Tips: Hur man förhindrar galvanisk korrosion

Permalänk
Avstängd

Tips: Hur man förhindrar galvanisk korrosion

Om ni har en radiator i Koppar, och vill göra en egen tank i t.ex. Plåt. använd mässings nipplar ut genom tanken, detta förhindrar dom galvaniska strömmarna att ta sig förbi.

Bara ett litet tips inte många vet om, det brukar annars bli bu och bä när någon frågar om man kan göra en egen tank.

Permalänk

Ett par kommentarer:

Galvanisk korrosion förutsätter elektrisk kontakt mellan katod och anod, förutom att de båda naturligtvis måste ha kontakt med samma elektrolyt (vätskan). T ex om både tank och radiator utan isolatiorer är skruvade i samma chassi.

Koppar och mässing (som ju är en kopparlegering) har lika potential (osäker på ordet), och bildar därför ett förhållandevis svagt galvaniskt element - långsam korrosion med andra ord. Därför kan det fungera helt ok med både mässings- och koppardetaljer i samma system.

Vad gäller de magiska mässingsnipplarna - även om det inte uppstår nån korrosion mellan kopparradiatorn och nipplarna så kommer ändå plåttanken att rosta (stålplåt förutsätter jag). Du får nämligen ett galvaniskt element mellan stålet och mässingen istället, och dessutom ett alldeles utmärkt sådant eftersom katod och anod har direkt kontakt både med varandra och elektrolyten.

Permalänk
Avstängd

Kan inte den exacta vetenskapen bakom det, vet bara att det funkar.
Kör med det om jag måste koppla ihopa gammla blårör (gjord av vanlig plattjärn) och koppar rör, kör med en mässings koppling imellan. Har inte rostat/påverkats än.

Permalänk

Spännande. Men funkar det så är det ju bara att köra.

Permalänk
Avstängd

enkelt test, tag en st koppar rör, en st mässings muff, en st järnrör, gänga, koppla ihopa, släng ner i valfri varmvatten behållare, watch and learn ^_^

Permalänk
Medlem

Det blir alltid galvanisk element om det ena är oädlare än det andra /ädlare osv, det jag lärt mig på mina kemi lektioner iallafall. (och att båda leder ström)

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550