Permalänk
Medlem

Skära glas själv

Jag snackade med Fasadglas idag, en firma jag trodde kunde hjälpa mig med beskärning av glas, men icke..

Jag har en glasskiva som är 160x10x0.5cm stor. Det är som så att jag vill skära ut en massa glasstavar som är 10x1x0.5cm stora. Jag behöver ungefär 160 bitar (från 2 hela skivor) och undrar om det är någonting man kanske kan försöka sig på själv? Eller är det såpass svårt att det inte är värt att testa?

Jag tänkte annars köpa mig en bra glasskärare och bygga en liten fix för glaset och sedan skära det själv. Kan det fungera eller är glasstavarna - som ska vara 1cm breda - för smala??

Jag har hört med två glasmästare förutom Fasadglas, men de har ingen riktig tid för sånt då de främst sysslar med fönster av olika slag. Att skära ut 160 glasstavar är ingenting de gärna sysslar med.

Så jag har antingen endast talat med sura glasmästare, eller så sysslar de inte med sånt - vilket de borde, för de är ju glasmästare.

Så har ni tips och råd om glasskärare (dvs verktyget) eller glasmästare i sthlm lyssnar jag.

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Lite oftopic men, är grymt nyckfiken vad du ska ha 160 bittar till.
Förövrigt tyckte jag inte det var allt för svårt att skära i glas själv, men det var iof bara en liten bitt jag skärde.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Gör en mall i trä på exakt storlek på staven du ska ha.
Köp en glasskärare värd namnet, jag kan inte ge något
bra exempel just nu.
En bra grundregel som alla glasmästare använder sig av:
Skär max 2 gånger med skäraren på glaset och bryt sedan av det
( snett nedåt , lämpligen vid en bordskant )
Om du drar flera drag med skäraren så kan du inte få
fina kanter på glaset, det trasar sönder glaset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, att skära i glass är inte särskilt svårt.

Skämt åsido. Att skära en glasbit är nog inte särskilt svårt som du säger, men nu är bitarna dels smalare och dels måååånga fler.

När jag har alla glasstavar tänkte jag försöka limma ihop dem så att de bildar en glasskiva igen. Vet inte varifrån jag fick idén, men eftersom det är svårt att göra eget glas så måste man försöka komma på något nytt och smart sätt som kan tänkas ge ett snarlikt utseende.

Skämt åsido igen haha, kvällshumorn på topp..

Projektet rör faktiskt inte någon datormodifikation utan snarare en cd-hylla. Men eftersom många använder glas i sina projekt kan de kanske få lite tips och råd här..

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som glasmästare.. Det kan bli lite segt att skära så små bitar av 5mm glas.. Om du lyckas bryta upp bitarna hela överhuvudtaget så kommer det inte bli några snygga kanter. Och en glastrissa är inte så billig heller de kostar ~500:-. Du kanske skulle överväga att använda plexiglas?

Permalänk
Medlem

Ord från en glasmästare väger tungt. Precis som du säger tror jag också det kan bli svårt att bryta av bitarna då de är såpass smala.

Om vi säger att jag köper plexi istället då... Hur går jag tillväga om jag ska kapa upp de på samma sätt likt det riktiga glaset då? Sticksåg känns ju lite risky, eller?

Egentligen vill jag låta ett proffs göra jobbet, men det verkar omständigt och dyrt..?

Det första jag tänkte göra var att fräsa ur 70 spår som var 1*0.5mm(h*d) i en 1cm tjock glasskiva. Priset för ett sånt jobb var 4500:- för två glasskivor och det tackade jag nej till.

Blir kanterna ens snygga om man använder plexiglas som man sågar till med sticksåg eller liknande? Farsan har en bra såg. Vet inte vad de kallas men det är en klinga som sitter fast lodrätt i mitten av en ställning.

Permalänk
Medlem

Du menar en cirkelsåg, gissningsvis för träarbeten. Det är ingen såg som kommer att ge ett bra resulat. Förmodligen kommer du bara trasa sönder plasten då klingan roterar för långsamt och har för grova tänder.

Den sågen som mina päron använder för att såga i plast av olika slag har en hastighet på runt 10-12000 RPM. Och inte ens då får man snygga kanter. Skall du få snygga kanter behövs efterarbete iform av polering eller uppvärmning av kanterna.

Permalänk
Medlem

Det är som frohike säger. Använder man en träklinga så kan det komma att kanterna blir fula. Fast finns speciella klingor för plexiglas. Jo det är klart, detta är ju ett arbete som tar mycket lång tid och pengarna flyger iväg fort om man ska göra det hos en verkstad. Sen om du vill lägga ner tid på det själv så försök med lite spillbitar först och se ifall det ens går! Bandsåg använder vi förövrigt när vi kapar plexi. Och kanterna kan du slipa med sandpapper sedan "släta" av dem med en bladkniv.