Permalänk
Medlem

klocka imac g3

Japp, jag går i iMac tankar som surfdator. Kan man överklocka en g3 400 till 500 och ev köra OSX på denna ?

Anledningen är att den är snygg och passar ev bra in i vardagsrummet utan att det stör.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Jag kör OSX 10.3 på en gammal G3 300Mhz med 512MB ram och det går hyffsat ok. Har dock inga erfarenheter av att överklocka iMac:ar så jag är lite nyfiken på detta själv.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Finns MASSOR med info på nätet om hur man överklockar sin G3'a, tyvärr är där ju ett par olika, så antingen googlar ni på egen hand, eller så hostar ni upp mer info om exakt vilken burk ni har.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nja jag har hittat en sida om oc på g3 men det jag undrade över var om den pallar med det, vad det är för en vet jag inte för jag har inte köpt den ännu

Den sidan jag hittade visade hur man skulle löda om motstånd så det var därför jag undra lite så man inte sitter och lödar i onödan.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Det finns 2 olika G3'or. som vardera såldes som max 333, och 500Mhz cpu'er. Sen tillverkade IBM en G3 cpu med SOI teknologi, som klockade upp över 1Ghz... Det är altså lite svårt att säga exakt hur högt du kan, eller inte kan klocka just den G3'an. Är det den första versionen, kanske den maxar på 350-400Mhz, är det den andra, kan den kanske klara 600-650Mhz, är det IBM's SOI version... 1Ghz + ?

Jag misstänker att det är en beige G3'a, altså sanolikt första versionen, och dår är nog tyvärr 400Mhz trakten allt du kan komma upp i. Det räcker kanske, vad vet jag.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

Tryck på TuneUp och välj modell. Jag ska själv prova att klocka upp min M5521:a från 350Mhz, vilket den visst var på i dagsläget, upp till 400 eller 450Mhz med lite tur. Men det blir imorrn, måste på classe och införskaffa en finare lödspets

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Sorry Mr B för min otydlighet, iMacen i fråga är en sån där blå inbyggd i skärmen med 400 i grundfrekvens (den heter väl g3?).

Pitr- jag har varit där och kollat och enl dessa kan den imacen jag talat om gå upp till 533, men jag tvivlar lite på om det är värt jobbet ifall den nu inte vill leka längre.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Pitr- jag har varit där och kollat och enl dessa kan den imacen jag talat om gå upp till 533, men jag tvivlar lite på om det är värt jobbet ifall den nu inte vill leka längre.

Om din körs i 400MHz som standard så är det "iMac DV" instruktionerna som gäller och vad jag har läst mig fram så ska man kunna få ut ca 100MHz extra på de långsammare modellerna såsom min 350Mhz:are och ca 50MHz på din modell då det är i princip samma processorer i din och min iMac och de ska tydligen "cappar" vid runda slängar 450-500MHz (en fläkt på processorflänsen starkt rekommenderbart, bara ta ström från 5v eller 12v på hårddisk-strömkabeln).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se