Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Vilka datorprylar vägrar du göra dig av med?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Vilka datorprylar vägrar du göra dig av med?

Vi har alla prylar som kanske borde ha pensionerats för länge sen, men som ändå får hänga kvar. Kanske är det en sliten Intellimouse från tidigt 2000-tal som fortfarande sitter som gjuten i handen. En hårddisk med gamla LAN-bilder, skoluppsatser eller annat som du aldrig riktigt orkat föra över. Ett par överlevande hörlurar med tejpad kåpa, men med ljud du fortfarande älskar. Kanske har du ett gammalt chassi som Antec Sonata II, det objektivt bästa chassit genom tiderna?

Hur ser läget ut för dig? Är du duktig på att göra dig av med gamla prylar, eller behåller du det mesta som eventuellt har något nostalgiskt eller funktionellt värde? Dela med dig i tråden och kasta gärna in en bild på din gamla datormojäng!

Permalänk
Medlem

Logitech Mouseman Wheel med kula.
Pentium 200MMX (bara cpun kvar)
Voodoo 2 12MB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Z906, händer fruktansvärt lite på den fronten imo.

Sen att det fortfarande är analogt som gäller för okomprimerad surround är.... urk.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enviro:

Kanske har du ett gammalt chassi som Antec Sonata II, det objektivt bästa chassit genom tiderna?

Gjorde mig av med mitt Sonata (inte II, nymodigheter!) förra året. Kände ingen större sorg, får jag ändå säga.

I aktiv användning har jag nog inget som är gammalt nog att vara riktigt intressant. Använder ibland min Logitech G700s (släppt 2013), men i regel inte. Har en iPad Air 2 (2014) mest för att visa noter vid pianot samt testa vid webbutveckling.

Äldsta prylen jag fortfarande har kvar är nog MIDI-keyboardet (M-Audio Keystation 49e) från c:a 2002, men jag använder det knappt, köpte digitalpiano 2023.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Mitt Silicon Graphics-tangentbord som hängt med sen 1997 eller så. Caps Lock är ommappad till Windows-tangent. Kommer ALDRIG att överge det frivilligt <3

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Daemon:

Sen att det fortfarande är analogt som gäller för okomprimerad surround är.... urk.

Bra grejer! Det är ju lite sjukt att Logitech själva fortfarande säljer kitet.

Permalänk

Har en komplett C64-uppsättning med monitor, två disk drives och lite lullull. Skulle nog behöva byta kondensatorer på allt (eller åtminstone inspektera dem) innan jag vågar starta det igen, men jag slänger det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hur ser läget ut för dig? Är du duktig på att göra dig av med gamla prylar, eller behåller du det mesta som eventuellt har något nostalgiskt eller funktionellt värde?

Allt ska sparas till eftervärlden!

Allt från IBM PS/2 Model 30 till Amiga 500 Plus med GVP HD+ samt Asus TX97-X med Pentium MMX 166MHz, Matrox Millenium och Voodoo 2 (SLI).

Får nog bli ett projekt att dra igång min AMD Duron 1,3GHz maskin med. Fullproppad med expansionskort i en Chieftec tower

Betydligt lättare att stapla laptops på varandra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag höjer dina Z905 med mina Z5500 , bättre fotpall kan man inte hitta

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

PS2, PS4, WII U.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

En gammal mac med tillhörande tangentbord, kulmus och skärm

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Allt ska sparas, så länge det inte är så pass trasigt att det aldrig kan lagas, det fick jag lära mig den hårda vägen!

Funderar på allvar att se om jag kan väcka liv i min första dator igen. Fast får bli ett nytt nätagg då den gamla kastades för länge sedan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem

Sparar allt

Men mitt jobbtantgentbord är nog det sista som lämnar mig. Tillverkat 1989, använt av mig varje arbetsdag senaste 15 åren. Cherry G80-1800 moddat med MX Clear-brytare.

Och jag hade ett likadant första åren med egen dator... (det är hos mina föräldrar)

Jag är lagom knäpp vad det gäller tangentbord

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men jag kan inte kasta minnen genom åren. Köpte/fick datorer förr från företag och kommuner och när jag kastade dom så sparade jag alltid minnerna. Så har rätt många olika gamla minnen som bara ligger och skräpar i förrådet.

Har även en kickstart 1.2 från min första Amiga 500 som jag har i en liten ask.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Kul tråd! För mig var det nog MX518 som gällde in i det sista! Sen började fötterna vara totalt söndernötta så fick ta från MX510 som fick dubbeltryck problem och i något skede blev det löskontakt i usb-kabeln så blev tvungen att öppna musen för att rerouta kabeln inuti så inte stresspunkten blir direkt på kontakten på PCB:n. Sen på senare tid fick den problem med scrollen, visade sig optiska sensorn var inte riktigt rätt alignad... nå då gick en tid där scrollen nog funka som den skulle bara man putsade rent från damm då och då men till sist räckte inte det heller så när jag hade svårt att få scrollen att registrera så bytte jag slutligen musen (G502 X Lightspeed vilket förövrigt jag gillar väldigt bra, närmast MX518 jag har testat i känslan). Var en trogen tjänare i över 15 år.

I ljudväg har jag inte hittat någon trevligare kombination i ljudet än gamla M-Audio Q40 "studiolurar" fast de har lite boostad bas som standard men mycket trevlig kvalité sådan och en portabel hörlursförstärkare som fungerar analogt med en 31 eller 32 step basskurva från "neutral" till typ 12~13dB boost på max nivån eller något sånt. På nivå 7-8 låter det perfekt och gör att musiken låter mera liknade som man lyssnat med högtalare fast utan någon bloat i basen, allt får lite mera tyngd i sig bara utan försämra detaljer och sånt. Trots dessa relativt billiga prylar, ca 120€ för hörlurarna och ungefär samma tror jag förstärkaren kostade så har jag testat flertal i varierande prisklass upp till runt 700€ hörlurar (kanske runt 20 st) men kommer alltid tillbaka till dessa. Äger numera en 999€ DAC och gjorde en beställning på hörlurförstärkare nu för 500€ så lite lustigt att hörluren och portabla analog förstärkaren/EQn kostar en bråkdel bara men kan inte liksom hitta något som jag gillar bättre så fokuserar bara på att få ut maximalt av det jag redan har numera.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Hm, var ska man börja..

Har kvar en massa gamla prylar, många för att jag vet att de är svåra/dyra/omöjliga att få tag på om man skulle råka behöva.

Varför skulle man råka behöva något gammalt då:
-Om man någon gång får ett sug att prova något retro, få ihop någon äldre dator för t ex något väldigt gammalt spel el bara för att få känna nostalgin för hur det var med sådana prylar/system. Även t ex hårdvara/adaptrar/liknande som krävs för något annat.
-Om det kommer någon privatperson som har någon äldre dator/pryl som de behöver/vill ha igång, har hjälpt många privat med div saker genom åren.
-Om det skulle behövas i arbetet någon gång, det händer ibland att det finns behov av utrustning av äldre slag då det körs mycket gamla system för industrin.

Är det enbart för det sistnämnda så får saker förvaras på arbetet, när de kanske annars hade gått till skroten.
Har mycket prylar där också som kanske någon gång behövs och det händer faktiskt ibland att de gör det.

Den första, alltså för ev eget bruk, väger tyngst. Är det enbart för de andra delarna och inte alls för något eget så är chansen större att det skrotas.

Men det är svårt att göra sig av med saker, som man vet att man aldrig kommer kunna få tag på igen och därmed är vissa möjligheter stängda för gott när prylen slängs.
Samtidigt tråkigt också att behöva slänga saker som både är fungerande och sällsynta, som kanske någon annan kan behöva.

Men att sälja kräver oftast både mer jobb med hanteringen än man kan få tillbaka för, samt att det gäller att hitta rätt köpare. Intresset har generellt varit väldigt lågt när jag försökt sälja, på flera olika plattformar.
Att plocka fram, ställa upp allt & fota, skriva ihop & sätta upp annons (inkl kostnaden), bevaka annonsen. Det är för stor insats om resultatet blir inget alls.
Skulle t o m hellre ge bort saker lokalt än behöva hantera det enligt ovan.

Har rätt mycket gamla prylar av olika slag kvar, som jag gärna säljer om det finns köpare.

På så sätt är det befriande när vissa tekniker går ur tiden helt, t ex ADSL el 3G som snart inte alls kommer att kunna användas.
För saker som inte alls går att använda, för att det som krävs för det inte längre finns eller för att prylen är trasig, är tröskeln för skrotning låg.

Men att nämna något specifikt är väl svårt, har för mycket prylar.
Sen använder jag ju gärna sakerna länge om det är möjligt, t ex är min primära dator från 2013, även om jag gradvis går över till annan. Mobilen från 2019. Arbetsdatorn från 2015, musen till den är väl från någon gång runt 2019-2020 el något sådant.

Permalänk
Medlem

Datormöss i drivor, andrahandsvärdet på gamingmöss är tragiskt. 😭

Permalänk
Medlem

Mina Vectrex, VIC20, NES, Amiga, Playstation2 med mera och min gamla XP burk säljs inte.

Tycker det som är en icke-fråga.

Det är bättre att ställa frågan till dom som gör sig av med saker som fungerar ett tag till om man plockar bort skräp och stänger av funktioner. >Kollar över mitt nät nu och ser ingen anledning än att gå över 1 Gb/s, min HDD förvaring går nog inte snabbare än 110 mb så jag ser inte det behovet alls än och eftersom att Wifi-Routerar inte har snabbare LANportar än 1 Gb/s utom alldeles för få produkter så ser jag ingen anledning att gå över till wifi7.

När det gäller ljud så kan mycket åttiotalsförstärkare ha många gånger om bättre ljud än mycket skit som släpps i dag samma gäller hörlurar. Samma ska med ljudkort inom studio där femton år gamla kan vara bättre än nya väldigt dyra kort och det är tekniskt mätbart men kanske inte alls hörbart för örat men kopplar man mycket saker in och ut så kan det börja märkas på sånt som är känsligt för fördröjningar.

I vilket fall så har det inte hänt mycket alls dom senaste femton åren.

när det gäller gajming- ljud så släpps det mycket skit samma med ett par lurar. Där kan ett par gamla boss freestaylemodellen som kostat 250 spänn ha bättre ljud än all skit som släpps i dag upp till 1500 spännsklassen trådlösa med anc. JVC exempelvis ger äkta skitljud av det jag hört både lurar och bärbart. Det bärbara kan låta väldigt burkigt och bara konstigt. basen på lurar kan flyta hop väldigt och låta distat/basdist. Sjukt märkligt ljud i ett par såna lurar.

Därför behåller man en del gammalt för det är ofta bättre många gånger om helt klart.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Datormöss i drivor, andrahandsvärdet på gamingmöss är tragiskt. 😭

Mmm sen köper man gummerade som kanske håller i ett par år, tills det blir klet av skiten. Slutar med att man tar fram den gamla musen som är bättre än den 10 år nyare musen :DOH: :facepalm:

köpte dock en ny nu till min speldator, MSI versa300. Så klart inte gummerad så jag hoppas den håller "ett tag".

Aldrig mer en från Steelseries Det är sprickor under gummeringen...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Gamla hårddiskar.

Både för att jag inte vill att någon ska leta upp dem på någon elektronikåtervinning och börja rota runt bland mina gamla filer, men även för att det ibland är de oväntade gamla sakerna där som blir intressanta igen av någon anledning.

Sedan ligger det en gammal wallet.dat fil där någonstans som antagligen är helt överskriven - vid tillfället när jag ominstallerade operativsystemet och glömde säkerhetskopiera filen brydde jag mig inte så mycket om det eftersom det var så lite pengar på den.

Bara 3-4 bitcoins...

Permalänk
Medlem

En enda sak, en Duron 600Mhz som gjorde 1200 på luft och 1370 drygt på vatten och peltier. Magiskt bra cpu på sin tid, men jag kommer nog aldrig orka bygga en retro-burk på den tyvärr.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

I dagsläget är det nog främst Amiga prylarna. En A500, A1200, tac-2 joysticks och en hög med spel m.m.

Permalänk
Medlem

Harman Kardon Soundsticks. Fungerar fortfarande efter mer än 20 år, men har köpt modernare högtalare, men behåller den för att den är ett konstverk.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Harman Kardon Soundsticks. Fungerar fortfarande efter mer än 20 år, men har köpt modernare högtalare, men behåller den för att den är ett konstverk.<Uppladdad bildlänk>

Dom är verkligen snygga.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en fd modd som är plus 20 år på ett känt forum. 0skar000 tror jag han heter. 😆

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Dell P1130, 21" CRT

Permalänk
Medlem

Är redigt nöjd med mitt Logitech Z-680 ljudsystem som införskaffades 2002 för nästan 3 lakan och som en av ungarna fått ärva. Låter helt ok om man inte är för kräsen

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony Elite

Håller tummarna att Logitech släpper en uppdaterad fjärr med lite snabbare processor i huben.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag gör mig inte av med fungerande saker om det inte är en prestandauppgradering det handlar om. Datorhögtalarna jag skaffade ca 2005 fungerar fortfarande utmärkt, så varför skulle jag inte använda dem? Min svartvita laserskrivare från ca 2006-2007 skriver finfint fortfarande, och jag har inte ens bytt toner. Men jag är inte sentimental heller. Är nåt trasigt, då slänger jag och skaffar en ersättare. Om nåt inte längre fyller behovet, pga att det är föråldrat, då skaffar jag nåt nytt. Är kanske dålig på att faktiskt slänga det föråldrade, men det har med lättja att göra, inte sentimentalitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Jag får väl erkänna att det finns prylar jag ångrar att jag kastade. En sådan var när jag köpte en Commodore CBM 8032 för 1 krona på en loppis någon gång på 90-talet. Den slängdes tyvärr i samband med en flytt från södra till västra Stockholm. Ett beslut jag ångrar än idag — förutom att en sådan retrodator idag kan säljas för omkring 6000 kronor på eBay, så var det också en historiskt intressant maskin.

CBM 8032, som lanserades runt 1980, var en del av Commodores så kallade PET-serie — där PET står för Personal Electronic Transactor. Serien riktade sig främst till skolor, företag och tekniskt intresserade. Just modellen 8032 utmärkte sig med 32 kB RAM, vilket var mycket för sin tid. Som jämförelse hade den svenska klassikern Luxor ABC80, som var vanlig i skolor och på kontor här hemma, oftast bara 16 kB RAM i standardutförande.

Datorn hade ett karaktäristiskt utseende med skärm och tangentbord integrerat i samma robusta chassi. Skärmen var monokrom och visade grön text på svart bakgrund, något som kanske känns primitivt idag, men som på den tiden var fullt tillräckligt för kontorsprogram, programmering och enklare kalkyler.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.