Nytt hempc-erbjudande från Dell idag.

Permalänk
Medlem

Nytt hempc-erbjudande från Dell idag.

Jag fick mitt senaste hempc-erbjudande idag från Dell och nu kanske det är lönt att uppgradera min burk. Om ni har ork, titta på spec och kommentera om det är något som verkar oroligt:

MODELL Dell Dimension™ 8300
PROCESSOR Intel Pentium® 4 - 3,0 GHz
BILDSKÄRM Tillval
RAM-MINNE 1024 MB DDR RAM, 400 Mhz (2X512MB)
HÅRDDISK 250 GB 7200RPM/SATA
OPTISK ENHET 1 16xDVD
OPTISK ENHET 2 4xDVD+RW
DISKETTSTATION Ja
GRAFIKKORT 256MB ATI Radeon 9800TX, 8xAGP med TV-out och DVI
LJUDKORT SoundBlaster®Audigy 2
DIGITAL ÖVERFÖRING Dell Movie Studio Essentials för Audigy
HÖGTALARE Tillval
MODEM Internt V.92 Data/Fax/Voice K56 PCI
NÄTVERKSKORT Integrated 10/100Mbit
OPERATIVSYSTEM Microsoft® Windows® XP Home, Svensk
PROGRAMVARA Microsoft® Office XP standard, HemPc version, Svensk, (bipackas)

TEKNISK SPECIFIKATION

CHIPSET Intel® 875 ICH5
PROCESSOR Intel Pentium® 4 – 3,0 Ghz, FSB 800, Hyper-Threading
CHASSI MiniTower – Skydive
MÅTT 425 mm (höjd) x 181 mm (bredd) x 447 mm (djup)
VIKT Från11,3 kg
KORTPLATSER 1 st AGP8x & 4 st PCI
EXTERNA ENHETER 2st 5,25” platser
INTERNA ENHETER 2 st 3,5”
MAX RAM 2048 DDR Dual channel (400 Mhz)
MINNESPLATSER 4st DIMM platser
PORTAR 8 USB 2.0 varav två i front, 2st PS/2, 1st seriell, 1st parallell med ECP, 1st RJ45, 1st VGA, 1st IEEE1394

Bruttolöneavdrag 550:-/mån

Tack för eran tid.

[Edit] Jag slängde ihop motsvarande paket på Dells sida och den kostar 28553:- inkl. 17crt som inte gick att välja bort.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Om man vill skaffa en märkesdator så ser det faktiskt ganska fint ut! Inte helt fel med ett Ati Radeon 9800 XT samt en 3.0ghz processor, hm vad ska man säga, jag skulle vara nöjd med den datorn

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Som du ser så står det GRAFIKKORT 256MB ATI Radeon 9800TX, inte XT. Märkligt, skrivfel av Dell för jag hittar inte någon TX på ATI:s sida?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Hedersmedlem

TX är någon budgetmodell avsett för OEM marknaden.

Datorn är det inget fel på, Dell är bra och datorn är snabb som vinden. Frågan är dock om du vill ha den, och leva med den tre år och vara ganska begränsad vad gäller uppdateringar m.m (visst är Dell mycket mer standard nu än förut). Och det andra är priset, inte säkert att det blir så förbannat mycket billigare.. kan ej dock inte exakt hur hem-pc fungerar skattemässigt. Vad får du betala för datorn allt som allt?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

ett 9800 TX är ungefär som ett 9700 np om inte kassare och vem vill ha en dator i 3 år? jag köpte själv en sådan dator för 2 år sedan nu är jag bara arg över att jag måste betala för något som jag inte använder

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Man kan ju räkna på 40% billigare, så säg 300kr netto i månaden. Då får man en slutsumma som är lite över 10000kr, och det är ju ett helt ok pris för en sån dator

Permalänk
Hedersmedlem

En motsvarande går väl lös på ~12-13', plus mjukvara..

Så beror väl som sagt på vad du får betala totalt. lasseTM har en stor poäng också.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är alltså flaskhalsen, jag förstod att det var något lurt med paketet. Det verkar återigen luta mot att jag kör vidare med min nuvarande dator och uppgraderar den med ett nytt grafikkort så småningom.

Min PII 400 var en hempc så jag vet hur det är att betala i 36mån, inte så skoj men om det här paketet hade varit _riktigt_ bra så hade det nog varit värt att köpa det men nu, njäee.

Tack för svaren.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

mmm o akta dig för dells jävla biosar också ÄCKLIGT

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att dells datorer har en mycket underlig bios. Dell sätter lösenord eller stänger av olika funktioner så att användaren inte skall ta i sönder datorn lika lätt och därmed slipper dell onödiga avgifter. T ex garantin.
Dells datorer är ovanligt dåliga att trimma (klocka)!

Visa signatur

Nya: | P4SFC | P4 2,66GHz | PC2700 512MB | GeForce FX5600 256MB 325/400@420/445 |
Gamla: | Matsonic MS9317E+ | P4 2,4GHz @ 3,1GHz | PC2700 512MB | GeForce FX5600XT 256mb 240/400@372/435 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Grafikkortet är alltså flaskhalsen, jag förstod att det var något lurt med paketet. Det verkar återigen luta mot att jag kör vidare med min nuvarande dator och uppgraderar den med ett nytt grafikkort så småningom.

Min PII 400 var en hempc så jag vet hur det är att betala i 36mån, inte så skoj men om det här paketet hade varit _riktigt_ bra så hade det nog varit värt att köpa det men nu, njäee.

Tack för svaren.

Skulle inte tro att det är något större fel på det där grafikkortet. Läste någonstans att TX-korten är nerklockade för att trånga märkesdatorer inte skall gå så varmt. I vilket fall som helst är det ett bra grafikkort i grund och botten, och borde inte ge dig några att klockas upp i Pro-hastigheter.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Skulle inte tro att det är något större fel på det där grafikkortet. Läste någonstans att TX-korten är nerklockade för att trånga märkesdatorer inte skall gå så varmt. I vilket fall som helst är det ett bra grafikkort i grund och botten, och borde inte ge dig några att klockas upp i Pro-hastigheter.

TX är OEM markandens 9800SE, dvs det har bara 4 pipelines, vissa har lyckats att via omflashning av bioset fixa den till ett 9800PRO men då har dom jag sett behövt skaffa bättre kylning!

Permalänk
Medlem

Skaffa en hem-pc tycker jag man bör göra om man skall ha resten av prylarna runt omkring (eller köpa bärbar iofs). Exempelvis ett par fetehögtalarsystem, skrivare och nån go 19" TFT-skärm eller något liknande. Då kan man tjäna väldigt mycket på ett sådant köp.
Har man redan bra skärm+högtalare tycker jag hellre man bör uppgradera sin nuvarande dator.

Permalänk
Medlem

Idag är sista dagen att beställa, jag har fram till kl 24 på mig.
Nu är det såhär att grafikkortet är ett Radeon 9800XT och inget annat annat, jag har varit i kontakt med Dells säljare för vårat företag och det var ett skrivfel på sidan som nu är ändrat. Saken tycker jag kommer i ett helt annat läge nu, vad tycker ni?

Angående garanti, man får uppgradera burken hur mycket man vill utan att garantin försvinner (bara det görs fackmannamässigt). Det man däremot inte får göra är byta ut os, Win XP home som medföljer installerat och även på skiva (ingen recoverycd) får endast användas och det är väl sak samma tycker jag.

Ok, vad säger ni, ska jag slå till?
750:-/mån inkl 20" Tft, 17550:- totalt 35% marginalskatt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Idag är sista dagen att beställa, jag har fram till kl 24 på mig.
Nu är det såhär att grafikkortet är ett Radeon 9800XT och inget annat annat, jag har varit i kontakt med Dells säljare för vårat företag och det var ett skrivfel på sidan som nu är ändrat. Saken tycker jag kommer i ett helt annat läge nu, vad tycker ni?

Angående garanti, man får uppgradera burken hur mycket man vill utan att garantin försvinner (bara det görs fackmannamässigt). Det man däremot inte får göra är byta ut os, Win XP home som medföljer installerat och även på skiva (ingen recoverycd) får endast användas och det är väl sak samma tycker jag.

Ok, vad säger ni, ska jag slå till?
750:-/mån inkl 20" Tft, 17550:- totalt 35% marginalskatt.

Vad tycker du? Räcker inte din dator ett tag till?

Annars är det kanske sista chansen med tanke på att de ska ta bort avdraget.

BTW; Du vet att det minskar din pension va? När du gör ett bruttolöneavdrag

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Hedersmedlem

Valet är ditt.

Bra dator och jäkligt bra pris. Men vill du verkligen vara bunden i tre år?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag är fullt medveten om att pensionen minskar om man tar ett sådant paket och jag har inte räknat med den effekten i min prisuppgift, jag vete sjutton hur dom räknar. Men om man tänker efter så blir inte effekten på min pension speciellt stor eftersom den numera räknas på alla år man jobbar (inte 15 bästa åren) , om jag är arbetsför i låt säga 45år så kan det omöjligt röra sig om mycket pengar.

Det _är_ surt att vara bunden i 3år och min nuvarande burk fungerar ypperligt än så länge men, jag kan inte spela ett enda spel... Ska jag köpa liknande kort på marknaden idag så får jag slänga upp +5000:- och en 20" Tft är aldrig fel (den kostar +10 000:-).

Hua, nu är det inte långt kvar till deadline.
[Edit] Btw, var är skruvis när man behöver hans hjälp?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Jag skulle slått till. En 20" TFT skulle jag definitivt inte tacka nej till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag är fullt medveten om att pensionen minskar om man tar ett sådant paket och jag har inte räknat med den effekten i min prisuppgift, jag vete sjutton hur dom räknar. Men om man tänker efter så blir inte effekten på min pension speciellt stor eftersom den numera räknas på alla år man jobbar (inte 15 bästa åren) , om jag är arbetsför i låt säga 45år så kan det omöjligt röra sig om mycket pengar.

Det _är_ surt att vara bunden i 3år och min nuvarande burk fungerar ypperligt än så länge men, jag kan inte spela ett enda spel... Ska jag köpa liknande kort på marknaden idag så får jag slänga upp +5000:- och en 20" Tft är aldrig fel (den kostar +10 000:-).

Hua, nu är det inte långt kvar till deadline.
[Edit] Btw, var är skruvis när man behöver hans hjälp?

Var jag är?? Spelandes UT på en tysk server...

Jag hade nog slagit till... dom där 750:- i brutto, är en sisådär 3-4 timmars övertid/mån & det kan man alltid leva med! eller?

Du är inte bunden i 3 år ,,,, man får lov att köpa en annan dator under tiden

Tjänar du 20000:-/mån så kostar det dig netto ca 506:-/mån totalt 18216:- på 3 år, om man då betänker att bara skärmen kostar ca 10000:- så är då 8216:- rätt så billigt för resten av grejorna!!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog köp, nu kan jag snart inte vela så mycket längre...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är lite sen ute men jag tänkte rekommendera att inte köpa någon Hem-pc.

Jag är själv inne på mitt andra hem-pc och denna blir nog den sista.
Anledningen som många andra säger är att du blir låst i 3 år.

En annan sak som många inte tar hänsyn till är också den slutgiltiga betalningen
som man gör efter 3 år.

Jag har varit med om vänner som har fått betala mellan 3000-5000 kronor
för att köpa loss datorn efter 3 år och det är jävligt surt.

Hem-pc är till för vanliga dödliga användare

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag köpte loss min förra hem-pc för en (1) krona....

Verkar vara väldigt dåliga företag de flesta jobbar på!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

För eran information.
Jag har beställt datorpaketet, leverans v3 och det blev inklusive 20" TFT och Altec Lansing ADA 995 som ska användas enbart vid film/ spel. Musik kommer jag fortsätta köra via mina Videologic Sirocco och jag ska köra dubbla skärmar, min Hp 21" blir nog sekundär-skärm.

Totalkostad 795:-/ mån brutto.

[Edit] angående lossköp efter hyrtidens slut, min gamla burk ska blir helt min för 90:- som dras på Novemberlönen. Inga fantasisummor alltså.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag köpte loss min förra hem-pc för en (1) krona....

Verkar vara väldigt dåliga företag de flesta jobbar på!

Det du säger stämmer rätt bra. De flästa företag har ju redan betalat av hela datorn och den är också avskriven. Vad det handlar om är hur mycket de vill subventionera till de anstälda.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Betalade 1 krona för paketet & fick förmåns skatt på 999:-, paketet värderades till 1000:- nämligen...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skruvis du har samma Hem-pc paket från Dell som jag
tycker du ska titta på min tråd om att uppgradera processorn

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19969...

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10