Vad är Mesh-nätverk? Och finns de inte redan? (trådlöst nätverk)

Permalänk
Medlem

Vad är Mesh-nätverk? Och finns de inte redan? (trådlöst nätverk)

Har spenderat senaste timmen på google, wikipedia och diverse artiklar om vad meshade nätverk är. Nätverken i sig är väl inge konstiga, det är mera dess konfiguration jag syftar på.

Är det inte möjligt att skapa "meshade" nätverk med hjälp av att brygga accesspunkter? Eller är det det som är ett meshat nätverk? Om inte, vad är det?

Permalänk
Medlem

I ett meshnät har alla anslutna enheter en individuell länk mellan varandra.

Såhär typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

Så ni menar att mesh är en topologi och inte nödvändigtvis en teknik? Mesh-topoligin kan däremot uppnås med hjälp av att brygga accesspunkter?

Som sagt, jag vet vad Mesh-nät är men inte hur det skiljer sig från ett trådlöst nätverk med bryggade accesspunkter. Det är det som är min fråga ^_~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orenix
Så ni menar att mesh är en topologi och inte nödvändigtvis en teknik? Mesh-topoligin kan däremot uppnås med hjälp av att brygga accesspunkter?

Som sagt, jag vet vad Mesh-nät är men inte hur det skiljer sig från ett trådlöst nätverk med bryggade accesspunkter. Det är det som är min fråga ^_~

Hur fan menar du egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brygga används ju t.ex. mellan två LAN eller ett WAN och ett LAN. mesh är en form av LAN/WAN .. som jag ser det ...

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Hur fan menar du egentligen?

I ett trådlöst nätverk kan man koppla ihop flera accesspunkter och få dem att verka som en. Bildar det då ett trådlöst meshnätverk?

Permalänk
Medlem
Citat:

I ett trådlöst nätverk kan man koppla ihop flera accesspunkter och få dem att verka som en. Bildar det då ett trådlöst meshnätverk?

Det stämmer nog ja.

hittade en länk som kan vara till nytta ...
http://www.surfability.com/ITC/mesh.php

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av te00peak
Det stämmer nog ja.

hittade en länk som kan vara till nytta ...
http://www.surfability.com/ITC/mesh.php

Ah, fick svar på mina frågor. Tack te00peak! Du är uppenbarligen en bättre googlare än vad jag är ^_~

Permalänk
Medlem

När används ett mesh-nät egentligen? I en kärnkraftsreaktor kan det väl kanske vara bra, men annars?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av te00peak
Brygga används ju t.ex. mellan två LAN eller ett WAN och ett LAN. mesh är en form av LAN/WAN .. som jag ser det ...

Det är väl snarare router man har då. En brygga kan väl inte koppla ihop olika nätverk tex.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Är Mesh en topologi eller? Sitter lite med sånt här i skolan nu å då har vi bara gått igenom busstopologi, stjärntopologi och ringtopologi. Skulle vara kul att glänsa lite

Permalänk
Citat:

När man kollar ihop flera accesspunkter så dom fungera som en, så kallas tekniken för roaming. Används bland annat i gsm nätet, gör att användaren kan flyta på sig utan att tappa kontakten eller behöva manuelt byta ap.

mesh-nätverk har jag inte hört talas om.... dok så är mesh-topologin vad bamsefar beskriver i sitt första inlägg. Denna teknik är ju skapat för att man ska ha backup vägar att gå om en router eller link går ner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
När används ett mesh-nät egentligen? I en kärnkraftsreaktor kan det väl kanske vara bra, men annars?

När vet jag inte, men var vet jag. www.hajom.se (eller rättare sagt användare i hajom) kör meshnät, fast sidan verkar vara nere

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe

används t.ex när man ska täcka en hel stad med wlan..
blir dyrt att dra en fast lina till varje basstation

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42781