Bygga egen blackbox till moped. En diod.

Permalänk

Bygga egen blackbox till moped. En diod.

Hej!

Jag har en moped som går lite för fort så jag vill att man skall kunna ställa in att den inte kan varva över ett visst varvtal. Självklart så kan man ju inte köpa utan måste bygga själv.

Jag mätte lite här och var på mopeden och hittade att spänningen mellan dödarknappen och jord ökade med varvtalet. Den låg runt 60VAC vid tomgång och runt 140VAC vid fullt varv.

Glad i hågen tänkte jag att man kunde sätta en diod mellan dödarknappen och jord som hade ett framspänningsfall på spänning vid önskat varvtal/2. Snabbt åkte jag till elfa och köpte dioder med alla möjliga värden. Kopplade in en på 51V. Den dog direkt. Inget speciellt varvtalsstopp.. Varför?

Har ni någon teori om hur man skall göra för att få till ett fungerande varvtalsstopp med hjälp av så få (och billiga) komponenter som möjligt? Dioden tycker jag borde fungera men den gjorde ju det inte..

Jag vet att det är lite OT för Sweclockers men ni är det enda stället jag vet där det finns tillräckligt många klipska personer som kan hjälpa till.

TACK PÅ FÖRHAND!!

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk

vet att det finns trimdelar att köpa med en liten knapp/fjärr som man trycker på för att strypa

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
vet att det finns trimdelar att köpa med en liten knapp/fjärr som man trycker på för att strypa

Det är just det jag försöker bygga.. blackbox kallas dom i handeln.

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.

Permalänk
Avstängd

Självklart dioden dör på 51 volt jag är tyvärr inte så bra på elektricitet så kan inte hjälpa, men tycker det där nästan är uppenbart ;p

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Medlem

anledningen att din 51V diod dör vid tomgång (60V) är ju inte så konstigt... borde du lista ut själv!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Blackbox, jag tänkte direkt på en såndär de har i flygplan för att kunna utvärdera anledningen till en ev. olycka. Men det var tydiligen inte det de handlade om

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuIzTiD
Självklart dioden dör på 51 volt jag är tyvärr inte så bra på elektricitet så kan inte hjälpa, men tycker det där nästan är uppenbart ;p

Menar du att den pajar när den får 51V? Den är ju gjord att släppa fram ström om spänningen är över 51V(?)

Stinger: Det är 60VAC och en diod leder ju bara på ena hållet. M. a. o. blir det 30VDC. Samma sak hände dock med en diod på 82V.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle tro att din zenerdiod(antar att det är en sån du använt) för att du kör växelström igenom den.

tror det är bättre att likrikta spänningen och sen anävnda en komparator för att kolla nivån och kanske ha ett relä som bryter istället, då kan man desutom ändra maxgränsen lite enkelt också

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Skulle tro att din zenerdiod(antar att det är en sån du använt) för att du kör växelström igenom den.

tror det är bättre att likrikta spänningen och sen anävnda en komparator för att kolla nivån och kanske ha ett relä som bryter istället, då kan man desutom ändra maxgränsen lite enkelt också

Jo, det är zenerdioder. 5W skulle dom klara av. Kan du förklara lite mer om komparator och sånt.. det låter spännande.. För att likrikta strömmen så behövs väl en likriktardiod (går vanlig?). Berätta gärna detaljerat då jag bara går i 9:an.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag lyckades skrämma upp min DT50 i 90 blås utan några blackboxes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blackbox är gjord för att föra PRECIS tvärt om.. Vid tex en polisbil i närheten *klick* så går den max 30

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain

blackboxen sänker farten, bara så att du vet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det kanske är för att lampa och tuta är den ända elektroniken i en dt och det han vill ha är nåt som stryper mopeden om farbror blå kommer på besök tror jag
Men tyvär vet jag itne hur han ska göra..

Permalänk

"jag lyckades skrämma upp min DT50 i 90 blås utan några blackboxe"

Undrar hur du lyckades med den bragden!

Duh!?

En blackbox _stryper_ motorvelocipeden för att den inte ska varva för mycket (så den inte går mer än 30, alt den hastighet man vill ha), brukar sitta på scootrar original.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee

Och en dt är "strypt" just med en sådan (CDI box)

Det bästa är nog att inte trimma

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Att bygga en blackbox är inte enkelt, många har påstått det men när det kommer till kritan har ingen visat upp ett kopplingsschema som ens skulle kunna funka i teorin... Det är inte så enkelt som att koppla en spänningsregulator till dödaren som du verkar ha gjort.

Permalänk

äh ärligt vem åker i 30?man kan fan springa om nån i 30..

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Avstängd

aha.. trodde det var nån typ av elektronisk tänding...

Det är ju bara att dra snuten istället.. det är ju därflr man trimmar för att köra ifrån snuten.. skit allså var har hänt på de 10 år sedan jag hade moppe?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee

Börjar lukta lite ägd om dig anders.. (Cybervillain)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^

Det är en 15 år gammal DT jag har.. den har CDI men den är INTE strypt där... Har ingen någon bra teori om varför mina dioder inte fungerar som dom ska?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonthebest
Börjar lukta lite ägd om dig anders.. (Cybervillain)

dagens ungdom har ingen respekt för de äldre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, har ganska dålig koll på elektroniken i en moppe, fick aldrig ha nån för mina föräldrar när jag var i den åldern, men men.

Hur är "dödaknappen" kopplad? bryter den bara spänningspulserna till tändstiftet eller?

som jag tänkte så sätter man en likriktarbrygga eller 4 vanliga dioder så man får ut en likspänning istället.
Därefter använder man en komparator, eller op-förstärkare kopplad som en komparator som bryter ett relä när spänningen har en viss amplitud.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar

Dom med fjärr är ju jäääääätte bra (ironi) min polare hade en sån och trodde han var säker när polisen stannade honom vid en kontroll mitt i natten på mopeder, men det visade sig att polisen hade en likadan kontroll vips så gick det 90 igen och han blev 2000kr fattigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^

Blackbox och CDI box är inte samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skyblue
Dom med fjärr är ju jäääääätte bra (ironi) min polare hade en sån och trodde han var säker när polisen stannade honom vid en kontroll mitt i natten på mopeder, men det visade sig att polisen hade en likadan kontroll vips så gick det 90 igen och han blev 2000kr fattigare.

ska man ha en sån så ska man ju isåfall bygga fjärren själv så den inte använder standardprotokoll som alla andra gör.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Okej, har ganska dålig koll på elektroniken i en moppe, fick aldrig ha nån för mina föräldrar när jag var i den åldern, men men.

Hur är "dödaknappen" kopplad? bryter den bara spänningspulserna till tändstiftet eller?

som jag tänkte så sätter man en likriktarbrygga eller 4 vanliga dioder så man får ut en likspänning istället.
Därefter använder man en komparator, eller op-förstärkare kopplad som en komparator som bryter ett relä när spänningen har en viss amplitud.

Dödarknappen är kopplad mellan CDI-boxens (tändningens styrenhet) strömförsörjning och jord.. den jordar strömmatningen så att den blir strömlös.. samma sak när nyckeln inte är omvriden.

Är komparatorer dyra? Vad heter dom på elfa.. någon du villrekomendera?

jag funderade på att konstruera något med en diod och ett realä men testade med bara diod först.. kan det gå om man har ett relä som avlastar dioden? Så att dioden släpper på ström när spänningen är rätt. Den drar sedan relät som jordar strömmen. Kan det gå om man likriktar strömmen först?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Han har dock lite rätt, på fyrtaktare så kan man höjja varvantalet en del med att sätta ett motstånd mellan två kablar...

Permalänk

om man har en moppe som går i 90km/h, Vem stannar igentligen om polisen kommer efter? däremot så kanske det kan va bra om man står still och pratar med nån och polisen kommer och man inte hinner iväg

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonthebest
Dödarknappen är kopplad mellan CDI-boxens (tändningens styrenhet) strömförsörjning och jord.. den jordar strömmatningen så att den blir strömlös.. samma sak när nyckeln inte är omvriden.

Är komparatorer dyra? Vad heter dom på elfa.. någon du villrekomendera?

jag funderade på att konstruera något med en diod och ett realä men testade med bara diod först.. kan det gå om man har ett relä som avlastar dioden? Så att dioden släpper på ström när spänningen är rätt. Den drar sedan relät som jordar strömmen. Kan det gå om man likriktar strömmen först?

en komparator kostar typ en tia, men om du har spänningar mellan 60VAC - 140VAC så måste man dela ner den spänningen ganska rejält för att en komparator ska klara av det, de jag sett går upp till ca 13v, så man måste dela ner spänningen rejält innan man kan mäta på den.

det är möjligt man skulle kunna styra basen på en transistor med en zenerdiod som sedan drar ett relä..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
om man har en moppe som går i 90km/h, Vem stannar igentligen om polisen kommer efter? däremot så kanske det kan va bra om man står still och pratar med nån och polisen kommer och man inte hinner iväg

hehe, påminner mig en gång när en polare skulle dra snuten från stillastående.. snuten hade beslagtagit moppeden, men polarn slet åt sig moppen hoppade upp på den och drog iväg.. enda problemet var att adrelinkicken fick mannen att sladda på en sandfläck och ramla.. fick en del skrubbsår samt böter på kuppen.. hehe....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en riktigt blackbox kopplat man in på en kabel som kommer från tändplattan. Den kallas pick-up kabel.. det är där man ska bryta om man vill göra det. Vet däremot inte vilken kabel det är på en DT.. På min Beta va den röd. Sen hur du bygger en vet jag inte heller.