Köpa teknik i Tyskland, Billigare? (inte beställa, åka dit)

Permalänk
Medlem

Köpa teknik i Tyskland, Billigare? (inte beställa, åka dit)

Är det mycket billigare att köpa teknik och sånt i tyskland? tex mobiltelefoner, HDD's och grafikkort.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

kolla på tyska pricerunner
http://de.pricerunner.com/

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

tack

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD

Permalänk

www.idealo.de är också en rätt bra sida.

Permalänk
Medlem

såg att det inte var nå billigare. tack för svaren iaf. hur är det när man får saker från japan då? är det billigare? har en kompis som flyttat dit. Men har inte kunnat kontakta honom än. :/

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

Jag såg att nån skrev här idag att psp:n kostade 1500 där, i sverige kommer den kosta typ 2000+..

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem

Heh 1500 är lite väl billigt.
2000:- som billigast skulle jag tro.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Om man skickar lite större paket från Japan (eller vart som helst utanför EU) så åker man ofta på tull (inte mycket, brukar vara några procent) + moms (25%, en hel del pengar) + stämpelavgift (60kr om jag minns rätt). Det är värt att ta med i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Heh 1500 är lite väl billigt.
2000:- som billigast skulle jag tro.

Om det missförstogs så att jag menade att den kostade 1500 i tyskland så tar jag tillbaka det(missade att citera den..), men enligt flashen i den här tråden:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5477971...

så har han sett den för motsvarande 1500 i japan:p

Visa signatur

jo..

Permalänk

Ett tips är: dx.com.

Hej!
Jag ser att tråden har "några år på nacken".
Men tänkte ändå skriva ett litet inlägg:

En liten historia:
Jag har haft problem med ett dåligt bilbatteri, och nu när den stränga kylan kom (-15° C), så orkade inte batteriet dra igång systemet (starta bilen/motorn). Tur att bilen stod på ett bra ställe, och att jag kunde gå hem.

Jag fick hjälp av Farsan dagen efter. Han tipsade mig om conrad.se.
De hade bra och prisvärda laddare från: Tyskland. Jag hade tidigare endast tillverkaren/märket: CTEK i huvudet, jag trodde helt enkelt att det var dessa som gällde, och att inget annat märke var lika bra eller bättre än CTEK.

Slutsats:
Marknaden och marknadsföringen styr mycket (enligt egna erfarenheter). Om alla köper en produkt och/eller om producenten/företaget har en större del av marknaden till sin fördel, så är det mycket rimligt att tillverkarna kan sätta högre priser. Se bara på Samsungs telefoner (Smartphones), de så kallade "flaggskepps telefonerna" / De nyaste och dyraste telefonerna.
- Dessa ligger helt klart i överpris om man jämför med motsvarande "mindre" märken, med liknade eller samma prestanda.

En annan del i detta, när det gäller "smartphones" är implementeringen av hårdvaran, dock så kan det inte skilja sig så mycket mellan Samsung och en del mer "budget-märken", exempelvis: DOOGEE, Honor, Huawei (har dock mer dyrare telefoner också, upp mot 10.000 kr); det finns självfallet andra bra märken, men listade inte upp alla här.

Nedan så kommer ett litet räkneexempel för ett märke, so inte är allt för vanligt, nämligen: DOOGEE. Men enligt egna erfarenheter så får du mycket för pengarna.

Ett exempel är denna telefonen:
• DOOGEE S60 [Specs: IP68 Waterproof 4G Phone w/ 6GB RAM, 64GB ROM], denna kostar: 3695 kr (407.823
USD@2018.12.15) i Sverige från [http://www.perifa.se]; Direkt URL; http://bit.ly/2zZTylv [Datum: 2018.12.15]

Men om man köper samma telefon från: dx.com;
Direktlänk: http://bit.ly/2QI9EK7 [2018.12.15]
Så kommer du att se nedan (ett räkne-exempel) att du kan köpa denna telefon mycket billigare än från, den svenska köpsidan:
•http://www.perifa.se

Beräkningar nedan:
---------------------------------------------------------------------
Beräkning nummer 01:
Kostnad telefon: US$282,46
Kostnad frakt (STANDARD): US$4,46
Total kostnad (inklusive frakt): US$286,92
Total kostnad i SEK: 2599,58 SEK
Beräkning nummer 02:
Kostnad telefon: US$282,46
Kostnad frakt (EXPEDITED): US$15,66
Total kostnad (inklusive frakt): US$298,12
Total kostnad i SEK: 2701,05 SEK
Anteckning; Alla omvandlingar från: US$ (Dollar) till SEK (Kronor) är gjorda med XE Currency Converter [@URL: xe.com]

Slutsats:
Elektronik behöver inte vara bättre bara för att det säljs i Sverige.
När du köper: DOOGEE S60 från: dx.com så sparar du:
Telefonen (utan frakt)@perifa.se: Totalt pris: 3695 SEK => 407,823 USD (A-1)
Telefonen på xe.com (inkluderad frakt): 2599.58 SEK => 286,92 USD (A-2)

• (A-1) - (A-2) => 120,903 USD => 1095,42 SEK.
Det vill säga: 1095,42 SEK billigare att köpa telefonen på xe.com än, hos: perifa.se.

Så ni ser att det kan skilja sig mycket i pris, beroende på var man köper sin elekronik.

/ Hoppas detta var till hjälp. ツ
(Inlägget skrevs: 2018.12.15)

Felstavaningar
Permalänk
Avstängd

CETEK är gjorda i Kina numera, åtminstone konsumentmodellerna.
Misstänker att Global är det också, åtminstone delvis, tyvärr.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

@Mizzarrogh: Tack för svar!
Hade ingen aning om detta.
Dock så är det en stor prisskillnad på laddarna.

Permalänk
Avstängd

Billigare vet jag inte, men från Tyskland är det bara att beställa (har själv gjort det flera gånger), men det är samma momspåslag för många artiklar där som i Sverige vid export hit och lönerna är fortfarande generellt högre, däremot kan det ibland bli marginellt billigare för att det finns större kundunderlag där för vissa produkter så att återförsäljarna kan köpa in större partier varor till ett lägre grosistpris än svenska återförsäljare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_Hyper_Focused_Man:

@Mizzarrogh: Tack för svar!
Hade ingen aning om detta.
Dock så är det en stor prisskillnad på laddarna.

Det är olika, man får läsa det finstilta... En del saker är gjorda i östeuropa eller centraleuopa, de brukar hålla ganska hög kvalitet med hög kvalitet på gjutgods, riktig koppar, mm. (finns ett fåtal tillverkare kvar i Schweiz och liknande länder också om man lägger på någon tusenlapp, sådant är absolut värt att kolla upp, det kan skilja mellan två modeller av samma tillverkare... men dessa maskiner är i princip outslitliga om de går hos en vanlig privatperson.)
Optima/Global original var ursprungligen gjorda i USA, de höll extremt bra kvalitet (tror tom de hade någon video där de sköt sönder ett batteri och det fortfarande fungerade efteråt) vi har använt ett i mer än 15 år i alla väder, fortfarande tillräckligt mycket kvar på det för att starta maskinerna, men jag vet inte om fabriken i USA finns kvar längre.
NiFe har också kvar tillverkningen i Europa vad jag vet, men det är mest till industrimaskiner tror jag.

Ibland får man fråga på inköps stället eller grosisten var de är gjorda, men de bättre fabrikaten brukar vara öppna med var det av bra kvalitet är gjort då det ju ger bra reklam åt produkten.

Fabrikat i mellanprisklassen har ofta delar som är gjorda i Asien, tex battericeller till handmaskiner och liknande men andra delar gjorda i Väst.

De röda "tegelblocks" laddarna från 80 talet var gjorda i Tyskland, de innehöll mycket järn, riktig koppar och är i princip outslitliga, dock vet jag inte om de klarar AGM celler då samtliga jag sett är analoga (man bör inte ladda AGM celler med gamla analoga laddare utan riktig reglering (det går men cellerna tar stryk med tiden om man gör det ofta), men blyaccar är nemas problamas om man glömmer den på). Är det något med dem så är det som regel enklare grejer typ att de är såpass gamla att det sitter en selenlikriktare som har gått på grund av fuktoxidering eller kondensatorpaj, etc som är tämligen enkelt att fixa.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number