Hårdiskproblem: Filsystem saknas

Permalänk
Medlem

Hårdiskproblem: Filsystem saknas

Hej! // såg nu att det blev långt men läs gärna igenom

Jag har haft oturen att enligt mig fått ett väldigt störande och svårlöst problem med en av mina hårddiskar.

Hårddisken är en Western Digital 320GB SATA Caviar SE, och är fylld med 150GB väldigt viktiga filer. Hårddisken används enbart som lagrig och har tilldelats enheten M:\. När jag försöker utforska M:\ med explorer så får jag detta felmeddelande: "M:\ är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas".
I utforskaren står det också att den heter Lokal Disk och inte det jag döpte den till från allra första början.

Vid en närmare titt i diskhanteraren så står det att Disk 1 M:\ (Disk 0 C:\ är disken med systemet) är felfri, har 298GB/298GB ledigt men saknar filsystem. Förut så var filsystemet NTFS.

Jag provade då att köra chkdsk M:, och samma fast med \r fast får då bara felmeddelandet: "Filsystemet är av typen NTFS. Det gick inte att bestämma volymens version och tillstånd. CHKDSK avbröts.

Vad jag har fattat så kan det bero på att jag har fått filformatet RAW eller något sådant av någon okänd anledning. Fast så kanske inte alls är fallet.

Jag har även provat lite med Partition Magic 8, att testa disken osv. Får error 1507 Bad File Record Signature, och det verkar inte som om jag kan göra någonting alls med programmet.

Efter ett tag slogs jag av tanken att försöka återvinna filerna och sedan försöka omformatera disken, så jag installerade Get Data Back. Skanningen av disken tog lite drygt 2 timmar, och efter det så sparade själva sökfilen så att jag kunde fortsätta dagen efter. Det gick jättebra, alla mappar och filer hittades osv, bara huvudmapparna som fick lite buggade namn. Kunde även testköra filerna och allt verkade fungera bra.

Dagen efter började jag köra över filerna till andra hårddiskar, men det tog sjukt lång tid. 100mb tog kanske en till två timmar att föra över, och ni fattar ju att det inte är praktiskt möjligt med 150GB. Har provat att föra över till flera olika diskar, sätta hög prioritet osv men inget vill fungera!

Så nu är frågan, hur löser jag detta problem på bästa sätt? Antingen fixar så att jag för över filerna snabbare eller något helt annat sätt att bli av med problemet. Är evigt tacksam om någon kan hjälpa mig.

Kan tillägga att jag sökt igenom hela forumet för information och även FAQ:en, men inget jag har provat har fungerat. Tror nästan att jag sökta igenom hela google också. Klaga inte på att jag inte har backup, det har jag inte råd med :/

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem

Asså, du ska formatera först SEN köra get data back för att det ska funka optimalt.

Formaterar du först och återställer så behövs ju inte ens en överföring av datan från denna hdd till någon annan eftersom du fixat till problemet ( din hdd har kraschat helt enkelt).

Permalänk
Medlem

Okej, får väl prova det. Fast jag kan ju inte köra över till samma disk direkt, det kommer bugga totalt. Då kommer den skriva över.

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem

Hur menar du då?

Asså (om jag förstått dig rätt). Du har två diskar varav den ena har kraschat (den externa).

Det du ska göra är att formatera den externa och installera get data back på den andra disken. När du formetar så är det att välja att köra programmet och vilken disk den ska jobba på. Då återställer den filerna på din externa disk.

Sen kan du ju välja att antingen ha kvar dem där eller föra över dem till någon annan disk för att formatera din externa igen.

Permalänk
Medlem

Båda diskarna är interna. Men jag antar att jag alltså ska omformatera den skadade disken innen jag kör GetDataBack, för att då få en snabbare överföringshastigthet?

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem

Jag läste genom ditt första inlägg en gång till och ska jag vara helt ärlig så kan jag inte garantera att den ska hjälpa överföringshastigheten.

Hade det varit jag hade jag troligtvis formaterat om diskenoch kört programmet sen igen. Eller så hade jag brännt datan på dvd-rw skivor och fört över dem på det viset (det tar ju tid men betydligt snabbare än 50mb/timme).

Jag vet faktiskt inte vad jag ska råda dig att göra, för du redan har kört ett återställningsprogram och har fått tillbaka alla filer...

Permalänk
Medlem

Men det är helt säkert att formatera om hårddisken va? Det kan inte bli så att GetDataBack inte hittar filerna efter det?

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem

Det kan nog varken jag eller programmet garantera. Det finns tex folk som bara fått tillbaka 9X % av sina filer och förlorat resterande.

Kopiera eller bränn de absolut viktigaste filerna så kan du ju prova sen...

Permalänk
Medlem

Alla skrivningar (som t.ex. en formatering) till disken minskar chansen att kunna återställa data. Att överföringshastighetn blir så extermt låg tyder på att disken har skadade sektorer. Du borde först ha skapat en avbild av disken till en fil på en hel disk och återskapa filerna från avbilden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Om jag ska göra en image så verkar det som om jag behöver göra en image av exakt hela disken (298GB) och det har jag inte plats med. Skulle man kunna göra en image av bara de ca 155GB som finns på disken, eller lite mindre eftersom disken jag har planerat att föra över till bara är 147GB.

Och om jag gör en image, innebär det då att det blir exakt som kopiering av filerna, eller kommer dem ligga dolda på den andra disken också? Kommer den andra disken bli av mitt sitt filsystem osv? Vill inte få problem på den med.

Vad menar du egentligen med skadade sektorer, är det ett problem man kan bli av med efter omformatering, eller är det ett fysiskt problem?

tack på förhand

Kan ju tillägga att det går ganska fort när man kopierar filerna, fast den stannar upp totalt i flera minuter ett par gånger på tex varje låt man för över. Det som gör att det tar så lång tid.

Bestämde mig nu för att prova köra GetDataBack igen, och se så att det inte berodde på att jag laddade en save-fil med faktaträdet, och nu märkar jag att även skanningen går ganska fort bara att den stannar upp en längre tid hela tiden.

Vad kan det bero på? Bör jag prova med något annat recoveryprogram, och vilken kan ni då rekommendera?

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem

En skadad sektor är fysisk skada på diskens yta. Formatering kan dölja skadade sektorer men inte laga dem. Oftast är det bäst att genast byta ut en disk som fått skadade sektorer. Skadan uppstår oftast så att läshuvudet tar i diskytan, varvid en del av ytbeläggningen lossar. De partiklar, som då bildas förorsakar oftast att ytterligare sektorer skadas.

Det går att göra dela in disken i flera avbilder. Gör de då så att de överlappar varann. Filerna på avbilden är dolda. Avbilden är en normal fil så den påverkar inte annat innehåll på disken.

Om du har användt linux så rekommenderar jag att du laddar ned Knoppix-STD (Secury Tools Distribution) från http:/www.knoppix-std.org/ och foremost från http://foremost.sourceforge.net (dataåtervinningsprogram utvecklat av United States Air Force Office of Special Investigations och The Center for Information Systems Security Studies and Research).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

När jag ska göra en avbild med GetDataBack så hittar jag inget sätt att bara göra av en del av disken. Hur ska jag gå tillväga?

De programmen du tipsade om, är de bara för Linux eller fungerar dem för winxp också?

Det verkar som om disken bara går sämre och sämre, för nu så tar det typ 20 timmar att scanna disken istället för 2, och det tar skitlång tid att öppna filerna genom GetDataBack, och när jag ska öppna stora filera så låser sig bara programmet. Det gick igår. Vad kan detta bero på? :S

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem

Knoppix-STD är en live-CD så du behöver inte installera den. Bara att bränna ut den nedladdade image-filen till en CD och boota från CD:n Foremost ingår i Knoppix-STD. Med
Linux programmet dd kan du kopiera vilken del av disken som helst. Tyvärr är stödet för att skriva till en NTFS-partition dåligt i linux.

Visa signatur

Fagerja