Permalänk
Medlem

aluminium svätsa/hård löda

jag håller på och bygga mig ett eget vatten block, jag ska svetsa/löda fast två koppar eller aluminium rör.
jag har en ung:n, en gas brännare (kan jag låna) och en lödkolv.
vad behöver man?
hur gör man?

edit:blocket är av aluminium.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

du ska då iaf inte hårdlöda så mkt kan ja säga..

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

du bör nog svettsa!
ta gassvettsen + ett lod som du sen smälter mellan det du skall sammanfoga

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
du bör nog svettsa!
ta gassvettsen + ett lod som du sen smälter mellan det du skall sammanfoga

vad för lod? koppar silver?
var köper man det?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Antar att blocket är av koppar, så löd dit kopparrör.
Aluminium och koppar är mindre lämpligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Antar att blocket är av koppar, så löd dit kopparrör.
Aluminium och koppar är mindre lämpligt.

nej det är av aluminium.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Du ska inte undeskata dagens Lim. + Det kan bli svårt att svetsa koppar.

Visa signatur

Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-tecken i ishockey!

Permalänk
Medlem

om det bara är koppar så ska du löda med kopparlod! så smällter man samman dem!

om det är aluminium så skall det svettsas!
vet inte vad det är för lod man skall ha då, jag vet att det har besvarars förr, sök!
annar så får du väll fråga någon svettsare!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Glömsk

Moddad_P4_3Ghz avstängd på begäran (antar vi).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

och lod:et behöver inte vara så stort och sk inte kossta mer en 50kr var kan jag köppa det då?

edit: jag ser ingen bild men kan det här vara något? : här ??

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

svetsa kan man ej göra på koppar! på koppar hårdlöddar man med gaslåga! altså acetylen+oxygen och sedan behöver man ett kopparlod!
änkelt va!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quiz_q
svetsa kan man ej göra på koppar! på koppar hårdlöddar man med gaslåga! altså acetylen+oxygen och sedan behöver man ett kopparlod!
änkelt va!

det är i aluminium.
jag ställer frågan igen:

Citat:

lod:et behöver inte vara så stort och ska inte kossta över 50kr var kan jag köppa det då?

edit: jag ser ingen bild men kan det här vara något? : här ?? silverlod

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

hmmm koppar och alu funkar inte så bra tillsammans tror jag......

blir det inte eroderingar mellan alu och koppar?

koppar ska man iaf löda med gas svets och alu måste man ju ha en tig svets...alu har ju en tendens att inte vara så lätt svetsat...

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Är ju inte så bra å blanda koppar och alu e ju inte helt säkert fast man kör destillerat vatten.
Bästa vore om du kunde svetsa/löda fast alu rör från blocket..
Eller gänga fast tryckluftnipplar.. (30-7850 www.clasohlson.se)

Permalänk
Medlem

man då måste jag ha gängtappar till tum. vart kan man köpa 1/4" (tums) rör[gängtapp]????

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Säger som nån innan sa. Underskatta inte ett bra lim. Dock saå kan det ju vara bra att ta ett som inte stelnar för snabbt eftersom om det kommer lite fel så kommer det att sitta där.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Det finns något som heter Alutite, dock ganska dyrt i jämförelse med 50,-. En förpackning kostar omkring 400,-.

EDIT: Ojdå, arbetstemperaturen är visst 380 grader C.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk

gänga låter som en bra ide. Har provat att "löda" ihop två aluminiumbitar en gång med gaslåga (kommer inte ihåg va för sort) och aluminiumlod, inte lätt... värmer man lite för mycket så rasar allt ihop till en liten slagghög

Permalänk
Medlem

varför inte skruva ?

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

Aluminium går inte att svetsa med vanlig svets.... då blir det inge bra .... om man ska få ett bra resultat så ska man använda en svets med argongas !!! bara ett tips

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om du inte vill svetsa/löda, köp en tub våtrumssilikon och kleta i, när det har torkat, då får du garanterat inte isär rören :>

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

hårdlöda i aluminium e inte en bra ide om man inte e hyfsat duktig på det.

Permalänk
Medlem

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2008160.htm

Limmade fast mina nipplar på vattenblocket (aluminium) med detta. Inga problem ännu efter över 1½ år.

Permalänk
Medlem

Nu ska du akta dig noga, för du håller på att göra bort dig och slösa material.

Koppar går utmärkt att hårdlöda, lätt är det också. Finns kopparlod med lagom silverblandning, färdigflussade och allt, eller om du föredrar rent silverlod.
Alu går inte att löda såvitt jag vet.

Alu går definitivt _inte_ att gassvetsa på något vettigt sätt. Du behöver en mig/tig maskin (elsvets), och som någon påpekade använd argon (eller en argonblandning) som skyddsgas. Det går förmodligen att lasersvetsa alu med men de flesta har inte en 6kilowatts laser hemma i garaget....

Ang. gängtappar mm. så vet jag att det finns, eftersom jag har det. Problemet är att jag inte vet om det går att köpa löst, jag har ett sett med en hiskelig massa delar. Prova classe som vanligt, går inte det kan du kolla md HDF eller Luna men de är grossister så du lär få beställa genom något annat företag.

Edit: När ska folk lära sig hur svets stavas? Det är en svets, inte en sväts eller svetts...

Permalänk
Medlem

jo jag ska nog använda lite våtrums silikon, tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nihilim
Nu ska du akta dig noga, för du håller på att göra bort dig och slösa material.

Koppar går utmärkt att hårdlöda, lätt är det också. Finns kopparlod med lagom silverblandning, färdigflussade och allt, eller om du föredrar rent silverlod.
Alu går inte att löda såvitt jag vet.

Alu går definitivt _inte_ att gassvetsa på något vettigt sätt. Du behöver en mig/tig maskin (elsvets), och som någon påpekade använd argon (eller en argonblandning) som skyddsgas. Det går förmodligen att lasersvetsa alu med men de flesta har inte en 6kilowatts laser hemma i garaget....

Ang. gängtappar mm. så vet jag att det finns, eftersom jag har det. Problemet är att jag inte vet om det går att köpa löst, jag har ett sett med en hiskelig massa delar. Prova classe som vanligt, går inte det kan du kolla md HDF eller Luna men de är grossister så du lär få beställa genom något annat företag.

Edit: När ska folk lära sig hur svets stavas? Det är en svets, inte en sväts eller svetts...

"Alu går inte att löda såvitt jag vet.. "

jodå d går vist d, lite knepigt till o börja med men så himla svårt är d inte..
Normalt ställer man in lågan så att det den ljusgråa och blåa i lågan går samman men när man löder i alu så underlättar det om man låter den ljusgråa vara något längre.. man får mycket mer spridning sv värmen o lite mer kontroll.. sen får man vara snabb med att för fram lodden och hälst föra bort lågan lite snabbt under tiden så att inte loddet smälter i luften vilket är lätt hänt..
Men eftersom han ska svetsa en ganska massiv bit alu med ett rör så blir d ganska knepigt eftersom blocket behöver mer tid för att bli uppvärmt så man ska börja med att värma upp själva blocket en tid och då är förmodligen röret nära intill lagom varmt för att lödas ihop..

mvh //Ronny

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

ok tack finns det några nackdelar med silikon?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig haft några problem med att löda i aluminium. Nu är det iofs ett tag sedan, när jag gjorde lumpen (90-91), men vi använde mjuklod, alltså med en arbetstemp under 450° C. Man får bara se till att få bort oxiden på de ytor som ska lödas ihop.

Det går naturligtvis att hårdlöda alulminium också. De lod man då använder har en arbetstemp på runt 600° C.

Ska du löda ihop koppar och aluminium, ska du använda ett lod med betydligt lägre smälttemperatur, typ 180-200° C.

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=AB2723B34...
Aluminiumlod Alutite. Bly- och kadmiumfritt lod, för svetsning med gasolbrännare av aluminium och dess legeringar, även gjutna samt zinklegeringar. Går att "bygga med" och kan efterbearbetas med t.ex. borrning och gängning. Smälttemperatur 380°C vilket är 200°C lägre än jämförbara metoder och därmed enklare att lära. Draghållfasthet > 78 N/mm2, hårdhet, > Rockwell B 55. 2x25 cm. Diam 3 mm.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Du ska inte svetsa/löda något alls. Vänd dig till en verkstad eller liknande som gör jobbet åt dig. Har du inte erfarenhet av svetsning kommer du bara att förstöra blocket om du försöker något. Aluminium går ju förövrigt också att svetsa i med MIG-svets, men det är det värsta/svåraste materialet att svetsa i med MIG.

Visa signatur

AMD XP3000+ 400MHz FSB :: Asus A7N8X2.0 :: ATI Radeon 9600 Pro All-In-Wonder :: 160Gb WD 7200RPM 80Gb Maxtor 7200RPM :: DVD/R/RW