Permalänk
Medlem

Isdn?

Nu e det så här att världen e sån att alla kan INTE få bredband och det e fakta men så börja jag fundera på vad ISDN e för nått. Har hört att det ska gå att ha överallt och att det är bättre än modem
Frägan är kan alla ha det, går det att spela nått så när på, och var skaffar man det!

Tack på förhand och ha medlidande!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Registreringsdatum: 2003-01-23

Permalänk
Medlem

ok. det svara på dom flesta frågorna men en fråga kvarstår: går det att spela på?

Permalänk

Du bör beställa ISDN (Duocom som tjänsten heter för privatpersoner) _väldigt_ snart om du ska ha det... *just a tip*

Permalänk
Medlem

varför "väldigt snart"?

Permalänk

Annars kommer dom skicka hem 5 lastbilar med Oanvända Pyjamaser rakt på din tomt.

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte beställa ISDN utan att beställa Duocom? Som jag har fattat det iaf.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Detta e sjukt!! Jag kan fan inte ens få ISDN! Det måste också byggas ut för att det ska gå och ha!
Livet suger!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Isdn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sawraven
Nu e det så här att världen e sån att alla kan INTE få bredband och det e fakta men så börja jag fundera på vad ISDN e för nått. Har hört att det ska gå att ha överallt och att det är bättre än modem
Frägan är kan alla ha det, går det att spela nått så när på, och var skaffar man det!

Tack på förhand och ha medlidande!

Var fan bor du? Riksgränsen eller?

Vänta tills ADSL byggs ut i din ort. ISDN är inte värt det. Tro mig. ISDN är 128Kbit halvduplex. Sälj det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag bor mitt i Skåne! Och i min kommun där bygger man master istället! Och man ser till att så lite folk som möjligt kan ansluta sig till dom så man kan bygga fler master! Här e så många master nu så skogen har fått liv och det växer ut extra huvud på allt folk bara för all strålning! Man vet även hur man gör för att lyckas sätta masterna mitt i en håla istället för att bygga dom på en 50m hög kulle som ligger 100m därifrån!
Sa*ans jä*la .... grrraghh!

Permalänk
Medlem

Sattelit?

Visa signatur

Dance like a butterfly and sting like a bee.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Man kan väl inte beställa ISDN utan att beställa Duocom? Som jag har fattat det iaf.

Jo det kan man, Telia Duo finns det nått som heter.

Skillnaden är att med Duocom får du ut en NTAB som du pluggar i 1a jacket, en NTAB har två analoga utgångar på sig förutom dom två digitala. Med Duo får du ut en NT-1'a och på den finns det inga analoga utgångar bara rent digitalt. Iofs kan du ju ansluta t.ex. ett Zyxel Omni.Net digitalt modem (ta) så får du ju två analoga utgångar från modemet där du kan plugga in dina telefoner. Eller helt enkelt köpa en digital telefon (Siemens har ett par.)

Men har för mig att Telia Duo är dyrare än Telia Duocom, iom att Telia Duo är en företagstjänst (men tror man kan flirta med kundtjänst om det så dom lägger upp det på en privatperson... i dunno really..)

Varför det är så bråttom? Well well.. if i told u i had to kill you Vänta å se annars..

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att du inte kan beställa ISDN utan att automatiskt bli påpackad det här med två linjer som du får betala dyrt för. Läs te x vad Telia skrivit under info för ISDN-tjänsten.

Citat:

Med Telia Internet ISDN kan du snabbt (128 kbit/s) och enkelt, surfa, ladda hem program och skicka filer utan dyra investeringar. Perfekt om du använder Internet ofta och har höga krav på överföringshastighet. För att kunna beställa anslutningen behöver du telefonabonnemanget Telia ISDN Duo.

Telia Duo är en förkortning för Telia Duocom verkar det som.

Men det jag ville komma fram till är att du inte kan beställa ISDN utan att få betala för två linjer.

Btw.. PMa vad det är du inte får säga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Det jag menade var att du inte kan beställa ISDN utan att automatiskt bli påpackad det här med två linjer som du får betala dyrt för. Läs te x vad Telia skrivit under info för ISDN-tjänsten.

Telia Duo är en förkortning för Telia Duocom verkar det som.

Men det jag ville komma fram till är att du inte kan beställa ISDN utan att få betala för två linjer.

Btw.. PMa vad det är du inte får säga

Är inte poängen med ISDN att man har två linjer? Där både kan användas till internet eller en till internet och en till telefonen? (2 telefoner också antagligen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Är inte poängen med ISDN att man har två linjer? Där både kan användas till internet eller en till internet och en till telefonen? (2 telefoner också antagligen)

eller båda till internet

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX

Jo, precis. Men hade jag som student velat ha det hade inte jag haft råd att ha två linjer i drift och betala pengar för två linjer. Därför hade det varit rätt smidigt att endast kunna köra det på en linje utan att blanda in en extra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm

eller båda till internet

Ja, det går det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här ser du om du kan få isdn, har dock aldrig fungerat för mig när jag försöker kolla upp min stuga i småland. Där vet jag dock sedan tidigare att man inte kan få ett skit! Skitig jävla telestation med 27 abbonenter på eller vad man räknade med. Lätt när vissa bolag kräver 30 intresseanmälningar när det bara är bönder 60+ som bor där.

https://www.isdn.telia.com/

Permalänk

Telia Duo och Telia Duocom är två skilda saker, första är egentligen en ren företagstjänst och andra är lämpat för privatpersoner (mer krimskrams till)

Med Telia Duo får man sitt ISDN å inget mer typ.

Med Telia Ducom får man

* gratis nummerpresentation + telesvar på första numeret
* gratis internet abonnemang (020 abonnemang)
* två färdiga analoga utgångar direkt på nätterminalen
* billigare, dvs mer anpassad för privatkunder (har för mig att den är billigare iaf )

Finns ställen där man kan ha Telia Duo, men där Telia Duocom inte fungerar, beroende på att Telia Duocom (rättare sagt nätterminalen, NTAB) inte klarar av den "gamla" isdnlösningen som finns på ett antal (äldre) telestationer. Så lite skillnad är det på Duo och Duocom.

Permalänk
Medlem

mmm ISDN, It Still Does Nothing....

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

Re: Re: Isdn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Var fan bor du? Riksgränsen eller?

Vänta tills ADSL byggs ut i din ort. ISDN är inte värt det. Tro mig. ISDN är 128Kbit halvduplex. Sälj det.

ISDN är full duplex...

Analog upppkoppling är också full duplex.

Jävla tjöt om detta.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk

Re: Re: Isdn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
ISDN är 128Kbit halvduplex. Sälj det.

Med ISDN får du två 64Kbit/s kanaler som du kan skicka och ta emot data på samtidigt (= full duplex), dessa kan man koppla ihop till en 128 Kbit/s anslutning. Man kan även få systemet att koppla ner en B-kanal ifall det ringer någon när man använder bägge kanalerna för data. Det är mycket bättre än modem.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

telia är ju kassa o erbjuder inte isdn där axe finns, trots att det är över 10 år sen produktlina 12 kom som gjorde det möjligt att blanda isdn o pstn linjekort i axe:n. Telia kör säkert fortfarande ett separat isdn nät ... skulle inte bli förvånad.

Permalänk
Medlem

ISDN går alldeles utmärkt att spela på riktigt hyffsade pingtider inte riktigt som kabel men helt ok. en tracert från min lina på firman...väldigt stabil lina

Spårar väg till www.sunet.se [192.36.125.18]
över högst 30 hopp:

1 44 ms 45 ms 44 ms t8o53.telia.com [213.64.145.248]
2 45 ms 43 ms 45 ms 213.64.145.252
3 45 ms 46 ms 46 ms u-b-c1-link.se.telia.net [81.228.73.132]
4 46 ms 46 ms 46 ms fre-c1-link.se.telia.net [81.228.72.187]
5 45 ms 46 ms 46 ms hy-peer1-link.se.telia.net [81.228.72.43]
6 47 ms 46 ms 46 ms kthnoc6-GE1-2.sunet.se [217.208.251.30]
7 54 ms 54 ms 55 ms www.sunet.se [192.36.125.18]

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

ISDN går också att få i betydligt mer än 2 kanaler per abb. Rätt vanligt på hotell osv där man kör in en 2MBitare uppdelad i ISDN kanaler.

Man kan ju göra en gissning utifrån priserna på ISDN. Kostnaden för att bygga ut och underhålla det nätet kontra ADSL.

I min virriga hjärna känns det som om ISDN till privatperson troligen försvinner rätt snart, då adsl är snabbare billigare och enklare. Men det är bara min hjärna det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
I min virriga hjärna känns det som om ISDN till privatperson troligen försvinner rätt snart, då adsl är snabbare billigare och enklare. Men det är bara min hjärna det

Only a matter of day(s)...

Permalänk
Medlem

Rocket, förstår inte hur du kan vara ledsen.... *hatar duocom*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
eller båda till internet

Citat:

Där både kan användas till internet eller en till internet och en till telefonen?

?

Permalänk
Medlem

Hmm får fundera på detta...det är tal om att bygga yttligare några master! :/ Men tack för all hjälp!

Permalänk

"Denna tjänst är säljstoppad fr.o.m den 21 januari 2005." <- Telia Duocom

VitoC: Fan duocom/duo är ju det enda roliga man har i jobbet for now... så less på analoga abonnemang

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga varför Tjänsten säljstoppats? Inte "lönsamt" för Telia?

Visa signatur