Varför spela data istället för konsoll?

Permalänk
Medlem

En annan skilnad är ju upplösning. Jag tycker upplösningen på en tv är på tok för låg, därför föredrar jag att spela på PC.
Om alla spelade i VGA på sina datorer så skulle nog inte grafikkorten behöva kosta så mycket.

Men Detta kanske ändrar sig när HDTV kommer.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Jo, men frågan är ifall detajnivån hänger med upplösningen? Eller svamlar jag nu kanske..

Permalänk
Medlem

Nackdelar med konsoll:

Man måste ha en dyr tv
Dålig grafik
Inte så flexibelt
Dyra spel
Alla spel finns inte till alla konsoller

Nackelar med att spela på dator:

Dyrt att inhandla datorn

Hm.. om jag nu spelade så vet jag vad jag hade valt.

Permalänk
Medlem

Bättre kontroll, bättre grafik/upplösning, gratis spel (;)), mycket större utbud, onlinespel (visst, det finns till konsoler men det suger), röstkommunikation, man kan chatta samtidigt... Mycket friare marknad också, inte knutet till ett enda företag på samma sätt som en konsol.
Man kan kolla tv-serier och spela samtidigt, svårt med en tv

+ att en dator kan användas till annat som en dator används till.
Sen kan du inte säga att ett grafikkort kostar 5000 och en konsol mindre än 2000, för då jämfört du ett nytt grafikkort med en gammal konsol. Nya konsoler går på runt 5k de också.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Exakt, sätt i ett Geforce 3 om säg till om du fortfarande vill spela på PC. Sätt ner upplösningen till 640*480 när du ändå är igång.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atWa
tråden borde låsas för felaktigt namn

håller med..

Permalänk
Medlem

Det börjar bli kraftfull ork-varning på sweclockers. Alla som ska rätta till stavfel o försöka vara bättre än alla andra. Sluta med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Jo,det gör jag men varför inte utnyttja tekniken bättre? Skulle vilja ha en förklaring på detta. Men för att göar det enklare för dig, så undrar jag. varför kostar ett grafikkort för spel 5000:- och utan spel kan man lika gärna ha ett för mindre än 2000:-. Det är alltså en differens på 3000:- ochd et är nästan två konsoller! Alltså ser man endast på grafikkortets pris att datorn borde prestera fullständigt överlägset.

Kan man ladda hem spel till konsoller? Ja, det KAN MAN! Men man behöver en dator för att göra det. Alltså måste man ha en dator OCH en konsoll. Och då är det ju smartare att lägga extra pengar på sin dator istället för att köpa en dålig dator och en konsoll man inte kan spela FPS-spel på.

Eller för att vara lite seriös.. Som 3riko säger, man använder inte en dator bara till att spela spel på. Eller skapade du den här tråden på en X-Box?

Permalänk
Medlem

Man behöver INTE en dator för att få tag i spel via internet, det kan grannen göra åt dig ifall han/hon har dator och internet

Ang konsoll, så finns det ju ett par åldersgrupper som är mindre än era, tror jag .. De små barnen spelar inte CS wow m.m för de kan inte stava och hittar inte så bra bland alla tangenter, i den marknaden är konsollen grymt bra trots att det finns barnspel till en dator.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Spelen på en konsol är så mycket roligare än till en peze, och de flyter alltid bra och inga stutterings och dyl.

Spelar man Metroid Prime till Gamecube så märker man att det är magiskt..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Finns FarCry till konsol? Nej
Finns HL till konsol? Ja, men värdelöst att lira FPS på konsol.
Finns HL2 till konsol? Nej, och jag skulle inte få för mig att spela det ifall det kom
Finns CS eller CS:S till konsol? Tror CS finns men som sagt, FPS på konsol my ass
Finns Diablo 2 till konsol? Nej
Finns det ett brett utbud av spel till konsoler som intresserar mig? NEJ

Jag har för övrigt ett Xbox som jag spelar på när jag är med kompisar eftersom det är socialt men saken är den att jag både trivs att spela spel mer på datorn samt jag kan inte göra dem saker på Xboxen som annars tar upp säkerligen minst 90% av den tid som jag sitter vid datorn. Och varför jag köper ett X800Pro VIVO beror på att när jag väl vill spela ett spel så ska det vara vackert...

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Detta är en disskusion som aldrig kommer komma nånvart

Angående att konsoler är billigare än PC stämmer nog inte helt.
Kan rabbla upp mitt. OBS: priserna är när jag köpte dom och inte dagens.

Konsol:
TV 32" Wide = 10 000kr
xbox = 2000kr
Chip = 800kr
HD = 1500kr
Headset = 400kr
RGB Kabel = 300kr
X2VGA = 600kr
Extra handkontroler = 2x400kr
Surround = 2700kr

= 19100kr

Okej, X2vga kabel behövs inte räknas in då jag endast använder den när jag lanar och kör med datorskärm istället för tv.
Men ni som klagar på dålig bild kan köra med denna då jag kör i 1280x720 på datorskärm när jag använder denna(OBS bara vissa spel som har stöd för det).

Dator:
19" TFT = 5000kr
Chassi = 2000kr
Moderkort = 1200kr
Minne = 1000kr
CPU = 1500kr
GFX = 5000kr
Ljudkort = 1200kr
HD = 800kr
Mus = 600kr
Tagentbord 300kr
Hörlurar = 500kr
DVD brännare = 700kr
Extra fläktar o kylning + kablar (Runda IDE t ex) = 1200kr

= 21000kr

Tjänar also 1000kr på att köra konsol i mitt fall

Så istället för att jiddra om vilket man ska välja tycker jag man ska köra på både pc o konsol.
Har ett Gamecube med som jag inte räknat in.

Ni som säger att FPS spel inte går o köra på konsol, kan säga att jag sa samma sak tills ja testade Halo 1 på xbox. Ni har helt enkelt inte gett det en chans. Det går helt utmärkt att spela FPS på konsol, tror knappast Halo 2 sålt så bra om det inte gått

En fördel med PC är att spelen är billigare, ca 100kr jämfört med konsol versionen. Men jag tippar på att det inte är av intresse här.

MsPaint:
FarCry är påväg till konsol.
HL 1 finns till Dreamcast.
HL 2 går där rykte om att det ska komma till xbox men dom kanske väntar tills xbox2 och kör som lanseringstitel?
CS finns till xbox, var ett av dom större FPS spelen på live innan Halo 2.
Diablo 2 finns dock endast till PC, tror blizzard blev lite rädda eftersom ettan inte gick så bra på psx. Och visst, D2 är en stor anledning till att skaffa en PC. Men man behöver ju inte monstermaskin för att lira det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Spelen ser bättre ut på dator om man har en bra sådan.
För övrigt suger konsol, har det bara för att spela FF.

Sen är det ju också så att spelen till konsoll kostar ofta som en Collectors Edition till PC gör.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

För wow finns inte på någon konsoll.

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk

man spelar på datorn för den äger fett

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Tänk er StarCraft eller WC3 på en konsoll, vilken kontroll man skulle ha...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Tänk er StarCraft eller WC3 på en konsoll, vilken kontroll man skulle ha...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=16551

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Avstängd

men väx upp, och lär dig stava till "dator".
det är vad jag har att säga >_<#

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
http://www.webhallen.com/prod.php?id=16551

Ett tangentbord till det också så börjar det likna något

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diod
Nackdelar med konsoll:

Man måste ha en dyr tv
Dålig grafik
Inte så flexibelt
Dyra spel
Alla spel finns inte till alla konsoller

Nackelar med att spela på dator:

Dyrt att inhandla datorn

Hm.. om jag nu spelade så vet jag vad jag hade valt.

Exploderar billiga tv-apparater eller?

Dålig grafik? Spelat Ninja Gaiden eller Rallisport Challenge 2 ?

Spelen behöver inte alls vara dyra www.blocket.se eller www.ebay.com

Finns mycket bra spel som inte finns till dator.

Permalänk
Medlem

Vissa spel går helt enkelt inte att spela på konsoll, samma med tvärtom.
Det är onekligen så att det dessutom är _mycket_ bättre grafik på en dator med ett bra grafikkort. Det går inte att bortförklara. Spel av typen Strategi och FPS anser jag helt enkelt inte skall spelas på konsoll, det är bara sämmre...

Men som andra säger så använder man inte en dator bara till spel, man gör annat med, just nu t ex så kollar jag på en film sammtidigt som jag sitter här o skriver med er phags...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Ett tangentbord till det också så börjar det likna något

http://www.webhallen.com/prod.php?id=18921

Jag föredrar att spela mina spel på konsol än på en PC. Spelen känns helt enkelt mer optimerade. Ta SP - CT tex. Visst, min PC klarar säkert av det, men hack, Coop buggar, nätverksproblem och allt vad det är strular bara till det. Dessutom känns det saftigare att köra det på en projektor med Surround ljud och kontroll än att dryga sig med Tangentbord och Mus. Att använda konsoler som rent substitut för PC är väl lite extremt, men det fungerar. Det är tex möjligt att köra in Linux på din XBOX och voila, du kan göra samma saker som vilken X86 plattform med Linux. Jag tycker att båda plattformarna kompleterar varandra bra idag. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att spela ett RTS eller musbaserat rollspel (Baldurs Gate, Fallout tex) på en konsol tack vare en del faktorer. Visst, jag KAN koppla in min krysslåda till en TFT skärm och ha upplösning på ca 1280x720, jag KAN koppla in mus och tangentbord men det känns helt enkelt inte rätt. Var sak har sin plats och en konsol skall sitta brevid TV:n/Projektorn, punkt.

Angående FPS på konsol så förstår jag mig inte direkt på kritiken. Det fungerar alldels ypperligt att spela tex Halo 2, Timesplitters - Future Perfect, Project Snowblind och allt vad de heter på tex XBOX. Vi har kommit långtifrån de kassa portar som tex Quake 3 till Dreamcast, Goldeneye till N64 samt MOH till PSONE och deras kontroller.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

EEEeeee nej det fungerar inte att spela FPS på konsoll. Smaksak kanske men det är många som tycker som jag. Helt enkelt så att spelen är snyggare, bätte och fler än till en konsoll. Sen är det dessutom ett multiverktyg.

betänk sen att ett grafokkort inte behöver kosta 3000-4000 kr utan man kan köpa ett billigare vilket t.ex. jag har gjort. Till PC finns det en valfrihet som inte finns till en konsoll. Efter ett halvår är en konsoll omodern medan du alltid kan hålla din dator cutting edge. Kostar men så får man någonting för det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Men detta med exempelvis processorn i konsollerna då. Ps2 har ju endast 200-300 MHZ(ungefär ialla fall) och ändå går det ju hyggligt bra ändå, även fast den inte skulle ha en chans at mäkta med ett avancerat nymodigt dataspel. Ifall man köpte en data med en processor på endast 250MHZ, så då skulle man ju inte kuna spela någonting nästan och det är det jag menar med dålig utnyttjan av data-tekniken/verkningsgrad.

När du utvecklar ett PC-spel kan du inte förutsätta att alla användare har samma grejer - spelutvecklare spenderar massor av tid bara för att få spel att fungera för både äldre och nyare datorer. Konsollspel har inte alls de kraven, utan finns bara i en konfiguration, och alltså kan man optimera spelet för en low-end maskin med låg upplösning (typ XBOX kopplad till en TV).

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz | ASUS P5K SE | Corsair 2+2 GB DDR2 PC-6400 | GeForce 8800GTS 640MB | Seagate Barracuda 500+1024 GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Metroid Prime är ett FPS, men inget pc spel har samma klass. och metroid prime funkar bra på konsol fast det är fps
Spelar helst på konsol för tycker spelen inte flyter på pc hur än snabb dator man har..
Quake3 tycker jag flyter som jag vill på min dator

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
EEEeeee nej det fungerar inte att spela FPS på konsoll. Smaksak kanske men det är många som tycker som jag. Helt enkelt så att spelen är snyggare, bätte och fler än till en konsoll. Sen är det dessutom ett multiverktyg.

betänk sen att ett grafokkort inte behöver kosta 3000-4000 kr utan man kan köpa ett billigare vilket t.ex. jag har gjort. Till PC finns det en valfrihet som inte finns till en konsoll. Efter ett halvår är en konsoll omodern medan du alltid kan hålla din dator cutting edge. Kostar men så får man någonting för det också.

Ett halvår? Kan ta Playstation 2 som exempel. Konsollen har funnits ute i 5 år nu. Visst ser inte spelen riktigt lika bra ut som de nyaste PC-spelen, men det är inte långt ifrån.
Kan ju ta GT4 som ett exempel. Finns i stort sett inget bilspel oavsett plattform som ser bättre ut grafiskt.

diod, är du seriös när du skriver "Alla spel finns inte till alla konsoller" som ett motargument för konsoller? Som om alla spel finns till PC-plattformen...

Gelantious, din prisjämförelse? Chip, HD, handkontroller för 400kr, en vga-kabel till TV'n? Sen surround till tv-spelet men bara hörlurar till datorn? osv...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

dator har väl i viss mån ett större utbud och fler möjligheter när det gäller spelandet. dock är ju konsollerna lite lättare tillgängliga. går snabbare att starta en konsoll än en dator i allmänhet. konsoll ger också en lättare möjlighet att spela flera. det räcker liksom med du och din kompis medans man med dator först måste hitta en server och sedan komma in på den, ladda ner banan eller liknande. när det gäller fps så har datorer ett rätt stort försprång men därmed inte sagt att det bara finns usla konsoll fps. (halo, goldeneye m.fl. är trots allt rätt populära). sedan är det rätt olika från person till person vad man gillar att sitta och hålla i en kontroll eller att använda en mus och ett tangent bord.

Big Bowser:
no offence men jag tror att du menar fps när du skriver shoot'em'up.
det är trots allt en viss skillnad. fps är bättre på datorn men jag tror nog att shoot'em'up fungerar bäst på konsoll.

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem

Finns inga MMORPGs till konsol vad jag vet.
PC har mer av originella spel. Tetris kom först till datorn exempelvis.
PC-rollspel och konsol-rollspel är rätt olika och jag föredrar PC-rollspel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Ett halvår? Kan ta Playstation 2 som exempel. Konsollen har funnits ute i 5 år nu. Visst ser inte spelen riktigt lika bra ut som de nyaste PC-spelen, men det är inte långt ifrån.
Kan ju ta GT4 som ett exempel. Finns i stort sett inget bilspel oavsett plattform som ser bättre ut grafiskt.

diod, är du seriös när du skriver "Alla spel finns inte till alla konsoller" som ett motargument för konsoller? Som om alla spel finns till PC-plattformen...

Gelantious, din prisjämförelse? Chip, HD, handkontroller för 400kr, en vga-kabel till TV'n? Sen surround till tv-spelet men bara hörlurar till datorn? osv...

Jag skulle vilja påstå att de ända spelen som är bättre på konsoll är just bilspel men också plattforsmspel. PS2 är gammal och bra jämfört med andra konsoller men inte jämfört med PC. Grafiken till PC är MYCKET bättre. Jämför HALO2 mot HL2 så är Halo rent skräp. Faktum är att Halo är skräp jämfört med många FPS till PC. Grafiken är i stort bara jämförbart när konsollen är helt ny. Sedan är det många PC spel som inte använder all potensial för att nå en större marknad emn de häftigaste spelen ligger i en helt annan division.

Allt naturligtvis subejektivt.

Permalänk
Avstängd

handlar även om vilken generation av konsoler man pratar om.
när PS2'an kom så fanns det inga pc-spel som var ens i närheten i grafikväg, men nu finns det ju bara "gamla" konsoler. nästa generations konsoler kommer utan tvekan ge bättre grafik än dagens superdatorer.

handlar mest om att till PC så måste man se till att spelen funkar även för sämre datorer, och därmed måste man göra spelen fulare än vad man egentligen behöver göra. medans till konsolspelen är alla precis likadana, och det är enklare att andvända prestandan ordentligt.

och ni kan för fan inte räkna med chip i priskostnaden, chippar gör man för att se på film och sånt, nu handlar det om SPELA, och till spel behövs fan inget chip.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk