Köp av TFT utan DVI dumt?

Permalänk
Medlem

Köp av TFT utan DVI dumt?

Jag tänkte köpa PHILIPS 190S5FS 19" TFT
men ser att det inte är nån DVI på den.Är det dumt att köpa en TFT utan DVI igentligen?

Permalänk
Medlem

Tror DVI ger lite bättre kvalité eftersom det handlar om digitala (= mindre störkänsliga) signaler.

Visa signatur

- Maz -

Permalänk
Medlem

Om övriga spec e sjussta så tror jag inte det spelar så stor roll att dvi saknas. Är pengar en bristvara tror jag inte det är värt att lägga ut extrakostnaden för att få dvi. Rätt stora prisskillnader, om man inte vill pruta på sina krav på övriga spec.

Permalänk
Medlem

Så det är inte ett totalt idiotköp om jag slår till på en PHILIPS 190S5FS

Permalänk
Medlem

lägger man ut ett antal tusen på en 19tums tft skall man givetvis ta en modell med DVI

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på bilden med och utan DVI, kanske inte så enorm skillnad som många tror men den finns där.

En annan fördel med DVI som jag märkte på en Samsung 173T var att med analog kabel var man tvungen att ställa in skärmen själv med kanter och utdragning (fanns auto men den var inte perfekt), medan med DVI så var bilden alltid ute i kanterna.

Signalen försämras också lite vid varje konvertering, så DVI som kör digitalt hela vägen är att föredra.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

Jag har efterföljaren till den där 173T som nämns i ovanstående inlägg, och jag blev väldigt förvånad när jag använde VGA istället för DVI på den eftersom bilden blev usel!

Men jag har också en tre år gammal Compaq TFT med endast VGA ingång, och där är bilden hur bra som helst, och trots 25ms i respons så märker jag inga eftersvep.

Så jag tror att på skärmar med både DVI+VGA så sparar de in på VGA kvaliteten och satsar på att få DVI perfekt, men en skärm med bara VGA har ju då finslipats för att få den analoga bilden så bra som möjligt.

De viktigaste med platt skärm tycker jag är hur pass bra den kan visa svart.