Byta en tangents funktion?

Permalänk
Medlem

Byta en tangents funktion?

Jag har precis köpt en ny laptop, dock finns det inte någon Windowstangent. Jag undrar nu hur jag gör för att ställa in en annan tangent så att den används som Windowstangent istället. Det är en IBM X40 och jag vill använda den högra ctrl-tangenten som windowstangent.
Tack på förhand

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Annars så trycker du ctrl+esc så händer samma sak som om du haft en windowstangent...

Permalänk
Medlem

Verkar lite småjobbigt att använda båda händerna för att köra kortkommandon.

Permalänk
Medlem

tack tack

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Kanske borde förtydliga.

Det fungerar bara om man använder det för att ta upp startmenyn. Att använda ctrl+esc fungerar inte för att t ex låsa windows... Om det är det man är ute efter får man göra enligt baath's förslag eller motsvarande...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lånar denna gammla tråden för samma problem

Hejsan
Har fått en dator genom skolan. Det är en HP ProBook 440 G11 .
Och det finns en sak som stör mig mycket, HP har av någon irriterande anledning bytt ut den CTRL knappen på höger sida som är den som jag använder mäst. Till någon konstig knapp som bara öppnar windows "sökfunktion"? Nu har jag bara vänster CTRL och det känns fel att använda när jag behöver det.

Jag har letat i HP:s program och i Windows men inget jag hittar kan byta funktionen på knappen tillbaka till CTRL som det ska vara.

Så vad har ni för förslag på program som kam göra det?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hejsan
Har fått en dator genom skolan. Det är en HP ProBook 440 G11 .
Och det finns en sak som stör mig mycket, HP har av någon irriterande anledning bytt ut den CTRL knappen på höger sida som är den som jag använder mäst. Till någon konstig knapp som bara öppnar windows "sökfunktion"? Nu har jag bara vänster CTRL och det känns fel att använda när jag behöver det.

Jag har letat i HP:s program och i Windows men inget jag hittar kan byta funktionen på knappen tillbaka till CTRL som det ska vara.

Så vad har ni för förslag på program som kam göra det?
<Uppladdad bildlänk>

Det är ju knappen för Microsofts AI. Den lär finnas på nästan varenda ny dator inom snar framtid.

Men Microsoft Powertoys kan enkelt byta funktion på valfri tangent - jag bytte själv plats på Windows- och Alt-tangenterna för att jag använder ett tangentbord för Mac;
https://www.xda-developers.com/how-rebind-keys-windows/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ju knappen för Microsofts AI. Den lär finnas på nästan varenda ny dator inom snar framtid.

Men Microsoft Powertoys kan enkelt byta funktion på valfri tangent - jag bytte själv plats på Windows- och Alt-tangenterna för att jag använder ett tangentbord för Mac;
https://www.xda-developers.com/how-rebind-keys-windows/

Okej tack
Trodde att den AI knappen bara fans på datorer som faktiskt hade nytta av den.
Denna datorn kan jag lätt säga inte har någon AI eller en processor lämpad för det vad jag märkt 😅 Men om knappen finns så kanske man borde se om man kan tästa AI på den

Edit:
Jag måste tyvärr meddela att jag inte får Powertoys att fungera som jag vill.
Programmet fungerar som det ska.
Men jag kan inte mappa om den tagenten?
När jag väljer den tagenten (F23 heter den vist) och säger att den ska bli CTRL höger så godkänner Programmet det.
Men när jag trycker på OK för att spara o stänga fönstret så kommer det upp en varning. "Varning! Följande nycklar har inga tilldelningar: F23"
Varför dycker det upp? och jag har testat, den öppnar fortfarande bara "sökfunktion"

Jag upptäckte dock att om jag trycker FN + den tagenten så registreras den som CTRL höger... men FN lock har ingen påverkan på den och FN knappen sitter precis bredvid CTRL vänster så... 😮‍💨

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.