Permalänk

hmm, har man en normal polare om han har sovit med huvudet inne i en baslåda?.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanatic^
OT: Lagom mycket bas-narkoman eller bara allmänt sjuk

Har ju hört att han tyckte om bas men det är inte normalt att komma in på en fest, där man ser en polare ligger med huvudet in genom ett hål in i baslådan o sover.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
hmm, har man en normal polare om han har sovit med huvudet inne i en baslåda?.

sånt händer väll? din polare e inte ensam

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Permalänk

Kanske inte var det smartaste att ha steget under fotöljen? Eftersom flänsarna ligger nerå och värme går uppåt kommer värmen bara gå rakt in i steget igen. Kommer ju inte vara någon rörelse på luften där under heller.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

känns som du prioriterar "mycket bas" framför bra ljud

Permalänk
Medlem

Vi måste ju få se en vibrationsfilm sen, typ att du lägger en penna eller en krona på soffan å spelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TarzanBoy
känns som du prioriterar "mycket bas" framför bra ljud

Som någon sa tidigare så kommer han ju inte använda fotöljen som högtalare, han vill ju bara att den ska vibrera när man kollar på film och liknande.
Att fixa bra ljud har han säkert några riktiga högtalare till.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Som någon sa tidigare så kommer han ju inte använda fotöljen som högtalare, han vill ju bara att den ska vibrera när man kollar på film och liknande.
Att fixa bra ljud har han säkert några riktiga högtalare till.

och du tror inte det kommer ljud ur högtalarna?

Edit: Antar att trådskaparen vill uppnå samma effekt som Bass shaker ger.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TarzanBoy
och du tror inte det kommer ljud ur högtalarna?

Edit: Antar att trådskaparen vill uppnå samma effekt som Bass shaker ger.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Hmm perfekt för sängen ju, slipper man ta in på Motel meed tösabiten för att sängen ska vibrera.

Permalänk
Medlem

TarzanBoy:

Klart att det kommer att komma ljud, men delar man lågt så blir det mest lågbas som kommer med och det hörs inte på samma sätt.
Om man pratar om "normal" musik så är man praktiskt taget aldrig under 80Hz, med undantag för en del elektronisk musik med feta syntbasar tex, och för all del kyrkoorgel. (Detta nämner jag bara som referens).
En 40Hz ren sinus hörs inte särskilt mycket faktiskt. Så länge delningsfiltret delar av ganska brant tror jag det kommer att fungera hyfsat iaf.

Permalänk
Medlem

Borde vara med i äntligen hemma. ^^
"Nu idag ska Oza visa oss hur man gör sin egen Basfåtölj - del I"

Permalänk
Medlem

heheh är pyramid basarna bra?
min experience om dom är att dom inte är sådär värst bra
heheh nice fåtölj!! )

Visa signatur

xp2100+(palomino), 256ddr pc2700, gf4ti4200, 2x80gb seagate, 19", 3.0+surface

Permalänk

haha, fan vad coolt!
du lär lägga upp lite deluxa bilder sen i galleriet

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sn
heheh är pyramid basarna bra?
min experience om dom är att dom inte är sådär värst bra
heheh nice fåtölj!! )

har sådana 4x12"are i rummet.. låter riktigt fint enligt min mening.
lagom för att störa folket i huste. =P

funderar på att göra en ska "Buttkicker" av ett par gamla 10"are jag har stående i garderoben.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

-Dumbo(m) Pyramide ÄR skitelement med 0 i bas.
Ska man tänka eko så ska man vänta och köpa elementen som kostar över 400 kr st.
Har själv sparat i ett halvt år och nu är mina MDS 10" basar på väg hem.
Dessa håller iaf 10 år , Pyramide håller? 10 månader??

Hoppas bygget blir bra trots elementen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågar du mig så är MDS åxå ren dynga. Låter möjligen mycket men knappast bra.
Det handlar om vad man har för preferencer och krav.

Och några påhopp har du ingenting för, det bevisar bara vad du själv går för.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
-Dumbo(m) Pyramide ÄR skitelement med 0 i bas.
Ska man tänka eko så ska man vänta och köpa elementen som kostar över 400 kr st.
Har själv sparat i ett halvt år och nu är mina MDS 10" basar på väg hem.
Dessa håller iaf 10 år , Pyramide håller? 10 månader??

Hoppas bygget blir bra trots elementen.

Måste hålla med om att Pyramid är skit.. är nog det absolut sämsta dyngan som finns.. vet inte hur många sådana polare har spelat sönder..
fast däremot så måste jag ju säga som andra också, MDS är inte heller något att hänga i granen.. vill du ha bra element för inte allt för dyra priser så finns ex Pearless & Seas, vilka båda gör mkt fina element. fast det är ju som sagt ändå en bit över Pyramid
man får som sagt vad man betalar för

Permalänk

hehe, ballt projekt!

Permalänk
Medlem

suck tycka att Pearless & Seas är riktigt bra.. Lika mycket skit som pyramid mm.....tackar vet jag rockford det är saker som är byggda för att hålla. Jag har byggt ett antal låtor med pyramit basar och dom låter grymt bra i bil samt i hemma anläggningar för den prisklassen..

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
TarzanBoy:

Klart att det kommer att komma ljud, men delar man lågt så blir det mest lågbas som kommer med och det hörs inte på samma sätt.
Om man pratar om "normal" musik så är man praktiskt taget aldrig under 80Hz, med undantag för en del elektronisk musik med feta syntbasar tex, och för all del kyrkoorgel. (Detta nämner jag bara som referens).
En 40Hz ren sinus hörs inte särskilt mycket faktiskt. Så länge delningsfiltret delar av ganska brant tror jag det kommer att fungera hyfsat iaf.

Såg att du nyss blev citerad inne på sasca's forum (brukar sitta och tjuvläsa där:))

http://forum.lazzat.se/showthread.php?threadid=17721

Permalänk
Medlem

Ganska många som ligger runt 80Hz med sin grundton och en del som går djupare. Synd att de inte tog upp några (eller så många iaf) intrument som används i "modern" musik.
Ska man sen vara petig så pratade jag inte om instrument utan om musik. Bara för ett instrument KAN spela med en grundton neråt 40, eller för den delen 20Hz, så innebär det ju inte att man måste GÖRA det. Och det gör man sällan heller. Gör en spektrumanalys på några låtar så märker ni att kurvan sjunker ganska brant under 80Hz, för det mesta.

Prova för all del själva att köra en sinuston på tex 40Hz genom en bra anläggning med bra högtalare som inte själva skapar några övertoner så får ni se att tonen inte HÖRS särskilt mycket, utan KÄNNS desto mer istället. Sen att saker i rummet börjar vibrera och skapa ljud på egen hand är en annan sak.

Så jag vidhåller att om den delar tillräckligt brant för att övertonerna inte ska komma med så kommer man inte att HÖRA så särskilt mycket av detta. Såvida inte saker som vibrerar skapar egna ljud eller att högtalarna själva skapar massa övertoner eller blåsljud från basreflexportar.

Edit:
Svenskan

Permalänk
Medlem

jag känner mig förvirrad.
Det du säger låter fint i teori men nu måste jag ut i bilen och göra ett högst vetenskapligt(hmm) praktiskt test.
Har tyvärr inte någon testskiva som kan köra en ren sinuston i 40Hz men det känns som det kvittar just nu. Det är ju trots allt musik som ska stömma ur högtalaren när allt kommer till kritan.

EDIT: bara så jag inte missuppfattar, du menar alltså att om trådskaparen ställer ner lowpass-filtet till 40Hz så kommar man inte höra ett dyft från fåtöljen, utan enbart känna vibrrationer från basarna?

Permalänk
Medlem

En bil är ju inte alls särskilt bra som referens. Plåtar som skakar och vibrerar och skapar resonanser och allt möjligt.

Men jag tycker du missar min poäng i sammanhanget litegrann. Det som ligger från ca 40 Hz och neråt HÖRS inte så mycket, utan känns mer. (Visst hör man det åxå, men inte som en ton på samma sätt.
Alltså bör 40Hz som delningsfrekvens fungera ganska bra för en sånhär grej, förutsatt att dämpningen är ganska brant. Kommer man mycket högre än 40Hz så blir det klart hörbart.

Kan väl tillägga att när jag spelar sånadär testskivor, främst tänka för bilstereo, i hemmastereon så skakar och vibrerar hela lägenheten. Det är alltså frågan om extremt låg bas. I många fall neråt 20 Hz och ibland lägre ändå.
Detdär fenomenet med att hela lägenheten skakar och vibrerar upplever jag (i stort sett) aldrig när jag lyssnar på musik.

Edit:
Jag menar, som sagt, att man kommer inte att höra så jättemycket, utan det kommer mer att vibrera, förutsatt att delningen är brant, ja.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUS
suck tycka att Pearless & Seas är riktigt bra.. Lika mycket skit som pyramid mm.....tackar vet jag rockford det är saker som är byggda för att hålla. Jag har byggt ett antal låtor med pyramit basar och dom låter grymt bra i bil samt i hemma anläggningar för den prisklassen..

suck vadå? herregud, Pearless & Seas är kvalité... om du inte visste så använder många dyrare högtalartillverkare Seastillverkade element i sina högtalare.. sen Rockford är bra bas, men det är tamigfan inte någon finlir..

edit: sen att du säger att dom är dåliga och att dina Pyramid låter riktigt bra, ja det talar ju bara emot vad du säger.. jag känner INGEN som haft pyramid och säger att det låter bra.. enda som dom sagt är att dom inte håller effektangivelserna och låter allmänt skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUS
suck tycka att Pearless & Seas är riktigt bra.. Lika mycket skit som pyramid mm.....tackar vet jag rockford det är saker som är byggda för att hålla. Jag har byggt ett antal låtor med pyramit basar och dom låter grymt bra i bil samt i hemma anläggningar för den prisklassen..

Rockford är mest skapade för att låta drrrrr, frrrr och mrrrr högt med minimal distortion. Så värst musikaliska är de inte. Både Peerless och Seas sitter i en mängd av high-end högtalare. MPS Montana WAS säljs för över $60000 och använder sig av Scan-speak element. Scan-speak är ett företag mycket likt seas, Peerless, Focal och Vifa.

Att likställa Seas och Peerless med Pyramid är som att svära i kyrkan.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
Rockford är mest skapade för att låta drrrrr, frrrr och mrrrr högt med minimal distortion. Så värst musikaliska är de inte. Både Peerless och Seas sitter i en mängd av high-end högtalare. MPS Montana WAS säljs för över $60000 och använder sig av Scan-speak element. Scan-speak är ett företag mycket likt seas, Peerless, Focal och Vifa.

http://www.montanaloudspeakers.com/montana/images/WAS.jpg

Att likställa Seas och Peerless med Pyramid är som att svära i kyrkan.

Tack KNAS, inte en som bara säger att element är bra, för att dom köpt sådana jag har varken Peerless eller Seas, men jag vet så pass mkt att det är bra element. och att Pyramid låter mer eller mindre skit är inget att krypa under stolen med.. nu i detta projekt var det ju kanske inte meningen att det skall låta något, utan snarare att det skall "skaka" och då gör nog pyramidelementen sin uppgift. (känns overkill med bara 12" och ingen idé att lägga ner pengar på dyrare

Permalänk
Medlem

-Dumbo: det där var inget påhopp, bara en skämt grej.
Vad jag däremot tycker och vet om Pyramid står jag för.

Om man ska så lågt som 40hz hade det väl varit bättre med subwoffer-
element.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns många andra element som går så lågt och ännu lägre än just subwooferelement, men det kanske hade varit lämpligare i detta fallet. Fast då hade nog bygget blivit lite dyrare åxå. De subwooferelement jag sett har iaf varit en hel del dyrare.

Märk väl att jag inte säger att pyramid är BRA, men skulle jag bygga något sånthär på kul skulle jag inte heller köpa några dyra fina element. Jag tycker nog de passar rätt bra för sånahär små roliga projekt.
Skulle jag bygga en högtalare som låter bra skulle jag inte köpa bilbasar och absolut inte större än 8".

Permalänk

Själv har jag bara en JBL-CB300 baslåda. Tycker den spelar på helt ok. Då det är en bandpasslåda så den trycker på rätt ok även i de låga frekvenserna.
Driver den med ett GAS Silver C2001, fungerar bra enligt mig. Självklart går det att få mycket mer och framför allt bättre ljud men sen ska man räkna in att allt har gått på en 5000:- utan att behöva bygga själv eller köpa begagnat.

Apropå att dra en ton i 40hz... Vad sägs om att bygga en jättestor högtalare, sen pluggar man in den i vägguttaget direkt, Prima 50Hz-ton men först drar man i en 16A säkring så man kan kräma ut en 3680W innan proppen går.

Väntar med spänning på nästa uppdatering i tråden.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |