Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Skype har gått i graven och är nu en del av en ständigt växande grupp mjukvarutjänster som har lagts ner. Vilka gamla tjänster, som antingen har lagts ner eller som väldigt få fortfarande använder, vill du se göra comeback?

Är det Skype som dyker upp i tankarna? Eller föredrog du kanske Teamspeak? Tycker du att MSN borde återuppstå – eller att Winamp borde bli mainstream igen? Finns det någon där ute som faktiskt saknar EA Origin eller kanske Myspace?

Själv kan jag sakna just Skype. Även om jag tycker att Discord är bättre på många sätt finns det något jag uppskattar med hur lättanvänt Skype var – vad jag kan minnas.

Berätta vilka tjänster du vill ha tillbaka i kommentarerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Skype har gått i graven och är nu en del av en ständigt växande grupp mjukvarutjänster som har lagts ner. Vilka gamla tjänster, som antingen har lagts ner eller som väldigt få fortfarande använder, vill du se göra comeback?

Är det Skype som dyker upp i tankarna? Eller föredrog du kanske Teamspeak? Tycker du att MSN borde återuppstå – eller att Winamp borde bli mainstream igen? Finns det någon där ute som faktiskt saknar EA Origin eller kanske Myspace?

Själv kan jag sakna just Skype. Även om jag tycker att Discord är bättre på många sätt finns det något jag uppskattar med hur lättanvänt Skype var – vad jag kan minnas.

Berätta vilka tjänster du vill ha tillbaka i kommentarerna!

ICQ var ganska nice

Permalänk
Medlem

Fralla.net - Gammal community, typ Lunarstorm, men med många färre användare vilket ledde till en mycket mysigare stämning. Och såklart inget innehåll styrt av algoritmer eller andra dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

ICQ var ganska nice

Om det kom med e2ee i så fall. Alla meddelanden skickades på den tiden i klartext Även msn messanger var helt okrypterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla meddelanden skickades på den tiden i klartext

Vad känslig du är, vad har du att dölja?

ICQ ägde och är från en tid när allt var klartext... telnet, ftp, http...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trivdes bättre på IRC än på Discord
Winamp och leta MP3 och diverse webradiokanaler var mer utmaning än Spotify
ICQ var kul men det blev MSN som alla kompisar hade...

Men SweClockers består

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Napster

NeoModus DirectConnect

Playahead....

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag trivdes bättre på IRC än på Discord

Ooo irc, det var tider det!

Jag vill ha tillbaka usenet också, alltså tillbaka som på tiden när det var olika diskussionsforum med vettiga människor och inte ett sätt att distribuera tveksamma saker.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

"Gamla" prisjakt, när den var bra och man inte behövde ett Schibsted (eller vad dom heter?) konto för att logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

"Gamla" prisjakt, när den var bra och man inte behövde ett Schibsted (eller vad dom heter?) konto för att logga in.

Nu har ju Schibsted sålt Prisjakt, så dom släpper nog på just DET kravet förr eller senare.

Permalänk
Medlem

På tal om ICQ, MSN, IRC etc så saknar jag Miranda-IM, som sedermera blev Miranda-NG. Eller egentligen är det väl tiden innan appar på telefonen då man körde dessa program på sin PC för att kommunicera som saknas ( https://en.wikipedia.org/wiki/Miranda_NG )

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Mitt shell konto på chalmers 😆 + leech accounts

Permalänk
Medlem

Flera har ju redan tagits upp.

Swedbanks virtuella betalkort var ju toppen! Logga in på banken, skapa ett virtuellt kort, sätt en gräns i belopp och datum. Riltigt bra!

ATi Ruby (om det kan ses som en tjänst?). När man drog igång ditt nya ATi kort så skulle man ju så klart köra demot..nVidia hade ju sina men de var inte Ruby.

Windows 7? Dvs Winbaserat OS som fungerade bra och inte krävde 18^74 extra applikationer som kommer med förslag och spårar allt man gör.

XP fick ju skit för att det var bloatat de med när det kom. Men XP fungerade bra och man kunde bara klicka i några rutor för att få tillbaka 2k looken.

Permalänk
Medlem

ICQ, Netbus ojoj vad man jävlades med polarna.
Får heller inte glömma TV4s Blip och spela pings mot Peppe Eng.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Mitt shell konto på chalmers 😆 + leech accounts

Vad är fördelen/bra med Chalmers shell konto? Hahaa

Permalänk
Medlem

The Buyers Guide, ICQ, IRC, Helgon

Permalänk
Medlem

Stadia

Permalänk
Medlem

Allra mest Mirc med IRC där man kunde ha flera chatfönster bredvid varandra. Tycker verkligen inte om Discord. Inga chatsystem har varit i närheten av den användarvänligheten när det gäller fönster och chattar som IRC program hade.

ICQ, msn och körde Trillian och ibland pidgin . Tyckte om chatfönster då på den tiden. Skype fyllde sitt syfte ett tag ändå.

Amiga OS, men den skulle nog inte stå sig idag mot windows eller linux. (vet att Amiga OS utvecklas fortfarande)

Gamla prisjakt tack!

Men som någon tog upp Virtuella kort på Swedbank! Det vill jag ha tillbaka. Nu kör jag ett kort extra som är kopplat till ett konto med lite pengar till internet och det andra kortet stängt. Man får säkra upp när bankerna/kortutgivarna tar noll ansvar.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

MSN Messenger, Winamp och Windows 7.

Permalänk
Medlem

Googles sök.
Den finns kvar i namn, men inte i funktion.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Google location history på webben var ju bra. Nu har jag det bara lokalt i mobilen. Inställningarna för att säkerhetskopiera location history hittar jag inte heller. Åtminstone inte tydliga sådana. Tror jag har all synkning påslaget, men fan vet.

Virtual Klarna Card (i Klarna-appen, tror funktionen finns under "Plånbok") kanske kan vara ett alternativ till Swedbanks virtuella kort, som nämnts ovan?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av [SmR]BMF:

ICQ var ganska nice

Har det ljudet som sms-signal !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

ICQ var ganska nice

Minns fortfarande mitt nummer, 113231051

Permalänk
Medlem

MSN Gaming Zone, min första mp-upplevelse. R6 Rogue Spear, Age of Empires etc med 170 i ping.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Använder IRC fortfarande och har sett att Khaled Mardam-Bey fortsätter uppdatera mIRC.

Kan sakna forum, usergroups o.s.v. som försvunnit. Facebook är inte någon ersättare för detta.

Saknar hela Unreal-franchisen, då spelen nu behöver patchas för att spelas och nya kan inte ens köpa spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Vad är fördelen/bra med Chalmers shell konto? Hahaa

Alternativet var ett 9k6 modem och utlandstaxa till usa

Permalänk
Medlem

Många verkar fastna i en ren nostalgitripp, men vill ni ha tillbaka dessa saker? Dvs on topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag också!

Skrivet av Dhanjel:

NOOB!
Mvh 6786140

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skrivet av superpwnguin:

Jag också!

NOOB!
Mvh 6786140

56460072 här

Permalänk
Medlem

MSN helt klart något jag sakna och som någon annan nämnde Swedbanks virtuella kort. Men jag kommer inte på något annat som man verkligen saknar.. Tycker Discord ersatt IRC, visst lite jobbig omställning men tror inte jag hade velat gå tillbaka till IRC nu.

CS 1.6 saknar jag. Släng CSGO/CS2 och gå tillbaka till 1.6 eller något ännu tidigare (1.5)! Det var tider de.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X