Permalänk

Eraser 5.7

"Radera information på hårddisken så att andra inte kan återskapa den. När du raderar filer i Windows så försvinner de egentligen inte. Det enda som raderas är sökvägen till deras placering på hårddisken, och med rätt sorts program kan de enkelt återskapas. Om du vill vara helt säker på att dina filer inte ska kunna återskapas använder du Eraser. Programmet skriver över filerna upprepade gånger med diverse datamönster så att det inte går att återskapa dem igen.

Du kan få filerna överskrivna en och en i samma takt som du raderar dem, men du kan också låta programmet skriva över all tom plats på hårddisken automatiskt vid bestämsa tidpunkter. Eraser kan också skapa en startdiskett där du kan skriva över hela hårddisken, och det kan vara väldigt praktiskt om du till exempel ska sälje din dator."

Vad sjutton menas det med att filerna egentligen inte raderas, utan att bara sökvägen raderas? Försvinner inte allt vid hög eller lågnivå formatering? Om inte, hur hjälper det då att kopiera över filer flera gånger? Då kan ju jag också göra det manuellt om jag vill. Eller?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

jag undrar också, och är det programmet att rekommendera ?=

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Medlem

Nej alltså.. liksom.. vid en formatering försvinner inte filerna. De finns ändå kvar där ändå. Även om du formaterat kanske 3-4 gånger, kan professionella personer (företag etc) få tillbaka informationen. De hjälper även till ifall du vill ha tillbaka vissa filer som KAN gå att rädda ifall hela datorn varit med i en brand, och hårddisken är allvarligt skadad. Ibland kan man rädda ganska mycket med dessa företags hjälp. Dock kostar det flera tusen ifall man ska ha hjälp av dem.

FBI använder speciella metoder för att radera information på sina diskar. Läste nåt om att de formaterar massor av gånger /ev använder något udda program som tar bort allting.

ERASER som ni snackar om, det försöker göra så att man INTE kan komma åt informationen igen, vilket är användbart ifall man vill sälja hårddisken som sagt. Dock är dessa program inte alltid helt pålitliga, alltid finns det några spår kvar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Nej alltså.. liksom.. vid en formatering försvinner inte filerna. De finns ändå kvar där ändå. Även om du formaterat kanske 3-4 gånger, kan professionella personer (företag etc) få tillbaka informationen. De hjälper även till ifall du vill ha tillbaka vissa filer som KAN gå att rädda ifall hela datorn varit med i en brand, och hårddisken är allvarligt skadad. Ibland kan man rädda ganska mycket med dessa företags hjälp. Dock kostar det flera tusen ifall man ska ha hjälp av dem.

FBI använder speciella metoder för att radera information på sina diskar. Läste nåt om att de formaterar massor av gånger /ev använder något udda program som tar bort allting.

ERASER som ni snackar om, det försöker göra så att man INTE kan komma åt informationen igen, vilket är användbart ifall man vill sälja hårddisken som sagt. Dock är dessa program inte alltid helt pålitliga, alltid finns det några spår kvar..

Jag läste nyss om ett företag som sysslar med sånt, http://www.ibas.se. Hittade dock inga prisexempel, men kan tänka mig att det kostar en hel del med tanke på vilka metoder de använder.

Men det hjälper alltså inte ens om man lågnivåformaterar om jag förstått dig rätt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Stämmer

Permalänk
Medlem

Men om dessa gamla filer verkligen finns, alltså filer som man formaterat bort, hur kan dom inta ta någon plats? Men dom finns ju där?

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tatay
Men om dessa gamla filer verkligen finns, alltså filer som man formaterat bort, hur kan dom inta ta någon plats? Men dom finns ju där?

Ettorna och nollorna efter de raderade filerna finns kvar på disken. Men ingen information om att dessa ettor och nollor tillhör någon fil, därför räknas det som överskrivningsbar data, dvs tomt utrymme.

Det jag däremot inte förstår är hur man kan få tillbaka gammal data från en disk som är helt överskriven med slumpmässiga ettor och nollor. Hur kan det finnas kvar spår efter vad en viss bit representerade för säg tre överskrivningar sedan? Borde man i så fall inte kunna utnyttja detta för att få in mångdubbelt mer på en disk? Typ 1 TB på en 250 GB-disk.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk

Det krävs väldigt känslig utrustning för att kunna se spåren efter gamla ettor och nollor, dessutom så är det väldigt osäkert och det blir svårare för varje gång det skrivs över. Ingen bra metod för att lagra extra data med andra ord.

Man kan likna det vid att man har ettor och nollor som två olika färger. Målar man över en färg så kan man forfarande ana vilken färg det var under, men det blir svårare ju fler lager färg det är över.
Man kan fråga sig hur många slumpmässiga överskrivningar det krävs innan den ursprungliga datan är omöjlig att få fram.

Permalänk
Medlem

Misstänkte nästan det.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Ettorna och nollorna efter de raderade filerna finns kvar på disken. Men ingen information om att dessa ettor och nollor tillhör någon fil, därför räknas det som överskrivningsbar data, dvs tomt utrymme.

Det jag däremot inte förstår är hur man kan få tillbaka gammal data från en disk som är helt överskriven med slumpmässiga ettor och nollor. Hur kan det finnas kvar spår efter vad en viss bit representerade för säg tre överskrivningar sedan? Borde man i så fall inte kunna utnyttja detta för att få in mångdubbelt mer på en disk? Typ 1 TB på en 250 GB-disk.

Jag har svårt att tänka mig hur dessa kan fördubblas, eftersom de utgör en del av totala utrymmet på hårddisken.

Jag använder lite EKbergs princip med färger: Du har två olika färger, blå och gul samt en 10 m2 yta att måla på, kan vara en bil eller vad som helst egentligen. Om du målar med gul färg först och sedan med blå färg över det. Så har du fortfarande samma yta. Ytan har inte blivit större bara för att du bytte färg. Färgerna lägger sig under varandra. Det kanske är likadant med lagring att gammla bit lägger sig i bakgrunden så att säga. Däremot om du istället för att måla i flera lager, målar 5 m2 gul och 5 m2 blå. Så kanske det resulterar i att du ser både gammla och nya filer. Men återigen, så får du inte mer plats för de nya filerna bara för det. Eftersom de gulingarna utgör redan hälften av utrymmet/ytan.

Det här är mycket kvalificerade ämnen att ens börja prata om. Varför FBI och andra myndigheter använder mycket avancerad utrustning för att radera information kan man förstå. Och det är ju inte bara hårddiskar, det är alla möjliga och omöjliga medier som granskas riktigt noga för att inte avslöja nåt. Jag vet inte om ens eld kan göra en hårddisk oläsbar, jag tvivlar på det. Kisel brinner väl inte? Men en svets låg på 5000C + tar säkert kol på den! Alltså det är själva plattan jag syftar på, styrkretsarna och elektroniken är lätt att återskapa. I varje fall är det lättare att återskapa än informationen på plattan som har utsatts för 5000C+! Jag håller mig iaf till Eraser, tål inte såna extrema temperaturer.

EDIT: Iofs så kan du testa att lägga blå färg först och sen gul. Du får säkert nobelpirs om du lyckas med få en hårddisk att växa på djupet så att säga, mer än på omkretsen!

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag har svårt att tänka mig hur dessa kan fördubblas, eftersom de utgör en del av totala utrymmet på hårddisken.

Jag använder lite EKbergs princip med färger: Du har två olika färger, blå och gul samt en 10 m2 yta att måla på, kan vara en bil eller vad som helst egentligen. Om du målar med gul färg först och sedan med blå färg över det. Så har du fortfarande samma yta. Ytan har inte blivit större bara för att du bytte färg.

Hehe, antar att vi skojar lite med varandra nu. Det är klart att jag vet att utrymmet inte blir större. Men om man nu kan se att samma yta är målad med flera olika färger i olika lager (vilket man tydligen kan med avancerad teknik) så kanske man med ännu finare teknik (som håller reda på alla dessa lager och vad dom står för) kan använda sig av det för att på så sätt tilldela en yta flera olika värden samtidigt, ungefär som en vektor. Men eftersom diskarna inte är gjorda för att användas på detta sätt så förstår jag att det blir pannkaka av hela alltet.
Är det inte lite åt det här hållet som DVD-tekniken funkar? Att man liksom bränner i flera lager. Jag kan vara ute och cykla också.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Hehe, antar att vi skojar lite med varandra nu. Det är klart att jag vet att utrymmet inte blir större. Men om man nu kan se att samma yta är målad med flera olika färger i olika lager (vilket man tydligen kan med avancerad teknik) så kanske man med ännu finare teknik (som håller reda på alla dessa lager och vad dom står för) kan använda sig av det för att på så sätt tilldela en yta flera olika värden samtidigt, ungefär som en vektor. Men eftersom diskarna inte är gjorda för att användas på detta sätt så förstår jag att det blir pannkaka av hela alltet.
Är det inte lite åt det här hållet som DVD-tekniken funkar? Att man liksom bränner i flera lager. Jag kan vara ute och cykla också.

hehe jo visst ligger det nåt i det, men frågan är hur mycket en sån hårddisk skulle kosta? Och hur fysiskt stor och snabb skulle den vara? Den har betydligt mycket mer jobb att göra än en vanlig hårddisk. Man måste alltid kompromissa på nåt.

Nej, lagren på en DVD skiva skrivs i flera nivåer rent fysiskt, precis enligt färgprincipen! Men det är inget man ser med blotta ögat förståss. Det görs väl på nano nivå eller nåt, miljarddelar alltså. Det vi pratade om var ju att kunna lagra dubbelt på t.ex. ett sånt där lager på en DVD skiva. På en och samma.

Men jag kan också vara ute och cykla!

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

istället för Eraser 5.7, vad sägs om detta program = http://dban.sourceforge.net/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBeam
istället för Eraser 5.7, vad sägs om detta program = http://dban.sourceforge.net/

Det funkar inte under windows, det är vad jag säger. Det kan man köra eventuellt innan formatering och/eller nyinstallation av windows. Eraser sköter allt redan från Windows, och man kan slippa göra rensnings processen när man ska formatera disken.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111