Fördärvas datorn med tiden om jag kör via OJORDAT uttag?

Permalänk

Fördärvas datorn med tiden om jag kör via OJORDAT uttag?

Tjena,

har tänkt köpa ny dator men är lite smått orolig över om den kommer att fördärvas med tiden om jag kör via ojordat uttag?
Kan ev. strömmavbrott orsaka stor skada?
Samt fördärvas datorn med tiden, om man utesluter strömmavbrott osv.?

Eftersom jag ICKE har dessa metallstift på mina i mitt rum, bor i lägenhet. Ej gammal 60-tals villa!

Eftersom att stereon är ojordad ger den ifrån sig "kyssar", så vet jag inte med datorn?

TIPS GODTAGES!

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Gaaaah! koppla inte datorn i ett ojordat urtag! den anfaller dig! Jag fick sånna jäkla stötar utav min burk, polarna hörde hur det nästan small när man fick en stöt. Sen mår inte skärmen bra utav det heller har jag hört.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Körde min gamla maskin på ojordat uttag i 4 år utan problem. Och det var tillsammans med en gamla stereo och lite annat skit. Så jag vet inte hur farligt det egentligen är. Visst, det är ju bättre om du har jordat med tanke på spikar å så men datorn tar inte skada av strömavbrott. Om du är orolig så köp en ups som buffert....

Permalänk
Medlem

Det är betydligt bättre med jordat, men verkligen inte farligt att köra ojordat. Men är du extra orolig så skaffa en UPS, det hjälper till att hålla koll på strömmen som kommer till datorn.

Permalänk

Mer strålning från skärmen om du använder ojordat.

Permalänk
Medlem

om jag kopplar jordat får jag skumt ljud i hemmabion och bilden till tvn blir skum så jag har kört ojordat i alla tider men det funkar det oxå, har inte dött än och datorn har inte brunnit

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

hihi, jordade uttag i hela huset skulle kostat ca 10000-15000kr för arbetet.
Men känner man en elektriker som godkänner arbetet man gjort så går det prima själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men koppla in en jordad förlängningssladd i det ojordade uttaget.
Det trodde farsans fru (skilda föräldrar) skulle fixa biffen.

Permalänk
Medlem

Haha! Dagens!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag hadde ett LAN förut och hadde av misstag kopplat på ett jordet urtag på en ojordad. Alla kopplade in sina datorer, och startade upp dom. Sen började alla få extrema stötar, det small nästan. Min dator fick konstiga bluescreens, så att köra ojordat är inte att rekomendera.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Skulle väl funka sisådär.. om jag var du skulle jag hellre köpa en ups som för att få stabil ström utan störningar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123846&cks=SER typ en som denna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Jag hadde ett LAN förut och hadde av misstag kopplat på ett jordet urtag på en ojordad. Alla kopplade in sina datorer, och startade upp dom. Sen började alla få extrema stötar, det small nästan. Min dator fick konstiga bluescreens, så att köra ojordat är inte att rekomendera.

Antagligen för att allas jord blev sammankopplade utan att ha någonstans att ta vägen. Skulle tippa på att det inte är så lyckat.

Tack för att du skrev det, min dator har betett sig på samma sätt (bluescreens, samt att nätaggsfläkten har börjat surra och varva ner ibland) på LAN där det inte är några jordade kontakter men jordade grendosor. Har aldrig tänkt på att det kan ha varit felet förns nu.

Permalänk
Medlem

Köp istället en förlängningssladd på 25- 30 meter och dra från ett jordat utag i köket. Det har jag gjort och sedan kopplat in en jordad grendosa på slutet, så både dator och skärm är skyddade. CRT strålar mycket mera om man inte jordar.

Blixtskydd har inget med jord att göra, så lägg ner det. När åskan går ska man dra ut kontakten och sätta sig på balkongen med ostmackor och choklad och njuta istället...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Laptop är skönt när åskan kommer. Måste skaffa WLAN och backuprouter dock.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Mitt vägguttag är ojordat, men jag har kopplat i en förlängningssladd som är jordad, och sen i med kablarna i den.
Jag får aldrig stötar eller nått från datorn, men måste jag dra sladd från typ köket ändå?

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man kör jordat? :S
Bor iaf i hyreslägenhet..

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Köp istället en förlängningssladd på 25- 30 meter och dra från ett jordat utag i köket. Det har jag gjort och sedan kopplat in en jordad grendosa på slutet, så både dator och skärm är skyddade. CRT strålar mycket mera om man inte jordar.

Blixtskydd har inget med jord att göra, så lägg ner det. När åskan går ska man dra ut kontakten och sätta sig på balkongen med ostmackor och choklad och njuta istället...

vad mysigt ....Längtar till första stormen

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, men en UPS ger stabilare spänningar vilket har en likartad effekt till jordning har jag fått för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damon

Kolla i kontakten om det sitter två metallbluppar uppe/nere, finns de där är det en jordad kontakt.

Jordad:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damon

Jorden är de två små metallblecken i kontakten i väggen. Om du har en jordad kabel så sitter det liknande bleck i kontakten. Om du har en jordad kabel, men inte ett jordat uttag, så är inte heller din utrustning jordad. Samma sak tvärtom; en ojordad kabel i ett jordat uttag gör heller ingen nytta. Därför är jag lite tveksam till europakontakter på vissa grejjer, men jag har ingen jord i mit "datorrum" så därför är det skitsamma.

En UPS skyddar mot plötsliga spänningsfall/spikar från elnätet. En jord skyddar mot att utrustningen blir strömförande om det blir kortis/motsv. Därför kopplar man ALDRIG en spis eller en tvättmaskin etc. till en ojordad dosa eller ett ojordat uttag. Det är också därför som uttagen i köket och badrummet är jordade.

Visa signatur

Snurrar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilket är olagligt och farligt. Om du inte har jordat i rummet, kör då ojordat. Dra inte in jord själv. Datorn kan, så vitt jag vet, inte ta skada av att köras i ett ojordat uttag. Min dator lever än i varje fall, och jag har tidigare kört ojordat i många år. Dock kan man få lite roliga stötar om man sätter foten mot plåten och sedan rör något jordat, t ex ett element.

Permalänk
Medlem

Om du känner att du vill ha jordat och har vattenelement i rummet kan du ju alltid bygga dig en förgreningsdosa och använda elementet som jord. Funkar helt ok. Men bara om man vill ta lite risker... inget för den ovana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfa347
Om du känner att du vill ha jordat och har vattenelement i rummet kan du ju alltid bygga dig en förgreningsdosa och använda elementet som jord. Funkar helt ok. Men bara om man vill ta lite risker... inget för den ovana.

Också olagligt och livsfarligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Vilket är olagligt och farligt. Om du inte har jordat i rummet, kör då ojordat. Dra inte in jord själv. Datorn kan, så vitt jag vet, inte ta skada av att köras i ett ojordat uttag. Min dator lever än i varje fall, och jag har tidigare kört ojordat i många år. Dock kan man få lite roliga stötar om man sätter foten mot plåten och sedan rör något jordat, t ex ett element.

Olagligt och farligt???

HAHAHAHAHAHAHAHAAA

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Olagligt och farligt???

HAHAHAHAHAHAHAHAAA

Det är olagligt pga att det är farligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Köp istället en förlängningssladd på 25- 30 meter och dra från ett jordat utag i köket. Det har jag gjort och sedan kopplat in en jordad grendosa på slutet...

Svar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex

Vilket är olagligt och farligt. Om du inte har jordat i rummet, kör då ojordat. Dra inte in jord själv...

och:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Det är olagligt pga att det är farligt.

Men, varför är det farligt att dra en förlängninssladd från ett rum till ett annat? Eller är det att den är för lång?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Windforce 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz. Sig uppdaterad 2025-04-23.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Svar:

och:

Men, varför är det farligt att dra en förlängninssladd från ett rum till ett annat? Eller är det att den är för lång?

Det är farligt att köra ojordat och jordat i samma rum, då många jordade saker kan jorda en om du nuddar dem. Jorden är till för att avleda överbliven spänning om jag har förstått det rätt, vilket gör att överbliven spänning kan ledas rakt igenom dig om du nuddar en jordad och en ojordad sak samtidigt.

Nu är jag inte helt säker på detta då vissa saker inte kan jordas (smala kontakter t ex), men det är så jag har fått det förklarat för mig och jag tycker det låter logiskt.

Permalänk
Medlem

Mjae, men på ett ungefär.
Du kan utan problem köra en ojordad kabel i ett jordat uttag eller ha både ojordade och jordade uttag i samma rum (titta bara i ditt kök exempelvis). Däremot så får en elektriker idag dra in endast ett jordat uttag, utan man jordar hela gruppen (hela "proppen") - allt enligt aktuell lagstiftning.
Syftet är (tror jag) att folk inte ska göra misstag och tro att man är skyddad, när man inte är det.

En jord är endast till för säkerhet OM det skulle bli kortslutning i utrustningen som är jordad, något man bör tänka på om man exempelvis använder vattenkylning... Blir det strömöverslag när du arbetar i ojordad utrustning och på något sätt kommer åt något som är jordat (hur ofta är vi snustorra på hela kroppen?) så får du dig en kyss direkt. Det är inte heller någon hit att stå med en eltrimmer eller elgräsklippare som blir strömförande när de sitter i ett ojordat uttag...

Det som oftast märks när något får kortis hemma är ju att "proppen går" - vilket är jordens förtjänst. Istället för att leda strömmen genom dig, så blir det överslag i säkringen.

Visa signatur

Snurrar det?

Permalänk
Medlem

oki, tack för svaren.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Windforce 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz. Sig uppdaterad 2025-04-23.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det är farligt att köra ojordat och jordat i samma rum, då många jordade saker kan jorda en om du nuddar dem. Jorden är till för att avleda överbliven spänning om jag har förstått det rätt, vilket gör att överbliven spänning kan ledas rakt igenom dig om du nuddar en jordad och en ojordad sak samtidigt.

Nu är jag inte helt säker på detta då vissa saker inte kan jordas (smala kontakter t ex), men det är så jag har fått det förklarat för mig och jag tycker det låter logiskt.

De apparater som har "smala kontakter" är väl alltid dubbelisolerade?? Är det inte så...

Med andra ord kan dessa inte göra chassit/skalet ledande...