Permalänk
Medlem

PNG - Komprimering

Är det någon som vet om kvaliten på PNG-bilder blir sämre för varje gång man sparar om dom som JPG?

Mvh John

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ja, det blir de, då JPG använder en annan typ av komprimering än PNG. Röda nyanser försämras bland annat.

Permalänk
Medlem

Jasså så bilder blir sämre och sämre om man sparar om dom i PNG fler gånger också. Nu är det ju inga stora bilder med en massa olika färger jag tänker på. http://joves003.thg.se/sidan2/ Det är grafiken på på en sida som den här.

EDIT:

PNG är, liksom GIF, en typ av icke-förstörande komprimering, d.v.s. en bild som komprimeras som PNG kommer att vara identisk efter uppkomprimering. Detta gör att PNG bäst komprimerar okomplicerade bilder; stora, enfärgade områden är idealt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nej, PNG är, precis som texten säger, ickeförstörande när det gäller multipla kompirmeringar. JPG däremot blir bara sämre för varje komprimering, även fast ögat inte alltid uppfattar det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ma Cheriè
Nej, PNG är, precis som texten säger, ickeförstörande när det gäller multipla kompirmeringar. JPG däremot blir bara sämre för varje komprimering, även fast ögat inte alltid uppfattar det.

Jo. Men läser du genom ditt svar och killens inlägg så ser du att du skrev att png förstör kvalitén.

Edit:

Hmm.. Eller så uttrycker killen sig luddigt. Antingen undrar han om bildkvaliten försämras när man sparar som PNG, precis som JPG bilder gör.

Eller så undrar han om bildkvaliten blir sämre när man sparar en png-bild som jpeg.

Permalänk

Fin sida.

PNG är inte förstörande och är väldigt lämpligt för grafik. Till skillnad från foton, där det ofta blir för stora filer om man inte användaer JPG.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Tack Sebastianj.

Sim: Det jag undrade var om det går bra att jag sparar en PNG-flera gånger utan att kvaliten försämras. Jag kanske skrev lite konstigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;32031... <- Det där kan vara värt att läsa. Ger en rätt basic genomgång vad som gäller.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

PNG blir inte sämre om du sparar flera ggr.