Antipiratbyrån i razzia mot Bahnhof

Permalänk
Avstängd

japp så är det, å nu skall de trycka ner dig i skiten och stampa på dig lite mer! din usla konsument som inte ger alla dina pengar till dessa mediaföretag och blir livegen!

:/

maila dina åsikter till utvalda politiker då!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Sossarna säger att alla ska vara lika värda, men jag kan ge mig fan på att om en vanlig Svensson skulle begärt husrannsakan med samma underlag som APB hade han/hon fått nobben direkt!

Pengar är det som styr, sad but true.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clisse
Amen ge dig för fan!.....APB må vara ihopsatt av dessa företag men du kan inte påstå att det var dom som beordrade tillslaget, dom må ha kommit med information som ledde till razzian men det är en annan sak!....

Läs tingsrättens utslag. De konsulterade inte ens experter på området förutom APBs egenutnämnda. Sony och EMI gick och stödde anmälan. Hur mycket tror du inte nämndemännen fick? Jag skulle gissa på ett års fri tankning och lite champagne.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Alltså efter att jag såg Pönten i en debatt med en annan på SVT i kväll blir jag mindre klok på om apb är lagligt eller inte.

Ponten säger att dom är en organisation som varnar folk att fildela för att det står klart i lagen vad som är förbjudet

APB har skickat 400.000 brev varningsbrev.

Räcker inte det så kopplar APB in polisen när dom har bevis för att brott mot upphävslagen genom fildelning har begåtts som vilken person som helst kan göra. Hur får APB tag på bevis? Hur kan APB kontakta polisen genom att ta fast rätt person bakom ett IP nummer?

Något mer förklarade han inte. Alltså om APB har tillåtelse att dela med warez. Att APB får begå brottslighet för att sätta dit fildelare. Dom frågorna kommer ju aldrig upp i diskutionen med Pönten?

Permalänk

Liten uppdatering. APB/Kronofogden blir polisanmälda av Bahnhof:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=574912

"Magert resultat av tillslag mot webbhotell

Kronofogden hittade inte de musik- och filmfiler som myndigheten letade efter vid gårdagens razzia mot internetoperatören Bahnhof.

De fyra dataservrar som beslagtogs innehöll däremot listor över upphovsrättsskyddat material, som polisen nu skall granska.

Banhof Internet ska i sin tur göra en polisanmälan för dataintrång eftersom man anser att kronofogden överträdde sina befogenheter vid tillslaget.

Ifpi, Antipiratbyrån och STIM som hade begärt undersökningen hos Bahnhof säger i ett pressmeddelande att de beslagtagna servrarna kan innehålla 100 000-tals låtar och 1000-talas filmer, datorprogram och spel. De som ansvarar för dessa servrar och dess innehåll kan räkna med höga skadeståndskrav från rättighetshavarna heter det i pressmeddelandet."

ISP:erna - APB, 1-0

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized

Något mer förklarade han inte. Alltså om APB har tillåtelse att dela med warez. Att APB får begå brottslighet för att sätta dit fildelare. Dom frågorna kommer ju aldrig upp i diskutionen med Pönten?

Men ffs... de begår ju inget brott om de har tillåtelse att dela ut filmerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Men ffs... de begår ju inget brott om de har tillåtelse att dela ut filmerna.

Va? Varför skulle APB dela ut filmer för ?

Ok att dom tankar ner för att kolla, och att de har EMI's och Sonys tillåtelse att tanka ner filmer/musik för att kolla upp så att de inte är fejk och vidare då sätta dit dom, men att dom skulle dela ut filmer också verkar ju vara väldigt onödigt, så länge de inte sätter dit folk som tankar från dom eller så. Men det kan dom ju inte göra iom att det inte är olagligt att ladda ner utan bara att ladda upp som jag har förstått det? ... Eller är jag helt ute å cyklar när jag ifrågasätter vad du menar head ?

Visa signatur

"We should live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry." - Mark Twain

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Men ffs... de begår ju inget brott om de har tillåtelse att dela ut filmerna.

Men asså, det är olagligt att göra ett verk offentligt om man inte har uphovsrättsinnehavarens tillstånd. Dvs om APB lägger ut filmer för att folk ska tanka dom och har tillstånd till det så är det inte olagligt att tanka dom. Men om APB inte har tillåtelse så bryter APB mot lagen och dom upmuntrar också brott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Foggden?????

Jag kan då inte begripa vad foggden hade där att göra, men är ju inte insatt i det juridiska.
Foggden i min värld är väl till för att driva in det ekonomiska dvs när stora obetalda skulder finns och det ska utmätas. Hade banhof obetalda skulder så egendom skulle utmätas etc etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Men ffs... de begår ju inget brott om de har tillåtelse att dela ut filmerna.

Var har du ffs hört läst nånstans om dom har tillåtelse att dela ut musik/spel/filmer i warez version för att komma in i hubbar för att komma åt fildelare?

Jag har inte läst/hört ponten säga nånting om det i alla reportage media har gjort om apb. Det enda Ponten nämde var att dom är en organisation som sätter dit fildelare. När dom sen har skaffat bevis från en IP kontaktar dom ISP. Sedan Polisen. Det kan även du och jag göra. Borde han inte tagit upp att han har tillstånd att göra det han gör då? Tycker det är väldigt konstigt ingen journalist har frågat honom om det. Vad jag sett har jag inte ens sett det på deras hemsida? Dom hade ju själva ingen kommentar ffs hur det blir efter den 1 juli för deras del.

Permalänk
Avstängd

kanske skall gå ner till hans kontor och hälsa på, fika lite och diskutera saker och ting kunde vara intressant

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

jag ursäkter om den här frågan har ställts förut men jag orkar inte läsa hela tråden nu:

Är det någon som vet vad det var för server? var det typ någon release grupps eller?
någon som inte kommit in på sin favorit FTP på siståne?

Permalänk
Medlem

kryptering

har läsr runt lite om kryptering och olika program.. verkar vara lite omständigt med dessa .. flaskhalsar m m .
finns det inte bara något prog som låser hela datorn typ som win att man måste logga först när man startar datorn fast säkrare än win login..

så man slipper detta med virtuella partitioner och sånt skräp,

Permalänk
Avstängd

nej något sådant går inte då man bara lätt stoppar in hddn i en annan dator och accessar de därifrån

http://truecrypt.sourceforge.net/ och liknande opensource programvaror är det enda som gäller ...

klart att det går lite segare så datan måste krypteras!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Tja, jag har en lösning utan kryptering
http://pjens.no-ip.com

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Re: kryptering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke999
har läsr runt lite om kryptering och olika program.. verkar vara lite omständigt med dessa .. flaskhalsar m m .
finns det inte bara något prog som låser hela datorn typ som win att man måste logga först när man startar datorn fast säkrare än win login..

så man slipper detta med virtuella partitioner och sånt skräp,

Safeguard (ej gratis) kan kryptera innehållet i hårddiskar utan att all data raderas, detta innebär att du kan kryptera hela ditt operativsystem och kan endast komma in i det med hjälp av en nyckel som måste matas in innan OS laddas. Det ska dock noteras att det är riskfyllt att kryptera OperativSystemet. Är inte ovanligt att MBR börjar jobba sig för det minsta lilla fel.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axxiz
jag ursäkter om den här frågan har ställts förut men jag orkar inte läsa hela tråden nu:

Är det någon som vet vad det var för server? var det typ någon release grupps eller?
någon som inte kommit in på sin favorit FTP på siståne?

Läs APB's ansökning till tingsrätten, där står det vilka servrar som dom fick leta på. Sen vilka dom hittade vet nog bara dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardtail

Va? Varför skulle APB dela ut filmer för ?

Ok att dom tankar ner för att kolla, och att de har EMI's och Sonys tillåtelse att tanka ner filmer/musik för att kolla upp så att de inte är fejk och vidare då sätta dit dom, men att dom skulle dela ut filmer också verkar ju vara väldigt onödigt, så länge de inte sätter dit folk som tankar från dom eller så. Men det kan dom ju inte göra iom att det inte är olagligt att ladda ner utan bara att ladda upp som jag har förstått det? ... Eller är jag helt ute å cyklar när jag ifrågasätter vad du menar head ?

Nej, självklart delar de inte ut filmerna och dyl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie

Men asså, det är olagligt att göra ett verk offentligt om man inte har uphovsrättsinnehavarens tillstånd. Dvs om APB lägger ut filmer för att folk ska tanka dom och har tillstånd till det så är det inte olagligt att tanka dom. Men om APB inte har tillåtelse så bryter APB mot lagen och dom upmuntrar också brott.

Läs ovan och nedan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized

Var har du ffs hört läst nånstans om dom har tillåtelse att dela ut musik/spel/filmer i warez version för att komma in i hubbar för att komma åt fildelare?

Jag har inte läst/hört ponten säga nånting om det i alla reportage media har gjort om apb. Det enda Ponten nämde var att dom är en organisation som sätter dit fildelare. När dom sen har skaffat bevis från en IP kontaktar dom ISP. Sedan Polisen. Det kan även du och jag göra. Borde han inte tagit upp att han har tillstånd att göra det han gör då? Tycker det är väldigt konstigt ingen journalist har frågat honom om det. Vad jag sett har jag inte ens sett det på deras hemsida? Dom hade ju själva ingen kommentar ffs hur det blir efter den 1 juli för deras del.

förstår inte riktigt vad du menar, men de har som sagt sjävklar tillåtelse från filmbolaget/whatever att handskas med deras filmer som de behöver.
Om de nu skulle vilja dela ut filmerna för att komma in på en hubb kan de självklart göra det, men det finns ingen anledning.

Permalänk
Medlem

Fick ett tips av en kompis på msn om denna länken, det finns iofs en tråd om det redan men för er som inte sett den menar jag!

http://www.sidalen.se/apb/

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Nej, självklart delar de inte ut filmerna och dyl.

Läs ovan och nedan

förstår inte riktigt vad du menar, men de har som sagt sjävklar tillåtelse från filmbolaget/whatever att handskas med deras filmer som de behöver.
Om de nu skulle vilja dela ut filmerna för att komma in på en hubb kan de självklart göra det, men det finns ingen anledning.

Vad är så självklart med det när dom inte själva är säkra på hur det blir om dom själva kan tanka ner efter den 1:a juli?

Dom va ju inne på en hubb med 2 uploads på tv4 reportaget. Är det en sån självklarhet borde han förklarat det i något reportage

Vilket han inte har gjort... han sätter ju dit fildelare på eget inisiativ. Därav organisation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Nej, självklart delar de inte ut filmerna och dyl.

För att komma in på dc-hubbar så brukar man behöva dela ut något, hur kringgår dom det?

Permalänk
Avstängd

de kanske fakesharear

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

kanske delar ut c:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
de kanske fakesharear

Citat:

Ursprungligen inskrivet av terLag
kanske delar ut c:

Tvivlar på att dom kommer in i reghubbar med det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
HA,HA ! verkar som någon knackat på hos APB redan. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,616140,00.... någon som tror att den här mannen går säker på gatorna framöver ?

Citat:

Henrik Pontén har lagen och även den moraliska rätten på sin sida.

Man kan fråga sig om det är moraliskt riktigt att totalt ödelägga folks liv pga dessa brott mot upphovsrättslagen.
Låt säg att en ganska ung individ delar ut några filmer via internet. Enligt antipiratbyrån skulle dom då kanske kräva skadeståndskrav på säg några miljoner. Skulle denne individ bli dömd är hela hans liv förstört och detta anser aftonblaskan vara moraliskt riktigt.

Citat:

De yngsta är 18. Det är då man blir straffmyndig.

Tur att allas vår Henrik Ponten kallar sig jurist. Borde man då inte känna till att man blir straffmyndig vid 15års ålder?
Han gör ju bara bort sig mer och mer ju mer han framträder offentligt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

har ni sett skype´s små filmer...ganska roliga
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43267...

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Är man född med silversked i munnen kan vem som helst ta sig igenom juristskolan. Han är och förblir ett skämt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur är det nu, dom fann inte dom grejerna som låg till grund för husrannsakan, blir inte husrannskan otillåten då?

Du har nog sett lite för många amerikanska filmer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Men ffs... de begår ju inget brott om de har tillåtelse att dela ut filmerna.

javisst har de tillåtelse, men bidrar de inte till spridning? om jag laddar ner en fil från dem, o den sen drar den från mig, då har de ju provocerat brått, något som är olagligt i sverige. i usa, där får man göra det, men nu lever vi ju inte där.

vad jag skulle vilja se är hur det ser ut hemma hoss dem som jobbar på APB. ja lovar, jag är nästan 100% säker på att man komemr finna olagliga kopior. om inte personen i fråga laddat så har nått barn gjort det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive