Lite designtips och förslag önskas igen

Permalänk
Medlem

Lite designtips och förslag önskas igen

Håller på att filar på post-it-funktionen i mitt program, och märkte själv att det nuvarande utseendet inte är särskillt snyggt.

Jag tillåter använderan att ändra färgen på alla element, och välja om titeln ska synas, men det är allt, jag vill inte ha något stöd för skins. Därför är det viktigt att designen på postit-lapparna passar så många som möjligt. Vill ha en modärn och fräsch stil, som inte sticker ut alltför mycket.

Hur tycker ni att postit-lapparna på skrivbordet ska se ut? Tänk altså på att användaren kommer att kunna anpassa färgerna, samt kunna dölja titeln, men inte läsa in bitmappar, osv, så designen måste vara relativt enkel.

Kom gärna med förslag, eller hänvisa till något program med denna funktion, som har lyckats bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vergessen heter det väl?

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Hedersmedlem

Som en riktig post-it, kanske? Det tror jag funkar bra, eftersom man då associerar till vanliga post-it lappar som brukar betyda att något är i görningen ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Som en riktig post-it, kanske? Det tror jag funkar bra, eftersom man då associerar till vanliga post-it lappar som brukar betyda att något är i görningen ...

Men de är fula... Otroligt fula... Skabbiga... Fy fan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Som en riktig post-it, kanske? Det tror jag funkar bra, eftersom man då associerar till vanliga post-it lappar som brukar betyda att något är i görningen ...

Bara en gul rektangel?

Gärna några exempel, om ni orkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.customize.org/details/35411
kanske kan ge lite inspiration

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
http://www.customize.org/details/35411
kanske kan ge lite inspiration

tja det beror ju på om man vill ha det verkligt eller simpelt
en fyrkant med en toning på är väldigt simpelt men inte alltid så snyggt
det gäller ju att hitta en passande lösning, eller så lägger man in stöd för att användarna kan få göra egna skins >___<
men det är nog lite onödigt

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

jag skulle rösta på något som faktiskt ser ut som lappar.... kanske till och med skriver ut texten i en sån där "handskriven"-aktig font...
Det skulle jag personligen föredra....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
jag skulle rösta på något som faktiskt ser ut som lappar.... kanske till och med skriver ut texten i en sån där "handskriven"-aktig font...
Det skulle jag personligen föredra....

skulle kunna vara trevligt

rätt tufft vore det väl ändå att, för dem som har ritplattor, få skriva sina notiser själv, rakt på lapparna DÅ snackar vi handskrivet

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

oooooooverkiiiilllllll
den vann iaf dagens pris för... jadu... ooverkill ... hehe
Men sure, det vore väl säkert inte ivägen... mjo, för scsi kanske inte orkar implementera en ritfunktion... heh

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske något sådant som på denna bild? (tagen från "styla skrivbords"-tråden... )

http://i5.photobucket.com/albums/y162/surfarbulan/screen.jpg

På begäran så länkar jag väl till den istället...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Tack för inputen. Den på Hiltons bild är ok, men jag är ute efter raka och rena linjer. Det måste passa ihop med resten av programmet också;
http://images.six.betanews.com/screenshots/1046622146-1.jpg

Men på något sätt så att den ändå kan anpassas för att passa de flesta skrivbord... Låter egentligen kanske omöjligt.

Visa signatur
Permalänk

Ur ergonomisk synpunkt är post-it-lappar i alla former förkastliga. Grälla färger kräver uppmärksamhet och leder därför till att betraktaren utmattas. Dessutom vänjer man sig vid dem och glömmer oftast bort det som var så viktigt i alla fall.

Någon sorts påminnelsefunktion är därför att föredra, en funktion som gör att man kan skriva upp det som var viktigt och sedan glömma bort det tills det är dags att komma ihåg igen. Påminnelse på mobilen eller kalender i Outlook är exempel på detta.

Om du nu måste ha post-its så gör dem i lugna färger (grå, ljusblå...) som inte sticker ut så mycket och som bara syns när man efterfrågar dem.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Hilton, jag kräver att du länkar till tråden där den där bilden fanns. Blev nyfiken på den. Omgående zu bitte. (nej, jag kan inte tüska)

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Ur ergonomisk synpunkt är post-it-lappar i alla former förkastliga. Grälla färger kräver uppmärksamhet och leder därför till att betraktaren utmattas. Dessutom vänjer man sig vid dem och glömmer oftast bort det som var så viktigt i alla fall.

Någon sorts påminnelsefunktion är därför att föredra, en funktion som gör att man kan skriva upp det som var viktigt och sedan glömma bort det tills det är dags att komma ihåg igen. Påminnelse på mobilen eller kalender i Outlook är exempel på detta.

Jag håller inte med, jag själv vill hellre ständigt bli påmind om något som måste göras, så att man kan planera. Får jag ett ärende som måste t.ex. ska göras samtidigt, så hjälper ju inte en påminnelse som kommer upp då saken ska göras, då jag ju redan har "dubbelbokat" här. Jag tycker att påminnelsefunktioner på telefonerna är smått värdelösa ur den synpunkten. Jag vill se sakerna så fort jag plockar upp telefonen ur fickan. Måste jag bläddra i en massa menyer kan det lika gärna vara.

Mitt program har ju en reminder-funktion också, och post-its är frivilliga att använda, men jag vill göra dem så bra som möjliga för de användare som likt mig kommer att bruka dem.

Edit: Hilton, länka till bilden istället.

Visa signatur
Permalänk

Naturligtvis är alla fria att använda vilket system de själva vill. Tänkte bara informera lite om du inte hade hört det förut.

Jag håller med om att mobilers påminnelsefunktioner är omständiga. Skulle man inte kunna tänka sig ett påminnelseprogram där det gick att "parkera" påminnelser om man var upptagen. Typ: "påminn igen om 10 minuter". Det borde väl lösa ditt problem iaf...

Faktum kvarstår dock att post-its är distraherande för den mänskliga hjärnan och knyter upp resurser som skulle kunna användas till annat.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Hilton, jag kräver att du länkar till tråden där den där bilden fanns. Blev nyfiken på den. Omgående zu bitte. (nej, jag kan inte tüska)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=21589...

There you go...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
oooooooverkiiiilllllll
den vann iaf dagens pris för... jadu... ooverkill ... hehe
Men sure, det vore väl säkert inte ivägen... mjo, för scsi kanske inte orkar implementera en ritfunktion... heh

ska fan göra det ;D
grafiska post-it lappar på datorn

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Skulle man inte kunna tänka sig ett påminnelseprogram där det gick att "parkera" påminnelser om man var upptagen. Typ: "påminn igen om 10 minuter". Det borde väl lösa ditt problem iaf...

Det skulle ju inte lösa något. Skulle ju fortfarande ha problem med dubbelbokningar. Om du inte menar att larmet ska gå var 10:e minut, i villket fall det knappast kan vara mindre störande än postits.

Citat:

Faktum kvarstår dock att post-its är distraherande för den mänskliga hjärnan och knyter upp resurser som skulle kunna användas till annat.

Har faktiskt lite svårt för att köpa det, hänvisa gärna till något som stödjer detta "faktum".

Faktum är å andra sidan att jag söker designtips till postits, inte idéer till andra lösningar.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det skulle ju inte lösa något. Skulle ju fortfarande ha problem med dubbelbokningar. Om du inte menar att larmet ska gå var 10:e minut, i villket fall det knappast kan vara mindre störande än postits.

Har faktiskt lite svårt för att köpa det, hänvisa gärna till något som stödjer detta "faktum".

Faktum är å andra sidan att jag söker designtips till postits, inte idéer till andra lösningar.

Jag menade att om man håller på med något för tillfället och blir påmind om något annat (dvs en aktivitet som du tidigare hade lagt in i systemet) så kan man skjuta upp påminnelsen till en viss tid framåt (som man väljer själv), exempelvis "10 minuter" eller "när jag stänger av datorn (och går hem)".

Orkar inte leta upp en massa källor, det stod i min kognitionspsykologibok men jag har sålt den.

Ett annat faktum är att man så gott som alltid får svar på en helt annan form än vad man hade tänkt när man skrev frågan.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~