Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Vad hemskt att förlänga sitt abonemang lite då. Vet inte hur ni gör, men jag håller inte på och byter isp var 3e vecka iaf. Är väl snart inne på mitt 4e år med telia nu.

Jag har haft Telia som ISP sedan år 1995, först 56k modem sedan skaffade ja ADSL när dem släppte det år 2000.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Ursprungligen inskrivet av Override
Nej, nej, nej. Du har inte läst ordentligt i så fall.
Det står att det gäller för de som redan är kunder också.

Hon frågade om jag ville förlänga mitt abonnemang 18 månader till, men det ville jag inte.
Men behövde inte göra det, sa hon.

Taget ifrån Telias hemsida ( http://www.telia.se/ ) :

Fortsätt surfa med Telia i ytterligare 18 månader så får du lägre månadsavgift på ditt bredband. Antivirus och brandvägg ingår numera i ditt bredbands_abonnemang. Dessutom får du ringa för 0 kr/min kvällar och helger.

Dem binder dig 18månader om du vill ha en lägre månadsavgift.

Men nu är det så att man behöver inte binda sig ytterligare 18 mån.
Det behövde inte jag.

Jag skrev att supporten frågade om jag ville förlänga mitt abonnemang ytterligare 18 mån, men att jag inte ville det, men att priserna gäller redan för dem som har tecknat telia bredband.

Däremot så ändrade jag mit förval till Telia Fritid, som kostar 30:- /månad

De 30:- läggs på teleräkningen och sedan dras av på bredbandsräkningen.

Ett förval binder man sig inte till, utan det kan man ändra när man vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Men nu är det så att man behöver inte binda sig ytterligare 18 mån.
Det behövde inte jag.

Jag skrev att supporten frågade om jag ville förlänga mitt abonnemang ytterligare 18 mån, men att jag inte ville det, men att priserna gäller redan för dem som har tecknat telia bredband.

Min tolkning blir då såhär :

1. Man har ett obundet abb hos Telia och inte vill binda upp det = Den högre månadsavgiften
2. Man har ett obundet abb hos Telia och binder sig = Den lägre månadsavgiften
3. Man har ett bundet abb hos Telia = Den lägre månadsavgiften tills bindningstiden går ut därefter
får man välja mellan alt 1 och alt 2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joniz
Min tolkning blir då såhär :

1. Man har ett obundet abb hos Telia och inte vill binda upp det = Den högre månadsavgiften
2. Man har ett obundet abb hos Telia och binder sig = Den lägre månadsavgiften
3. Man har ett bundet abb hos Telia = Den lägre månadsavgiften tills bindningstiden går ut därefter
får man välja mellan alt 1 och alt 2

Exakt

Men det finns ju personer i denna diskussion, som inte fattar det, att de lägre priserna gäller även för dem som redan har tecknat bredbandsabonnemang sen tidigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Exakt

Men det finns ju personer i denna diskussion, som inte fattar det, att de lägre priserna gäller även för dem som redan har tecknat bredbandsabonnemang sen tidigare.

Men ska det vara så svårt!? Om du t.ex. har bindningstid kvar på ditt bredband i dagsläget MÅSTE du binda om dig IGEN för att få den lägre månadskostnaden.
T.ex. har du 5 månader kvar och binder om dig 12 månader, alltså 5+12=17, så får du den lägre kostnaden. Den du pratade med supporten sa FEL! Tyvärr...ring kundtjänst på 90200 så får du se själv.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Men ska det vara så svårt!? Om du t.ex. har bindningstid kvar på ditt bredband i dagsläget MÅSTE du binda om dig IGEN för att få den lägre månadskostnaden.
T.ex. har du 5 månader kvar och binder om dig 12 månader, alltså 5+12=17, så får du den lägre kostnaden. Den du pratade med supporten sa FEL! Tyvärr...ring kundtjänst på 90200 så får du se själv.

Nej, man behöver inte binda om sig, fatta det någon gång!
Priserna gäller även för dem som redan är bundna till telia, man behöver inte binda om sig, om man redan är bunden.

Det enda jag valde var förvalet telia fritid som kostar 30:- / månad

De 30:- räknas in på teleräkningen för varje månad, som sedan dras av från bredbandsräkningen.

Då har jag inte förnyat min bindningstid för bredbandet.

Det var så den kvinnliga supporten sa i telefonen. tror inte att supporten är så dåligt informerad.

Det är bara en del av den tekniska supporten som är idioter, inte den vanliga supporten för bredband.

Dessutom så är det 18 mån / bindningstid du tecknar för, och inte 12 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Men ska det vara så svårt!? Om du t.ex. har bindningstid kvar på ditt bredband i dagsläget MÅSTE du binda om dig IGEN för att få den lägre månadskostnaden.
T.ex. har du 5 månader kvar och binder om dig 12 månader, alltså 5+12=17, så får du den lägre kostnaden. Den du pratade med supporten sa FEL! Tyvärr...ring kundtjänst på 90200 så får du se själv.

Helt rätt! De jag försökt säga hela tiden.

Permalänk

Jag blev tvungen att ringa kundtjänst för att reda ut detta för mig själv.

Jag hade bindning kvar till 2005-09-06. Var tvungen att binda mig för ytterligare 12 månader för att få det lägre priset, fram till 2006-09-06. Tvungen är fel ordval eftersom jag är hur nöjd som helst med Telia och hade fortsatt med dom tills jag dör. Det jag märkte var att kundtjänst var osäkra på hur det verkade funka, killen bad mig vänta och sen dröjde det nog 1-2 minuter innan han kom tillbaka med svar.

Enda nackdelen för mig att binda mig i 12 månader är att det ska byggas ut fiber där jag bor, mitt ute på bondvischan :). Men det kommer att lösa sig.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Jag blev tvungen att ringa kundtjänst för att reda ut detta för mig själv.

Jag hade bindning kvar till 2005-09-06. Var tvungen att binda mig för ytterligare 12 månader för att få det lägre priset, fram till 2006-09-06. Tvungen är fel ordval eftersom jag är hur nöjd som helst med Telia och hade fortsatt med dom tills jag dör. Det jag märkte var att kundtjänst var osäkra på hur det verkade funka, killen bad mig vänta och sen dröjde det nog 1-2 minuter innan han kom tillbaka med svar.

Enda nackdelen för mig att binda mig i 12 månader är att det ska byggas ut fiber där jag bor, mitt ute på bondvischan :). Men det kommer att lösa sig.

Jaså, jag behövde bara ända mitt förval till Telia fritid, inget annat.

Så här står det på telia.se

Citat:

Rabatten för Telia Fritid (30 kr/mån) kommer att redovisas på din bredbandsfaktura under bindningstiden.

Som sagt, jag behövde bara ändra förvalet till Telia fritid.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Nya priser på Telia Bredband

Ursprungligen inskrivet av head
shit va dyrt, själv betalar jag 180kr för 10mbit
--------------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Sen antar jag att du bor i studentlägenhet, kan vara värt å nämna
--------------------------------------------------------------------------------

Sj har jag kåk, betalar 3500/månad inkl allt för en totalrenoverad villa med bubbelpol, bastu å allt du kan tänka dej.

Så jag har råd att betala 379 för 8/1 adsl.

Var bara tvungen, alla skryter om sina Lan å VDSL uppkopplingar, men det är inte allt här i livet.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk

Jag kollade också detta med kundtjänsten och precis som så många andra sagt gäller det lägre priset ENDAST om man förlänger sitt avtal med 12 månader.

Override kan få tro vad han vill, men han lär ju märka på sin nästa faktura att han inte fått någon lägre månadskostnad...:)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag kollade också detta med kundtjänsten och precis som så många andra sagt gäller det lägre priset ENDAST om man förlänger sitt avtal med 12 månader.

Override kan få tro vad han vill, men han lär ju märka på sin nästa faktura att han inte fått någon lägre månadskostnad...

Nu har jag ringt telia supporten igen och frågat.

Så här sa supporten:

Väljer man Telia fritid som kostar 30 kr / mån, så pratar du gratis i telefon kvällar och helger. De 30 kr dras sedan från bredbandsräkningen.

Alltså får jag mitt bredband för 419:- / månaden om jag inte förnyar mitt avtal i 12 månader.

Om man väljer Telia fritid och binder sig ytterligare 12 månader, så kostar bredbandet för 24mbit 389 kr / månaden.

Slutsatts:
Jag får billigare bredband utan att förnya avtalet med 12 månader.
Men får då lite dyrare teleräkning, men vad gör det, jag ringer ändå inte så mycket.

Har just nu tele 2 som förval, där jag får betala 50kr / månaden, även om jag inte ringer för det. Nu kommer jag bara att betala 30kr / månaden på den rörliga kostnaden.

Om jag däremot förnyar avtalet med 12 månader så blir det ytterligare 30 kr billigare / månad för bredbandet.

Permalänk
Medlem

Hur blir det om man uppgraderar hastigheten, exempelvis från 8 till 24? Det påverkar ju inte avtalstiden, gissar det inte påverkar priset iheller?

Permalänk

Nu har jag 0.5Mbit för 330kr/månad. Kommer det vara billigare för mig eftersom vi har 18 månaders bindningstid?

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Inaktiv

Jag uppgraderade från 8mbit till 24mbit för en månad sen, och avtalstiden ändras inte.

Priset för 8mbit och 24mbit är 389:- om man förlänger avtalet.
Annars så kostar 24mbit 419:- om man endast väljer Telia fritid som förval.

Permalänk
Medlem

Är ju egentligen inga summor att tala om Men en uppgradering blir det ju, stationen ska klara det när som helst.
Men jag saknar fortfarande en bättre upload.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Jahapp.. Då bor du väl i en lägehet lika stor som en skokartong mitt inne i stan bland massa oväsen, avgaser osv.

Jag är såååååååååå avundsjuk

kunde man säga det bättre ? (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Nu har jag ringt telia supporten igen och frågat.

Så här sa supporten:

Väljer man Telia fritid som kostar 30 kr / mån, så pratar du gratis i telefon kvällar och helger. De 30 kr dras sedan från bredbandsräkningen.

Alltså får jag mitt bredband för 419:- / månaden om jag inte förnyar mitt avtal i 12 månader.

Om man väljer Telia fritid och binder sig ytterligare 12 månader, så kostar bredbandet för 24mbit 389 kr / månaden.

Slutsatts:
Jag får billigare bredband utan att förnya avtalet med 12 månader.
Men får då lite dyrare teleräkning, men vad gör det, jag ringer ändå inte så mycket.

Har just nu tele 2 som förval, där jag får betala 50kr / månaden, även om jag inte ringer för det. Nu kommer jag bara att betala 30kr / månaden på den rörliga kostnaden.

Om jag däremot förnyar avtalet med 12 månader så blir det ytterligare 30 kr billigare / månad för bredbandet.

Men ring inte supporten, de har inte att göra med såna här ärenden egentligen. Det är kundtjänst du ska ta detta med. Jag står fast vid vad jag har sagt.

Nu får du som väljer 18 månaders bindningstid mellan 30 och 80 kr lägre månadsavgift, beroende på hastighet. Antivirus och brandvägg, som skyddar din dator mot virus och intrång, ingår också. Du kan samtidigt passa på att byta till högre hastighet.

Dessutom får du ringa med Telia Fritid för 0 kr/minut kvällar och helger från din hemtelefon till alla Sveriges hemtelefoner. (Ord pris: 30 kr/mån) Det enda du betalar är öppningsavgiften på 45 öre/samtal. Du ringer också upp till 20% billigare till mobiltelefoner och utlandet.

Erbjudandet (totalt värde 540 kr) gäller när du binder ditt bredbands_abonnemang i 18 månader. Din totala bindningstid kan vara max 30 månader. Tekniska begränsningar gör att samtliga hastigheter inte kan levereras till alla adresser.

Rabatten för Telia Fritid (30 kr/mån) kommer att redovisas på din bredbandsfaktura under bindningstiden.

Antivirus och brandvägg ingår i alla Telias bredbands_abonnemang. Installation av programvaran krävs. Erbjudandet med Telia Fritid utan månadskostnad gäller
t o m 2005-06-30

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Men ring inte supporten, de har inte att göra med såna här ärenden egentligen. Det är kundtjänst du ska ta detta med. Jag står fast vid vad jag har sagt.

Nu får du som väljer 18 månaders bindningstid mellan 30 och 80 kr lägre månadsavgift, beroende på hastighet. Antivirus och brandvägg, som skyddar din dator mot virus och intrång, ingår också. Du kan samtidigt passa på att byta till högre hastighet.

Dessutom får du ringa med Telia Fritid för 0 kr/minut kvällar och helger från din hemtelefon till alla Sveriges hemtelefoner. (Ord pris: 30 kr/mån) Det enda du betalar är öppningsavgiften på 45 öre/samtal. Du ringer också upp till 20% billigare till mobiltelefoner och utlandet.

Erbjudandet (totalt värde 540 kr) gäller när du binder ditt bredbands_abonnemang i 18 månader. Din totala bindningstid kan vara max 30 månader. Tekniska begränsningar gör att samtliga hastigheter inte kan levereras till alla adresser.

Rabatten för Telia Fritid (30 kr/mån) kommer att redovisas på din bredbandsfaktura under bindningstiden.

Antivirus och brandvägg ingår i alla Telias bredbands_abonnemang. Installation av programvaran krävs. Erbjudandet med Telia Fritid utan månadskostnad gäller
t o m 2005-06-30

Det är kundtjänst för telia bredband, som jag ringer, fan, fatta någon gång.

Jag får bredbandet 419:- månaden om jag bara väljer Telia fritid som förval. Jag får däremot bredbandet för 389:- om jag väljer att förlänga mitt avtal med 12 månader och väljer Telia fritid som förval.

Läs vad jag skrivit. För det har du då inte gjort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Det är kundtjänst för telia bredband, som jag ringer, fan, fatta någon gång.

Jag får bredbandet 419:- månaden om jag bara väljer Telia fritid som förval. Jag får däremot bredbandet för 389:- om jag väljer att förlänga mitt avtal med 12 månader och väljer Telia fritid som förval.

Läs vad jag skrivit. För det har du då inte gjort.

Så när du skriver att du ringt supporten så ska jag "fatta" att du i själva verket ringt kundtjänst...bra jobbat killen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Så när du skriver att du ringt supporten så ska jag "fatta" att du i själva verket ringt kundtjänst...bra jobbat killen.

Jaja, men du fattar inte vad jag skriver ändå, så då är du dum i huvudet.

24mbit kostar 389:- / månaden om man förlänger sitt avtal. Annars så kostar det 419:- om man bara väljer att använda Telia fritid som förval.

Det är vad kundtjänsten (supporten för bredband) har sagt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Jaja, men du fattar inte vad jag skriver ändå, så då är du dum i huvudet.

24mbit kostar 389:- / månaden om man förlänger sitt avtal. Annars så kostar det 419:- om man bara väljer att använda Telia fritid som förval.

Det är vad kundtjänsten (supporten för bredband) har sagt.

Åker "hem" till Bollnäs i början på juni. Du kanske kan motivera varför jag är dum i huvudet om vi ses, Christer.

Permalänk
Inaktiv

för att du inte fattar vad jag skriver. Du har tolkat telia texten fel.
Eftersom kundtjänsten säger att man får 24mbit för 419:- om man inte förlänger sitt bredbandsavtal, utan bara väljer Telia Fritid.

Om du däremot förlänger dit avtal med 12 månader, så får du 24mbit för 389:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Jaså, jag behövde bara ända mitt förval till Telia fritid, inget annat.

Så här står det på telia.se

Som sagt, jag behövde bara ändra förvalet till Telia fritid.

Jag kör med Telia i alla lägen och har då även Telia Alltid för 65Kr. Det som nu händer när jag förlängde 12 månader är att bredbandet sjunker till 389kr och att dom drar 30kr för Telia alltid via bredbandsfakturan. Detta innebär att jag "tjänar" 90 kr per månad, passade på att ta bort telesvar och månads räkning och tjänade ytterligare 30 kr :).

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Avstängd

eller så säger du upp telia helt och spar hundralappar istället för kaffeväxel

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
eller så säger du upp telia helt och spar hundralappar istället för kaffeväxel

Telia kommer att försvinna när fibern är indragen och i drift, kommer då att tjäna drygt 200kr per månad men osäkerheten hur den nya ISPn kommer att vara känns inte bra. Har innan Telia haft 2 sunkiga ADSL leverantörer (Atani och Xpress båda gick i KK) så jag är sååå nöjd med Telia, men fiber slår koppar och man kan inte bara missa en sån här chans :)..

Tillbaks till Topic igen...

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Jahapp.. Då bor du väl i en lägehet lika stor som en skokartong mitt inne i stan bland massa oväsen, avgaser osv.

Jag är såååååååååå avundsjuk

Tyvärr...bor faktiskt i en 3:a på 77.5 kvadrat, ca 5.5 kilometer från sundsvalls centrum.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Nya priser på Telia Bredband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Sen antar jag att du bor i studentlägenhet, kan vara värt å nämna

Varför då igentligen? Det är priset jag betalar och det är förhållandevis mycket lågt. Jag har tillgång till det här bredbandet, du har tillgång till dit, vissa har bara tillgång till telia.
Förstår du nu vad jag menar med mitt föregående inlägg?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Nya priser på Telia Bredband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Varför då igentligen? Det är priset jag betalar och det är förhållandevis mycket lågt. Jag har tillgång till det här bredbandet, du har tillgång till dit, vissa har bara tillgång till telia.
Förstår du nu vad jag menar med mitt föregående inlägg?

Ja absolut, jag förstår. Men jag tyckte ju bara i mitt ursprungliga inlägg att Telia är (trots prissänkningen) väldigt dyrt, och har man den möjligheten så kan det kanske vara värt att titta på andra (som exempelvis en kompis som böt från Telia till Glocalnet). Visst kan man ha en diskussion om vilka som har bäst support/service, men prismässigt så tycker jag att de ligger högt, och inget mer än det.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Sötast

Creds till trådskaparen, surfar inte så mycket på telias hemsida, dock idag dom har bytt väldigt många policier till det bättre, och jag har bytt upp mig till 8mbit idag istället