Permalänk
Medlem

Handdator/telefon, har ni några tips?*

Tjena, nu är det så att jag satt och tänkte över vad jag skulle köpa mig för mp3 spelare för min minidisk har tyvärr gått sönder.
Och min gammla telefon har haft sina dagar så en sån vill jag nog också köpa ny.
Och då kom jag på att det finns telefoner med mp3 spelare! Smart tänkte jag så jag drog direkt ut på nätet och letade efter en fin.
Men mitt i mitt letande så hitta jag den här:

PalmOne Treo 600

Information om den här prylen finns på www.smartson.se , sök på "PalmOne Treo 600"

Detta är alltså en så kallad handdator med inbyggd telefon, men jag har några frågor som jag hoppas jag får svar på här.

1. Kan jag piff som paff bara tycka i mitt gammla comviq kontant kort i denna sak, och ringa?

2. jag vill givetvis kunna spela upp enmassa mp3/wav låtar i denna maskin och lyssna med hörlurar, utan att behöva köpa nån extra hårdvara, ett program kanske behövs, det är jag villig och betala för.

3. Jag vill kunna kolla på mpeg/avi, hur funkar sånt här, det är ju en dator, så det är väl bara dra över filmerna till denna leksak och öppna/kolla?

4. Vad kostar ett stort minneskort till en sån här? gärna ett kort med hög kapacitet, man vill ju kunna ha en film på datorn.

5. Funkar allt det här, eller hur funkar det igentligen?

Slutsats: Jag vill ha en pryl som man kan göra följande med:

1. Ringa med comviq kontant.
2. Spela upp mp3låtar i till mina vanliga hörlurar.
3. Spela upp filmer i mpeg/avi/divx eller liknande.
4. Skriva i word liknande program.
5. Msn på bussen.
6. Man ska kunna lagra och titta på jpeg/gif osv.
7. Anntingen ska det vara stort minne/hårddisk eller så ska man kunna köpa till extra.
8. Stor högupplöst skärm, tangentbord ej nödvändigt, hällre att man skriver med pekpinnen på tutch skärmen.
9. Gärna en känd modell satt det finns enmassa uppdateringar och roliga program som man kan ladda hem/spel osv.

det är mer eller mindre mina krav.

Har ni några tips?
Och förklara gärna vad som är bra eller ej på sånna här saker, vilka saker som man ska akta sig för och köpa osv.
Jag överlåter inprincip mitt smartphone köp åt er, hoppas vi väljer en bra modell.

Tack på förhand / Walkh

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Om det fortfarande finns några kvar så ska du kvikt som attan köpa dig en Motorola A925 för 200kr + 250kr "kontantkort" hos 3. Sedan kan du låsa upp den för andra operatörer för sådär 150-200kr.

Den använder SD minnen (512MiB kostar typ 325kr/st) och kommer med både stereohörlurar & (oftast) även bluetooth headset. Som övrigt kul finns det t om en inbyggd GPS i den.

Något mer prisvärt är OMÖJLIGT att hitta.
Kolla på 3s sida över vilka återförsäljare de har och ring runt till de som finns nära dig för att hitta någon som har dem kvar.

Permalänk

Satt och skrev ett jättelångt inlägg... och så gick ju självklart strömmen

Kortfattat kan jag ändå säga SE P800/P900 och P910.
Suveräna telefoner med symbian, finns massor med program och fixar allt på din checklista.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera en P910i framför P800/P900 eftersom den kan ha memorystick duo pro, som finns upp till 1Gb idag vad jag vet. Med tanke på att du vill kolla på film och lyssna på musik är det bra med mycket minne.

Jag har en P910i själv och den klarar allt du nämner ovan, och du kommer garanterat bli nöjd så länge du inte misstycker att den är lite större än en vanlig mobil. Den har dock ingen antenn som den där Treon, och det är ju ett stort plus.

Lite mer info finns här: http://www.clubsonyericsson.com/en/products_p910.shtml

Kan köpas billigt hos Katshing

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Jag skulle nog rekommendera en P910i framför P800/P900 eftersom den kan ha memorystick duo pro, som finns upp till 1Gb idag vad jag vet. Med tanke på att du vill kolla på film och lyssna på musik är det bra med mycket minne.

Jag har en P910i själv och den klarar allt du nämner ovan, och du kommer garanterat bli nöjd så länge du inte misstycker att den är lite större än en vanlig mobil. Den har dock ingen antenn som den där Treon, och det är ju ett stort plus.

Lite mer info finns här: http://www.clubsonyericsson.com/en/products_p910.shtml

Kan köpas billigt hos Katshing

P900 kan ha 1 GB. P910 är egentligen i stort ingen större uppgradering från P900. Skärmen på P900 var bra, 65000 färger duger. Knappsatsen i tangentbordet är för pillig och svår att använda... har alla mina bekanta med telefonen sagt. Så pengarna mellan P900 och P910 skulle jag säga inte är värda. Man flashar ju om P900 till P910 alltså, så är det i vackert.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Re: Handdator/telefon, har ni några tips?*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
4. Vad kostar ett stort minneskort till en sån här? gärna ett kort med hög kapacitet, man vill ju kunna ha en film på datorn.

Precis som med allting annat här i Sverige är det dyrt. Ett stort minneskort säger du? Minst 512MB förmodar jag att du vill ha i så fall och ett sådant går lös på mellan 400-1000kr beroende på märke och om det är SD eller MMC.

Minneskort ska köpas på eBay.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna att A925 och de SE-P modeller som rekomenderas samtliga är Symbian UIQ enheter med i stort sätt identiska möjligheter. Skillnaderna är endast att SE är ofantligt mycket dyrare och dessutom saknar GPS...

http://www.uiq.com/uiqphones

Permalänk
Medlem

Qtek S100 låter som det självklara valet. Den kör ju tom samma operativsystem som de flesta handdatorer. Den har inte släpts ännu men borde komma snart.

Permalänk
Medlem

Treo 600 tillhör de smartphones som jag har funderat på, stora plus är designen och att den kör PalmOS. Den faller dock på skärmen, Palmone har snålat och använt en av deras äldre lågupplösta (160x160) skärmar. Treo 650 råder bot på detta och några andra missar, när denna släpps är dock inte klart.

P900/910 är bland de bästa i nuläget, P900 kan ju fås till bra pris på blocket nu när prylnördarna känner att dom måste byta till P910 eller någon 3G enhet

Ett annat alternativ HP iPAQ h6340 (Bluetooth, Wi-fi, GSM/GPRS)

Permalänk
Medlem

Vill du ha en _handdator_ med inbyggd telefon ska du absolut inte köpa en A925 eller liknande symbianpryl.
Symbian = telefoner med handdatorfunktioner.
PalmOS/PocketPC = riktiga handdatorer med inbyggd telefon.

ConraDargo det där gällde för något år sedan, men nuförtiden är det väldigt billigt också i Sverige.

Treo600 är fin, men har en stor nackdel och det är att displayen bara är 160x160... Nya Treo650 är väl lite dyrare antar jag, men har display med normal upplösning (320x320) och klarar alltså bättre att köra den enorma mängden Palm-program där ute.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
ConraDargo det där gällde för något år sedan, men nuförtiden är det väldigt billigt också i Sverige.

Tog uppgifter direkt från Pricerunner

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Vill du ha en _handdator_ med inbyggd telefon ska du absolut inte köpa en A925 eller liknande symbianpryl.

Personen skrev en lång lista på de funktioner han ville enheten skulle ha. På vilken nämnd punkt duger inte en A925 alldeles utmärkt?
Onödigt att skilja på päron o äpplen när frågeställaren frågar efter en frukt... ..framför allt när päronen kostar 10x mer än äpplena...

Permalänk

Men så är päron godare än äpplen också. Smakar det så kostar det.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Re: Handdator/telefon, har ni några tips?*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Tjena, nu är det så att jag satt och tänkte över vad jag skulle köpa mig för mp3 spelare för min minidisk har tyvärr gått sönder.
Och min gammla telefon har haft sina dagar så en sån vill jag nog också köpa ny.
Och då kom jag på att det finns telefoner med mp3 spelare! Smart tänkte jag så jag drog direkt ut på nätet och letade efter en fin.
Men mitt i mitt letande så hitta jag den här:

PalmOne Treo 600
http://www.smartson.se/Data/2763/Palm-Treo-600_sidan.jpg

Information om den här prylen finns på www.smartson.se , sök på "PalmOne Treo 600"

Detta är alltså en så kallad handdator med inbyggd telefon, men jag har några frågor som jag hoppas jag får svar på här.

1. Kan jag piff som paff bara tycka i mitt gammla comviq kontant kort i denna sak, och ringa?

2. jag vill givetvis kunna spela upp enmassa mp3/wav låtar i denna maskin och lyssna med hörlurar, utan att behöva köpa nån extra hårdvara, ett program kanske behövs, det är jag villig och betala för.

3. Jag vill kunna kolla på mpeg/avi, hur funkar sånt här, det är ju en dator, så det är väl bara dra över filmerna till denna leksak och öppna/kolla?

4. Vad kostar ett stort minneskort till en sån här? gärna ett kort med hög kapacitet, man vill ju kunna ha en film på datorn.

5. Funkar allt det här, eller hur funkar det igentligen?

Slutsats: Jag vill ha en pryl som man kan göra följande med:

1. Ringa med comviq kontant.
2. Spela upp mp3låtar i till mina vanliga hörlurar.
3. Spela upp filmer i mpeg/avi/divx eller liknande.
4. Skriva i word liknande program.
5. Msn på bussen.
6. Man ska kunna lagra och titta på jpeg/gif osv.
7. Anntingen ska det vara stort minne/hårddisk eller så ska man kunna köpa till extra.
8. Stor högupplöst skärm, tangentbord ej nödvändigt, hällre att man skriver med pekpinnen på tutch skärmen.
9. Gärna en känd modell satt det finns enmassa uppdateringar och roliga program som man kan ladda hem/spel osv.

det är mer eller mindre mina krav.

Har ni några tips?
Och förklara gärna vad som är bra eller ej på sånna här saker, vilka saker som man ska akta sig för och köpa osv.
Jag överlåter inprincip mitt smartphone köp åt er, hoppas vi väljer en bra modell.

Tack på förhand / Walkh

det där är en jäkligt fin mobil, dock ersätts den snart me Treo 650 som har mycket bättre display.

dock skulle jag nog ta en titt på P900 o P910, men även motorola A1000. 3 st jäkligt ina mobiler, någon (om inte alla) lär ligga i samma prisklass dem Treo600 och är igentligen bättre.

det ända där man kan duskitera om inte Treon är bättre så äre operativsystemet, inte för att symbianOS är dåligt, tvärt om. Men PalmOS är så mycket mer utbeklat o det finns så mycker mer till PalmOS.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag har gott igenom varje inlägg noga, och har kommit fram till att det nu står mellan dom här om jag får bestämma

Motorola A925

http://www.symbian.com/phones/mot_a925.html

HP iPAQ h6340

http://www.hp.se/produkter/psc/models.asp?category_id=1&type_...

PalmOne Treo 650

http://www.palmone.com/us/products/smartphones/treo650/

P900/910

http://www.mobile-review.com/review/sonyericsson-p910-en.shtm...

Jag måste tilläga att det lutar åt en (HP h6340) eller (Treo 650) för att de känns som om jag nog efter allt vill ha en handdator med inbyggd telefon istället för viceversa.
Motorola A925 är fin men jag känner att jag nog hellre vill ha en HP/Treo, är jag dum som tycker så?
P900/910, dom är fina, men det är trots allt en ericsson

Några kommerntarer? hjälp mig i denna djungel av leksaker.

*ÄNDRING ÄNDRING*

Qtek S100

http://www.qtek.se/default.asp?id=96&element=74
http://www.qtek.se/default.asp?nc=9713&id=97&element=0

Jag är kär! Jag har nog bestämt mig, det får bli en sån här, om..

Jag har några frågor, hoppas ni kan hitta svar för jag hittar dom inte:

1. Går det att sätta i ett extra minnes kort?
2. Går det och lägga över .avi/mpeg filer och titta?
3. Hittar ni nån recention på den på internet?

Va tycker ni? är det en dålig prudukt, jag gillar den!

/Walkh

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Jag måste tilläga att det lutar åt en (HP h6340) eller (Treo 650) för att de känns som om jag nog efter allt vill ha en handdator med inbyggd telefon istället för viceversa.
Motorola A925 är fin men jag känner att jag nog hellre vill ha en HP/Treo, är jag dum som tycker så?
[/B]

Dum, absolut inte. Man ska naturligtvis köpa det som känns bäst för en själv.

Ofta spelar dock priset dvs det man får för sina pengar en avgörande roll.
En A925 kostar som sagt 200kr

Då ingår bla
- 2 batteri
- 2 laddare
- Stereo hörlurar
- Bluetooth hörsnäcka
- Inbyggd GPS
- 32MB minneskort + den absolut billigaste varianten av expanderbart minne (SD)

Man måste visserligen även köpa till ett telefonkort för 250kr, men på det ingår GPPRS & SMS pengar på 150kr samt 25minuters taltid.

Samtliga andra alternativ kostar mer än 10x mer och saknar då fortfarande flera av de saker som ingår med Motorolan.

Permalänk
Medlem

Jo, priset väger tungt..

JAG VILL HA NACKDELAR OCH FÖRDELAR MED DENNA ALLT NU KAN KOMMA PÅ!
ALLT ALLT ALLT!

Qtek S100

http://www.qtek.se/default.asp?id=96&element=74 <-- Allt man vill veta..
http://www.qtek.se/default.asp?nc=9713&id=97&element=0 <-- Allt man vill veta..
http://www.mobilbutiken.com/productdetail.asp?id=36N3I&artid=... <-- Kortfattat med pris.
Jag är kär! Jag har nog bestämt mig, det får bli en sån här, om..

Jag har några frågor, hoppas ni kan hitta svar för jag hittar dom inte:

1. Går det att sätta i ett extra minnes kort?
2. Går det och lägga över .avi/mpeg filer och titta?
3. Går det och lägga över jpeg filer? eller vad är de för format?
4. Hittar ni nån STOR recention på den på internet?

Va tycker ni? är det en dålig prudukt? jag gillar den!

/Walkh

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Den vinner inga designpris, men den är ju inte ful (till skillnad från vissa andra qtec enheter), ser ut som ett beta ex
I nuläget verkar det inte finnas någon direkt motsvarighet i den storleken. QTec's tidiga enheter var något buggiga men det har förhoppningsvis förbättrats.

http://www.mobile-review.com/pda/review/htc-magician-live-en....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Jo, priset väger tungt..

JAG VILL HA NACKDELAR OCH FÖRDELAR MED DENNA ALLT NU KAN KOMMA PÅ!
ALLT ALLT ALLT!

Qtek S100

http://www.qtek.nu/images/qtek%20s100.jpg
http://www.qtek.se/default.asp?id=96&element=74 <-- Allt man vill veta..
http://www.qtek.se/default.asp?nc=9713&id=97&element=0 <-- Allt man vill veta..
http://www.mobilbutiken.com/productdetail.asp?id=36N3I&artid=... <-- Kortfattat med pris.
Jag är kär! Jag har nog bestämt mig, det får bli en sån här, om..

Jag har några frågor, hoppas ni kan hitta svar för jag hittar dom inte:

1. Går det att sätta i ett extra minnes kort?
2. Går det och lägga över .avi/mpeg filer och titta?
3. Går det och lägga över jpeg filer? eller vad är de för format?
4. Hittar ni nån STOR recention på den på internet?

Va tycker ni? är det en dålig prudukt? jag gillar den!

/Walkh

1. Ja man kan ha minneskort. SD är det som gäller och man kan även sätta in ett SD med wifi vilket är satans coolt.
2. Den levereras med media spelaren 10 så det är inga problem
3. Till 99% så borde det gå ja.
4. http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/handhelds/0,39023875,3917...

Är själv väldigt sugen på en sån här men tydligen är den lite klen när det gäller batteriförmågan när man spelar upp mp3, runt 6h bara vilket kan kännas lite snålt. Men så är det så satans snygg med.

Permalänk

mitt råd: köp inte utan att testa den först, kläm och känn på den. kolla funktioner och ring några samtal...

jag har själv en qtek 2020 som har fantastisk prestanda och otroliga möjligheter, men det är en bitch att ringa med den (måste alltid använda båda händerna) och ha den med sig (ganska klumpig, men det är väl alla PDA-telefoner).

jag skulle personligen valt en PDA-telefon som man kan använda helt och hållet med ena handen om man vill det. dessutom verkar det ganska trevligt att ha ett "fysiskt" tangentbord, vilket definitivt talar för t ex se p910 och treon.

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk

Det som är lite kul med den, är att den har SD, vilket är billigare minneskort än memory stick duo. Dessutom kan du köpa till TV-tuner till den och glo på TV i den!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Det som är lite kul med den, är att den har SD, vilket är billigare minneskort än memory stick duo.

Som om det vore någonting ovanligt att handdatorer tar emot SD-kort?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Japp, tackar för alla svar! Jag kan meddela att jag ska in och titta på den imorgon, klämma, titta, osv, och kanske köpa mig ett ex.

Och jag kan också säga en bra fördel som jag hitta med den, jag vet inte om det är vanligt, eller om alla har det, men man kan tydligen stänga av själva mobil enheten och tillexempel bara lyssna musik, det är bra om man inte vill ha några samtal eller om man flyger, flight mode ska det tydligen heta.

Tack för all hjälp och alla tips! /Walkh

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

En a925 kostar väl 550kr?..¨¨

ed. såg nu att dom hade sänkt priset.

Permalänk
Medlem

Walkhome, När du varit o provat en så får du gärna skriva vad du tycker om det.. review om du köper en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome

Och jag kan också säga en bra fördel som jag hitta med den, jag vet inte om det är vanligt, eller om alla har det, men man kan tydligen stänga av själva mobil enheten och tillexempel bara lyssna musik, det är bra om man inte vill ha några samtal eller om man flyger, flight mode ska det tydligen heta.

Jag tror det där är VÄLDIGT vanligt eftersom så pass dyra prylar ofta används av affärsfolk som ofta reser med plan. Även smartphones har detta (tex A92x). Skulle nog bli skottpengar på den utvecklare som glömde denna funktion så att affärsfolket inte kunde komma åt sin planeringkalender under flygresan.

Permalänk
Medlem

jag undrar jag om inte personalen på flygplan skulle titta snett om de ser en produkt med antenn på, sen för dig att lyckas övertala dem -men jag har satt den i "flight mode"..

kan nog se rätt roligt ut

och appropå ingenting, undrar varför gps stängs av, borde ju vara passiv mottagning (ingen sändning).

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pike2k
[B]jag undrar jag om inte personalen på flygplan skulle titta snett om de ser en produkt med antenn på, sen för dig att lyckas övertala dem -men jag har satt den i "flight mode"..

kan nog se rätt roligt ut

Flygpersonal kan jag IOFS tänka mig har koll på läget, undersköterskan på sjukhuset däremot...

Citat:

och appropå ingenting, undrar varför gps stängs av, borde ju vara passiv mottagning (ingen sändning). [/B]

Hmm, det där har jag inte ens tänkt på. Att BT också försvinner e ju logiskt, men knappast att GPSen gör det. Kanske för att den e kopplad till mobildelen eftersom det är en AGPS?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha, jag tror inte nån har råkat ut för det där.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.