Permalänk
Medlem

Hemsida på en P2á

Funderar på att ha hemsidan på en burk här hemma istället för ett webbhotell bara för skoj skull

Hur snabb borde datorn vara ??
kan man köra på en p2 eller liknande ??
har ganska mycket bilder på hemsidan och har 10/1 internet

hur stor plats tar div program som man behöver ??
och vilka program behöver man

Jag har alltså ingen gammal dator nu utan detta är mera tänkt som ett roligt projekt man kan leka med

Mvh
Gargamel

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

beror ju helt på hur mkt trafik du beräknas få och vad du ska köra på den, men för en liten hemsida ska en p2a duga fint

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

En Pentium 2 lär vara rejält overkill för dig. Så det ska inte vara några problem. Apache tar väl ett par MB installerat så man behöver inga rejäla saker sålänge man inte har massvis med trafik.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra

är det mycket bassel med att få det att fungera ??

har en .com adress redan som jag vill anv funkar väl med no-ip då eller?

Vilket operativ system borde jag anv ??
Vill ju att serverna skall vara så snabb som möjligt

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garg
Vill ju att serverna skall vara så snabb som möjligt

linux eller bsd burk utan X igång, dvs init 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
linux eller bsd burk utan X igång, dvs init 3.

Oj nu kom det en massa svåra ord igen som jag inte förstår

Får ta och läsa på lite

Vilket funkar bästa av win ??

eller är inte linux och bsd så krångligt som jag inbillar mig ??

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

jag har en linux-variant som körs 100% i ramminnet - webbsidan ligger på ett CompactFlash-kort (samma som datorn bootar från)
(körs på ett via epia5000-kort)

relativt enkel att få igång, om man kan tyska

annars finns det flera bra guider hur du installerar Debian som en LAMP- server
(Linux, Apache, Mysql, Php)

det är inte så svårt att komma igång med Debian, och med detta forumet löser du allt

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

apt-get install apache php mysql
i en debianmiljö, trevligt trevligt

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Jag kör två domäner på min P2-400 som står i garderoben. Båda sidorna har MySQL och PHP och den har inga som helst problem att orka med trafiken. Debian Sarge med Apache 1.3.31 är det som gäller för min del.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
linux eller bsd burk utan X igång, dvs init 3.

En krånglig terminologi som dessutom inte stämmer under *bsd.

För att förenkla för frågeställaren:

Använd en linuxdistribution eller bsd-system utan att installera någon grafisk miljö (dvs X + fönsterhanterare).

FreeBSD är ett bra val, då systemet är konsekvent uppbyggt och extremt väldokumenterat.

Permalänk
Medlem

Hmm det finns lite å välja på

Jag funderar på Debian eller FreeBSD Debian verkar enklare

jag har alltså aldrig varit i kontakt med någon form av linux förut

För båda är väl varianter på Linux eller ??

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garg
Hmm det finns lite å välja på

Jag funderar på Debian eller FreeBSD Debian verkar enklare

jag har alltså aldrig varit i kontakt med någon form av linux förut

För båda är väl varianter på Linux eller ??

Debian är Linux och FreeBSD är BSD kortfattat. http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD .

Jag funderar på att skriva en guide för Debian LAMP (Linux, Apache, MySQL PHP). Kan ju posta den här ifall den blir klar.

Permalänk
Medlem

Tanka ned cd-skivan med FreeBSD 5.3 stable, installera och välj att installera ports.

cd /usr/databases/mysql41-server make install cd /usr/ports/www/apache2 make install cd /usr/ports/lang/php5-extensions/ make install

Funkar fint för mig, http://debdab.sytes.net/phpSysInfo/

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rdj
Debian är Linux och FreeBSD är BSD kortfattat. http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD .

Jag funderar på att skriva en guide för Debian LAMP (Linux, Apache, MySQL PHP). Kan ju posta den här ifall den blir klar.

Skulle vara super om du fixade en sån

Vilket av alla är enklast att lära sig och förstå ??
Man måste ju börja nånstans och sen kan man kanske fortsätta med något
som är bättre/svårare

Jag har läst om lite olika på nätet men inte riktigt fått klart för mig
hur det kommer att se ut när väl allt är installerat

Hur får jag hemsidan att fungera lixom och kan jag sitta i Debian/BSD och fixa med hemsidan ??

Eller blir det mera som ftp uppladdande ?

Om jag säger såhär kommer jag ha en grafisk bild på mappstrukturen och
kunna sitta på min moder dator och dra över filer till dom olika mapparna eller ?

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk

Svaret är ja.

Grafisk bild på mappstrukturen... allt hänger på hur mycket du vill installera. Om du vill arbeta på en windowsmaskin och endast lägga över filer på en nätverksmonterad enhet behöver du samba på linux/bsd-maskinen. Samba tenderar vara icke-trivialt att installera (även om det blir en rätt enkel konfiguration i detta fallet), så frågan är om du vill ge dig på det direkt?

Sen kan man förstås installera en grafisk miljö på linux/bsd-burken, men frågan är om det inte blir lite tungt för den stackarn?

Annars är nog WinSCP + sshd på linux/bsd-burken enklast till en början. Funkar ungefär som ftp, fast över en krypterad förbindelse.

Permalänk
Medlem

Ok Tack

Jag tänkte tankar ner Debian och apache, php ,mysql

och sen installerar jag alltihopa så har jag en bra grund eller ?

Då till problemen

Finns ju en massa olika att ta ner på debian.org
jag testade med i386 på 30r2 (nyast va?) men där finns 7 olika isos att ta ner
vad skall jag ha ??

och varför är dom så stora skall inte debian vara mindre än win ?? ta mindre plats

sen kollade jag även på php där finns 2 olika tar.bz2 och tar.qz ??
samma med apache tar.bz2 och tar.qz

Det blev denna gammla dator

No name
300Mhz
128Ram
2Gb hårddisk

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garg
Ok Tack

Jag tänkte tankar ner Debian och apache, php ,mysql

och sen installerar jag alltihopa så har jag en bra grund eller ?

Då till problemen

Finns ju en massa olika att ta ner på debian.org
jag testade med i386 på 30r2 (nyast va?) men där finns 7 olika isos att ta ner
vad skall jag ha ??

och varför är dom så stora skall inte debian vara mindre än win ?? ta mindre plats

sen kollade jag även på php där finns 2 olika tar.bz2 och tar.qz ??
samma med apache tar.bz2 och tar.qz

Det blev denna gammla dator

No name
300Mhz
128Ram
2Gb hårddisk

Det bästa är att ta ner installations-ISO'n för Debian Sarge och sen köra en net-install antingen via FTP eller HTTP. Det är utan tvivel det smidigaste då den under installation enbart tankar hem det du behöver, istället för sju skivor varav ca 70% garanterat inte är nåt du behöver.

Dra hem följande fil, bränn till skiva och boota från den.

http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/...

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Det bästa är att ta ner installations-ISO'n för Debian Sarge och sen köra en net-install antingen via FTP eller HTTP. Det är utan tvivel det smidigaste då den under installation enbart tankar hem det du behöver, istället för sju skivor varav ca 70% garanterat inte är nåt du behöver.

Dra hem följande fil, bränn till skiva och boota från den.

http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/...

Ok

tar den hem det jag behöver automatiskt då eller
måste jag veta vad jag skall ha och inte ha ??

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garg
Ok

tar den hem det jag behöver automatiskt då eller
måste jag veta vad jag skall ha och inte ha ??

Förutsatt att du vet vad du vill ha, så är svaret ja. Du behöver såklart specificera att du vill ha t.ex. MySQL, Apache, osv, men den sköter dependencies själv och är överlag väldigt smidigt att installera.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Förutsatt att du vet vad du vill ha, så är svaret ja. Du behöver såklart specificera att du vill ha t.ex. MySQL, Apache, osv, men den sköter dependencies själv och är överlag väldigt smidigt att installera.

jaha så det ingår Apache och sånt jag behöver till webb serverna om jag så önskar ??

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garg
jaha så det ingår Apache och sånt jag behöver till webb serverna om jag så önskar ??

Debian har det mesta man behöver i sitt pakethanteringssystem, så de flesta program är bara ett kommando borta apt-get install apache fixar in apache på ett väldigt enkelt, smidigt och snabbt sätt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

bsd har ju den funktionen, eller rättare sagt, apt get är portat från bsd... men skulle jag välja en "nybörjar-dist" skulle jag välja redhat/fedora det är smidigast att installera, visst, man får med saker man kanske inte behöver, men när man lärt sig behärska linux lite bättre kan man välja en annan dist. börja med RH9 eller fedora! eller mandrake om du ni vill använda det istället, mandrake är dock övrlag mer instabilt är RH/fedora... apt get är väl portat till fedora / rh också eller?(har för mej jag hört nån om det för längesen) inte så up to date med vad dom syssar med längre...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
bsd har ju den funktionen, eller rättare sagt, apt get är portat från bsd... men skulle jag välja en "nybörjar-dist" skulle jag välja redhat/fedora det är smidigast att installera, visst, man får med saker man kanske inte behöver, men när man lärt sig behärska linux lite bättre kan man välja en annan dist. börja med RH9 eller fedora! eller mandrake om du ni vill använda det istället, mandrake är dock övrlag mer instabilt är RH/fedora... apt get är väl portat till fedora / rh också eller?(har för mej jag hört nån om det för längesen) inte så up to date med vad dom syssar med längre...

APT (dvs Advanced Packaging Tool) är såvitt jag vet en Debian-grej. Det kan hända att det är inspirerat från BSD-världen, men såvitt jag vet så är det ett Debian-påhitt. Men visst, BSD/Linux brukar ju låna rätt friskt från varandra. Har jag fel så rätta mig gärna, mitt huvud är rätt vimsigt just nu.

Vad gäller portningen så finns APT till de flesta distributioner, men den är inte långt när lika elegant eller integrerad som under Debian, på samma sätt som att du kan installera RPM under Debian, men det blir mest nåt påsmetat som saknar den integritet som APT har.

Jag måste säga att av alla de distributioner jag testat under det senaste decenniet så är Debian det som imponerat på mig mest, och det är mestadels tack vare det grymt smidiga paketsystemet. Finns såklart mycket annat som orsakar mig att ha fastnat för det, men APT var helt klart det första som fick mig att trilla av stolen. Har _väldigt_ svårt att tänka mig nåt annat system på mina servrar, och när jag testkörde Ubuntu (som ju är Debian-derivat) så tyckte jag mig också se en någorlunda vettig desktop-distro.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
bsd har ju den funktionen, eller rättare sagt, apt get är portat från bsd... men skulle jag välja en "nybörjar-dist" skulle jag välja redhat/fedora det är smidigast att installera, visst, man får med saker man kanske inte behöver, men när man lärt sig behärska linux lite bättre kan man välja en annan dist. börja med RH9 eller fedora! eller mandrake om du ni vill använda det istället, mandrake är dock övrlag mer instabilt är RH/fedora... apt get är väl portat till fedora / rh också eller?(har för mej jag hört nån om det för längesen) inte så up to date med vad dom syssar med längre...

APT är inte portat från BSD, inte vad jag vet iaf. Gentoos portage är dock kraftigt inspirerat av ports.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag har hört det av en kille i klassen som är Debian / *BSD fanatisk, och i dessa frågor skulle jag nog inte tveka på att lita på det han säger är sant... Sen har jag väl uttryckt mig lite klumpigt också... Så som han säger det är det väl mer att apt get en gång i tiden portades till debian, men det var ett bra tag sen och har sedan dess utveckats parallellt med ports... Så nu kanske man mer kan säga att det från början var från BSD...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Tja, ska vi hårddra det så härstammar ju ALLTING inom Linux/BSD-världen tillbaka till UNIX System V från mitten på 70-talet

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Linux är 'inspirerat' utav *BSD som är 'inspirerat' av UNIX. Välj mittenvägen

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Linux är 'inspirerat' utav *BSD som är 'inspirerat' av UNIX. Välj mittenvägen

Nice try, men du har faktiskt fel. Linux är inspirerat av MINIX, som tillhör en annan trädgren än BSD härstammar från.

BSD härstammar ju från gamla Berkeley UNIX (aaah, good times) medan MINIX ligger i samma träd som SCO UNIX numera gör.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Ja visst är Linux från början inspirerat av MINIX men nu på senare tid har Linux tagit väldigt mycket inspiration/kod ifrån BSD världen. Visserligen har *BSD tagit mycket inspiration ifrån Linux världen också. Nu var det mest ett skämt men..

För att inte gå för mycket off topic så kan jag säga att Debian är ett utmärkt serveroperativ, som jag själv kört. Gick dock över till FreeBSD då det verkar passa mig bättre.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk

Jag har en p2:a på 400 med 256 mb ram och 40 gb hårddisk. Jag har den som router, webbserver och sambaserver. Kör debian på den och det fungerar hur bra som helst. Inga problem alls med att få kraften att räcka till.