Pasta i hålet, kan det vara bra det verkligen?

Permalänk
Medlem

Pasta i hålet, kan det vara bra det verkligen?

jo, jag skaffade nu lite silverpasta, hade keramisk (eller vad det kallas) innan. då oroade jag mig inte över om det kom ner i hålet på P4an, men nu har jag köpt en Celeron som ska pastas med silver, (ska bytas på P4an sen med när jag orkar) är det fara om det händer att det kommer ner i hålet?

antar att smeta på ett mycket tunt lager är bäst, annars brukar jag bar trycka ut en klaffs på mitten och pressa ut det med kylarn och ta bort det som ev hamnat utanför.

tips tack!

(sökning på hål gav inget)

EDIT// hittade en grej nu, sägs inget om det. så jag antar att det inte är någon fara. (iof kör dom keramisk pasta där)

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index5.php

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

vilket hål menar du det där hålet på heatspreadern? tror verkligen inte det är nån fara

Visa signatur

Your days are numbered, puny human race,I am conquering you with blasphemy,Religious foolishness,enslavement of the weak
I am your saviour the blasphemer

Permalänk
Medlem

just det, det i kanten på den där kanten är avfasad.

så det leder ingen vart som kan komma i kontakt med ytmonterade grejer bredvid kärnan tex då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

nej har för mig att dem har ett hål där för att limmet som man limmar fast heatspreadern med typ bildar gaser som åker ur där, låter lkångsökt undrar om det inte är min hjärna som spelar mig ett spratt

Visa signatur

Your days are numbered, puny human race,I am conquering you with blasphemy,Religious foolishness,enslavement of the weak
I am your saviour the blasphemer

Permalänk
Medlem

Hålet nere till vänster?

Det e väl temp?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver

Det e väl temp?

hehe, det var mig en rostig en...

men vad är poängen med att ha en tempsensor under hålet då? skeptisk.. :/

EDIT IGEN// hittade en förklaring här:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=pentium4&page=...

låter udda men troligt ändå, inte bra med silver ner i heller tydligen.. oh well.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

like some silver-based thermal materials, and one should be warned not to use these.

Attans....

Du kan ju säga till om det går dåligt, annars verkar det ju inte vara några större problem, tror inte den lilla strömledningsförmåga som silverpasta brukar ha gör nån större skillnad. Men, som sagt, krashar det kan du ju säga till så vet vi andra vad vi inte ska göra...

Permalänk
Medlem

Inga problem här med AS3 och en P42.8C som om jag kommer ihåg rätt också har det "hålet" fast iofs så hade jag på ett mycket tunt lager iom att jag använder en kopparbaserad kylare där man rekomenderar att det apliceras så tunt lager av kylpasta som möjligt eftersom koppar är relativt mjukt och "anpassar" sig till underlaget lätt vad jag förstår.

Har kört med AS3 i över två år nu utan andra problem än dom sedvanliga programkrascherna elelr krånglet med dålig kontakt av den extra molexkontakt som måste anslutas på snart sagt varje grafikkort av AGP-typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragnlord
Attans....

Du kan ju säga till om det går dåligt, annars verkar det ju inte vara några större problem, tror inte den lilla strömledningsförmåga som silverpasta brukar ha gör nån större skillnad. Men, som sagt, krashar det kan du ju säga till så vet vi andra vad vi inte ska göra...

hepp, updatetime då:

inget att rapportera som väl är. men nu var det inte så som jag befarade heller då silverpastan (Artic silver 5) var mycket segare och hårdare än jag trodde, rent jobbig att smeta ut, därför ingen risk att den råckar pressas ner i hålet som vanlig pasta gör. (osäker på hur det ser ut nu efter värmebehandling och TRYCK. *

burken ifråga, en Celeron på 2.4 (NW-bas) puttrar nu på dygnet runt stabilt med originalkylarens fläkt på ca 1500 rpm (5v) vid m3llan 33-45 grader. (+ 5 fläktar till med liknande inställningar) ljudlöst och fint. ^__^

* ett litet problem fick jag, när allt var ihopskruvat funkade INGET! efter mycket ryckande i kablar la jag märke till att MK var lite buktigt, tog loss fläkten kollade, nädå, processorn var satt ner ordentligt, bygel på fläkten nere, men buktade gjorde det. så det är ett grymmt tryck på originalkylaren dessvärre/bättre.. :/ men nästa gång funkade den iaf. men jag skulle inte använda denna kylare på annat än detta 300kr-kort är säkert.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Min p4 funkar prima med as3 i hålet..;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig tänkt på att vara försiktig med AS5 runt hålet på någon av mina gamla p4or... inget har hänt med dom än iallafall

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

What does the hole in the P4 heatspreader do?
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/intel/37

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem

konflikterande uppgifter här minst sagt, på den tecknade bilden verkar det ju inte vara lim under annat än kanten på värmesridaren heller åas.. men det låter rbetryggande med 2 som motsäger det iaf.

well, stuff it in then.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint