Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Om du skriver något som anses (av en domaren) att vara tillräckligt långt och innehålla tillräckligt mycket för att göra det unik är det skyddat. Dvs ingen får kopiera det du har skrivit förrens 50 år efter du är död. Väldigt konstig regel.

Kan tillägga at det inte krävs mycket för att det ska vara tillräckligt. På en text är det rätt så osannolik att upphovsrätten inte skulle gälla.
Och så är det 75 år efter skaparens död, vilket är helt sinnessjukt i mina

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Dvs du måste använda Adobe för att kolla på PDF och det i sin tur leder till det inte blir någon konkurans och dessa företag kan sätta priser som de vill.

Word får tex inte ha stöd för PDF. Vilket är det dummaste jag har hört.

Fast PDF är väl ändå en öppen standard? Så den är fri att använda och finns implementerad i till exempel scribus och open office.
Men det finns andra exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Igen kan man ta Einstein och hans reletivitetteori som exemple eller Newton kraftlära, om ingen annan skulle få använda dessa....!!!

Nja, man skulle inte få använda det i en kommersell lösning. Men man skulle ändå få göra beräkningar som bygger på den. Man får till exempel använda patenterad teknk om man kompilerar programmet själv, varför vissa program inte har officiella binärer, till exempel LAME.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Jag är inte säker på hur det är med företag, jag tror att de måste ha copyright, men som privat person har du aldrig något sådant utan du klarar dig alldelse utmärkt med upphovsrätten.

Nä reglerna är demsamma för förtag och privatpersoner, iaf i Sverige.

Du behöver bara följa de lagar som finns i det land du är i. Men om du reser till ett annat land men andra lagar och du begått brott engligt dem mot någon av det landet invånare kan du straffas där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Undra vad som händer om man sitter remote mot en burk i Burma och tex laddar ner filmer till den burken. I Burma är detta inget brott, bara det att du som styr är i sverige.... straffbart?

Ja, det exemplet var ju lätt, eftersom det inte är olagligt i Sverige heller...
Jag tror inte att man skulle kunna åka dit för det, fast man vet aldrig, det finns en del idiotiska it-lagar..

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Ja, det exemplet var ju lätt, eftersom det inte är olagligt i Sverige heller...

Nja, underspelning vissa filmer kommer det ju fram text (Call 1-800-NOCOPY osv..) som i stort sätt säger att detta är en piratkopia. Dessa lär man inte klara sig undan med om de verkligen vill "ha fast än". Eller om du har en DVD-RIP på en film som inte har börjat säljas på DVD än. En sådan kopia kan de ju hävda att du måste förstått att den var piratkopierad, om inte så säger att du är så dum att de måste omyndigförklara dig...

Skulle vara intressant att köra med kryptering på tex DC där nyckeln är ett upphovsskyddad text. Det skulle ju innebär att polisen/antipiratebyran har piratekopierat min skyddade text om de dekrypterar min trafik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
walter groupius: lite OT nu har jag varit inne på din sida så många gånger när jag kollat den här tråden så jag tänkte vara lite fräck och fråga om det är ok att göra ett tema till vårt forum som är inspirerat av din sida (tycker den är så clean) självklart får temat heta hoglind.org eller liknande. Adress till forumet finns i signaturen min.

svara på detta är du söt

adress:
http://Www.aspbb.org

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Medlem

zn4rk din bäver det har han redan gjort via PM och det är ok vettu. Jag har redan pysslat ihop lite granna med.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Nja, underspelning vissa filmer kommer det ju fram text (Call 1-800-NOCOPY osv..) som i stort sätt säger att detta är en piratkopia. Dessa lär man inte klara sig undan med om de verkligen vill "ha fast än". Eller om du har en DVD-RIP på en film som inte har börjat säljas på DVD än. En sådan kopia kan de ju hävda att du måste förstått att den var piratkopierad, om inte så säger att du är så dum att de måste omyndigförklara dig...

Man får ladda hem piratkopierade filmer i sverige idag, man få bara inte ladda upp dem. (det kommer eventuellt ändras nästa sommar dock)
Du kan läsa mer om de piratkopiering på piratbyrån som är en organisation för piratkopiering och fri information.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Skulle vara intressant att köra med kryptering på tex DC där nyckeln är ett upphovsskyddad text. Det skulle ju innebär att polisen/antipiratebyran har piratekopierat min skyddade text om de dekrypterar min trafik.

Hehe, det var inte en allt för dum ide faktiskt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
*Bort*

Här har du en till som kommer att rippa din sida. Skämt åsido, grymt snygg design! 10/10 utan tvekan!

Permalänk
Avstängd

pwrdesign: Har dock något posivtivt att meddela, och det är att menyn på din sida inte hackar någonting, medan "deras" sida hackar gärnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones
Skulle vara intressant att köra med kryptering på tex DC där nyckeln är ett upphovsskyddad text. Det skulle ju innebär att polisen/antipiratebyran har piratekopierat min skyddade text om de dekrypterar min trafik.

Hehe, det var inte en allt för dum ide faktiskt.

Fast de behöver ju inte visa nyckeln för allmänheten eller för kommersiell, ekonomisk vinning, så det skulle nog inte fungera.

pwrdesign: Fint, fast det är inte så bra att ha menyer i Flash utan något alternativ för dem som saknar stöd för detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
zn4rk din bäver det har han redan gjort via PM och det är ok vettu. Jag har redan pysslat ihop lite granna med.

Gahh Mig inte veta

vad bra då.

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
*Bort*

Får man fråga vilken font du använde på "H2 LIMOUSINE"?

Permalänk

En bättre variant vore att alla som fildelar hade en hådvarubrandvägg som kan sätta upp krypterade tunnlar mot varandra.,, då kan vi snacka säkert.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
[B]Fast de behöver ju inte visa nyckeln för allmänheten eller för kommersiell, ekonomisk vinning, så det skulle nog inte fungera.

Fast de ska ju ändra på lagarna, så om man inte får ladda ner en fil utan tillstånd. Så om man lägger filen som separat torrent och skriver att den inte får laddas ner, och dessutom kommer anse att det är dataintrång om nån "crackar" skyddet man har åp filen(man måste komma på at man ska klicka på länken ) så borde det ju fungera?

Fast annars räcker det iofs att man har en vanlig kryptering antar jag.

Edit: Oops lite OffTopic nu...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Allt är löst med ghostrider nu, dom håller på med en ny sida som jag inte blivit informerad om.