Permalänk

Kylning och temperatur(AIV)

Hej jag har en P4 3.0 ghz med 1024 mb ram ati radeon 9800 pro och jag har bara 3 fläktar......1 till nät agreggatet, en processorfläkt och en i mitten på ena sidan av chassit som i ett X(snyggt)
Till detta så har jag Intel Active Monitor och då är det såhära att:
Jag spelar spel. och jämt så blir då datorn upp till 50 70 celsius som max. Gör det nåt att datorn blir så varm? Och jag vill gärna kyla ner den men kommer det att gå mycket snabbare?(inte för det laggar nu direkt fast jag kör med högsta "kvaliten")
Så kan ni tipsa mig med några bra fläktar och också en bra lcd-spelskärm till datorn med rätt så hög upplösning......tack iaf på förhand........

Permalänk
Medlem

70 Celicius låter väldigt mycket och är absolut inte bra för processorn :/

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Lådan spelar också en EXTREM roll. I min första låda jag hade med samma komponenter som nu hade jag en cpu på 60, nu med nya lådan har jag 30.

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Medlem

du kan inte påstå att låda gör en skillnad på 30 grader?
isf så måste du ha en redigt luftgenomströmming i burken...
men fint som snus

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0Ghz 800FSB, Abit IC-7-G, GeforceFX 5900 Ultra TDH MyVivo Edition 256meg Ram, 512DDr *2 Pc3200 Twinmos, Maxtor 240gb Hdd, Och en Zalman 7000A-CU Cpu kylare, Chassi Chiftec Scorpion BigTower....///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saibot2
Lådan spelar också en EXTREM roll. I min första låda jag hade med samma komponenter som nu hade jag en cpu på 60, nu med nya lådan har jag 30.

Haha, sure. Då måste du ha sänkt tempen i lådan med 30 grader Du har inte bytt moderkort eller?

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

håller med 30 graders skillnad på en burk tror jag inte men det kan mycket väl stämma om han har bra luftgenom flöde men nja

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0Ghz 800FSB, Abit IC-7-G, GeforceFX 5900 Ultra TDH MyVivo Edition 256meg Ram, 512DDr *2 Pc3200 Twinmos, Maxtor 240gb Hdd, Och en Zalman 7000A-CU Cpu kylare, Chassi Chiftec Scorpion BigTower....///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk
Medlem

Jo det kan väl stämma om den förra var ett slutet system med noll genomströmning

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

^^

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0Ghz 800FSB, Abit IC-7-G, GeforceFX 5900 Ultra TDH MyVivo Edition 256meg Ram, 512DDr *2 Pc3200 Twinmos, Maxtor 240gb Hdd, Och en Zalman 7000A-CU Cpu kylare, Chassi Chiftec Scorpion BigTower....///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk

kan ni bara svara så jag förstår?

Permalänk

du kan köpa eizo's 21,3" tft skärm hygglig ms och finfin kvalité på skärmen alternativt samsungs 21,3" eller hercules 19" tft.

ska du spela ska du ha stor skärm själv sitter jag på 21" sony trinitron, skulle inte rekommendera en tft för seriösa spelantisuaster.

ska du ha högprestanda fläktar eller tysta? ska du ha max prestanda så är väll delta det enkla valet? och tysthet så skulle jag tro att papst tar första platsen.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

du kommer bränna sönder allt om du fortsätter att köra på den temperaturen 70.. en processor ska hälst inte ligga över 54 o absolut inte över 60..

VAtten kylning + Peltiers o nån 120 mm fläkt skulle jag tipsa om.. Då skulle du tom kanske klocka upp den.

Visa signatur

semp2500+,win2k | klamath333,FreeBSD-Current

Permalänk

Men 70 har den bara legat på en gång och jag kanske överdrev lite....men den brukar ibland ligga på 55 i vanliga fall......(det var väl på mitt förra LAN den blev varm.....den stod igång i 3 dagar utan något stopp och nerladdande och spelande, användaren sov ej(fyllde hdd:n med 100 gb))

Permalänk
Medlem

Köp ett kvalite chassi, tex Antec sonata eller liknande och sedan sätter du upp alla sladdar fin, så att inga hänger löst eller liknande, så att du får fin genomströmning sedan smäller du in en 120 paps fläkt i framdelen och en till i mitten, då kommer du ha en fin genmströmning igenom burken. Om du har ett svart chassi se då till att inte ha den stående i solen (råkade ställa mitt Sonata i solen, lovar att jag kunde steka ägg på den).

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk

Min tar bara 80 fläktar(nu kommer alla säga: "men ÅHH n00b.....man fixar de ju själv" men faktiskt så är det att jag är ny på att bygga/modda datorer......jag har börjat med att bygga datorn och sätta in nya prylar och det är en sakta men säker början)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raye
Jo det kan väl stämma om den förra var ett slutet system med noll genomströmning

Näst intill. Den hade ingen fläkt och det var en extremt liten låda med några små håll längst upp. Om du öppnade sidan (om du skynddade dig för plåten var också varm) så brände man sig nästan på luften i lådan. Om datan stod på så blev hela mitt lilla rum uppvärmt.

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.