Komponent liknande 4017 (skiftregister)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
du menar att när jag trycker så kommer den att sluta strömmen 2 gånger?

Eller fler, eller färre, eller precis så många gånder som den ska :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Gralov:
Hade det varit fråga om säg en vippströmställare som har två utgångar och därmed tre lägen(A, B eller ingen(när man byter mellan de två)) så kan man ta bort studset med en RS-latch(två NAND-kretsar).

Men det är antagligen bara en enkel knapp som bara har två lägen: på eller av, och då borde det funka ganska bra att bara släta ut studset med en kondensator.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Gralov:
Hade det varit fråga om säg en vippströmställare som har två utgångar och därmed tre lägen(A, B eller ingen(när man byter mellan de två)) så kan man ta bort studset med en RS-latch(två NAND-kretsar).

Men det är antagligen bara en enkel knapp som bara har två lägen: på eller av, och då borde det funka ganska bra att bara släta ut studset med en kondensator.

aa..det är denna jag tänkt använda:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?36023

hur var det nu jag skulle göra, sätta en kondensator mellan benet på strömställaren som går till 4017 och jord?
ska jag använda vanlig eller eletrolyt konding?

EDIT
Om jag hade haft en vippströmställare så hade jag ju aldrig behövt hela denna kretsen, bara att ha röd kabel från molex på ena pinnen o gul på den andra och sedan mitten pinnen till fläkten. (det är altså strömställaren vi snackar om)

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Mjo..

Det spelar inte direkt någon roll vilken typ av kondensator du fixar, bara den har en kapacitans på 1µF eller däromkring. Höftar till lite men det kan inte bli sämre direkt.
Om du köper en elektrolykondensator så se upp med polariteten.

Visa signatur

~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo..

Det spelar inte direkt någon roll vilken typ av kondensator du fixar, bara den har en kapacitans på 1µF eller däromkring. Höftar till lite men det kan inte bli sämre direkt.
Om du köper en elektrolykondensator så se upp med polariteten.

-tittar i påsen-
okej, konsensator funnen
men, nu är det såhär, att jag har 2 stycken sorters kondensatorer.
en som det står 1 uF 16 V på, och en det står 1 MFD 25 V.
jag läste någonstans att MFD skulle så för Micro Farad Capacitor, stämmer detta?
så att det inte är någon skillnad mellan de 2 kondensatorerna förutom att den ena tål 16 Volt och den andra 25?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, spelar ingen roll vilken av de två du tar.

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ | MSI KT3 Ultra | 512MB PC2700 | POV GF4 Ti4200 SE | 11615p 3Dmark2001SE
"Moments get lost in time, like tears in the rain."[/size]

Permalänk
Medlem

Mja, om du har 12V signal så skulle jag rekommendera 25V. Fast kör du 5V så spelar det ingen roll, nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mja, om du har 12V signal så skulle jag rekommendera 25V. Fast kör du 5V så spelar det ingen roll, nej.

ja, eftersom att jag har båda så kan jag ju lika gärna ta 25 volt för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur