Permalänk
Medlem

Bara jag som har fullt med saker under sängen

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Drog en blå ljussling under sängen och det blev ju riktigt trevligt sken.. En riktig porr säng

Visa signatur

E8400|Asus P5E| 2*2gb Corsair XMS Extreme| Spinnpoint 500gb| SAPPHIRE HD3870X2||

Permalänk
Avstängd

man kan ju köpa en motorcykel batteriladdare på biltema den kopplar man in i ett veggutag sedan så kan du velja på den om du vill ha 5 elelr 12 volt kosstar 60 kr

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X0n
man kan ju köpa en motorcykel batteriladdare på biltema den kopplar man in i ett veggutag sedan så kan du velja på den om du vill ha 5 elelr 12 volt kosstar 60 kr

Härligt! någon som vet om denna går att köra ett eller två Neon rör med?

ALF: hur långt är ditt rör? räcker det med ett på långsidan eller ska man ha två?

*EDIT* hittade den här på Biltema nyss den borde funka tror jag! men vad menas med "Ostabliserade Utspänningar"

*EDIT 2* Fick precis svar från Nordiska Neonrör hmmm inte riktigt de priserna som jag ahde tänkt mig.
Citerar "Hej !
Rören kostar ca: 350:- /st men det krävs en trafo för att driva rören med det räcker inte med att koppla rören till 220 volt.
Trafon kostar ca: 595:-"

Permalänk
Medlem

ni är modiga ni, jag skulle aldrig våga rota under min säng

Permalänk
Medlem

du ska bara veta vad jag har under min säng!

nu är det bara att vänta på julklapps pengarna! och sedan bär projektet av! Nu jävlar ska min säng moddas

Permalänk
Medlem

stör mig något på killen som skriver 'vill ha bil NEON under sängen'.

1. NEON är en gas, finns ingen speciell gas till rören som endel har under bilarna. I NEONrör är det gasen som är färgad och kyser upp, CCFLrör har färgade sidor med dock vitt 'sken' innuti.

2. NEONrör blir äckligt varma.

3. CCFLrör är ett vettigare alternativ än NEON, då neonrör blir varma, är dyra och inte direkt billiga att driva i längden.

4. 12V som 12V, vad skulle det vara för skillnad på 12V från bilen och 12V från en transformator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
stör mig något på killen som skriver 'vill ha bil NEON under sängen'.

1. NEON är en gas, finns ingen speciell gas till rören som endel har under bilarna. I NEONrör är det gasen som är färgad och kyser upp, CCFLrör har färgade sidor med dock vitt 'sken' innuti.

2. NEONrör blir äckligt varma.

3. CCFLrör är ett vettigare alternativ än NEON, då neonrör blir varma, är dyra och inte direkt billiga att driva i längden.

4. 12V som 12V, vad skulle det vara för skillnad på 12V från bilen och 12V från en transformator?

tilläg:

Neon finns bara i en färg, nämligen rött, andra färger är andra gaser/blandningar av gaser!

CCFL rör är inte målade med en viss färg, utan det pulver de är belagda med på insidan släpper bara ignom en viss ljusfrekvens av det vita ljus som faktiskt är i röret. därför är alla CCFL rör vita, fastän de lyser med olika färger.

de billiga rör som sitter under bilar är INTE neon, de är CCFL.

/Philip

Permalänk
Hedersmedlem

Transformatorer används för att transformera växelspänning.. man kör in växelspänning och får ut samma sak fast med lägre eller högre spänning. Finns även varianter diverse varianter för impedansanpassning och andra mer eller mindre ovanliga applikationer.
Skickar man in likspänning i en trafo så går det mer eller mindre åt helsike.

En batterieliminator ger däremot likström ut. Dock ska man skilja på stabiliserade och ostabiliserade... stabiliserade ger alltid samma spänning ut så länge man inte överbelastar medans ostabiliserade kan ge bra mycket högre utspänning vid låg belastning.

Batteriladdar ska inte användas till annat än att ladda batterier då de ger fruktansvärt ful ström och spänning ut..

Jag skulle då inte ge mig på nåt sånt här projekt.. jag vill inte se vad jag har under sängen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

tack både "Philip Thulin" och "OSkar000" för att ni redde upp lite saker!

vad ska man tro när MDS skriver att det är Neon?
Jaja men nu vet jag i alla fall!

jag vill ha CCFL under min säng. bättre så?
nu väntar jag bara på att pengarna ska rulla in ;D sedan e det bara att dra till närmaste inhandlings ställe!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av six_dice
vad ska man tro när MDS skriver att det är Neon?

Det är en allmän feltolkning, det hela började med neonrör, men då dessa är rätt dyra (kostar bortåt 5000 spän om du ska ha det under bilen) då kom CCFL och folk fortsatte benämna det som neon. även de LED rör som finns idag pratar folk som neon, vilket är totalt fel, inte ens i närheten samma teknik

tänkte rätta mig själv så det inte misstolkas:
det är inte vitt ljus inne i CCFL rören, det är altså inte färgade rör utan det är ett ljus som "reagerar" med en viss beläggning på insidan.
Det är som i lågenergilampor UV-ljus i röret som "reagerar" med beläggningen av phosphor.

skillnaden mellan lågenergilampor och Cold catode är att cold catode inte behöver den startkick som behövs för att tända en lågenergilampa. därför tänds ett CCFL rör direkt och flimmrar inte till först.

i neonrör är det gasen själv som lyser, därav är neonrör helt transparenta och CCFL vitbelagda!

/P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Dock ska man skilja på stabiliserade och ostabiliserade... stabiliserade ger alltid samma spänning ut så länge man inte överbelastar medans ostabiliserade kan ge bra mycket högre utspänning vid låg belastning. [/B]

Dock är stabbade mycket mycket dyrare...

Visa signatur

AMD Athlon 64 2800+ @ 1.84 GHz || 1024 MB RAM || Radeon 9800 pro || 160 GB Sata

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector17
Dock är stabbade mycket mycket dyrare...

Kollade lite snabbt på ELFA och det skiljer ungefär en femtiolapp mellan en stabiliserad och en ostabiliserad batterieliminator.

Finns även swithade (stabiliserade) som kostar nån femtiolapp mindre än en ostabbad med trafo...

Jämför själv..
Ostabbad
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2007253.htm

stabbad
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2007251.htm

switchande stabbad
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5122.htm

Tog ett par vanlig på ungefär 8-10w vilket brukar vara

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tacka vet jag Ljusslinga från Rusta eller nån annan billig affär. köpte en röd 6m lång slinga igår och smällde upp under sängen kosta 98kr. så det va ett kap

Ändrade så folk slipper trycka på länken. om det nu funka

Visa signatur

"Livet är som en burk bruna bönor - Desto mer man stoppar i sej, desto mer skit blir det av det hela." (Tratten)

Permalänk
Medlem

ääh, ta ett nätagg, sen sprid ut lite ccfl här och där i taket ^^

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0hazarD^
Tacka vet jag Ljusslinga från Rusta eller nån annan billig affär. köpte en röd 6m lång slinga igår och smällde upp under sängen kosta 98kr. så det va ett kap

Fan oxå!! köpte en 6m röd ljuslinga idag med! fast den kosta 189:-... (på hobbex)...

Visa signatur

AMD Athlon 64 2800+ @ 1.84 GHz || 1024 MB RAM || Radeon 9800 pro || 160 GB Sata

Permalänk

Hobbex hanlar man inte på, de tar ju alltid dubbelt så mycket än andra affärer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
Hobbex hanlar man inte på, de tar ju alltid dubbelt så mycket än andra affärer

Hihi ja jag märkte det.. men va och handla med flickvännen så fick jag syn på hobbex och tänkte på att jag skulle inhandla en ljuslinga... men men... jag har pengar så det är inga bekymer för mej!

Visa signatur

AMD Athlon 64 2800+ @ 1.84 GHz || 1024 MB RAM || Radeon 9800 pro || 160 GB Sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0hazarD^
Tacka vet jag Ljusslinga från Rusta eller nån annan billig affär. köpte en röd 6m lång slinga igår och smällde upp under sängen kosta 98kr. så det va ett kap

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Porrbelysning...

köpte du en sån här från rusta?
fick du med allt du behövde för att få den att lysa så starkt?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Rolig modd, tanken har slagit mig också, fast dock dekorera skrivbordet med diverse neon rör, men jag tänkte inte på att man kan koppla det via 220-230 volts uttaget utan var så kortsynt att jag bara tänkte att de skulle gå via datorn nu blir det åka o tjacka grejjer i helgen troligtvis... eller om jag bara trycker in de i lilla chassit. Tack för ideer och kunskaps hjälp

Visa signatur

ja du

Permalänk
Medlem

se bara till att posta lite bilder så att jag kan bli mer sugen innan jag får in mina julklaps pengar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallan
köpte du en sån här från rusta?
fick du med allt du behövde för att få den att lysa så starkt?

tack på förhand

Ja. eller köpte den på en äffär här där jag bor. är väl samma TROR jag dock. fast min va 6m. men antar att du menar ex. bara
Ja nog lyser den iaf. duger åt mig som sagt på bilden är väl bra nog att kolla på. har sett massa folk/affärer som har sånna och dom verkar lysa bra iaf.

Enda jag har gjort är att jag satte dit en strömbrytare så man kan stänga av den. för annars måste man dra sladden hela tiden när man ska stänga av den. känns lite drygt..

Visa signatur

"Livet är som en burk bruna bönor - Desto mer man stoppar i sej, desto mer skit blir det av det hela." (Tratten)

Permalänk
Medlem

okej, jag har timer så att den sätts på o stängs av vid inställda tider
av på dan, och lyser när det blir mörkt

Permalänk

Tänkte dra en blå ljusslinga under mitt soffbord, lär ju bli mäkta snyggt (typ, ropelight)

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)

Permalänk
Medlem

Jag har en tremeters röd, det lyser bra under sängen.

Även en vit till baren.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Bi0hazarD^

det ser väldigt Najs ut!
Och billigt också! det blir nog att jag köper mig en ljusslinga medans jag väntar på mer pengar
sedan får vi se hur det blir efter ju då pengarn rullar in!

Permalänk

Jepp. låter bra det. Var DOCK drygt att smälla dit den man är ju inte 10år längre och kan krypa under sängen hur lätt som hellst

Fick med 6st "klammer" som man spika fast. så det funka bra. dock tog jag stripes(?), buntband på långsidorna.

Visa signatur

"Livet är som en burk bruna bönor - Desto mer man stoppar i sej, desto mer skit blir det av det hela." (Tratten)

Permalänk

du vet att om du skulle ha plexi runt sängen så kommer det kosta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe.. såg de här å köpte röd ljusslinga som jag klämde fast under sängen.. ser riktigt porrigt ut

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

skottelin - jag vet ska se hur jag har det med mina kontakter....en av mina gammla lärare äger ett glasmästeri. så jag ska ta och höra med honom....annars så skiter jag helt enkelt i det.

gött att det är så många som fasnar för den här idén. sverige går mot Porrigt