Permalänk
Medlem

Nano-itx finns nu att köpa!

Det här ju funnits ett tag att köpa utomlands, Men det här är den första butiken jag har hittat som säljer nano-itx.

http://www.cappuccinopc.com/nanoitx-epia-n.asp

För er som trodde att nano-itx var lika ska som en dator från 80 talet så hade ni fel, Finns ända upp till 1ghz att köpa... Tänk er 1ghz på 12x12 cm...

Sen finns det nätagregat till ett vettigt pris...

http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f

VIA EPIA-N5000E Motherboard
with VIA Eden 533MHz Fanless Processor $390.00
_________________________________________
VIA EPIA-N8000E Motherboard
with VIA Eden 800MHz Fanless Processor $425.00
_________________________________________
VIA EPIA-N10000 Motherboard
with VIA C3 1GHz Processor $460.00
_________________________________________

//Johan

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

ohh så nice, man kan göra rätt mycket fina byggen med ett sånt och en 2.5"disk

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Avstängd

Re: Nano-itx finns nu att köpa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
För er som trodde att nano-itx var lika ska som en dator från 80 talet så hade ni fel, Finns ända upp till 1ghz att köpa... Tänk er 1ghz på 12x12 cm...

Fast hur snabb är den då? Den suger ju enormt jämfört med dagens processorer. Så snabb är den inte ändå. En sån där sak köper man bara där man klarar sig med väldigt lite prestanda.

Permalänk
Medlem

Man kan göra ännu finare byggen använder Compact Flash minnes kort... DÅ man man göra en OTROLIGT liten dator Fasst man kan ju använda sig av 2.5" diskar ändå för dom är inte så "stora"... Tänkte sätta mig framför sketchup när jag kommer hem och göra en modell av nano-itx och hdd för att få en bild av ungefär hur små dom blir...

Fan va sugen man blir då

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Finns det inte 1.5" diskar att köpa också? Det är väl nån sån typ av disk som sitter i ipod eller ipod mini.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ja det finns, kolla bilden Fasst jag vet inte om det finns att köpa än. Tror dom fanns med kapacitet upp till 8gb...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Eller varför inte en sån här:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085667

Jo en sån går ju med... Ska köpa ett nano-itx när det blir lite pengar över nån gång:)

Tror att det blir till i sommar... kommer att sommarjobba lite då, så kanske man får ihop till ett nano-itx. Då hinner det ju komma till sverige också

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nano-itx finns nu att köpa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fast hur snabb är den då? Den suger ju enormt jämfört med dagens processorer. Så snabb är den inte ändå. En sån där sak köper man bara där man klarar sig med väldigt lite prestanda.

Man köper ju inte ett nano för att ha som den burk man avnänder hela tiden...
det skulle ju knappast vara värt pengarna. Till htpc eller bara byggen för att
det är kul är det nog bättre

12x12...
nästan rubixkub-size jue... nästan...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

skulle kunna bygga en ganska najs liten ht sak av ett sådant

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Nano-itx finns nu att köpa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Man köper ju inte ett nano för att ha som den burk man avnänder hela tiden...
det skulle ju knappast vara värt pengarna. Till htpc eller bara byggen för att
det är kul är det nog bättre

12x12...
nästan rubixkub-size jue... nästan...

Jag vet vad man har en sånt till. Men han hävdade att prestandan vara något att ha. Precis som att den skulle motsvara en vanlig processor på 1GHz. När den i själva verket skulle bli uppäten flera gånger om av en A64 på 400MHz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Nano-itx finns nu att köpa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vet vad man har en sånt till. Men han hävdade att prestandan vara något att ha. Precis som att den skulle motsvara en vanlig processor på 1GHz. När den i själva verket skulle bli uppäten flera gånger om av en A64 på 400MHz.

Finns det några A64 på 400 MHz? O_O

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Nano-itx finns nu att köpa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vet vad man har en sånt till. Men han hävdade att prestandan vara något att ha. Precis som att den skulle motsvara en vanlig processor på 1GHz. När den i själva verket skulle bli uppäten flera gånger om av en A64 på 400MHz.

det är ju rätt givet att den skulle det, men skall man vara rättvis skall man ju jämföra
med ett annat system av ungefär samma klass... P4 och a64 är ju en eller 2 generationer
ovanför detta så även om hastigheten skulle vara det samma så har de nya systemen
bättre arkitektur till sin fördel. Jag tror att skall man jämföra en sån här 1ghz så skulle det
väl få bli med en p3 på samma hastighet för att få ut en någorlunda rättvist resultat...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jamen grabbar! Kolla priset, 390 dollar för 533mhz. Jo tjena
Dom pengarna kan man ju köpa en rätta skaplig uppgradering för annars.
Har själv spanat in nano serien ett tag men nu när jag så priset sjönk genast intresse mätaren rätt ner i fet botten. Ja förmodligen kommer det sjunka i framtiden men det ska iaf sjunka med 2000 spänn omjag ska köpat. SP8000 verkar som den mest intressanta just nu även fast den ligger på "feta" 17x17 cm.

EDIT:Men vore gött att ha DSL på och lira QW i en liten söt burk

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Nano-itx finns nu att köpa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Finns det några A64 på 400 MHz? O_O

Gör dig inte dum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

det är ju rätt givet att den skulle det, men skall man vara rättvis skall man ju jämföra
med ett annat system av ungefär samma klass... P4 och a64 är ju en eller 2 generationer
ovanför detta så även om hastigheten skulle vara det samma så har de nya systemen
bättre arkitektur till sin fördel. Jag tror att skall man jämföra en sån här 1ghz så skulle det
väl få bli med en p3 på samma hastighet för att få ut en någorlunda rättvist resultat...

Fast likförbannat så försökte han få det att framstå som det skulle vara mer än duglig prestanda i den där. När den i själva verket är oduglig på det allra mesta. Den duger bara till lättare uppgifter, det är vad den är till för. Eller rättare sagt. Dom insåg att den inte kunde tävla med andra AMD och Intel så dom gav den en egen lekhörna där den får vara bra på något, och det är att dra lite ström.

Permalänk
Medlem

3500kr för 1GHz-versionen är lite väl maffigt. Det är så lockande att köpa, men för det priset i förhållandet till prestandan så blir det nog inget.

Buhu, jag som var så sugen

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det vore rätt läckert ändå om man använder alla integrerade funktioner och sätter i en sån där liten microdrive-disk. Köper man extern DVD-läsare och skippar allt annat onödigt så kan man ju i princip göra en dator stor som en smörgås. Det vore något uppkäftigt om man skulle ta med sig ett arbete till en polare, och istället för att ta med en stor och klumpig CD-skiva med arbetet, så tar man med sig datorn som är mindre!

Den fungerar nog helt okej för vanligt websurfande, skrivande och ev. lite musik

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det vore rätt läckert ändå om man använder alla integrerade funktioner och sätter i en sån där liten microdrive-disk. Köper man extern DVD-läsare och skippar allt annat onödigt så kan man ju i princip göra en dator stor som en smörgås. Det vore något uppkäftigt om man skulle ta med sig ett arbete till en polare, och istället för att ta med en stor och klumpig CD-skiva med arbetet, så tar man med sig datorn som är mindre!

Den fungerar nog helt okej för vanligt websurfande, skrivande och ev. lite musik

hehe ja :=) Jo det borde ju duga till en suft dator iaf

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

3500 kronor för en dator som presterar som en P3 500Mhz ....nä... står över:)
Men för en 700 kr kunde den kanske vara kul ..Menar får ju en rätt bra media burk med en vanlig chippad X-box...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Den stora frågan är ju hur bra den presterar som htpc, någon som vet om den klarar h.264 i hdtv upplösning?

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
...istället för att ta med en stor och klumpig CD-skiva med arbetet, så tar man med sig datorn som är mindre!

För att vara analt tråkig så är har en cdskiva en diameter på 12 cm...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja surfning och musik i allära men kommer ni inte ihåg förr i tiden då man lirade Starcraft ock quake 1, 2 på datorer som låg på 200mhz! På dessa småttingar är ju tekniken lite mer förfinad och snabbare också.

Går nog prima att lira klassiker på.. ljudlöst och strömsnålt , litet , smidigt ect ect..

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

Vad alla var negativa om prestandan och jämför den med vanliga ATX datorer.
En sån här dator går inte att jämföra med en ATX dator!
Denna kommer att fungera alldeles utmärkt när man behöver en väldigt liten dator till annat än spel.

Det enda negativa är priset dock.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blippe
För att vara analt tråkig så är har en cdskiva en diameter på 12 cm...

Och för att vara ännu tråkigare så brukar jag ha mina skivor i fodral när jag fraktar dem, vilket gör att diametern på hela paketet ökar något, och helt plötsligt är datorn och cdskivan ungefär lika stora, även om datorn är något tjockare, och mycket tuffare!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju lätt välja en 2.5 disk för hyffsat lagrigutrymme sedan en compactflash läsare med ide gränssnitt sedan skaffa typ 1Gb flash minne till den så kan man lätt skriva in en CD image på minnet å boota från för att instellera OS eller program å spel precis som det var en CD spelare.

Sedan kanske man skulle hittat en trevlig liten LCD skärm på 800x600 eller mer kanske med tuch funktion så man kunde bygga nåt kompackt sedan går det ju säkert å löda te ett eget 12V ack med NiMh eller NiCD celler och koppla till spännigsomvandlaren som nätaget går till oftast. Kan man ju bygga sig nåt eget protabelt multimedia anlägning eller liknande.

Permalänk
Medlem

Låt inte tråden dö!

Är det inte dax för Nano-ITX och komma till sverige snart??

Det finns ju redan Chassi till dem på Webbhallen

De kommer nog att sjunka i pris, men man får inte glömma att detta inte är prestandard monster utan moderkort som ska sitta på ställen där man inte får plats med vanliga ATX-moderkort. De är inte främst riktade till oss privatpersoner utan till företag/universitet som sysslar forskning och utveckling av saker som kräver processorkraft men i litet format. Ex. robotindustrin.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava

Är det inte dax för Nano-ITX och komma till sverige snart??

Jo det tycker jag också, men det kommer att behövas en fet
plånbok då

Men jag kommer nog att köpa ett sånt ändå, och göra något minibygge av

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

jag kan tänka mig att tömma en (trasig, givetvis) c64 och få ihop en turboladdad basicprogrammerarapparat...

dator-i-tangentbord ftw!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!