Permalänk
Medlem

Larm och kamera

Hej,

Vet ej om detta är rätt forum. Säg gärna till om frågan skall flyttas eller ge tips på andra forum ang detta. Nu till min fråga:

Jag har ett inbrottslarm i min lägenhet. Nu funderar jag på om det går att sammankoppla detta med en kamera kopplad till min server. Vore trevligt att dels kunna kolla av vad som "händer" hemma om larmet går(och ev annars) samt att den eventuella tjuven hamnar på bild. Vore tacksam för alla ideér för hur detta skulle kunna lösas. Nedan är några tankar:

Vilken typ av kamera skall jag ha?
Kan kameran startas av t ex sirénutgången på larmet?
Hur får jag kameran och datorn att spara det material som kameran ger vid larm?
Går det att starta kameran manuellt(trots att den skall triggas av larmet)?
Går det att automatiskt skicka ett mail med bifogade bilder( ex de första 5) då larmet går? Ifall tjuven snor min dator.

Tacksam för alla ideér och råd, guider och länkar! Vore kul om jag kunde lära mig lite om elektronik på samma gång, jag är helt okunnig inom detta men det verkar riktigt spännande.

Mvh Hocke

Ps: Har ni andra koola ideér på vad jag skulle kunna få för funktionalitet med server och/eller inbrottslarm/kamera mm? Ds

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning!

Permalänk
Medlem

Re: Larm och PC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocke42
Hej,

Vet ej om detta är rätt forum. Säg gärna till om frågan skall flyttas eller ge tips på andra forum ang detta. Nu till min fråga:

Jag har ett inbrottslarm i min lägenhet. Nu funderar jag på om det går att sammankoppla detta med en kamera kopplad till min server. Vore trevligt att dels kunna kolla av vad som "händer" hemma om larmet går(och ev annars) samt att den eventuella tjuven hamnar på bild. Vore tacksam för alla ideér för hur detta skulle kunna lösas. Nedan är några tankar:

Vilken typ av kamera skall jag ha?
Kan kameran startas av t ex sirénutgången på larmet?
Hur får jag kameran och datorn att spara det material som kameran ger vid larm?
Går det att starta kameran manuellt(trots att den skall triggas av larmet)?
Går det att automatiskt skicka ett mail med bifogade bilder( ex de första 5) då larmet går? Ifall tjuven snor min dator.

Tacksam för alla ideér och råd, guider och länkar! Vore kul om jag kunde lära mig lite om elektronik på samma gång, jag är helt okunnig inom detta men det verkar riktigt spännande.

Mvh Hocke

Ps: Har ni andra koola ideér på vad jag skulle kunna få för funktionalitet med server och/eller inbrottslarm/kamera mm? Ds

Inte allt du söker med en huvuddel iaf PcLarm

Visa signatur

.:R u the way u r becuse u have choosen:.

Permalänk
Medlem

Någon annan med ideér? Jag har ju redan larmet.

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning!

Permalänk
Medlem

Låt kameran gå igång när den hör ljud över en viss decibel. Då lär den ju gå igång när sirenen går. Skaffa en BRA webcam med ljudupfatning och en lång usb-kabel förlängare ? Det skulle jag ha testat. Men det här med att skicka bilder vet jag inte.

Visa signatur

----------------------------------------------------
http://www.google.se - The holy Graal of knowledge.
-----------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd

kolla in ehem.com de har x10 system..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Varför sätter du inte bara kameran på att spela in när den ser rörelser? Att kolla på ett tomt rum eftersom kameran ligger i vardagsrummet när tjuven är i sovrummet är ju ändå onödigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apmannen
Varför sätter du inte bara kameran på att spela in när den ser rörelser? Att kolla på ett tomt rum eftersom kameran ligger i vardagsrummet när tjuven är i sovrummet är ju ändå onödigt

Det går ju med. Ade det på mitt rum inan. Går med logitechs saker.

Visa signatur

----------------------------------------------------
http://www.google.se - The holy Graal of knowledge.
-----------------------------------------------------

Permalänk
Sötast

tänk på usbsladdens begränsningar

Permalänk
Medlem

jo men sen om du har en sån fin kamera o du e på jobbet eller skolan när inbrottet sker så ser boven din fina server med inspelningen på tror du blir av med dator o server på stört!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag läste någonstans att det finns program som börjar filma med webcamen så fort nått rör sej i rummet! någon anna som hört något om detta och kanske lan tala om vart man får tag på detta? skulle uppskatta det så jag har snokande jobbiga småsyskon som skulle bli paffa när jag avslöjade dom på bar gärning

mvh

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk
Medlem

Det är lite rolig ide. Om tjuven gör inbrott så går han in med kofoten slår ett jävla hårt slag på larmet det blir tyst, kameran har redan tagit ett foto men tjuven har ju tagit datorn

Ne nu ska jag inte vara så negativ vi har själv ett larmsystem inkopplat här hemma i villan. Kan bli ett bra projekt så kör på

Visa signatur

Dator: Antec 1080, 430w:Msi k8n neo nForce3: 2x512KIngston ValueR 3200 400mhz: AMd 64 3200+(clawhammer) @ 3600+: X800XT PE 520/560: 1x seagate 160gb SATA 7200rpm, 1x seagate 200gb SATA 7200rpm: Soundblaster Audigy2 ZS: Razer Diamondback Plasma och 1 Magma +Hyperglides: Logitech Media keyboard: Sennheiser pc 160: Samsung 959NF 19" @ 1280x1024 100HZ

Permalänk
Medlem

Inte så troligt att någon inbrottstjuv konkar omkring emd en dator sådär lite oplanerat kanske... Dessutom måste man ha tillstånd för kamerabevakning, men det kanske bara gäller när det är utomhus, vet inte hur det där fungerar riktigt...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smider
jag läste någonstans att det finns program som börjar filma med webcamen så fort nått rör sej i rummet! någon anna som hört något om detta och kanske lan tala om vart man får tag på detta? skulle uppskatta det så jag har snokande jobbiga småsyskon som skulle bli paffa när jag avslöjade dom på bar gärning

mvh

Ladda hem logitech VANLIGA kameraprogram på hemsidan så har du funktionen att den spelar in så fort nåt rör sig. Du behöver inte tillstånd för att filma ditt eget vardagsrum om nån trodde det! Då skulle nog polisen ha fångat många vid det hära laget, bara offentliga platser, Butiker m.m behöver man tillstånd för.

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte