Nya(?) knepet från tele-säljarna

Permalänk
Hedersmedlem

Nya(?) knepet från tele-säljarna

Har fått några samtal från dolt nr som lagt luren i örat på mig när jag svarat några dagar i rad på sistone. Ringde Telia och fick förklarat att det är tele-säljare som mass-ringer slumpvalada nummer och tar det som först svarar. Är de sen inte lediga och kan ta samtalet så bryts det automatiskt. Undrar om det hjälper med en nix-spärr på detta?

http://hem.passagen.se/mammele/nix.htm

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det går att spärra med nix och det är ingen nyhet att telesäljarna (jag förut...) använder datorer som upprigningamedel, det har de gjort ett par år nu.

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo men att de ringer en massa nummer samtidigt och tar det som svarar först var nytt för mig. Tjejen har jobbat på sifo, gallup och sitter nu på telepass och hon visste inget om det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vaffan.....jag har fått två samtal ikväll där någon lagt på när jag svarade.....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Tackar för förklaringen. Har fått flera sådana samtal. Jävligast är ju när man ligger i badet:mad:

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Så va det på ett telemarketingställe som jag jobbade på..
Har för mig att den ringde upp tre nummer i taget eller något sådant å fanns det ingen person ledig så la den automatiskt på.

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Vi har också råkat ut för den här tekniken. Det ringer några signaler, och när man svarar så är det redan pålagt i andra änden.
Bra att veta vad det handlar om, då kan man skälla på dem när man väl får prata med dem.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Jävla idioti! Ringer ju i snitt 3 ggr i veckan och bara klickar när man svarar... 08-nummer är hårt åtsatta

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Ush så jävla irreterande. Trodde att det var några busungar som höll på. Speciellt irrterande är det när man kollar på en spännande film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Jävla idioti! Ringer ju i snitt 3 ggr i veckan och bara klickar när man svarar... 08-nummer är hårt åtsatta

Kanske 08'or är mer benägna att köpa krimskrams ifrån telefonförsäljare...

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.

Permalänk

Fy fan vad sur man blir, var en period när vi fick sånna samtal varje dag mellan 16-17.
Så jäkla irriterande att dom ska ringa och tjata också, Tele2 och glocalnet ringer hit 1-2ggr varje vecka, man tycker det borde finnas folk dom inte bråkat med tidigare att ringa istället för att slösa sin tid på att få ännu ett nej.

Permalänk
Medlem

Hehe, hit har det nog aldrig ringt någon teleförsäljare tror jag inte .. Eller jävligt sällan iallafall
(Kanske ska nämna att vi har skyddat nummer )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Re: Nya(?) knepet från tele-säljarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
*bortklippt*
Undrar om det hjälper med en nix-spärr på detta?

http://hem.passagen.se/mammele/nix.htm

Skaffade en sådan spärr för ca 2 år sedan, nu ringer bara intervjuare och sådana du är/nyss har varit kund hos.

Permalänk
Medlem

Ahh har fan fått såna hela veckan, strängt som satan..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem

Telefoniförsäljare av förvalstelefoni, hemska.

Jag försöker alltid få dem att skicka hem en prislista, men har i dagsläget aldrig lyckats :D.

De värsta säljarna jag pratat med är från Optimal Telecom, helt brutala, var en tjej som ringde och väckte mig, jag var trevlig som alltid men tröttnade efter ett tag och sa att jag inte ville ha deras erbjudande, trofan att hon upprepar precis samma sak hon sagt igen, så händer tre gånger, sen blir jag sne och berättar att hon väckte mig och att jag ligger i sängen och försöker sova.

Som en maskin berättar hon åter igen om deras erbjudande, gav henne en suck och lade på, gissa vad som häner 10s senare, hon ringer igen, inte få signaler heller...

Permalänk
Medlem

Det är ju tur att man själv har skyddat nummer, o inget företag förutom Telia har detta nummer.
Visst kan vissa säljare ringa, men då frågar man lite surt var de har fått numret ifrån, o säger de att de har ringt slumpartat så tackar man för sig o ber dem inte ringa mer.
Men säger de ett företag så kan man ringa dit o skälla som attan

MEn dock har inte det hänt än.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

prova detta: http://www.nix.nu/

Har inte haft ett enda samtal med irriterande telefonförsäljare.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

kostar det nåt att vara med i "nix-registret"?

EDIT: nevermind.. läste lite på hemsidan!

Permalänk
Medlem

Min flickvän har samma problem, i princip dagligen från 13.00 till 17.00 ringer det allt ifrån 1 till 4 samtal, ibland inget alls. Grymt irriterande är det iallafall.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Fram till för några dar sen har jag fått massa såna samtal, och igår och idag har jag nog fått runt 15,20 struntsms. Ser ut som en smschat typ, från ett långt nummer, störande som fan! Nån mer som fått?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjCad
Det är ju tur att man själv har skyddat nummer, o inget företag förutom Telia har detta nummer.

Du är inte säker för att du har skyddat nummer tyvärr.
Jag jobbar på ett telemarketing-företag, och för att få fram nummerna vi ringer letar vi upp slumpmässiga nummer i telefonkatalog därefter plockar man bort den sista siffran och datorn slumpar den, så det är inte omöjligt att man blir uppringd även om man har skyddat nummer.

Visa signatur

Opteron 165@2250Mhz, Asus 7900GT, 1.5Gb, 2*200Gb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Hjälper nix mot Radiotjänst??

Citat:

Vilka telefonsamtal spärras?

Spärren i NIX-Telefon gäller för telefonsamtal till konsumenter i försäljnings- och marknads-förings- eller insamlingssyfte. Spärren hindrar inte företag där Du är kund att ringa Dig i viss utsträckning. Sådana samtal kan Du avböja direkt hos företaget. Spärren hindrar inte heller att Du blir uppringd för information som Du begärt att få per tele-fon. Om Du själv har lämnat ut personupp-gifter till ett företag får företaget också ringa Dig om Du fick information att Du kunde bli uppringd och inte motsatte Dig det. Spärren är inte heller tänkt att hindra samtal för enkäter, marknadsundersökningar, sam-hälls-information, politisk information eller liknande

Jag har inte begärt att de skall ringa, det är inte samhällsinformation (kolla in deras sär skrivning ) och knappast politisk (!) information. Skulle eventuellt kunna räknas som enkät: "Hur många TV-apparater har du i ditt hem?"

Någon som vet hur det ligger till?

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Vet bara att de ringde minst 1 gång i veckan förut från olika undersökningar utöver säljare. Allt har upphört. Tror alla företag med ett uns av vett kollar mot nix, även de som gör undersökningar. Dessutom, ringer nån skitsäljare så säger man bara "jag är med i nix, pucko" o slänger på med gott samvete. Fast än har jag inte behövt på 6 månader.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Inaktiv

Upprepar en fråga: Kostar det nått?
Kollade igenom deras sida lite snabbt och hittade nått om 12 öre per till och en krona per träff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fnk
Du är inte säker för att du har skyddat nummer tyvärr.
Jag jobbar på ett telemarketing-företag, och för att få fram nummerna vi ringer letar vi upp slumpmässiga nummer i telefonkatalog därefter plockar man bort den sista siffran och datorn slumpar den, så det är inte omöjligt att man blir uppringd även om man har skyddat nummer.

Jo, det vet jag, men jag skrev även

"Visst kan vissa säljare ringa, men då frågar man lite surt var de har fått numret ifrån, o säger de att de har ringt slumpartat så tackar man för sig o ber dem inte ringa mer."

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Upprepar en fråga: Kostar det nått?
Kollade igenom deras sida lite snabbt och hittade nått om 12 öre per till och en krona per träff.

Läs lite nogrannare

Fr.o.m. 2003-01-01 sänks priset för återförsäljares kontroller mot spärregistret NIX-Telefon. De nya priserna är:

Per titt: 12 öre
Per träff 6 kr

Att gå med i Nix är och kommer alltid vara gratis därför den är till för att skydda oss. Finns ingen anledning till att inte gå med alltså.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Läs lite nogrannare

Fr.o.m. 2003-01-01 sänks priset för återförsäljares kontroller mot spärregistret NIX-Telefon. De nya priserna är:

Per titt: 12 öre
Per träff 6 kr

Att gå med i Nix är och kommer alltid vara gratis därför den är till för att skydda oss. Finns ingen anledning till att inte gå med alltså.

Var inte så intreserad då jag knappast upplevt detta. Vile mer att man skulle förtydliga det här så folk slipper läsa igenom hela sidan för att få reda på om det är gratis eller inte. Jag hittade inget om hur det fungerar för kunden (dvs mig).

Vid en snabbkoll tyckte jag sidan kändes rörig och det verkade lite som att de inte riktigt ville tala om allt. Jag läste äns inte om hur de filtrerar samtal, men på nått sätt måste de titta på alla inkommande samtal.

Permalänk
Medlem

Jahaja.. har ringt här med skyddat nr ett par gånger. Ingen där.
3:e gången så var det en säljare från Tele2. Nu förstår jag..... morr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Var inte så intreserad då jag knappast upplevt detta. Vile mer att man skulle förtydliga det här så folk slipper läsa igenom hela sidan för att få reda på om det är gratis eller inte. Jag hittade inget om hur det fungerar för kunden (dvs mig).

Vid en snabbkoll tyckte jag sidan kändes rörig och det verkade lite som att de inte riktigt ville tala om allt. Jag läste äns inte om hur de filtrerar samtal, men på nått sätt måste de titta på alla inkommande samtal.

"Genom spärregistret NIX-Telefon kan konsumenter göra känt att de inte önskar få marknads-, försäljnings- eller insamlingssamtal per telefon.

Näringsidkare är som huvudregel skyldiga att kontrollera mot NIX-Telefon innan sådana samtal rings."

Står på startsidan lol

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

nix funkar ypperligt... reggade mitt å tjejens hemnr där i somras.... har haft 1 nisse som har ringt sen dess... å det var en marknasundersökning, då nix inte skyddar mot icke-säljande verksamhet.