vilket var det första Fps spelet i världen?

Permalänk
Medlem

vilket var det första Fps spelet i världen?

ja vilket var det första Fps spelet i världen???

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

wolfenstein 3d tror jag

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

hm.. har nog inte alls rätt men har för mej att Wolfenstein var det första "3D" FPSern

Visa signatur

P4 2.8Ghz@3Ghz - 2x256MB PC3200 DDRSDRAM - Leadtek 6800GT@Ultra - "19 SyncMaster 957MB -- 3dmark03 >-> 12296pts - 3dmark05 >-> 5360 pts

Permalänk
Medlem

http://www.idsoftware.com/games/wolfenstein/wolf3d/

ja fick för mig att det var det me

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det var wolfenstein 3d. Id uppfan hela FPS begreppet. Suck sånthär borde de lära ut is skolan.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Var inte Doom ett fps, eller det kanske inte kan klassas som det?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Minns med att det var det första FPS:et jag spelade. Vad spelade man innan?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

d00d!

Altså DooM kom ju senare och fotfarande samma företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

klart doom är ett fps :S:S
FPS står ju som bekant för First Person Shooter

Visa signatur

Rock On!

Permalänk

Är du säker på att Doom släpptes efter Wolf 3d? Jag menar Doom var ju i 2d typ :P.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

som ni säkert ser så har ju wolfenstein samma grafikmotor som doom1-2 ok kanske lite skillnad men ändå men Doom 1-2 var väll ändå det mest kända fps spelet i världen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför finns det inget andrapersons pespektiv?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Kom inte Catacomb Abyss före Wolf?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clawf|nger
Kom inte Catacomb Abyss före Wolf?

Jo, det gjorde det.

Lite FPS historia: http://www.answers.com/topic/first-person-shooter

Permalänk

Ultima underwold kom också tidigare samma år som wolfenstein, och det var ju i "riktig" 3d; dvs man kunde titta upp/ner och det fanns 3-dimensionella bord och stolar i spelet t ex.

Edit: Även om det var ett rollspel så var det fortfarande fokuserat på förstapersonsstrid. Dock inte strikt ett fps kanske.

Permalänk

Jag började mitt moddande med Wolfenstein 3D... vilka minnen

Permalänk
Medlem

Om inte mina minnen sviker mig så var Maze War första FPS baserade "spel". Inte direkt något skjuta, men du sprang runt i korridorer i ett FPS perspektiv. Var även bland de första spel att ha multiplayer stöd, iallafall via Seriellt Interface. Dock tror jag att Wolfenstein 3D samt Doom 2 stod för de flesta inviganden utav dagens FPS spelare, iallafall för för min generation (87).

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Ok jag menade FPS så som vi känner till det i modern tid. Jag räknar inte tankspelen osv. in i det begreppet.

Visa signatur

Permalänk

Inte Duke3d. Jag läste någonstans att det första FPS liret var mycket äldre än så. Det var då uppbyggt på en svart bakgrund med vita streck som skapade en väldigt enkel omgivning. Såg bilder på det också men kommer dock inte ihåg vad det hette.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Inte Duke3d. Jag läste någonstans att det första FPS liret var mycket äldre än så. Det var då uppbyggt på en svart bakgrund med vita streck som skapade en väldigt enkel omgivning. Såg bilder på det också men kommer dock inte ihåg vad det hette.

Det låter som Maze War som beskrivs på FPS history sidan jag länkade till. Det utveckades någon gång i mitten av 70-talet. Finns bilder på det här: http://www.digibarn.com/collections/games/maze-war/imlacs-pds...

Permalänk
Medlem

Det där är ju förstaperson, men ingen shooter, väl?
Hur ligger rise of the triad till? Om jag inte minns fel så är det gjort av samma folk som duke3d, men var i tiden ligger det?
Descent är ju också ganska gammalt, även om det nu inte är nån person man ser ifrån

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Eye of the Beholder ^_^

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Eye of the Beholder ^_^

Om det vore så väl, både F och P passar in fint, men Shooter.. näe.... men det är för övrigt ett mycket bra spel (3 bra spel?)

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

1992 - Wolfenstein 3D
1994 - Rise of The Triad. 3D motorn en aning modifierad variant av Wolf3D motorn
1994 - Doom. Byggde på 3D motorn vid namn "they're green and pissed"
1995 - Doom II ...
1996 - Duke Nukem 3D. 3D motorn heter "build"
1996 - Quake kommer sakteliga
1997/98 - Quake II

etc. etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Det där är ju förstaperson, men ingen shooter, väl?

nja, man skjuter ju faktiskt botar/annat folk i labyrinten ...men det är väl gränsfall att kalla det för en FPS kanske

Permalänk
Medlem

Wolfenstein 3d är MYCKET mer simpelt än Doom. I Wolfenstein fanns det inga trappor, och ALLA hörn var 90 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Varför finns det inget andrapersons pespektiv?

Första person = Det nån ser med sina egna ögon.

Andra person = Det en annan person ser. Exempelvis en kille står och kollar på dig. Du syns då i andra person utifrån ditt perspektiv.

Tredje person = Vyn ses utanför din kropp men det är fortfarande från den subjektiva synsättet från dig själv.

Det var väl ungefär så jag kunde sammanfatta det.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Spelet Scarabeus för Commodore 64, Copyright 1985. En äldre variant av FPS kan man säga
Väldigt snyggt på sin tid. Man kan snurra runt och knallar omkring i en labyrint och träffr på diverse otäckingar. Inget stegvist utan man rör sig riktigt mjukt och snyggt.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Tycker kunskapsnivån är skrämmande