Permalänk

Angående Biltemas hobby färg.

Hej.

Jag fick hem biltemas hobbylack idag för att jag ska lackera om mitt lanboy chassi.
Har läst en del trådar om lackering här på forumet och förstått att man ska slipa ytan mellan varje lager färg. Men på burkarna som jag köpt står det att man ska låta färgen "klipptorka" i ca 10 minuter, och sedan lägga på ett nytt lager. Ska jag följa anvisningarna eller ska jag låta färgen torka helt å sen rugga upp ytan?

En grej till; jag hade tänkt att lacka chassit så det blir halvmatt. Färgen jag köpte var mattsvart och så köpte jag en klarlack. Kommer finnishen bli som jag vill?

Tack på förhand!

Edit: hade tänkt mig något liknade

Visa signatur

AMD athlonXP 3000+ . ASRock K7NF2-RAID. 512 MB ddr 333Mhz. Asus 6800XT 12/6 385/890 MHz. 1 st hitatchi 120 GB 1 st Segate Baracuda. Coller master 450W PSU(Sleevat) Chassi: Antec Super LANboy
#RIMY @ Qnet

Permalänk

asså anledningen till att man slipar ner lacken mellan lagren är för att för vasrje lager du lägger på så blir det som ett kullerlandskap på ytan, du kommer få "typ" apelsinskalsfinnish på det!
Det du gör när du slipar är att du tar bort dessa upphöjningar varteftersom de dyker upp.
Lägger du säg 4-5 lager minst med VATTENSLIPNING mellan lagren (på såklart helt torr färg) med typ 1600 kornigt papper och vatten utom på det absolut sista lagret som du lägger extremt lite tjockare så du får en sista spegelblank yta!

alternativt så klarlackar du flera lager å håller på också så får du skyddande hölje över det hela!

hoppas du hajade nått av det här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
asså anledningen till att man slipar ner lacken mellan lagren är för att för vasrje lager du lägger på så blir det som ett kullerlandskap på ytan, du kommer få "typ" apelsinskalsfinnish på det!
Det du gör när du slipar är att du tar bort dessa upphöjningar varteftersom de dyker upp.
Lägger du säg 4-5 lager minst med VATTENSLIPNING mellan lagren (på såklart helt torr färg) med typ 1600 kornigt papper och vatten utom på det absolut sista lagret som du lägger extremt lite tjockare så du får en sista spegelblank yta!

alternativt så klarlackar du flera lager å håller på också så får du skyddande hölje över det hela!

hoppas du hajade nått av det här

Okej... 1600 korrigt papper, behövs det värkligen så fint papper, läste på forumet att 400-800 räckte?

Visa signatur

AMD athlonXP 3000+ . ASRock K7NF2-RAID. 512 MB ddr 333Mhz. Asus 6800XT 12/6 385/890 MHz. 1 st hitatchi 120 GB 1 st Segate Baracuda. Coller master 450W PSU(Sleevat) Chassi: Antec Super LANboy
#RIMY @ Qnet

Permalänk

Har aldrig sett ett 1600 papper. Kan ju verkligen inte ta något. 600-800 räcker gott och väl. bara du inte tycker för fulla muggar på ytan utan har ett lätt handfång och slipar varsamt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF
Har aldrig sett ett 1600 papper. Kan ju verkligen inte ta något. 600-800 räcker gott och väl. bara du inte tycker för fulla muggar på ytan utan har ett lätt handfång och slipar varsamt

1600papper är våtslippapper och det betyder att du måste ha vatten för att det ska fungera bra. Har förmig det blir som en nagelfil om inte lite grovare.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

jag skull dock inte rekomendera biltemas hobbyfärg.
Jag tycker att den var typ 5% färg och 95%vatten och började rinna fortare än alla andra sprayer jag testat. Nu köper jag alla sprayburkar på färghandeln, lite dyrare men man slipper olyckor.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

Testa classes sprayfärg, plastic padding kan man lita på.
Min syrra jobbar på alcro, dom säljer samma färg.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

vatten i icke vattenbaserad biltemafärg?

nää biltemas färger funkar, dock måste man som alltid prima innan med en häftgrund. Är det en plastdetalj så är det plasthäftgrund som gäller, metall så är det vanlig grundfärg överlag, dock samma fabrikat eller garanterat fungerande med den färg du skall måla med.

1200p och 1600p är vättpapper som är att rekomendera om du nu skall slipa mellan lagrena, 600-800 blir rivor i lacken. Skall man vara riktigt petig med sista slipen så är det typ autosol man gnuggar till förbannelse på lacken tills man får den yta man är nöjd med

för matt effekt med biltemas färger, fungerar det utmärkt att låta dem klibbtorka i 10-15min å lägga på nästa lager, för extra matt efekt så spraya på ett längre avstånd än rekomenderat (på så sätt hinner färgdropparna torka lite mer i luften och drar även med sig färgdamm), gjorde så på min sonata då jag ville återkskapa plastens blästrade mönster på fronten.

http://forum.sweclockers.com/showth...ighlight=sonata
som ni ser på de foton över fronten så är det en markant skilnad mot de klarlackade delar och de mattade

OBS lägger du på lack på de matta ytorna så kommer du få en blank yta, vill du ha matt så är det lager på lager på lager å sedan låta det härda i ett par dagar innan man är på grejerna.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
vatten i icke vattenbaserad biltemafärg?

nää biltemas färger funkar, dock måste man som alltid prima innan med en häftgrund. Är det en plastdetalj så är det plasthäftgrund som gäller, metall så är det vanlig grundfärg överlag, dock samma fabrikat eller garanterat fungerande med den färg du skall måla med.

1200p och 1600p är vättpapper som är att rekomendera om du nu skall slipa mellan lagrena, 600-800 blir rivor i lacken. Skall man vara riktigt petig med sista slipen så är det typ autosol man gnuggar till förbannelse på lacken tills man får den yta man är nöjd med

för matt effekt med biltemas färger, fungerar det utmärkt att låta dem klibbtorka i 10-15min å lägga på nästa lager, för extra matt efekt så spraya på ett längre avstånd än rekomenderat (på så sätt hinner färgdropparna torka lite mer i luften och drar även med sig färgdamm), gjorde så på min sonata då jag ville återkskapa plastens blästrade mönster på fronten.

http://forum.sweclockers.com/showth...ighlight=sonata
som ni ser på de foton över fronten så är det en markant skilnad mot de klarlackade delar och de mattade

OBS lägger du på lack på de matta ytorna så kommer du få en blank yta, vill du ha matt så är det lager på lager på lager å sedan låta det härda i ett par dagar innan man är på grejerna.

Tack för svaret, men är du helt säker att biltemas primer inte fugerar på plast:S. Provsprayade med primern på en 5.25" lucka å det värkade fungera alldeles utmärkt.
Och det med lacken, det finns matt klarlack, tror du det blir bra?

Visa signatur

#RIMY @ Qnet

Permalänk
Medlem

jo deras primer är om du kollar på burken (har ja för mig) för div undrlag inkl plast, det var för övrigt den grunden jag hadde på min sonata så den skall funka.

finns det mat lack på biltema? såg ingen å färgkillen på biltema trodde inte de hadde det heller. Men om de har mat härdlack så visst testa på en mindre yta först (deras färger är ju inte så dyra så man inte kan provköpa lite å se)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sproudish
Tack för svaret, men är du helt säker att biltemas primer inte fugerar på plast:S. Provsprayade med primern på en 5.25" lucka å det värkade fungera alldeles utmärkt.
Och det med lacken, det finns matt klarlack, tror du det blir bra?

Bra tips med vattenslip osv av andra här ovan. Tänk på att spraya i en damfri miljö, i cykelrummet duger inte.
Jag har använt Biltemas hobbyfärg tillsammans med deras primer på glasfiber, polyester och mindre metallstycken. Det har funkat helt utmärkt med tanke på priset men om jag skulle prima fet plast så skulle jag nog fråga i en färgaffär vad för primer dom rekomenderar.

Permalänk

Det är värt att lägga pengarna på Multona eller Auto-K färg istället. Mycket bättre färg i dem burkarna.

Permalänk
Medlem

Biltemas färger is the shit. Satsa på kvalité istället. Ja ska aldrig mer köpa biltemas färger igen...

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sproudish
Okej... 1600 korrigt papper, behövs det värkligen så fint papper, läste på forumet att 400-800 räckte?

400 är nog lite lite, 600 är nog det minsta om du vill få det dugligt
jag fick rätt bra resultat med 600-papper när jag hade slut på 1200, men man får vara mycket försiktig och lätt på handen, och använda mycket vatten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF

1600 ska inte ta så mycket, det är det som är poängen med det... finslipning när det är som bäst men det tar defentivt tillräckligt, men som sakgt krävs det ju vatten för att det skall funka.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det beror klart på hur intresserad man är... 800-1200 papper till mellan slipningarna, och upp till 2000, på sista lagret, sen rubbing, och till sist polish. 1-2 månader senare när färgen har härdat helt och hållet, kör man ett nytt varv rubbing / polish, och avslutar med vax. Resultatet blir... jäkligt bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det beror klart på hur intresserad man är... 800-1200 papper till mellan slipningarna, och upp till 2000, på sista lagret, sen rubbing, och till sist polish. 1-2 månader senare när färgen har härdat helt och hållet, kör man ett nytt varv rubbing / polish, och avslutar med vax. Resultatet blir... jäkligt bra.
B!

Jag hade tänkt att ha en halvmatt finnish på chassit, hur ska jag ta mig till?

Visa signatur

#RIMY @ Qnet

Permalänk
Medlem

matt klarlack? och låt bli o polera upp spegelyta på den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
matt klarlack? och låt bli o polera upp spegelyta på den.
B!

Clasohlson har matt klaclack

Visa signatur

#RIMY @ Qnet

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Biltemas färger is the shit. Satsa på kvalité istället. Ja ska aldrig mer köpa biltemas färger igen...

Att säga att nått är "the shit" är en komplimang

Jag har använt biltemar färger och har inte haft några problem med dom iallafall, tycker dom funkar helt ok.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

att blanda olika fabrikat i färgbranchen är stort no no

Du skall köra samma märke eller garanterat kompatibel kemi, allt för att undvika spricknigar eller oönskat reslutat.

P.S att polera eller rubba på en mattsvart lack brurkar inte vara så bra då man iof får en bra cote men man gör samtidigt ytan mer glänsande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du behöver ej slipa melan lagrerna om det ej kommer damkorn på laken det e dom som gör den knotriga yttan...o att få mat ytta med klar lak bror på om du köpt den sortens klarlak eller ej fins matt klarlak o inte matt så ja du bror på vilken du har handlat...

Visa signatur

Wowra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wowra
du behöver ej slipa melan lagrerna om det ej kommer damkorn på laken det e dom som gör den knotriga yttan...o att få mat ytta med klar lak bror på om du köpt den sortens klarlak eller ej fins matt klarlak o inte matt så ja du bror på vilken du har handlat...

nej, man ska alltid slipa mellan lagren vid lackning med sprayburk...
damkorn är en sak, men när man spraylackar så får man sån där "apelsinskalsyta" på det hela, ungefär som att man får penselspår när man målar med pensel, oavsett om det kommer damkorn på eller inte. Mellanslipning tar bort detta och ger ett mycket jämare resultat... Men som sagt, när det gäller lackering så reflekterar alltid resultatet det arbete som lagts ner. Du får inga bra resultat om man bara skippar de jobbiga delarna som mellanslipning och annat...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

orange-peal-effekten uppkommer på all flytande färg, det har med ytspänning att göra. När färgen träffar ytan uppstår det spänningar och färgen drar upp sig från det plan den träffat. därav får man en massa små kullar på ytan och de är dem man slipar ner til len viss del och lägger ett nytt lager över som man sedan slipar igen.
efter ett par lager kan man slipa så pass att man nästan reducerar alla kullar och på så sätt får en "optiskt" gämn yta.

för att göra detta från början är det pulverlackering som gäller och härungn, då joniseras(?) färgen fast med en positiv ladning på materialet som har laddats med en negativ laddning. sedan härdas färgen ihop genom att smälta/härda i en ugn. Pulverlack ger mycket hård och robust yta samtidigt som det blir väldigt snyggt, man kan med fördel göra skl metallbets med pulverlack

Visa signatur