090 på 95% GPU use.
1440p 96%.
4K 97-98%

Vid testet var det lite väl många variabler att ha i åtanke! Beta-drivers, spelkod som kanske patchas vid release, möjlig flaskhals.

När jag nu bootar upp på kvällen flaggar Nvidia för ännu en beta-drivrutin. Jag laddar hem den på måndag och kollar om det ger någon praktisk skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nu hann jag bara med att boota upp lite snabbt på Ultra Nightmare innan jag går hem för dagen!

I 1080p låg RTX 5090 på 95% GPU use.
1440p 96%.
4K 97-98%

Vid testet var det lite väl många variabler att ha i åtanke! Beta-drivers, spelkod som kanske patchas vid release, möjlig flaskhals.

När jag nu bootar upp på kvällen flaggar Nvidia för ännu en beta-drivrutin. Jag laddar hem den på måndag och kollar om det ger någon praktisk skillnad.

Tack för att du kollade och ta fredag nu för bövelen! 😁

Men ja då känns det som att mina aningar kan stämma.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Imponerande prestanda från 9070xt i detta spel ja. Annars är det bättre att jämföra det med 5070ti. 5080 är i ärlighetens namn ett ganska mycket bättre kort än 9070xt. Ett fabriksöverklockat 5080 hade utan problem tagit sig förbi.

Skrivet av Snusious:

Ja jag tror också det handlar om något med 50-serien snarare än CPU flaskhals, även när det t.ex. kommer till texten om skillnad mellan 4090-5090 på 1080p.

Har ju inte spelet själv för att kunna se belastning på komponenterna men 1080p low med 9070 XT och FSR quality gav 223 fps. Självklart påverkar inställningarna även belastningen på CPU men undrar om det kan vara så mycket. Känns snarare som att inställningar inte har så stora steg mellan varandra och som att CPUn bör kunna kräma ut över 200 fps över brädet.

Att uppskalning gör en sådan skillnad som det skrivs om betyder ju snarare att GPUn är flaskhals. Jag vet inte, instinktivt känns det som att begreppet CPU-flaskhals slängts runt lite felaktigt i testet.

ID software brukar vara rätt duktiga på grafikmotorer. Hade förväntat mig att Nvidia skulle dra iväg med id-tech 8 då den motorn har "bakat in" RT som obligatoriskt i denna version. Trevligt också med stöd för FSR 4 direkt.

Vi har sett andra exempel i senaste assasins creed där amd också drar iväg. Däremot, i UE5-spel, verkar Nvidia starkare.

Jämförde med 5080 nu då det verkar dra jämnt skägg här med 9070 xt, även fast 5070 ti är "target" så att säga. Har också läst att i högre FPS med CPU-begränsade scenarion så har AMD drivers mer headroom än Nvidia, men jag kan ha tolkat det fel.

Kan också intyga att FSR 4 är riktigt bra, använder det i så stor utsträckning som möjligt. Performance i FSR 4 ser lika bra ut om inte bättre än FSR 3.1 i quality. Om inte Nvidia skärper sig till nästa gen kanske AMD kommer ikapp.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Inte ett enda kort med 8GB vram fastän rätt många lär sitta kvar på sina RTX 3070/RTX 3060 ti mfl... Mig inkluderad. Entusiast behöver inte innebära att man köper det senaste vid fel tillfälle.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på det här då jag älskar doom, både de äldre och de nyare. Dock kommer jag nog att avvakta pga priset.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Inte ett enda kort med 8GB vram fastän rätt många lär sitta kvar på sina RTX 3070/RTX 3060 ti... Mig inkluderad. Entusiast behöver inte innebära att man köper det senaste vid fel tillfälle.

Håller med, andra siter har tänkt på att inkludera fler populära GPU:er.

TechPowerUp

,
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot detta spel såååå mycket. Längtat efter lite Doom slakt. Jag vet ju vad jag ska göra nästa helg

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Chris_Kadaver:

Inte ett enda kort med 8GB vram fastän rätt många lär sitta kvar på sina RTX 3070/RTX 3060 ti mfl... Mig inkluderad. Entusiast behöver inte innebära att man köper det senaste vid fel tillfälle.

Skrivet av Edd1e:

Håller med, andra siter har tänkt på att inkludera fler populära GPU:er.

En gör vad en kan på en arbetsdag och med en spelkod. Givetvis hade jag önskat mer tid vid riggen, men det blev en tight deadline.

Permalänk
Skrivet av Andy Mcdee:

Mycket trevligt att se, har inte hunnit spela igenom Doom eternal och dess DLC än, men kanske till hösten.

Doom eternal är ospelbart pga allt hoppande + sköldmonstren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

En gör vad en kan på en arbetsdag och med en spelkod. Givetvis hade jag önskat mer tid vid riggen, men det blev en tight deadline.

Aaah, mitt inlägg lät förbaskat gnälligt när jag läste om det igen. Önskar att fler/lägre speccade kort inkluderades men, den här typen av artiklar är hysteriskt bra. Uppskattas som f-n.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Skrivet av magma86:

ID software brukar vara rätt duktiga på grafikmotorer. Hade förväntat mig att Nvidia skulle dra iväg med id-tech 8 då den motorn har "bakat in" RT som obligatoriskt i denna version. Trevligt också med stöd för FSR 4 direkt.

Vi har sett andra exempel i senaste assasins creed där amd också drar iväg. Däremot, i UE5-spel, verkar Nvidia starkare.

Jämförde med 5080 nu då det verkar dra jämnt skägg här med 9070 xt, även fast 5070 ti är "target" så att säga. Har också läst att i högre FPS med CPU-begränsade scenarion så har AMD drivers mer headroom än Nvidia, men jag kan ha tolkat det fel.

Kan också intyga att FSR 4 är riktigt bra, använder det i så stor utsträckning som möjligt. Performance i FSR 4 ser lika bra ut om inte bättre än FSR 3.1 i quality. Om inte Nvidia skärper sig till nästa gen kanske AMD kommer ikapp.

De har dock red Devil som är 10% över msrp 9070 xt .
5070ti är en msrp modell här och ett bättre kort kan mycket väl prestera bättre än ventus

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Doon eternal är ospelbart pga allt hoppande + sköldmonstren.

hahahah. Jag håller precis att installera Eternal bara för att mätta min törst lite inför nästa helg

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

3090 hade varit intressant med tanke på dess stora mängd Vram.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Edd1e:

Aaah, mitt inlägg lät förbaskat gnälligt när jag läste om det igen. Önskar att fler/lägre speccade kort inkluderades men, den här typen av artiklar är hysteriskt bra. Uppskattas som f-n.

Inga problem! Vi följer upp diskussionerna kring den här typen av artiklar och det hjälper oss att förstå om vi skall lägga mer eller mindre fokus på sådana i framtiden 😊

(Det låter som mer!)

Permalänk
Medlem

Hej, då vi sedan länge bestämt oss för att använda "strålspårning" (alltså uttrycket som ingen i renderings/spelbranchen, eller egentligen någon faktisk människa öht någonsin använt) så tänker jag vi måste uppdatera följande engelska (men vedertagna svenska) ord i artikeln också:

• Real-time tesselation = Realtidstesselering

• LOD = DN (detaljnivå)

• Patch = Lapp

• Benchmarkverktyg = Riktmärkesverktyg

• Frame Generation = Bildgenerering

Tack på förhand
"Strålspårning", för i helvete