UPS till burken, är det nått att ha och har ni några aktuella tips på bra modell?

Permalänk
Medlem

UPS till burken, är det nått att ha och har ni några aktuella tips på bra modell?

som sagt, tips på bra modeller under 1500 kr som säljes i Sverige vore fint.

funderar på:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302029&cks=PRL

eller

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=120382&cks=PRL

och

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123847&cks=PRL
(denna har mycket längre tid, men också låter den i 50 (!!) db, inte så kul) låter dom andra nått?

men fattar inte riktigt skillnaden, offline ska väll båda klara en stund? O_O?

har P4 burk med 3 HDD 350w agg och en 19" LCD, så specen borde räcka gott och väl va?

tack.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan online och offline ups är:

En Offline-ups hämtar ström från batteriet endast när den inte få någon matningsström eller hur man ska säga. Den drivs på batteriet när det är strömavbrott.

En Online-ups hämtar ström ifrån batteriet konstant, så strömmen går från vägguttaget, till batteriet och sedan från batteriet till datorn. Detta är ett bra sätt att få bort strömspikar och liknande.

Personligen hade jag köpt en online-ups istället (även om dom är dyrare), men av dom två du länkar till hade jag valt http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=120382&cks=PRL då den klarar av att strömförsörja utrustningen längre än den andra modellen.

Fattar inte riktigt vad du menar med "offline ska väll båda klara en stund? O_O?"...

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Testpilot

Skillnaden står ju, den dyrare håller igång systemet en bit längre.
Köp den billigaste, den räcker nog. Sen brukar man inte köra skärmarna på UPS:en vad jag vet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Skillnaden mellan online och offline ups är:

En Offline-ups hämtar ström från batteriet endast när den inte få någon matningsström eller hur man ska säga. Den drivs på batteriet när det är strömavbrott.

En Online-ups hämtar ström ifrån batteriet konstant, så strömmen går från vägguttaget, till batteriet och sedan från batteriet till datorn. Detta är ett bra sätt att få bort strömspikar och liknande.

Personligen hade jag köpt en online-ups istället (även om dom är dyrare), men av dom två du länkar till hade jag valt http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=120382&cks=PRL då den klarar av att strömförsörja utrustningen längre än den andra modellen.

Fattar inte riktigt vad du menar med "offline ska väll båda klara en stund? O_O?"...

det jag menade är det du förklarade, tackar för det.

edit2// tänkte fel..

edit//
HUNDEN: jo, men den drar inte så mycket ändå, (LCD) så tänkte kan va bra ha den igång med så man kan avsluta det man pysslar med i lugn o ro.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119785&cks=SPK
den har testats här på sweclockers och jag tycker den duger riktigt bra. 500VA ger max 300W ut och det räcker rätt långt. Just nu kör jag datorn + en skärm på UPS och resten av sakerna på det uttag som bara ger överspänningsskydd. Har inte testat så många gånger men den pallar att driva mitt system i 5-15 minuter. Beror rätt mycket på last, drar 171W idle och
vid load kan man komma upp över 220.

Själv köpte jag den för att jag tyckte man började få rätt mycket dyra saker i maskinen och när min switch brann upp av en strömspik var det dags.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag har en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119785&cks=SPK
den har testats här på sweclockers och jag tycker den duger riktigt bra. 500VA ger max 300W ut och det räcker rätt långt. Just nu kör jag datorn + en skärm på UPS och resten av sakerna på det uttag som bara ger överspänningsskydd. Har inte testat så många gånger men den pallar att driva mitt system i 5-15 minuter. Beror rätt mycket på last, drar 171W idle och
vid load kan man komma upp över 220.

Själv köpte jag den för att jag tyckte man började få rätt mycket dyra saker i maskinen och när min switch brann upp av en strömspik var det dags.

En offline-ups ger ju inget skydd mot strömspikar...

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
En offline-ups ger ju inget skydd mot strömspikar...

hä.. men en lite spänningsutjämnare finns iaf..? så den hjälper upp kackiga ledningar lite.

mitt problem är nämligen snarare spänningsfall än spikar, orsakade av min -/&%¤/# granne som har en fet elmotor till sin panna som matar in bränsle var tionde minut varpå det blir ett knäpp i stereon och annat, är säker på att det inte är mumma för datorn heller.. >__<

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
En offline-ups ger ju inget skydd mot strömspikar...

Är inte power surge strömspik?

Citat:

Battery powered & surge protected power outlets

http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_s...

På min kan man iaf ställa in när den ska reagera på överspänning och underspänning. Den ska enligt uppgift vara tillräckligt snabb för att kunna hindra saker från att brinna upp av det.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en UPS av märket Inform från Komplett och den var helt värdelös, klarade inte leverera den utlovade effekten. Fick byta mot en APC istället och det är inget jag ångrar. Det är en Back-UPS 1500VA och den klarar driva min server+skärm i nästan en halvtimme.

Permalänk
Medlem

Har nr 2 som du länkade till, klarar dator+skärm i sign i 15min lätt. ca 150W Fulload.
Beror ju ganska på vilka saker man har i lådan, ett fett grafikkort och mkt överklockning så blir det väl bara ca 5min med en sådan. Men då kan man ju gå upp till 1500VA istället.
Det beror ju på vad man vill att UPS'en ska göra, små strömspikar osv duger ju en liten fint men ska man sitta länge utan ström så får man nog gå upp några prisklasser.

Vid drift(batteri) så låter min lite men annars är den så gott som tyst som musen. Det roliga är när man märker att UPSen går igång och hinner tänka "va nu då?", 2sek senare slocknar hela rummet, så nog är den lagom känslig allt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 7 5700G - Sapphire Radeon RX7700XT - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - LG 27GP850P - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Alltså, vill ni ha ett riktigt säkert skydd mot spikar, spänningsfall osv är det en online-ups ni ska ha..

Finns inget snack om saken.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Alltså, vill ni ha ett riktigt säkert skydd mot spikar, spänningsfall osv är det en online-ups ni ska ha..

Finns inget snack om saken.

finns det inga andra varianter då? jag kan inte lägga ut de nära 4000 för ett online.

finns det kanske nån variant utan batteri, bara en stor kondensator som är kopplad på? det är ju igentligen skydd mot det där spänningsfallet som jag behöver mest.. :/

annars blir det nog en sån offline från APC.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X