Permalänk

Avlyssna mobilsamtal

Är det möjligt att avlyssna ett mobilsamtal genom de radiosignaler telefonen sänder och tar emot?

Går det avlyssna datasamtal (GPRS)?

Hur identifierar sig en telefon när den ansluter till GSM-nätet?

Är det möjligt att, utan ha tillgång till den drabbade personens telefon (SIM-kort), kopiera dess identitet genom avlyssning och sedan ringa på den drabbade personens abonnemang?

Jag har inga planer på att bli kriminell. Är bara nyfiken på hur hög säkerhet vi har i dagens mobiltelefonsystem.

Permalänk
Testpilot

signalerna är krypterade på nått sätt, så det ska inte gå

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag har för mig att det skall vara ganska lätt att lyssna av GSM samtal... men det är som sagt bara jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Jag har för mig att det skall vara ganska lätt att lyssna av GSM samtal... men det är som sagt bara jag

Det är svårt, men inte omöjligt..
Det säljs ingen produkt i handeln för oss dödliga som kan avlyssna gsm, och detta beror på att det är krypterat. Gamla Nmt kunde ju man avlyssna med en "scanner". GPRS har nog samma krypteringsmetod som gsm (antar det)
Att ringa upp från en annans person telefon är nog knappast inte omöjligt, men eftersom inget känt fall av detta har dykt upp så kan nog ingen göra det..

Ang avlyssning och sånt så kan man känna sig väldigt säker, för varför skulle någon köpa en svindyr utrustning som troligen inte ens finns än, och sedan avlyssna en? Då skulle de ju ge sig på något större mål.. Sedan så dröjer det väl inte så många år innan 3G tar över, och då är alla dessa aparater kassa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Får man verkligen diskutera sådant här på Swec?
Det är faktiskt olaglig att avlyssna samtal utan tillåtelese.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Jag hörde att några israeliska forskare lyckats avlyssna gsm samtal på grund av något fatalt fel i systemet men jag tror de skickade sina fynd till berörda företag och myndigheter så det kanske inte går längre.

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

Det från Takedown ... Nokitel koden eller vad dem säger där e det bara påhittat? eller är det inte GSM de avlyssnar där?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

att avlyssna gsmtelefoner via antenn är nog ganska svårt för privatpersoner, men för myndigheter är det inga problem då de kan gå via operatören.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att lyssna av en telefon, man kan t.o.m. lyssna av en telefon som är avstängd. Så länge batteriet finns i telefonen så går den att lyssna av eftersom att de fortfarande skickar ut signaler.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeWMan
Det är inga problem att lyssna av en telefon, man kan t.o.m. lyssna av en telefon som är avstängd. Så länge batteriet finns i telefonen så går den att lyssna av eftersom att de fortfarande skickar ut signaler.

Källa?

Permalänk
Citat:

I filmen Livvakterna så ringer en skurk ett samtal och sen tror jag han kastar ut sim-kortet... Det räcker kanske alltså inte? För att inte kunna bli spårad menar jag.

Är inte helt säker på att det bara är sim-kortet han hivar ut, kan vara hela telefonen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Om detta nu stämmer, varför i h-vete skickar den ut signaler när den är avstängd ?
Låter rätt konstigt i mina öron måste jag säga...

Enligt vad jag har hört från en journalist så ska det gå att lyssna av gsm, huruvida detta är sant eller ej har jag ingen aning om (ej säker källa).

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem

NMT "mobiler" kunnde/kan man lyssna av med en vanlig Radio-scanner
men GSM är ytterst svåravlyssnat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Som sagt Gamla NMT telefoner kunde jag tom ta in på min gamla bilradio, åker jag runt med min scanner så får jag bara in vanliga persontelefoner och störningar från GSM master.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

man har ju sett filmen enemy of the state :/ med will smith och gene hackman :/..läskiga saker

Permalänk
Medlem

morfar hade nån häftig comradio för några år sen som han kunde lyssna på mobilsamtal i.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

En telefon som är avstängd skickar inte ut några signaler alls. Detta är en myt.

Jag är rätt säker på att det inte räcker med att plocka ut SIM-kortet för att inte kunna bli spårad. Du ska ju kunna slå på en telefon utan SIM-kort och ringa nödsamtal. För att det ska funka så måste telefonen på nåt sätt identifera sig för mobilnäten. Och eftersom den inte kan identifiera sig mig abbonemangsnumret så borde den i alla fall identifiera sig med telefonens hårdvaru identitet/nummer. Så teoretiskt ska det i alla fall vara möjligt att spåra en påslagen telefon utan SIM-kort. Men om nån operatör stöder det i sitt nät är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magic75
En telefon som är avstängd skickar inte ut några signaler alls. Detta är en myt.

Jag är rätt säker på att det inte räcker med att plocka ut SIM-kortet för att inte kunna bli spårad. Du ska ju kunna slå på en telefon utan SIM-kort och ringa nödsamtal. För att det ska funka så måste telefonen på nåt sätt identifera sig för mobilnäten. Och eftersom den inte kan identifiera sig mig abbonemangsnumret så borde den i alla fall identifiera sig med telefonens hårdvaru identitet/nummer. Så teoretiskt ska det i alla fall vara möjligt att spåra en påslagen telefon utan SIM-kort. Men om nån operatör stöder det i sitt nät är en helt annan fråga.

det kallas imei och det stöds av de flesta nät.

operatörerna loggar vilka imei som används med vilka nummer; så om du ringer hotsamtal med ett kontantkort, och sedan byter ut det mot ditt vanliga reggade abonnemang lär du torska rätt hårt.

var i tidningarna för nått år sen om ett par killar som roade sig med att ringa 112 på eftermiddagarna och jiddra med operatörerna, och de kunde spåras via att de använde sina vanliga abonnemang på telefonerna efter okynnesringningarna.

sen att imei går att byta är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du säker? Enligt min källa kunde de göra det utan några problem.

Citat:

Källa?

Den kan jag tyvärr inte ge ut, eftersom att jag redan har brutit mot tystnadsplikten vill jag inte göra det hela värre genom att berätta mer...

Jag har alltså inte alls testat/sett det här själv, utan förlitar mig helt på min källa - som bör ha rätt stor koll på det hela.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk

Operatörerna har koll på var din mobil varit de senaste åren:
http://www.pul.nu/mobil.htm

Sen har vi våra amerikanska vänner som drog igång ECHELON.
http://www.pul.nu/varning.htm

Permalänk
Medlem

Rätt svårt eftersom krypteringen byter "nyckel" på varje tidlucka.. dvs ca var 3dje timme.. o inte så många samtal varar så länge.. men visst går det... och klart att operatören kan lyssna..

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk

Är det inte också så att man tilldelas ett frekvensområde och en tidlucka när ett samtal kopplas fram? Är de så borde det vara ganska svårt för en utomstående att veta på vilken frekvens man ska lyssna, även om man känner till nyckeln. Eller svamlar jag nu?

Att operatörerna kan lyssna är ingen hemlighet. De verkar t.o.m. vara skyldiga enligt lag att ha sådana system som tillåter det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Får man verkligen diskutera sådant här på Swec?
Det är faktiskt olaglig att avlyssna samtal utan tillåtelese.

Nope, det är det inte alls, allt som sänds med radiovågor i luften är lagligt att avlyssna! Däremot saker som sänds via kabel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Isf skulle batteriet vara tomt efter några timmar, bara sätt mobilen vid en högtalare så hör du när den sänder. Själv skulle jag känna när mobilen börjar sända då den blir varm rätt så snabbt. Jag har också hört något om att mobilens mic skulle kunna aktiveras när som helst och sända till operatören men då skulle iaf mobilen vara igång, och hur mycket hör man i en byxficka

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så använder gsm något symetriskt krypto med ganska låg nyckel-bredd, typ 56 bitar.
Kryptonyckeln ligger på SIM-kortet och är bara känd av operatören.
GSM använder sig av tidsdelning i frekvensen för att skicka paket och en frekvenshoppning. Varje paket sänds på en ny frekvens.
Varje paket innehåller ett sekvensnummer som fås från en algoritm och krypteras med ett krypto som skapas från den hemliga nyckeln i simkortet och ett slumptal.
För mig så är det svårt att se hur man alls skulle kunna avlyssna någon sådan trafik, dels måste man hålla scanna massa frekvenser, plocka upp de rätta paket som sänds och sedan lyckas avkryptera dessa vilket kräver en enorm datorkraft. Men med den rätta utrustningen och stort kunnande så kan man nog lyckas.

Kan förövrigt dra en parallell med försvaret, deras moderna radio-system med radio 180 använder sig av 128 bitars kryptering och frekvenshoppning 90 ggr per sekund har jag för mig, den trafiken är säkerhetsklassad till 10 timmar, eller var iaf när jag gjorde lumpen för 5 år sen, tror inte det har ändrat sig.

Förövrigt är telefoner som är avstängda inte lokaliserbara. är telefonen avstängd så är den.

Något annat kul är mobiltelefonsystemet i USA, det sänder användarinformation när telefonen kontaktar en mast, och denna info ska tydligen vara väldigt lätt att lyssna av, så därför rekomenderas att man inte har telefonen igång när man åker tåg mm, eftersom när man kör in i tunneln och kontakten med nätet bryts, sedan när man kommer ut ur tunneln så kopplar telefonen upp sig igen. Detta gör att för den som vill ha info om massa telefonabbonemang helt enkelt ställer sig med en scanner bredvid en tunnel och väntar på tåget, när tåget kommer ut ur tunneln så snappar personen upp hundratals abbonemang som han sedan kan använda, dock håller USA på att gå över mer till gsm nu eftersom det är säkrare.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kan jag tyvärr inte ge ut, eftersom att jag redan har brutit mot tystnadsplikten vill jag inte göra det hela värre genom att berätta mer...

Jag har alltså inte alls testat/sett det här själv, utan förlitar mig helt på min källa - som bör ha rätt stor koll på det hela.

Hemligt som sjutton... Lite agent!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Det från Takedown ... Nokitel koden eller vad dem säger där e det bara påhittat? eller är det inte GSM de avlyssnar där?

Det var NMT

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
En massa text...

Tack!

Permalänk

GSM-nätets krypteringsalgoritm har knäckts, ivart fall enligt http://www.idg.se/ArticlePages/200309/04/20030904092746_NOK/2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Nope, det är det inte alls, allt som sänds med radiovågor i luften är lagligt att avlyssna! Däremot saker som sänds via kabel...

Jaså? Trodde det gällde alla telefonsamtal.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf