Webhallen - står ej för frakt även vid fel

Permalänk
Medlem

Webhallen - står ej för frakt även vid fel

Jag har nyligen returnerat ett nätaggregat till webhallen som hade gått sönder. De konstaterade att det hade gått sönder och att jag skulle få en utbytesprodukt kostnadsfritt. Det de däremot inte vill gå med på är att stå för fraktkostnaderna som jag har fått ligga ute med. Som jag har förstått det är det alltid säljaren som ska stå för fraktkostnaderna om 1) en vara har gått sönder och som går på garantin 2) om säljaren har skickat en felaktig vara.

Nu påstår de att de klart och tydligt skriver på deras hemsida att de inte betalar för frakt till dem. Det kan ju rimligen inte ha någon betydelse om det är lag på att säljaren alltid ska stå för fraktkostnader enligt punkt 1 ovan.

Är det någon som har 100% koll på vad som gäller i sådana här ärenden så jag har något att referera till om de fortsätter bråka? Jag vet i alla fall ett företag jag inte kommer handla från i fortsättningen om de inte följer lagen...

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk
Avstängd

kolla med ARN?

tyvär är det såhär på dom flesta butiker...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk

Konsumentlagen är en sk tvingande lag, dvs att den INTE går att avtala bort, så webhallen kan ju ta sig ngnstans.

PS. Med reservation för felaktigheter någon kan väl bekräfta. DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Konsumentlagen är en sk tvingande lag, dvs att den INTE går att avtala bort, så webhallen kan ju ta sig ngnstans.

PS. Med reservation för felaktigheter någon kan väl bekräfta. DS.

Helt rätt.

Konsumentköplag (1990:932)

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Jorå, lagen gäller före avtalsvillkor, naturligtvis.

Dock så är det inte besvarat om det enligt lagen är säljarens skyldighet att betala returfrakt, och det var väl det som var frågan? Jag är också nyfiken, eftersom jag just returnerat en vara. Kostade visserligen bara 150 spänn direkt till deras dörr, så jag gråter inte så mycket, men det är ju en principfråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metaphor
Jorå, lagen gäller före avtalsvillkor, naturligtvis.

Dock så är det inte besvarat om det enligt lagen är säljarens skyldighet att betala returfrakt, och det var väl det som var frågan? Jag är också nyfiken, eftersom jag just returnerat en vara. Kostade visserligen bara 150 spänn direkt till deras dörr, så jag gråter inte så mycket, men det är ju en principfråga.

"Alla" som man frågar säger att det är så men det verkar inte vara allmän praxis bland de flesta datorföretag att följa lagen i detta fall. Det är bara vissa av de stora företagen (datorbutiken, komplett, dustin) som verkar veta vad som gäller.

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ritz
"Alla" som man frågar säger att det är så men det verkar inte vara allmän praxis bland de flesta datorföretag att följa lagen i detta fall. Det är bara vissa av de stora företagen (datorbutiken, komplett, dustin) som verkar veta vad som gäller.

"Alla" kanske bara idkar önsketänkande? Tills jag får se lagtext så tvivlar jag på att de "stora" företagen är så vidriga mot oss stackars konsumenter. När/om jag väl får se lagtext (jag orkar fan inte grotta i konsumentlagen själv, usch) så ändrar jag mig gärna.

Permalänk

Men var det inte en liknande diskussion för ett tag sedan (över ett år sedan) och då försvarade sig den berörda butiken att man hade allmänt hållna villkor för att man sålde både till privatpersoner och företag, och att det stod så för att täcka upp vid försäljning till företag... men men, sen verkade det som om personalen inte INTE hade koll på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad
för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller
omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall
särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket
värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra
påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad
för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne.
Lag (2002:587)

Permalänk
Hedersmedlem

Butiken kan vägra att betala ifall de vanligtvis skickar ut retursedlar men att kunden ändå väljer att betala frakten själv på traditionellt sätt. Så har jag förstått det iaf.

Men om butiken inte sagt något om att skicka en retursedel utan bara bett kunden att skicka in varan så ska butiken ersätta alla utgifter som sagt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad
för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller
omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall
särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket
värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra
påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad
för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)

Kruxet är att den paragrafen i konsumentköplagen gäller vid reklamation av en vara men är det verkligen en reklamation man gör om garantin fortfarande inte har gått ut? Det är det jag inte är säker på... Men det verkar ju helt orimligt att man skulle få sämre villkor vid ett garantiärende än ett reklamationsärende eftersom garantin är något man har utöver det basskydd som konsumentköplagen ger. Jag ska höra med ARN och se vad de har att säga i frågan.

Visa signatur

Dude! Word!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ritz
Kruxet är att den paragrafen i konsumentköplagen gäller vid reklamation av en vara men är det verkligen en reklamation man gör om garantin fortfarande inte har gått ut? Det är det jag inte är säker på... Men det verkar ju helt orimligt att man skulle få sämre villkor vid ett garantiärende än ett reklamationsärende eftersom garantin är något man har utöver det basskydd som konsumentköplagen ger. Jag ska höra med ARN och se vad de har att säga i frågan.

Garanti är en utvidgning av reklamationsrätten, dvs allt som gäller reklamation gäller även garanti.

Det är ganska solklart att företaget ska stå för fraktkostnader om varan går sönder, förutsatt att man inte har struntat i att använda eventuell retursedel som någon nämnde ovan.

Permalänk
Medlem

Så, om företaget säger till mig, över telefon, att de inte betalar returfrakt... så bryter de mot konsumentlagen. Fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, om företaget säger till mig, över telefon, att de inte betalar returfrakt... så bryter de mot konsumentlagen. Fint.

exakt.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Förutsatt att det inte i köpvillkor står att man ska be om fraktersättning i förväg. Detta ordnas oftast med en fraktlapp.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Har skickat tillbaks hårddisk till maxtor själva på garantin (rma) och vid såna tillfällen betalar tydligen inte dom, men det kanske är för att de ligger utanför sverige. Och många varor hos datorbutiker är just såna som de säger att man får prata med tillverkarna själva och då slipper butiken betala frakt.

Ifs fick jag större hårddisk tillbaka som plåster antar jag men ändå. De ville att man skulle skicka den med en budfirma som kör internationellt typ fedex eller dhl men med det fraktpriset kan dom ju glömma så dom fick det som vanligt paket. Inget svar att de tog emot den heller, de kanske var sura för hur jag skickade eller nåt.......men fick inget krav så de lär ha fått den.

Men fått det intrycket att alla hårddisk ärenden måste tas med tillverkarna själva vilket är riktigt struligt/dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wesslan1
Har skickat tillbaks hårddisk till maxtor själva på garantin (rma) och vid såna tillfällen betalar tydligen inte dom, men det kanske är för att de ligger utanför sverige. Och många varor hos datorbutiker är just såna som de säger att man får prata med tillverkarna själva och då slipper butiken betala frakt.

Ifs fick jag större hårddisk tillbaka som plåster antar jag men ändå. De ville att man skulle skicka den med en budfirma som kör internationellt typ fedex eller dhl men med det fraktpriset kan dom ju glömma så dom fick det som vanligt paket. Inget svar att de tog emot den heller, de kanske var sura för hur jag skickade eller nåt.......men fick inget krav så de lär ha fått den.

Men fått det intrycket att alla hårddisk ärenden måste tas med tillverkarna själva vilket är riktigt struligt/dyrt.

Under den tiden datorbutiken lämnar garanti, normalt ett år, så är de skyldiga
att ta emot varan och stå för fraktkostnaden. Den s.k tillverkargarantin är något
tillverkaren lämnar och inte butiken. Dock så kan butiker oftast reklamera varan även
under denna tiden till sin distributör. Men det är inte säkert att de står för fraktkostnaderna då.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen gäller... MEN returfrakt från kund till säljaren är inte något som lagen reglerar, detta är upp till säljarens goodwill.

Den frakt som kommer av att säljaren skickar en ny vara till dig istället för den defekta skall dock säljaren stå för.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Konsumentköplagen gäller... MEN returfrakt från kund till säljaren är inte något som lagen reglerar, detta är upp till säljarens goodwill.

Den frakt som kommer av att säljaren skickar en ny vara till dig istället för den defekta skall dock säljaren stå för.

Jo, de skall stå för alla kostnader vid fel på varan. Bara läsa lagtexterna ovan.

Tänker köpa mig en 42" plasma framåt. Och eftersom kartongen är mycket stor och
jag inte kan transportera den själv till butiken eller transportföretag frågade jag
NetonNet hur det fungerar om varan går sönder under deras 2-åriga garanti.

Fick till svar att man ringer dem och anmäler felet. De skickar en fraktlapp att sätta
på kartongen och sen hämtar posten paketet.
Det är så det skall fundera.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med webhallen, sedan mailade jag och nämnde konsumentombudsmannen så hade jag en fraktlapp 2 dagar senare.

Permalänk
Medlem

Jag har reklamerat flera produkter till WH.

Har aldrig haft problem, WH har nämligen "Frisvar". DVS du skriver bara deras frisvarsadress och vips, portofritt för dig.

Det hela rör sig nog om lite bristande kommunikation INNAN varan skickades.

Att vissa företag har frisvar är ju inte direkt något man funderar på, så där tycker jag att WH inte har informerat dig tillräckligt ifall ni har pratat om returen innan du skickade.

Om du bara på eget bevåg returnerade vara (utan att ringa/maila innan) så har nog du inte fullgjort dina åtaganden, varpå du nog själv får stå för kostnaden.
Många företag vill åxå ha paketet tydligt märkt med returnummer eller dyl.

Eftersom det flesta kräver att varan skickas på BILLIGASTE möjliga sätt, dvs fraktsedel från bolaget (eller frisvar) så kanske dom inte tyckte om "paket" när det gick att posta som "brev".
(jag har returnerat PSU som frisvar - brev, gick helt ok, testat och klart)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Skulle inte gå med på att skicka som brev iom att om det försvinner i postgången så kan det inte spåras som man kan göra med paket. Ok om det mottagande företaget går med på att stå för risken så skulle jag göra det men tror inte att dom går med på det så då är det du som sänder brevet som står risken och om det då försvinner så är det dina pengar som försvinner i samma veva iom att du då får köpa enj ny produkt.

Sen på Webhallens sida så står det "Om du vill returnera trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Frakten till webhallen.com står du för. Vi står sedan för frakten ut till dig, s.k. inskicksgaranti." i deras köpvillkor så stå på dig Ritz och kräv av Webhallen att dom betalar ditt utlägg iom att dom lämnar felaktig info på deras sida!

Permalänk
Medlem

Frågan är om du Ritz köpt varan genom ett företag eller som privatperson. Om det är köpt genom ett företag, som du jobbar på eller har själv, gäller inte konsumentköplagen rakt av.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Frågan är om du Ritz köpt varan genom ett företag eller som privatperson. Om det är köpt genom ett företag, som du jobbar på eller har själv, gäller inte konsumentköplagen rakt av.

Nja den gäller väl öht inte alls. Ja såvida nu inte de två parterna avtalat om att konsumentköplagen skall gälla (vilket jag finner mycket svårt att tro).

Men det spelar väl ändå ingen roll i det här fallet. 34§ i Köplagen (som då bör gälla eftersom att det rör sig om två näringsidkare) säger "Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren."

Permalänk
Medlem

Det står ingenting om ersättning för utlägg för frakt i paragraf 34 i Köplagen. Det är något som kommit till iom hemförsäljnings- och distansavtalslagen och den gäller endast för konsumenter. Eller har jag fel?

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Skulle inte gå med på att skicka som brev iom att om det försvinner i postgången så kan det inte spåras som man kan göra med paket. Ok om det mottagande företaget går med på att stå för risken så skulle jag göra det men tror inte att dom går med på det så då är det du som sänder brevet som står risken och om det då försvinner så är det dina pengar som försvinner i samma veva iom att du då får köpa enj ny produkt.

Wow..det var en lång mening den där sista Olirc!

Bra poäng iaf att inte skicka som brev, men i mina fall så har dom uttryckligen sagt till mig använd frisvar, varpå jag följt deras instruktioner. Då anser jag att jag inte kan straffas ifall det försvinner.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, skickade tillbaka varan (detta var kostnadsfritt om man skickade till en adress som supporten sa till mig att skicka till) sen när jag fick utbytesvaran fick jag betala frakten för den också. Alltså, dubbel frakt innan jag fick en fungerande vara.

Jag tjatade via mail till dom gav mig "pengar tillgodo" hos dom för den summan jag lagt ut.

Bara att stå på sig!

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Bra poäng iaf att inte skicka som brev, men i mina fall så har dom uttryckligen sagt till mig använd frisvar, varpå jag följt deras instruktioner. Då anser jag att jag inte kan straffas ifall det försvinner.

Om de säger att du aldrig postat något iom. att de inte fått något, vad gör du då?

Permalänk
Medlem

Komplett står varken för frakt eller felsökning.

Skickade in mitt moderkort och processor för ett tag sen, för det strulade sig. Dom tog in det.. testade det lite.. uppdatera BIOS (släppes ny medans dom hade den).. Men ja fick tillbaka det igen och en mysig faktura på 400 spänn.. plus fraken upp med innan..

Fungerar hyfsat nu, men de ändå skumt ibland...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Komplett står varken för frakt eller felsökning.

Skickade in mitt moderkort och processor för ett tag sen, för det strulade sig. Dom tog in det.. testade det lite.. uppdatera BIOS (släppes ny medans dom hade den).. Men ja fick tillbaka det igen och en mysig faktura på 400 spänn.. plus fraken upp med innan..

Fungerar hyfsat nu, men de ändå skumt ibland...

Mycket skumt att dom tog sig besväret att uppdatera bios om det nu inte var nåt fel på det enligt dom så om jag vore dig skulle jag maila Komplett och bestrida fakturan samt ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun för rådgivning.