Bygga egen blackbox till moped. En diod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
hehe, påminner mig en gång när en polare skulle dra snuten från stillastående.. snuten hade beslagtagit moppeden, men polarn slet åt sig moppen hoppade upp på den och drog iväg.. enda problemet var att adrelinkicken fick mannen att sladda på en sandfläck och ramla.. fick en del skrubbsår samt böter på kuppen.. hehe....

haha Vilken jävla otur. Var mopeden igång eller? kanske kunde bli lite stressande och slita till sig moppen och börja kicka iofs

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Kenny87: jo det har du rätt i, nog smartare att mäta tiden mellan tändningarna på tändstifter istället, dock krävs det lite digital elektronik för att det ska funka, inte för att det blir mycket dyrare men lite jobbigare då en del programering krävs.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Varför ha Blackbox? Det är bara för blöjbarn som är rädda för snuten! + att dom hör på ljudet på moppen om den är trimmad, beror på märke mm..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TBonnevier
Varför ha Blackbox? Det är bara för blöjbarn som är rädda för snuten! + att dom hör på ljudet på moppen om den är trimmad, beror på märke mm..

Fast det spelar väl knappast någon roll om den inte går fortare än 30?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hmm, är det någon som funderat på varför moppar inte ska gå fortare än 40-50 ?
DT,MT mm pallar inte trycket på ramen när det går i 80-90 och
då blir det farligt.
"polisen hade en likadan fjärr " Haha, så rätt!

Ang bygget så är det nog en fråga för någon riktigt duktig moppe mekare som kan el- och tändsystem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
ska man ha en sån så ska man ju isåfall bygga fjärren själv så den inte använder standardprotokoll som alla andra gör.

Jo det är sant, men för dom med lite mindre skills än va du ha så kan det vara värt att tänka på att polisen har kontroller till alla de kända modellerna av blackboxar.

Jag hade innan på min moped (innan den blev stulen) en form av blackbox, om jag ska vara ärlig nu har jag ingen aning om hur detta fungerade rent elektroniskt, men iaf så på min ena refelex på sidan så var det så att när den var intryckt helt gjord moppen 90 och när jag drog ut den litegranna (inte synbart) så gjorde den 35, jag fick aldrig chansen att andvända denna fina konstruktion men funkade gjorde det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Hmm, är det någon som funderat på varför moppar inte ska gå fortare än 40-50 ?
DT,MT mm pallar inte trycket på ramen när det går i 80-90 och
då blir det farligt.
"polisen hade en likadan fjärr " Haha, så rätt!

Ang bygget så är det nog en fråga för någon riktigt duktig moppe mekare som kan el- och tändsystem.

DT´s ram håller för 125cc så det är inga problem med lite 80-90kmh (skrev nästan mhz, Hjälp mig!)

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

alla här snackar om DT och MT5or är det det enda ni åker eller?

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar

Antagligen är det för att dom är lätta att trimma och förhållandevis billiga.
Det är nog inte alla som har pappor som kan köpa mopeder åt ungarna för en 23000kr..

Visa signatur
Permalänk

Jag kör K50! Den snabbaste K50'n uppmätt av polisen gick 168.8km/h. Snabbaste mt5:an gick 170.4km/h.

Så de som säger att en mt5:a går trimma såååååå mycket mer än en k50, tänk om. 1.6km/h är inte mycket... har tyvärr ingen källa som jag kan länka till om det där. Så ni får lita på mig, eller inte.

Sen de som säger att deras 50cc gör över 150km/h, ta er i arslet... lycka till att klämma ur så många hästar/liter som behövs för 150km/h ur en 50cc.

Permalänk
Medlem

Tur att det är en strypning i cdi-boxen på min moppe orginal då :P!. Bara att klippa av en slad och sätta en vipsströmbrytare i mellan så har man en hemmabyggd blackbox...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Jag kör K50! Den snabbaste K50'n uppmätt av polisen gick 168.8km/h. Snabbaste mt5:an gick 170.4km/h.

Så de som säger att en mt5:a går trimma såååååå mycket mer än en k50, tänk om. 1.6km/h är inte mycket... har tyvärr ingen källa som jag kan länka till om det där. Så ni får lita på mig, eller inte.

Sen de som säger att deras 50cc gör över 150km/h, ta er i arslet... lycka till att klämma ur så många hästar/liter som behövs för 150km/h ur en 50cc.

Tror du verkligen att man ska tro på det där ? 170km/h ? Inte en ens en 125cc cross gör 170km/h.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
Tror du verkligen att man ska tro på det där ? 170km/h ? Inte en ens en 125cc cross gör 170km/h.

Det går ju att dreva den och hoppas på nedförbacke med medvind i sånna fall kanske

balckbox på 15 årig TD ? har jag aldrig hörtalats om...

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Avstängd

jag lyckades skrämma upp min Mt5:a i 110.. och då höll den fan åp att skaka sönde ri småbitar.. så att man skulle få upp den 60 till låter inte troligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Det går ju att dreva den och hoppas på nedförbacke med medvind i sånna fall kanske

balckbox på 15 årig TD ? har jag aldrig hörtalats om...

Kvittar hur hårt du drevar den. Desto fortare det går, desto större motstånd får man (av luften).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Blackbox, jag tänkte direkt på en såndär de har i flygplan för att kunna utvärdera anledningen till en ev. olycka. Men det var tydiligen inte det de handlade om

Det samma. Men faktum är att 90% av olyckorna (om inte mer) beror på att ungarna kör som idioter och då behövs ingen svart låda för att räkna ut vad som hänt

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar

Jag kör Derbi Är själv lite intresserad av detta. Skulle vilja ha en knapp för att ta ner moppen ca 20 km/h. Ska masa mig ut och mäta lite på den sen. Finns det någon blackbox på den orginal förresten? Är inte så bra på moppar.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Sen de som säger att deras 50cc gör över 150km/h, ta er i arslet... lycka till att klämma ur så många hästar/liter som behövs för 150km/h ur en 50cc. [/B]

Skulle vara kul och se hur många hp man får ut ur en 50cc om man tankar in lustgas, nitrometan eller liknande i bränsleingången och flytande syre i luftintaget ;=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee

Sa jag att det satt en 50cc? Eller 125cc?
Som sagt, jag tycker själv att det är ytterst tveksamt. Men jag tvivlar på att du kan få en mt5:a att gå mycket fortare än en k50... det beror på vad man gör med den och i slutändan beror det på ramen och de ramarna tål ungefär lika mycket. Sen går det iofs att förstärka ramen, men vilken mopedram du än krockar i uppemot 100Km/h så får du ett litet paket att bära iväg till skroten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M3duz@

Skulle vara kul och se hur många hp man får ut ur en 50cc om man tankar in lustgas, nitrometan eller liknande i bränsleingången och flytande syre i luftintaget ;=)

Hänger på några moppeforum och det finns en svensk kille där som kör en Yamaha Aerox med lustgas, iofs är detta 70cc men den gör runt 120 har jag för mig.

edit: ops du frågade efter hp och inte hastighet, aja får stå kvar.

Ang topic: Verkar intressant, en blackbox är ju ganska stor så det skulle vara smidigt om man kunde bygga något som bara består av ett antal små komponenter, då blir det ju lättare att gömma blackboxen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Jag kör Derbi Är själv lite intresserad av detta. Skulle vilja ha en knapp för att ta ner moppen ca 20 km/h. Ska masa mig ut och mäta lite på den sen. Finns det någon blackbox på den orginal förresten? Är inte så bra på moppar.

Nej det finns ingen blackbox orginal, det finns något som heter CDI box och den kan fungera på ungefär samma sätt, den kan begränsa mopedens varvtal så att den inte går så snabbt men en blackbox kan man själv bestämma om man vill att den ska gå snabbt eller långsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte_89
Tur att det är en strypning i cdi-boxen på min moppe orginal då :P!. Bara att klippa av en slad och sätta en vipsströmbrytare i mellan så har man en hemmabyggd blackbox...

Den skulle knappast starta om du klippte av en sladd från CDI boxen

Permalänk
Medlem

Du måste sätta två dioder i serie med varandra, med strecken motsatt.

----|<----->|----

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Den skulle knappast starta om du klippte av en sladd från CDI boxen

Du kan inte ha mer fel, på en HONDA X8R så avstryper man CDI boxen genom att klippa av en sladd och sedan lämpligtvis isolera kablarna.

Permalänk
Medlem

så du menar att om jag river bort min cdi box på min motorcykel så går den uta helvete!?

Permalänk
Medlem
Citat:

så du menar att om jag river bort min cdi box på min motorcykel så går den uta helvete!?

Nej verkligen inte jag trodde du visste vad en strypning var. Nu vet jag bara om detta på Hondan (som är en EU- moped klass 1) så är den bara strypt i CDI boxxen och i avgasröret och genom att ta bort denna strypning genom att klippa en sladd som sitter till CDI boxen så går den bättre, man tar ju natuligtvis inte bort hela CDI boxen det trodde jag du förstod. Och eftersom att jag antar att din motorcykel inte är strypt så tycker jag verkligen inte att du ska kapa bort CDIn.

Permalänk
Medlem

Tack jag vat vad en strypning är Men jag visste inte att det fanns en moppe som man kunde trimma med att kapa en tråd. På andra moppar skulle det vara samma sak som att ta bort tändhotten från tändstiftet.

Men ett tips för HiFi trimmarna som vill ha 0,005 hp mera i sina moppar ska se till att deras CDI box hålls kall eftersom att elen färdas snabbare då

Permalänk
Medlem

hmmm... det var någon som tycker att 90kmh för yamaha dt50 är mycket... :D... en person som bor i en grann by nära min farmor och farfar så har jagat iväg sin dt50 i 124kmh... :D:D:D... men då e det ju finland åxå... :D... ang. varvstopparen skulle det inte gå med en såndär ställare som är till coupefläkten i bilen typ???.... lr så inte bara en liten fundering.

Visa signatur

IzzYzzI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Du måste sätta två dioder i serie med varandra, med strecken motsatt.

----|<----->|----

Borde inte detta ge effekten att den inte leder över huvudtaget?

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack jag vat vad en strypning är Men jag visste inte att det fanns en moppe som man kunde trimma med att kapa en tråd. På andra moppar skulle det vara samma sak som att ta bort tändhotten från tändstiftet.

Men ett tips för HiFi trimmarna som vill ha 0,005 hp mera i sina moppar ska se till att deras CDI box hålls kall eftersom att elen färdas snabbare då

Ja du, du verkar inte direkt övertygad men eftersom att jag har gjort det själv så vet jag att det är så... Jag kan inte förklara elektronisk hur strypningen fungerar eftersom att jag inte har dem elektronik kunskaperna men om du vill ha mer info kan du kolla www.moppenet.com