Länk mellan html-dokument och mapp

Permalänk
Medlem

Länk mellan html-dokument och mapp

När man sparar en sida till hårddisken via "Save As..." i Explorer, så hamnar tillhörande bilder och andra resurser i en mapp med samma namn som html-filen. Denna mapp är på något sätt bunden till html-filen. Flyttar du den, sö följer mappen automatiskt med. Tar du bort den, tas mappen också bort.

Jag undrar hur denna "länk" egentligen fungerar, då jag skulle villja uppnå följande;

Vill kopiera ett html-dokument som innehåller en massa bilder, via ett system som bara tar en fil i taget. Om "länken" jag beskriver ovan finns mellan html-dokumentet och mappen alla bilder ligger i, följer mappen med helt automatiskt. Det räcker altså att bara kopiera html-filen.
Men förutsättningen är som sagt att jag själv kan skapa denna länk mellan en html och en mapp.

Jag har googlat en del efter information om denna "länk", men har inte hittat något vettigt alls, eftersom jag egentligen inte vet vad jag ska söka efter.
Hoppas att någon kan eller har mer info om detta, än jag kunde skaffa fram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket intressant det har jag aldrig tänkt på måste testa lite själv och återkommer om jag hittar ett samband.

Edit:
Testa detta:

Skapa en text fil och byt namn på den till typ test.html
Skapa sen en katalog som heter test-filer och se till att dessa två ligger i samma katalog. Flytta sen test.html så flyttas mappen med. Frågan är ju om det kommer att fungera på ett engelskt system eller om katalogen då måste heta test-files

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Mycket intressant det har jag aldrig tänkt på måste testa lite själv och återkommer om jag hittar ett samband.

Det finns ingenting i html-filen som gör det, så det måste finnas skrivet i registret någonstans. Sökte efter dokumentets namn, men hittade inget där.

För övrigt gör t.ex. Word och Excel samm sak, när man exporterar dokumenten till html. Alla "resurser" sparas till en mapp som följer med - och är bunden till - det nyskapade html-dekumentet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla min edit. Testa sen att byta namn på test-filer så kommer det en varning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Kolla min edit. Testa sen att byta namn på test-filer så kommer det en varning.

Det var som fasen, räcker det med att mappen heter likadant? Häftigt!

Men som du säger, det fungerar väl knappast på engelska system. Hmm, undrar hur man ska få reda på hur namnet ska se ut på det aktuella os:et?

Har du någon möjlighet att testa det på Win95. Vill gärna veta när det infördes, så att jag vet villa os det fungerar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo jag har nog nån win95 som jag kan testa på måste ut till en kund och plocka hem en dator först bara.

Borde vara något värde i registret som bestämmer mapp namnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Jo jag har nog nån win95 som jag kan testa på måste ut till en kund och plocka hem en dator först bara.

Borde vara något värde i registret som bestämmer mapp namnet.

Jag vore tacksam om du kunde berätta om resultatet på win95.

Jag ska söka efter "filer" i registret och försöka klura ut var denna sträng ligger.

Edit: "filer" ger 100-tals träffar, så det är inte aktuellt och trycka på F3 hela dagen. "-filer" ger tyvärr inget vettigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera i win95. Ska testa att googla lite få se om jag hittar någonting du missat.

Visa signatur
Permalänk

Råkade komma över detta när jag var ute efter en funktion på MSDN:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en...

Där står det lite kort om vad det är samt hur man deaktiverar det.

Visa signatur

Jag ser så dåligt när jag blundar. Jag ser nästan...nästan ingenting alls.

Permalänk
Medlem

Ah det skulle vara underscore när det var engelska test_files funkar på svenska windows med.

Visa signatur