Permalänk
Medlem

Installera FreeBSD

Hade tänkt att installera FreeBSD på min gamla P2 400MHz...
Vad ska man tänka på vid partionering ?
Ska man ha någon swap-partition o.s.v?

Eller är det bara köra allt utrymme på en och samma partition?

EDIT: När man väl installerat, hur får man då igång t.ex. Gnome?
När jag installerade första gången så fick jag upp en ful ruta bara .. en console alltså.. oerhört ful.. nån standardsak i X antar jag .. men som sagt, hur bootar man upp gnome eller kde ?

EDIT2: Hur installerar man eller söker efter ett program med "ports" ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Permalänk

Partitionering:
Du sätter upp en "partition" och i denna partition skapar du "slices" - en slice för swap och en för resten. Använd en swap slice som är dubbelt så stor som mängden RAM du har.

Gnome/fönsterhanterare:
i din hemkatalog har/skapar du en fil som heter .xinitrc. Detta är ett script som körs när X startar. Sista raden i filen skall vara kommandot för att starta din önsterhanterare, tex /usr/X11/bin/fvwm2.

Ports:
cd:a in i katalogen för porten du är intresserad av. Skriv sedan "make install". Porten hämtas hem från internet, kompileras och installeras.

Tjong i baljan - inte så svårt eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumblepack
Använd en swap slice som är dubbelt så stor som mängden RAM du har.

Om man har 1024 MB i RAM kanske det inte är så nödvändigt att ha 2 GB swap, eller? Vad kan annars räcka?

Visa signatur

When drops of sadness falls...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frozen
Vad kan annars räcka?

Hade jag en gig i ram skulle jag nog skita i swappen

Allvarligt talat så vad du får göra är att klura ut ungefär hur mycket minne du behöver totalt (för OS + applikationer) och därifrån räkna ut hur mycket swap du behöver. Du bör väl sätta det i relation till hur mycket hårddiskutrymme du har tillgängligt också.

1 gig borde definitivt räcka om du inte kör applikationer som är MYCKET minneskrävande. Jag kör FreeBSD på en maskin med 160 MB i RAM och 256 MB i swap och tycker att det räcker gott och väl. Det är ju inte XP det här...

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Hmm, tror jag tar och hijackar tråden litet.
När jag skulle installera FreeBSD igår så fick jag ett felmeddelande alldeles när installationen skulle sättas i verket. Turligt nog låg digitalkameran i närheten; http://home.bip.net/peter.p3/misc/fbsd_panic.jpg. Någon som vill konsultera felmeddelandet och rapportera eventuella misstankar? Notera att texten under uptimen lyder: "Termina... ACPI".

Edit: Versionen jag installerade var FreeBSD 5.0 från originalboxen.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumblepack
Partitionering:
Du sätter upp en "partition" och i denna partition skapar du "slices" - en slice för swap och en för resten. Använd en swap slice som är dubbelt så stor som mängden RAM du har.

Gnome/fönsterhanterare:
i din hemkatalog har/skapar du en fil som heter .xinitrc. Detta är ett script som körs när X startar. Sista raden i filen skall vara kommandot för att starta din önsterhanterare, tex /usr/X11/bin/fvwm2.

Ports:
cd:a in i katalogen för porten du är intresserad av. Skriv sedan "make install". Porten hämtas hem från internet, kompileras och installeras.

Tjong i baljan - inte så svårt eller?

mnja, lite om bakfoten har du nog fått det här

först använder man fdisk för att skapa en slice (eller partition som andra OS kallar den för), sedan kör man disklabel för att skapa vad FreeBSD kallar partitioner eller "disklabels" kort och gott.

både fdisk och disklabel programmen stödjer en automatisk funktion som automatiskt skapar "rätt" slice och partitioner.. bra för nybörjare!

sen angående ports.. glöm inte att cvsupa!

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decamber
Hmm, tror jag tar och hijackar tråden litet.
När jag skulle installera FreeBSD igår så fick jag ett felmeddelande alldeles när installationen skulle sättas i verket. Turligt nog låg digitalkameran i närheten; http://home.bip.net/peter.p3/misc/fbsd_panic.jpg. Någon som vill konsultera felmeddelandet och rapportera eventuella misstankar? Notera att texten under uptimen lyder: "Termina... ACPI".

Edit: Versionen jag installerade var FreeBSD 5.0 från originalboxen.

Jag har upplevt samma fel vid installation av 4.8 och 5.0. Vad det beror på vet jag inte, men det har alltid försvunnit när jag fetraderat disken och gjort en ny installation.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"