Permalänk

Övervaka temperaturerna hela tiden så kommer du hitta en lämplig nivå. Om du ska rendera nått i 3d-studio kan det vara värt att dra på lite speed på fläktarna.
Tejpa för alla öppningar - eftersom du har en 120mm fläkt på sidan nu så skulle jag tejpa för även de streckade sidorna eftersom det kommer in tjyvluft där. Sen har jag tejpat för alla små hål på baksidan som sitter typ överallt. De enda öppningarna på min burk är i fronten och på baksidan där en fläkt sitter. På så sätt får man det flödet man vill ha i burken.

Och klipp bort nätet bakom chassifläkten. Du kommer bli förvånad över hur tystare burken blir. Då kan du även köra lite högre hastighet på fläkten med Speedfan. Min går på 30% pga att den börjar väsnas över det. Hade jag inte haft galler hade jag säkert kunna köra den på 50% utan att det lät mer. Blir massa turbulens o elände där med galler.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
Övervaka temperaturerna hela tiden så kommer du hitta en lämplig nivå. Om du ska rendera nått i 3d-studio kan det vara värt att dra på lite speed på fläktarna.
Tejpa för alla öppningar - eftersom du har en 120mm fläkt på sidan nu så skulle jag tejpa för även de streckade sidorna eftersom det kommer in tjyvluft där. Sen har jag tejpat för alla små hål på baksidan som sitter typ överallt. De enda öppningarna på min burk är i fronten och på baksidan där en fläkt sitter. På så sätt får man det flödet man vill ha i burken.

Och klipp bort nätet bakom chassifläkten. Du kommer bli förvånad över hur tystare burken blir. Då kan du även köra lite högre hastighet på fläkten med Speedfan. Min går på 30% pga att den börjar väsnas över det. Hade jag inte haft galler hade jag säkert kunna köra den på 50% utan att det lät mer. Blir massa turbulens o elände där med galler.

Ska börja med att tejpa alla öppningar som du sa, sen får jag se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

jag installerade speedfan på min hp dator (d1080.se)

http://img165.exs.cx/img165/4039/snap0078ph.jpg

Alla kylarna är orginal. Hur ligger jag till.. Borde jag skaffa bättre kylning?

Det är två hårdiskar, en 3,4GHZ prescott och ett 6800Ultra.

EDIT: Tempen på gpu:n var 51 Grader

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk

Splish - Nej jag tycker det där såg helt ok ut. Dumt o spendera massa peng för att sänka tempen 5 grader till.

Dock är ju frågan hur varmt det blir när du belastar burken. T.ex när du lirar CS (såg din Steam-ikon hehe). Kan vara värt att övervaka tempen efter några timmars lirande.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish
jag installerade speedfan på min hp dator (d1080.se)

http://img165.exs.cx/img165/4039/snap0078ph.jpg

Alla kylarna är orginal. Hur ligger jag till.. Borde jag skaffa bättre kylning?

Det är två hårdiskar, en 3,4GHZ prescott och ett 6800Ultra.

EDIT: Tempen på gpu:n var 51 Grader

Det såg bra ut
Min kompis har en likadan och hans värden står ¨långt över dina.
51 grader CPU idle
Hdds ~ 45
Chassietem 38

Men din GPU, 51 grader idel är rätt högt endå.
Visserligen har du ett ultra och jag har ett Nonultra men min ligger runt 47 den också.

Så, jag ska köpa bättre kylning till den när jag får råd.
Kör jag en 3Dmark03 runda på maxclock (414/780) så ligger tempen på runt 90 grader max.
Lika för dig kanske?

Permalänk
Medlem

gpun steg som max till 75 grader i 3dmark03.
cpun låg på som max på 49 men annars runt 45grader

Kan någon klokare människa få ut något vettigt ur det här?

En fråga till.. Hur öppnar man 3dr filen som jag sparade med 3dmark?

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk

75 grader är lugnt för GPUn. Min default-threshold är inställd på 135 grader... Fast den blir aldrig varmare än runt 70.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
75 grader är lugnt för GPUn. Min default-threshold är inställd på 135 grader... Fast den blir aldrig varmare än runt 70.

135? Står 145 på mitt.

Fattar inte hur ditt ultra kan bli "bara" 70, jag når lätt 85 ju.
Och då har jag endå ett överklockat nånultra med 128bitars minne.

Skumt skumt!

Permalänk
Medlem

efter lite kylning:D

Edit: Nu ligger Gpu:n på 39 grader...

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk

Jag har Zalmans VF700 GPU-kylare på min och inte originalkylaren. Därför maxar den aldrig över 70 grader. I guess.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish
efter lite kylning:D

http://img100.echo.cx/img100/293/snap0094dr.th.jpg

Edit: Nu ligger Gpu:n på 39 grader...

Nice!

Förresten, du har inte den där bakgrunden som man kan få?
Väldigt snygg

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte gör nåt att jag väcker en gammal tråd? Tänkte att de är lika bra att fortsätta på den här eftersom mitt ämne hamnar om HP.

* Tänkte fråga om hp`s lightscribe teknik? Hur fungerar den? Behövs det några särskilda skivor för att använda tekniken?

* Sen undrar jag om musen och tangentbordet som följer med är bra? Tänkte annars ersätta iaf musen.

* Och sist men inte minst? Finns det plats för två extra hårddiskar, varav en EIDE och den andra SATA ?

* kom på en till fråga ocskå... Hur fungerar skärmen L1940 i spel?

Ps. modellen är d4090.se (PX685AA)

Permalänk
Medlem

Hallo!
Drar upp tråden igen!
Hur går det med era Hps?

Har lyckats klocka grafikkortet kanske bra nu.
Jag har ju den där värdelösa versionen av 6800NU.
Fick 5000 i 3dmark05 tillslut iaf!

Ingen som kommit på något sätta att klocka cpun ännu?

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall någon har nämt det än så jag nämner det nu.

Min far fick en Compaq Presario som hemmapc förra året (intel 3Ghz, 1Gb RAM, Radeon 9800 etc) det var något irriterande fel på fläkten till mobbot... visade sig var ett bios fel. Fel värmeuppgifter eller nåt.. tog över 1 år för Compaq att lösa detta problem. Sånt tycker jag är i det slöaste laget.. så kolla ifall ni kan ha passivkylning på mobbot

Permalänk
Medlem

Far beställde ny hempc här i veckan, en "d4190.se" blev det

P4 660, 3,6 ghz
1536 DDR2 (533mhz)
2x 160gb
1x 300gb, extern
dvd-brännare
Geforce 7800
Audigy 2 ZS
Tv-kort
21" tft
skrivare

totalkostnad: 12.800kr

Datorn kommer att användas till mina syskons spel. sims 2 osv

Fixad en egen hempc

X2 4400+
2x 7800 gtx
2048 mb
74 gb raptor
23" 1920x1200
osv...

Permalänk
Medlem

Nice
Synd att hp inte hade såna pcs förra året.

Permalänk
Medlem

badboll: De blir bara bättre och bättre för varje år som går *fniss*

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hehe klart dom blir ju, men synd att man inte väntade 1 år.
Fast det går ju inte att tänka så endå men..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish

En fråga till.. Hur öppnar man 3dr filen som jag sparade med 3dmark?

Högerklickar inne i 3dmark och klickar på "open saved results in excel"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk

hej, jag har oxå beställt en hem pc vet inte riktigt va de e för modell men ni har den i signen.

fråga: finns det ngra stora problem med dem?
----------------------------------------------------------------------
fast igentligen är jag van vid sånt jag har en dell nu (p4 2.6ghz 512mb minne gf 6600gt 545/1024) som man inte kan köra på medium i BF2 ens...
och av ngn konstig annlednig envisas dator om att strypa sin egen uppkoppling till lan/internet

Visa signatur

AMD 64 X2 4200+, gf 7900gtx, 2gb ram (400mhz), 620gb hd, rs482/SB400

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon som fick bukt med missljud-problemet när man rörde musen och i så fall hur? Hör dessa missljud från musen även ihop med "pipen" som kan uppstå när man minimerar ett fönster? Hur nöjda är ni med HP 1060 så här långt i efterhand förutom missljuden? Har den hållt bra för er? Jag är riktigt nöjd rent prestandamässigt men stör mig en del på missljuden? Vet ni ifall HP löste detta på nåt enkelt sätt , nån uppdatering lr så?

Tack på förhand och God Jul och Gott Nytt År!

Permalänk

En kollega lämnade in sin burk, fick tillbaks den efter tre (!) månader med lite mindre surr men fortfarande fullt hörbart/störande.

Tror agget är så känsligt gällande både mus och fönsterstängning. Du ska höra det när man kör 3d-studio och renderar hehe...

Prestandamässigt funkar burken ok. Jag slängde ut CPU-fläkten mot en Reserator och GPU-fläkten mot nån Zalman solfjäder.

Jag har lärt mig leva med eländet. Den ska säljas så fort avtalet går ut och sen blir det aldrig mer HP för mig. Leve hembygge.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
En kollega lämnade in sin burk, fick tillbaks den efter tre (!) månader med lite mindre surr men fortfarande fullt hörbart/störande.

Tror agget är så känsligt gällande både mus och fönsterstängning. Du ska höra det när man kör 3d-studio och renderar hehe...

Prestandamässigt funkar burken ok. Jag slängde ut CPU-fläkten mot en Reserator och GPU-fläkten mot nån Zalman solfjäder.

Jag har lärt mig leva med eländet. Den ska säljas så fort avtalet går ut och sen blir det aldrig mer HP för mig. Leve hembygge.

Nu har jag fått höra genom andra människor på andra forum att ett byte av nätagget ska få alla missljuden att försvinna... flera som hävdar att ljuden försvunnit när man bytt ut det mot t ex ett 600W.

Någon mer här som löst det på detta sätt? Vad kostar ett sådant här agg tror ni?

Permalänk
Medlem

Fick en HP-dator (d4495.se-a) innan sommarlovet. Efter sommarlovet fungerade den inte som den ska. Är under "lagning" just nu, så vi får väl se hur lång tid det tar för HP, och om dom hittar vilken del det är fel på. Dom kanske inte ens orkar leta sig så långt? Inte ens jag själv vet vilken del det är som orsakar låg FPS i spel.

Nåja, återkommer med svar om vad som händer. Hämtningen av datorn gick utan problem. Någon vecka efter jag mailat dom, stod det en budkille här utanför

Permalänk
Medlem

Okej, vad var det för grafikkort i den då?

Permalänk
Medlem

fick min d4685 7900gtx 250*2 300gb löstagbar 5200 x2 mm

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ca 18 dagar sen beställningen och jag har mailat dom.
Dom skriver att dom väntar på ett grafikkort+processor, vilket låter rimligt.
Brukar de ta massvis med extraveckor för dom att få in delar? Låter egentligen dumt att dom inte har något inne på lager när det är de dom är till för.
Nåja, hoppas det inte tar allt för lång tid.

/woicer