XP och linux på samma burk.

Permalänk
Medlem

XP och linux på samma burk.

God kväll.

Det är så att jag har blivit sugen på att testa Linux, med disten Gentoo. Men kan inte så mkt om det, och vill fortfarande kunna köra Win XP ifall att, och har endast tillgång till en dator.

Är det möjligt att köra båda två på samma burk?
Om ja, vart kan jag hitta Linux + gentoo?

Som ni nog märker är jag en total n00b på Linux området, och skulle gärna ta emot tips och dylikt om det, vad man ska köra för konfig. osv.

Tack på förhand / Martin

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

så ingen vill svara, då får la ja görat fast jag också är n00b då..

Linuxdistar (till skillnad från Windows) har inget behov av att göra sig till enväldig härskare över din disk. utan de flesta (större distar iaf) har fina system i installationen för att ge Linux en egen avdelning, och windows behåller sin. sen kan du välja mellan dem vid startup. är inte säkert att en storleksändrare för ntfs finns däremot, isf får du göra plats med fdisk eller nått liknande om ditt XP har hela disken.

vet inte exakt hur Gentoos system är dock, men har SuSE 9.1p nu och det var enklare att inst än XP faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Okej. Får hoppas på mer svar imorn

Men är iaf riktigt sugen på det, kanske man kunde köpa en till hdd och bara köra linux på den? Fast det går kanske inte eftersom datorn bootar väl bara från en disk?

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

switcha från bios går ju alltid..

har själv lite problem med just det nu, (fast ja tror probleme är att jag har 2 windows inst, grub vill bara göra ena bootbar) får se om nånn svarar i min tråd imorrn också. ^^

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jo, det går utmärkt. Det står i installationsmanualen hur man gör. Mitt tips är att du väljer Grub som bootloader, då jag haft problem med Lilo, plus att Lilo är ett väldigt fult namn.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Det funkar alldeles utmärkt. Jag använder Slackware 10 och Lilo, och det var bara att välja quick config i Lilo så funkade det utan att gnälla det minsta.

Permalänk
Medlem

Skriv ut gentoos manual. Där finner du en komplett guide till hur du ska installera gentoo på ditt system. De tar även upp bootmanger så som lilo och grub (så du kan sätta upp en dualboot). Det är bara att välja vilken du ska installera. Jag föredrar själv grub... har kört båda.

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Det funkar alldeles utmärkt. Jag använder Slackware 10 och Lilo, och det var bara att välja quick config i Lilo så funkade det utan att gnälla det minsta.

jag skulle intallera slackware 10 på en dator som hade windows xp,men det gick inte installera lilo hur man än gjorde. testade alla alternativ som fanns quick installer, expert diskett och mbr men inget ville sig.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Det funkar alldeles utmärkt. Jag använder Slackware 10 och Lilo, och det var bara att välja quick config i Lilo så funkade det utan att gnälla det minsta.

Samma här.. Lilo äger..
det är ju grub som låter jätte konstigt..

Permalänk
Medlem

Omständigt att välja Gentoo som första dist. Det tog mig ungefär 24 timmar innan jag hade det mesta av hårdvaran, systemprogrammen, en fönsterhanterare & Mozilla Firefox installerade. Det var nyligen och jag har hållit på med linux en del. Men har du mycket tålamod så är det säkert värt det.

Kompilerade på en 2400+ btw.

Permalänk
Medlem

siikah, men jag kommer väl kunna använda windows under tiden jag konfigurerar gentoo? Alltså, inte under själva installationsprocessen, det efter menar jag
Har en laptop som jag kan använda och slö surfa på under tiden, tänkte och ha manualen uppe under tiden jag installerar det.

Nåt mer jag borde tänka på innan jag ger mig in i linux världen?

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

en fråga
hur gör jag om jag vill ha en linux dator som brandvägg?
vilket är lämpligast att använda till detta
nybörjare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
siikah, men jag kommer väl kunna använda windows under tiden jag konfigurerar gentoo? Alltså, inte under själva installationsprocessen, det efter menar jag

Man kan faktiskt använda Windows under installationen också, om man installerar med hjälp av Cygwin.
Dessutom kan du ju göra en stage3install med grp-packet. Då har du nog systemet fullt fungerande på mindre än fyra timmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
Har en laptop som jag kan använda och slö surfa på under tiden, tänkte och ha manualen uppe under tiden jag installerar det.

Bra ide.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
Nåt mer jag borde tänka på innan jag ger mig in i linux världen?

Att #gentoo-se på freenode är bra källa till rtfm-svar.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Om du först vill testa utan att riskera att förstöra din windowsinstallation så rekommenderar jag VmWare som är ett otroligt bra program.

www.vmware.com

Permalänk
Medlem

Okej, låter bra. Imorn blir det antagligen Haha, vilken planering. Vad finns det för program istället för Winamp, vlc och så vidare?
Och sist, finns det nåt bra, svenskt linux forum?

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
Vad finns det för program istället för Winamp, vlc och så vidare?

Det fins en hel del trådar i ämnet, och även en del sidor, så det är nog bäst att söka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
Och sist, finns det nåt bra, svenskt linux forum?

Gentoos forum har en skandinavisk del.
http://forums.gentoo.org/viewforum.php?f=37
Fast där hänger en massa norrmän och danskar, så jag föredrar nog den engelska delen...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
Okej, låter bra. Imorn blir det antagligen Haha, vilken planering. Vad finns det för program istället för Winamp, vlc och så vidare?
Och sist, finns det nåt bra, svenskt linux forum?

Mplayer funkar nog.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hmm, testade att installera Gentoo nyss, och det verkar ju inte helt lätt kan jag säga
Finns det ingen enklare Dist. till nybörjare? Eller verkade det svårt för att jag hade XP på burken förinstallerat?

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

SuSE och Mandrake verkar tillhöra de enklare distarna.
Installerade själv SuSE 9.1 Pro för nån vecka sedan och det var enkelt att installera iallafall....resten är väl en vanesak.

Tyvärr kan jag inte återupprepa min installation på min ny hårddisk (som är precis likadan fast 160GB istället för 120GB) för nu vägrar boot-managerna fungera (har testat både LILO och GRUB), men ingen verkar fatta nånting så antagligen har jag råkat ut för nåt väldigt ovanligt.

Så testa nån av dom du och kör default-installation så ska det vara enkelt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
Hmm, testade att installera Gentoo nyss, och det verkar ju inte helt lätt kan jag säga
Finns det ingen enklare Dist. till nybörjare? Eller verkade det svårt för att jag hade XP på burken förinstallerat?

Följde du manualen?
Det är inte svårt bara man läser vad de säger och frågar om hjälp om man får problem de inte nämner i manualen.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jAcKy
Okej, låter bra. Imorn blir det antagligen Haha, vilken planering. Vad finns det för program istället för Winamp, vlc och så vidare?
Och sist, finns det nåt bra, svenskt linux forum?

VideoLAN är i första hand skrivet för *nix vad jag vet Fast MPlayer är överlag bättre enligt mig

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"